Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Problemy wychowawcze okresu dojrzewania a postawy rodzicielskie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1869 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

  Stosunki dorastającej młodzieży z rodzicami zwykle określa się mianem konfliktów.Co charakteryzuje młodzież okresu rozwojowego?W okresie tym na czoło wysuwa się bujny rozwój procesów poznawczych w tym spostrzegawczości,zdolności do analizy i wartościowania.Analizie i ocenie w tym wieku podlega w zasadzie wszystko od zjawisk przyrodniczych poczynając na ocenach moralnych kończąc.W swym krytycyzmie młodzież nie pomija nikogo i niczego w tym także,a może przede wszystkim swoich rodziców,szczególnie wtedy gdy pojawiają się trudności w ułożeniu z nimi wspólżycia.Za co winę ich zdaniem ponoszą rodzice.Zarzuca się im brak wyrozumiałości,konserwatyzm,despotyzm,nadmierną gadatliwość i nieobiektywość w ocenie zachowania swoich dzieci.Taka postawa prowadzi do stopniowego oziębiania więzi emocjonalnej.Dotychczasowy autorytet rodziców przestaje być czymś niepowtarzalnym.
      Młodzież dąży do zajęcia nowej pozycji w życiu i wzajemnych stosunkach z ludżmi z najbliższego otoczenia,do całkowitego uniezależnienia się od dorosłych(...).Mimo przesadnego dążenia dorastających do niezależności dorośli jak wiadomo niechętnie rezygnują z dotychczasowej hegemonii,wytykając młodzieży liczne błędy i niedostatki w jej zachowaniu i myśleniu.Dorastający są przekonani-często nie bez racji,że rodzice nie doceniają lub nawet nie dostrzegają zachodzących w nich przemian a co gorsze nie rozumieją ich rodzących się coraz to nowych potrzeb.Nie do rzadkości należą wśród rodziców takie przekonania,że jeśli dziecko ma własny pokój, ma sie w co ubrać i co jeść,dysponuje komputerem i innymi środkami audiowizualnymi, to nie może narzekać na niezaspokojenie jakichkolwiek potrzeb.Tymczasem te potrzeby które są najważniejsze jak:potrzeba poczucia bezpieczeństwa ,sukcesu, wysokiej pozycji w grupie,potrzeba niezależności,akceptacji i miłości-pozostają niezrealizowane.Dorośli, rodzice a także nauczyciele nie zawsze są w stanie potrzeby te zaspokoić,czy to ze względu na braki materialne,brak czasu,lub ze względu na niekompetencje wychowawcze.Wszystko to sprawia,że dorastający doznają często poczucia niższej wartości,upokorzenia i niepewności siebie.Choć otoczeni ludzmi - w rezultacie są sami.Uczucie samotności sprawia,że młodzi często sięgają po alkohol,narkotyki a to z kolei pociąga za sobą kłopoty w nauce.
      Korzenie narkomanii, alkoholizmu tkwią niestety przede wszystkim w atmosferze rodzinnej.Negatywny wpływ mają takie czynniki jak niepełność rodziny (brak jednego z rodziców naturalnych), zaburzenia w funkcjonowaniu rodziny(brak zgody między rodzicami, zakłócenia życia rodzinnego , domowego),niski społeczno-kulturalny czy społeczno-ekonomiczny standart rodziny,niesprzyjająca domowa atmosfera emocjonalna (niedosyt uczuciowy, poczucie odtrącenia przy jednoczesnym wyróżnianiu rodzeństwa lub rodziców) oraz naruszona diada matka-dziecko.Najbardziej typową przyczyną błędnych wyników wychowania jest "asymetria wychowawcza" przejawiająca się w wychowaniu bądż zbyt surowym bądż przeciwnie zbyt liberalnym.Drugim czynnikiem najbardziej typowym warunkującym niemoralne i skierowane przeciw prawu postawy młodzieży jest negatywny przykład rodziców, ich alkoholizm, negatywny stosunek do pracy, kłótnie, wulgarne słownictwo, przemoc.
      Jeżeli zauważymy,że dziecko częściej przebywa poza domem, że ma trudności w nauce,jeżeli zauważymy na jego rękach znaki po ukłuciach igły, jeżeli poczujemy od wracającego do domu dziecka alkohol-nie powinniśmy traktować je jak przestępcę ale zbliżyć się do niego, stworzyć serdeczną atmosferę pomocy w walce z wrogami jakimi są narkomania i alkoholizm.Akceptujmy dzieci takimi, jakie są z ich cechami fizycznymi, usposobieniem,z ich umysłowymi możliwościami i łatwością osiągnięć w jednych dziedzinach a ograniczeniami i trudnościami w drugich. Wpółdziałajmy z dziećmi nie tylko wspólnie wykonując czynności ale również wzajemnie wymieniając uwagi, obserwacje,zdania.Dajmy dziecku właściwą dla jego wieku swobodę.Uznajmy prawa dziecka w rodzinie jako równe bez przeceniania i niedoceniania jego roli.
      Emocjonalna więż i okazywanie zainteresowania sprawami dzieci i młodzieży przyczyniają się do umocnienia ich wiary w swoje możliwości, wmiejętność współżycia z innymi,wpływają na rozwój samodzielności myślenia i działania oraz kształtują poczucie odpowiedzialności za siebie i innych.Oschłość i surowość wywołują zamknięcie się w sobie, agresję, nałogi, niską samoocenę.Dziecko,abu czuć sie bezpieczne i kochane potrzebuje jasno wytyczonych granic i norm oraz pełnej miłości, stanowczości i konsekwencji.

Alicja Kuniec

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie