Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Recenzja książki Richarda I. Arendsa "Uczymy się nauczać"

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6994 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Książka Arendsa to wszechstronne i wyważone spojrzenie na proces dydaktyczny. Autorem jest profesor pedagogiki na Uniwersytecie Marylandu. Przez wiele lat współpracował on z amerykańskimi szkołami i wyższymi uczelniami. Książka jest podręcznikiem dla studentów kierunków pedagogicznych i służy przygotowaniu nauczycieli amerykańskich szkół publicznych.

Szkoła amerykańska różni się od polskiej, jednak rola nauczyciela jest bardzo podobna. Treści zawarte w książce wbrew pozorom są przeznaczone nie tylko dla studentów. Każdy nawet doświadczony nauczyciel może i powinien korzystać z tego podręcznika, jeśli chce być nauczycielem efektywnym i dobrym organizatorem, który w pracy unika monotonii i wspiera ucznia w procesie dydaktycznym. Bowiem uczenie się uczenia to proces ciągnący się przez całe życie zawodowe.

Swoje rozważania Arends rozpoczyna od stwierdzenia, że proces nauczania to sztuka, która wymaga improwizacji i spontaniczności, wyczucia. Trudno więc w sztuce nauczania podawać recepty, formuły i algorytmy. Dotyczy to oczywiście tych stron nauczania, które można poddać pomiarowi.

Każdy nauczyciel powinien się cechować odpowiedzialnością za jakość pracy, a wtedy ma szansę zostać efektywnym nauczycielem. Według Arendsa efektywne nauczanie wymaga biegłości w przedmiocie i troski o dobro uczniów. Miarą sukcesu zawodowego są osiągnięcia szkolne i dojrzałość uczniów. Ponadto wskazuje na cztery dodatkowe warunki:
1. Efektywni nauczyciele władają zasobem wiedzy, na którym wspiera się sztuka nauczania.
2. Efektywni nauczyciele dysponują repertuarem najlepszych sposobów postępowania pedagogicznego.
3. Efektywni nauczyciele wykazują postawy i umiejętności niezbędne dla systematycznej refleksji i rozwiązywania problemów.
4. Efektywni nauczyciele pojmują naukę nauczania jako proces ustawiczny.

Autor rozwija te warunki i nazywa je naukowymi podstawami nauczania. Pracę nauczyciela rozpatruje ze względu na trzy główne rodzaje funkcji: kierownicze, interakcyjne i organizacyjne.

Rozpatrując funkcje kierownicze za najważniejsze uważa planowanie nauczania i podejmowanie decyzji dotyczących nauczania. Dzięki planowaniu można poprawić motywację uczniów, ukierunkować ich uczenie się, zmniejszyć trudności z utrzymywaniem ładu. Ważne jest jednak, żeby nie trzymać się sztywno zaplanowanych działań ale być elastycznym i przewidzieć możliwość zmian. Planowanie jest procesem wielowymiarowym i obejmuje fazy:
1. przedlekcyjną - ustalenie co i przez jaki czas będzie przedmiotem nauczania;
2. śródlekcyjną - planowanie pytań, czasu oczekiwania, kierowanie wydarzeniami;
3. zamykającą - określenie sposobów oceniania postępów uczniów i dostarczenia im informacji zwrotnych.

Planowanie obejmuje cykle dzienne, tygodniowe, miesięczne, roczne i powinno być wspierane formułowaniem celów dydaktycznych, konspektami zajęć.

Mówiąc o interakcyjnych funkcjach nauczyciela Arends podkreśla, że bezpośredni kontakt między nauczycielem, a uczniem stanowi istotę nauczania. Przedstawia i szczegółowo omawia pięć głównych modeli nauczania: nauczanie wiadomości przez podawanie, nauczanie pojęć powiązanych z myśleniem wysoko zorganizowanym, bezpośrednie nauczanie umiejętności, nauczanie treści poznawczych i umiejętności społecznych, odkrywanie, dyskusję i badanie.

Na funkcje organizacyjne nauczyciela składa się między innymi współpraca z kolegami po fachu, z personelem kierowniczym szkoły i z rodzicami. Dobra współpraca z partnerami sprawia, że nauczyciele wnoszą wkład w efektywność szkoły. Arends nieco więcej miejsca poświęca współpracy z rodzicami. Zachęca do utrzymywania dobrych stosunków z nimi, na zjednywaniu ich pomocy w szkole, w domu, na wycieczkach.

W ostatniej części książki autor poświęca nauczycielowi-badaczowi. Każdy nauczyciel będzie lepiej uczył i nada lepszy kształt środowisku dydaktycznemu w swojej klasie, jeżeli sam będzie badaczem. Nie jest nim łatwo być. Arends przedstawia fazy badania metodycznego, wyjaśnia jak należy interpretować i wykorzystywać dane.

Książka jest z jednej strony podręcznikiem, a z drugiej przewodnikiem, przyjacielem dla każdego nauczyciela, zarówno młodego jak i doświadczonego. Powinien do niej zaglądać każdy nauczyciel, troszczący się o swoje ustawiczne kształcenia.

Ewa Szmyd
Szkoła Podstawowa nr 1 w Ożarowie Mazowieckim

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie