Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zanim dziecko przyjdzie do przedszkola

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1165 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Małe dziecko przekraczające próg przedszkola jest zagubione i zdezorientowane, czuje się porzucone, bezradne. Mama osoba, z którą dziecko jest związane emocjonalnie, zostawia je w nowym obcym środowisku gdzie otaczają je nowi, nieznani ludzie. Dla większości dzieci te pierwsze kontakty są źródłem silnych napięć emocjonalnych i negatywnych doznań. Pierwszy okres pobytu dziecka w przedszkolu jest także bardzo trudny dla rodziców a często i dla najbliższej rodziny. Zdając sobie sprawę z trudności, na jakie napotyka dziecko w początkowym okresie pobytu w przedszkolu starałam się prowadzić takie działania, które pozwolą złagodzić lub wyeliminować te trudności.

Aby zminimalizować negatywne przeżycia małego człowieka, rozpoczynającego nowy etap w swoim życiu, przeprowadziłam cykl spotkań adaptacyjnych. Pierwsze spotkanie odbyło się w okresie zapisów do przedszkola. Wszyscy zainteresowani rodzice, wraz z dziećmi mieli możliwość zwiedzenia całego przedszkola, poznania personelu, uzyskania odpowiedzi na niepokojące ich pytania. Natomiast dzieci miały możliwość pobawienia się w dowolnej sali wspólnie z rodzicami i paniami, które były tylko do ich dyspozycji, gdyż spotkanie odbywało się w sobotę.

Następnym etapem w procesie adaptacji były trzy spotkania czerwcowe. Odbywały się one w godzinach popołudniowych i miały już nieci inny charakter. Rodzice wraz z dziećmi zostali zaproszeni do swojej sali, w której czekałam na nie ja, ich nowa pani oraz pani Ewa pomoc nauczycielki. Przyszli przedszkolacy mieli możliwość zapoznać się ze swoją salą, nowymi kolegami i koleżankami, pobawić się i poznać zgromadzone w sali zabawki. Był to czas wspólnej zabawy rodzica z dzieckiem, do której starałyśmy się aktywnie włączać. Podczas zabaw była możliwość wzajemnego poznania się, porozmawiania i udzielenia rodzicom odpowiedzi na nasuwające się pytania. Dzieci, które wyraziły zainteresowanie mogły na każdym ze spotkań wykonać metodą origami płaskiego z kwadratu rybkę, motylka, domek, które zabierały do domu. Metoda, origami płaskiego daje zawsze możliwość osiągnięcia sukcesu który, jak wiadomo jest bardzo waży w rozwoju dziecka.
Zachęcałam rodziców do opuszczania sali po uprzednim poinformowaniu dziecka, gdzie rodzic będzie i że zaraz wróci. Niektóre dzieci nawet na moment nie odrywały się od zabawy, inne chciały zobaczyć gdzie będzie mama. Dwoje dzieci nie odstępowało mamy nawet na krok w czasie dwóch pierwszych spotkań, ale podczas trzeciego spotkania odważyły się oddalić od mamy, jednak musiała ona pozostawać w zasięgu wzroku.
Spotkania te pozwoliły dokonać pierwszych wstępnych obserwacji dzieci. Podczas tych spotkań rodzice mieli również możliwość porozmawiać z panią Dyrektor, która była cały czas do ich dyspozycji.

W czerwcu zaprosiłam rodziców na warsztat, który odbywa się tradycyjnie od paru już lat w naszym przedszkolu. W warsztacie uczestniczyła również pani Dyrektor. Warsztat miał na celu przekazanie rodzicom istotnych informacji na temat procesu adaptacji i poinformowanie o naszych działaniach w kierunku złagodzenia negatywnych skutków tego procesu. Drugim celem warsztatu było wspólne wypracowanie takich sposobów oddziaływania, które będą mogły pomóc w pierwszym okresie pobytu w przedszkolu. Rodzice mieli możliwość uzyskania odpowiedzi na nurtujące ich jeszcze pytania i na rozwianie ewentualnych wątpliwości. Wspólnie ustaliliśmy wygodny strój dla małego przedszkolaka, który jest również istotnym elementem w procesie adaptacji.

Ostatnim etapem przed rozpoczęciem roku przedszkolnego było zaproszenie dzieci do wyboru znaczka w szatni, które odbywało się w ostatnim dniu sierpnia. Dzieci wraz z rodzicami przychodziły na umówioną godzinę, miały wtedy możliwość dokonania spokojnego wyboru znaczka w szatni, były też świadkiem umieszczania ich imion na półeczkach. Maluchy pozostawiły w szatni swoje nowe fartuszki, woreczki i paputki. Miały możliwość porozmawiać ze mną o tym, co przyniosły do przedszkola, byłam do dyspozycji każdego dziecka, gdyż były to spotkania indywidualne. Dało się zauważyć duże zmiany w sposobie komunikacji, dzieci chętnie się witały i nawiązywały rozmowę, opowiadały o wakacjach lub o zakupach fartuszka czy paputków, oddalały się mamy.

Przeprowadzone działania adaptacyjne dały zadawalające efekty, którymi było znane już dziecku środowisko i znane osoby, które nie budziły lęku a wręcz wywoływały miłe i sympatyczne wspomnienia. Prowadzone działania doprowadziły do zniwelowania progu przedszkolnego i złagodzenia stresu wynikającego ze zmiany środowiska. Działania te spełniły pokładane w nich oczekiwania rodziców i moje nauczyciela.

Violetta Nowak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie