Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Skuteczne nauczanie ortografii w kl. I-III

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1567 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Aby skutecznie nauczać ortografii należy pamiętać o właściwym motywowaniu uczniów do działań, organizowaniu ciekawych, zabawowych zajęć, inspirowaniu do efektywnych działań itp.

Program dla klasy III szkoły podstawowej pt. "Skuteczne nauczanie ortografii w kl. I-III"

     Program został zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną i umieszczony w szkolnym zestawie programów nauczania.

Wprowadzenie
     Poprawne pisanie sprawia wielu uczniom problemy. Nie są w tym temacie odosobnieni, bowiem zdarza się, że nawet ludzie dorośli popełniają błędy ortograficzne.
     W wielu uczniach informacja o pracy pisemnej wywołuje lęk (czy nie popełnię zbyt dużo błędów?). Zauważam dość często, że dzieci pisząc nawet krótką wypowiedź skupiają się na jej treści i popełniają błędy, które w innej sytuacji im się nie zdarzają. Najprawdopodobniej wynika to z braku nawyku poprawnego pisania.
     Postanowiłam zorganizować dla chętnych uczniów klasy III dodatkowe zajęcia, podczas których uczniowie będą mogli opanować ortografię tak, aby nie utrudniała im pracy twórczej.
     Zajęcia te kieruję w stronę uczniów chętnych, bowiem w nauczaniu ortografii bardzo ważne są:
  • pozytywne nastawienie do pracy,
  • systematyczność,
  • konsekwencja działań,
  • obowiązkowość, itp.
     Uczniowie uczestniczący w tych zajęciach mogą sprawdzić swoje umiejętności podczas organizowanego w szkole konkursu ortograficznego i "Gminnego Konkursu Ortograficznego dla klas III".

Program skierowany jest do uczniów klas III.
  1. Cele programu:
    1. Rozbudzenie zainteresowań ortograficznych.
    2. Wytworzenie stanu czujności ortograficznej.
    3. Kształcenie spostrzegawczości.
    4. Wytworzenie nawyku poprawnego pisania.
    5. Poszerzenie wiedzy zdobytej na zajęciach.
    6. Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego.
    7. Przygotowanie do udziału w konkursie ortograficznym.
  2. Zadania nauczyciela:
    1. Organizowanie zajęć w stosownym czasie, aby uczniowie nie byli zbyt przeciążeni obowiązkami.
    2. Motywowanie do aktywnej i solidnej pracy.
    3. Uatrakcyjnianie zajęć, przygotowywanie różnych, ciekawych ćwiczeń, zadań.
    4. Umożliwienie korzystania z pracowni komputerowej.
    5. Sprawdzanie i stosowne ocenianie pracy uczniów.
  3. Formy i organizacja pracy:
         Zajęcia będą odbywały się raz w tygodniu i trwać będą około 1 godziny (czas zajęć zależeć będzie od zaangażowania uczniów i ich aktywności). Nauczycielka będzie pracowała społecznie. Praca oparta będzie na różnych ćwiczeniach ortograficznych połączonych z mówieniem, czytaniem, pisaniem i kolorowaniem.
         Najczęściej stosowanymi formami pracy będą:
    • praca indywidualna,
    • praca zbiorowa.
    Ćwiczenia wzbogacane będą:
    • pracą ze "Słownikiem ortograficznym",
    • pracą z kartami ortograficznymi,
    • grami i zabawami komputerowymi,
    • ortograficznymi układankami itp.
  4. Materiał nauczania:
    1. Praktyczne zapoznanie z podstawowymi regułami ortograficznymi.
    2. Doskonalenie umiejętności swobodnego i bezbłędnego pisania tekstów zawierających trudności ortograficzne:
      • uzupełnianie luk w wyrazach i ich uzasadnianie pisowni,
      • grupowanie wyrazów wg obowiązujących je zasad pisowni z uwzględnieniem wyjątków,
      • pisanie wyrazów pokrewnych – tworzenie rodzin wyrazów,
      • uzupełnianie zdań podanymi wyrazami,
      • wyszukiwanie wyrazów w tekście wg wskazania,
      • pisanie wyrazówek,
      • pisanie zdań z pamięci i ze słuchu,
      • uzupełnianie luk w wyrazach i kolorowanie ilustracji,
      • porządkowanie wyrazów wg kolejności alfabetycznej,
      • rozwiązywanie krzyżówek i rebusów,
      • wyszukiwanie wyrazów w "Słowniku ortograficznym",
      • tworzenie wyrazów z sylab.
    3. Doskonalenie spostrzegawczości oraz nawyku poprawnego pisania.
  5. Przewidywane osiągnięcia uczniów:
    1. Umiejętne i sprawne posługiwanie się pisownią wyrazów z trudnościami ortograficznymi.
    2. Swobodne i chętne podejście do prac pisemnych.
    3. Zainteresowanie poprawną pisownią.
    4. Pozytywne nastawienie do pracy dodatkowej.
    5. Poprawa w zakresie poprawności pisania na zajęciach klasowych, sukces w organizowanych konkursach.
  6. Procedury osiągania założonych celów:
    1. Właściwa organizacja pracy.
    2. Stosowanie wartościowych i odpowiednio dobranych pomocy dydaktycznych.
    3. Właściwy dobór metod i zasad nauczania ortografii.
    4. Sprawdzanie i indywidualna analiza prac uczniów.
  7. Ewaluacja
         Ocena pracy uczniów będzie dokonywana na podstawie:
    • obserwacji aktywności uczniów podczas zajęć i wykonywanych ćwiczeń,
    • wypracowanego sukcesu w trakcie zadań podsumowujących i sprawdzających,
    • osiągniętych wyników podczas konkursów: szkolnego i gminnego.
         Praca uczniów będzie oceniana pozytywnie ze wskazaniem na popełniane błędy i ich uzasadnieniem w każdej sytuacji. Pozytywne ocenianie, bowiem motywuje uczniów do pracy i wzmacnia chęć działania.
         Program będzie na bieżąco wzbogacany o treści wynikające z zainteresowań uczniów, dlatego, że spełnianie oczekiwań uczniów to jedna z dróg prowadzących do realizacji założonych celów.
         Pracy w zespole ortograficznym powinna towarzyszyć radość z wykonywanych ćwiczeń i osiąganych mniejszych lub większych sukcesów.
  8. Czas realizacji programu:
    Program realizowany będzie od września do czerwca .
Opracowała mgr. Anna Ceglińska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie