Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Właściwości ciał stałych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4711 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz lekcji fizyki w gimnazjum. Uczniowie pracując w grupach badają właściwości ciał stałych.

Temat: BADAMY WŁAŚCIWOŚCI CIAŁ STAŁYCH.

Cele:
Uczeń wie:
  • jakie właściwości mechaniczne wykazują ciała stałe,
  • jak wyznaczyć objętość ciała o nieregularnym kształcie,
  • co to jest izolator i przewodnik cieplny,
  • co to jest izolator i przewodnik elektryczny,
  • jakie właściwości optyczne mają rożne ciała stałe.
Uczeń potrafi:
  • zaprezentować właściwości mechaniczne ciał stałych ( kształt, plastyczność, sprężystość, twardość itp.),
  • dokonać pomiaru objętości ciała za pomocą cylindra miarowego,
  • obliczyć objętość ciała stałego ( sześcianu, prostopadłościanu), dokonując potrzebnych pomiarów i ustalając jednostkę objętości,
  • podać przykłady występowania w życiu codziennym przewodnikówi izolatorów cieplnych i elektrycznych,
  • zbadać przewodnictwo cieplne i elektryczne ciał stałych.
Cele wychowawcze:
Zwrócenie uwagi uczniom na:
  • umiejętne i ostrożne obchodzenie się z przyrządami,
  • ostrożne obchodzenie się z ogniem, prądem elektrycznym,
  • znaczenie dokładności i staranności pomiaru.
Metody:
  • pogadanka,
  • burza mózgów,
  • pokaz,
  • praca w grupach
Środki dydaktyczne:
  • ciała stałe ( plastelina, kreda, guma, sprężyna, drewno, styropian, i inne), klocki w kształcie sześcianu i prostopadłościanu, klucz, elementy obwodu elektrycznego (bateria, przewody, żaróweczka), pręty z różnych materiałów (przewodniki, izolatory), menzurki, palnik, podręcznik, rysunki.
PRZEBIEG LEKCJI:
Część wstępna:
  1. Czynności organizacyjne.
  2. Pogadanka na temat występowania ciał w trzech stanach skupienia.
  3. Podanie tematu i celów lekcji
  4. Podział klasy na grupy.
Część realizacyjna:
  1. Praca uczniów w grupach według kart pracy.
  2. Prezentowanie przez grupy wyników swojej pracy.
  3. Demonstracja przewodnictwa cieplnego ciał stałych:
         Do naczynia z ciepłą wodą wkładamy pręty wykonane z różnych materiałów, np. żelaza, miedzi, aluminium, szkła, drewna, plastiku z przyczepionymi na parafinę kulkami. Obserwujemy opadanie kulek.
    Polecamy uczniom kolejno dotknąć prętów.
  4. Wprowadzenie pojęcia przewodnik cieplny i elektryczny, izolator cieplny i elektryczny.
  5. Omówienie właściwości optycznych ciał stałych.
  6. Wyszukiwanie w życiu codziennym izolatorów i przewodników ciepła i elektryczności – burza mózgów.
Część podsumowująca:
  1. Podsumowanie poznanych właściwości cieczy.
  2. Zadanie pracy domowej.
    • Jakie ławeczki umieszczone na świeżym powietrzu są przyjemniejsze do siedzenia, metalowe czy drewniane?
    • Czy zmieni się poziom wody w menzurce, jeśli zamiast całego jabłka zanurzymy w wodzie jego połówki?
    • Dlaczego włókno żarówki wykonane jest z metalu, a nie np. z gumy?
Karta pracy – Badamy właściwości ciał stałych.

Podczas wykonywania doświadczeń pamiętaj o przepisach BHP

Pomoce: Przedmioty w pudełku (kawałki drutu aluminiowego, żelaznego, miedzianego, kreda, plastelina, klocek drewniany, aluminiowy, gumka, i inne), menzurka z wodą, aluminiowy prostopadłościan, klucz, elementy obwodu elektrycznego (bateria, żaróweczka, przewody), grafit.

Przebieg doświadczenia:
  1. Dotknij każdego z przygotowanych w pudełeczku przedmiotów, spróbuj, zgnieść, złamać. Weź gwóźdź i jego ostrym końcem zarysuj ich powierzchnie.
    Zanotuj wyniki obserwacji:
  2. Do menzurki z wodą zanurz na nitce bryłkę plasteliny i odczytaj poziom wody. Następnie wyjmij bryłkę i zmień jej kształt. Ponownie zanurz w wodzie i odczytaj jej poziom.
    Zanotuj wyniki obserwacji:
  3. Wyznacz objętość ciała:
    • o regularnym kształcie, np. aluminiowego prostopadłościanu, korzystając ze wzoru V = a?b?c .
    • o nieregularnym kształcie, np. klucza, korzystając z menzurki z wodą według wzoru:
      V klucza = V wody + klucza – V wody
      Wnioski:
  4. Zbuduj obwód elektryczny według rysunku z książki. Przewody podłącz kolejno z różnymi ciałami stałymi ( plasteliną, drewnem, szkłem, gwoździem, drucikiem aluminiowym, miedzianym, grafitem z ołówka)
    Wnioski:
Opracowała: Elżbieta Jankowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie