Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dzień Europejski

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7986 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz poświęcony prezentacji krajów członkowskich Unii Europejskiej.

Bogumiła Kułaga
Program ramowy na „Dzień Europejski „


1.Uroczyste przywitanie zaproszonych gości przez panią dyrektor(gości zagranicznych witają językowcy w języku obcym).

2.Referat na temat Unii Europejskiej.

3.Wręczenie nagród zwycięzcom quizu.

4. Widowisko „Czerwone Kapturki”

5 Z nagrania hymn Unii(Oda do radości)

6. Dzieje zjednoczonej Europy( najważniejsze daty i wydarzenia)

7.Dzieci śpiewają wybrane zwrotki Ody do radości.

6.Wiersz”Stoi na stacji Lokomotywa”

7. Piosenka „Jedzie pociąg z daleka”.

8. Prezentacja Polski
-wiersz
-taniec polonez

9.Przedstawienie poszczególnych wagonów-krajów , zademonstrowanie ich flag
mały narrator

10. Prezentacja Wielkiej Brytanii
-piosenka oy key
-dialog
mały narrator

11.Prezentacja Szwecji
- mały nattator
-wiersz
-piosenka

12.Prezentacja Grecji
dialog
taniec zorba
- mały narrator

13.Prezentacja Portugalii
mały narrator

14 .Prezentacja Hiszpanii
-byk
-taniec ajere je
-dialog
mały narrator

15Prezentacja Niemiec
-piosenka
dialog, wiersz
mały narrator

16.Prezentacja Austrii
- mały narrator

17.Prezentacja Holandii
mały narrator

18.Prezentacja Włoch
Che bella la Terra- piosenka
dialog, poezja
mały narrator

19.Prezentacja Francjii
- Wiersz
- piosenka
-
18. Dzieci śpiewają Odę do radości
19. Podziękowanie dzieciom, rodzicom i gościom,
20. Zaproszenie gości na poczęstunek

STOI NA STACJI LOKOMOTYWA

Stoi na stacji lokomotywa i wszystkie kraje tak głośno wzywa:
Kto dziś przybywa!

Stoi i sapie, dyszy i dmucha’
już każdy Polak dziennika słucha
- znów jakieś zmiany!
- co z tego mamy?
- Kiedy to będzie?

Wagony krajów poprzyczepiali,
kto jest w nich dawno- już sobie chwali.
Wszyscy członkami chcą być Europy,
Wszak to lekarstwo na wszelkie kłopoty.
Nikt się nie boi zmiany waluty,
być może tańsze kupi wnet buty!

W pierwszym wagonie pełno jest Włochów,
siedzą i jedzą stosy karczochów

W drugim są Niemcy tak pedantyczni
są powściągliwi- lecz też praktyczni.

W trzecim Francuzi głośno gadają,
i żabie udka wciąż obgryzają.

W czwartym są Grecy – zorbę tańcują
W piątym Anglicy herbatę szykują.

Z szóstego dochodzą okropne ryki!
tam są Hiszpanie i groźne byki!.

Siódmy jest cały kwiatami przybrany
Holendrzy wiozą swe tulipany.

A tych wagonów liczba wciąż wzrasta,
było dwanaście , teraz piętnastka.
Lecz w maju nowych dziesięć przybędzie,
w jednym z nich miejsce dla Polski będzie.

I choćby przyszły jakieś kłopoty,
dla wszystkich krajów naszej Europy.
To każdy z krajów będzie się wspierał,
i nikt już Europy nie będzie rozbierał!

Nagle –gwizd!
Nagle – świst!
Para- buch!
Koła – w ruch!

PIOSENKA „JEDZIE POCIĄG Z DALEKA”
1. 2.
Jedzie pociąg Europy, Kiedy przyjdzie miesiąc maj,
wiezie kraje Wspólnoty, w Unii będzie też nasz kraj,
biegnij szybko nie zwlekaj, więc cieszymy się już my,
i do Unii doczepiaj. Bo się spełnią nasze sny.


.” Czerwone Kapturki”


(gajowy wchodzi i rozgląda się)

Czerwony kapturek polski:. Zgubiłam się...
Gajowy; nie płacz, zaraz zaprowadzę cię do babci
Czerwony kapturek polski:. Nie , do babci pójdę później, teraz muszę lecieć do szkoły.
Gajowy. To chodź wyprowadzę cię z lasu.
(odchodzą)
Wilk :Na kość zająca! Nie zdążyłem!
Czerwony Kapturek już poszedł. No ale jak mam wszędzie zdążyć?
Babcie na całym świecie opowiadają moją bajkę.Czerwone kapturki są różne
A ja tylko jeden jedyny.Co z tego, że tyle kapturków jest na świecie jak ja jestem
Ciągle głodny.
Wiecie dzieciaki jaki mam apetyt. Wiecie ! WILCZY! Wilczy apetyt !!!
Uważajcie, bo jak dzisiaj nie zjem jakiegoś Carwonego Kapturka to zjem kogoś z was!
O! Chyba wreszcie nadchodzi.

Cz.Kap. czeski ....................................................(po czesku dzień dobry wilku)
Wilk: Co?! Przecież ty jesteś Czrwony Kapturek z czeskiej bajki. Będę u ciebie dopiero jutro- jak dostanę rozmówki polsko-czeskie
Cz.Kapt. czeski...............................................................................................................
(Gdzie jest dom babci, niosę jej knedliczki)
Wilk: Jakie knedliczki?!- miało być ciasto!
Dobra ,dobra, idź już. Tam jest skrót.
Cz..kapt...........................................(tam?)
Tam, no tam !.
Uff..Jak zjem babcię, która zje knedliczki to będę miał całą noc zgagę.
No , czas już iść.
( zbliża się następny kapturek)
A kto to znowu?
Cz.Kapt. włoski: Buon giorno signore lupo.
Wilk: Co? A ta tu czego?!
Cz.Kapt. włoski: Dove ‘e la casa della mia nonna? La porto spaghetti.
Wilk:No nie.! Knedliczki, spagetti- muszę skoczyć do apteki po rapacholin.
Cz. Kapt. włoski: Dove signore Lupo, di la?
Wilk: Jakie la?- śpiewaczka się znalazła.
Idź tam. Tam, tam mówię
Co ja zrobię jak spotkam u babci dwa czerwone kapturki?
Nie dość, że nie mogę się z nimi dogadać, to jeszcze nie dam rady ich od razu
Połknąć.
Cz,Kapt. niemiecki...Guten Tag her Wolf! Wo ist Omas Haus? Ich habe Kuchen
Fur się.
Wilk. O matko! Jeszcze jeden Czerwony Kapturek!
Cz. Kapt. niemiecki: Jawohl!
Wilk: A ja wolę polskiego Czerwonego Kapturka!!!
Tam, tam, tam jest dom babci!
Co ja im powiem jak mnie spytają dlaczego mam takie wielkie oczy , uszy
i zęby?
Chyba muszę wcześniej skoczyć na jakiś błyskawiczny kurs wielojęzykowy,
Cz.Kapt. angielski....Helloo. Where”s the grandmum”s hawe. I hare a cookies
For her.
Wilk: tam!
Cz. Kapt angielski: O! yes.
Wilk: Tak. Jest. Jest was za dużo! Już mi przeszedł apetyt.Czuję się jak policjant
Na skrzyżowaniu, a nie jak porządny wilk!
Już mnie boli ogon od pokazywania drogi.
Cz. Kapt. Francuski.......................................................................................
(gdzie jast dom babci)
Wilk: O nie ! Tego kaprurka na pewno nie zjem! Bo oni jedzą ślimaki! Ble!Fuj!
Tam, tam, idż
Niedobrze mi, słabo mi (upada)
Cz.Kapt. polski :Oj, wilku biedny. Co się stało?
Wybacz że się spóżniłam, ale chodzę na kurs jezyka obcego.
Wilk: To ty też nie będziesz gadała po polsku?!!
Ratunku!! Już nie chcę żednego czerwonego kapturka.
Cz.Kap. polski: Panie gajowy, na pomoc. Wilk zasłabł!
Pan Gajowy: Widzisz panie wilku, już ci nie pomogę,
ale ci na przyszłość ważną dam przestrogę.
Gdybyś się uczył języka obcego,
codziennie kapturka zjadłbyś jednego.




PREZENTACJA WIELKIEJ BRYTANII


Uczeń 1

Jesteście? Już myślałam, że zginęliście w tej Wielkiej Brytanii. Mówcie! Jak było
Co widzieliście?

Uczeń 2

Było wspaniale. Udało nam się dużo zwiedzić. Widzieliśmy wieżę zegarową Big Ben, sławną z powodu umieszczenia na niej dzwonu o wadze 13 ton.
Uczeń 3
A ja byłem szczególnie zainteresowany meczem Manchester United- Arsenal Londym.
Wyobraź sobie, że dostałem bilety i mogłem kibicować swojej ulubionej drużynie.
Uczeń 4
Nie mogliśmy pominąć Królewskiego Obserwatorium w Greenwich, gdzie przez blisko 300
lat prowadzono badania astronomiczne.
Uczeń 5
W ostatnim dniu wycieczki zwiedziliśmy BBC- czyli British Broadcasting Corporation.
Dzisiaj BBC posiada pięć programów radiowych i dwa banały telewizyjne.
To właśnie dzięki BBC mogliśmy obejrzeć nagranie Beatlesów-najpopularniejszej grupy rocowej w historii muzyki oraz najnowszy film z Jemesem Bondem.
Uczeń 1
A widzieliście potwora z Loch Nees?
Uczeń 2
Niestety, zabrakło czasu, musieliśmy wsiadać do pociągu wiozącego nas do Francji. Trasa tego niezwykłego pociągu biegnie a tunelu pod kanałem La manche.
Uczeń 1
Muszę koniecznie wybrać się do tego kraju.





PREZENTACJA SZWECJII

(uczennica przebrana za Pipi)
Uczeń 1
Witam państwa w programie „Rozmaitości” Tym razem odwiedzimy Szwecję
Uczeń2
Sylwia dlaczego masz świeczki na głowie?
Uczeń 1
Szwedzkie dzieci noszą je 13 grudnia, kiedy to przypadają imieniny św. Łucji.
Właśnie wtedy jest tu niemal przez cała dobę ciemno, ale dzięki świecom w całym kraju robi się jasno. Królowa światła kroczy wolno dookoła ze śpiewem, w towarzystwie specjalnego orszaku składajacego się z druhen oraz chłopców przebranych za „gwiazdorki” i krasniludki.

Uczeń 3
Zejdżmy już na ziemię. Najbardziej liczącą się aw swiecie nagrodą jest Nagroda Nobla ustanowiona przez Szwedzkiego wynalazcę Alreda Nobla. Laureatów nagrody łączy to że przyczynili się do postępu ludzkości.
Uczeń 4
Trzeba przyznać, że Szwedzi wymyślili wiele praktycznych wynalazków. Ot chociażby zamek błyskawiczny.
Uczeń 5
Zapomniałeś o kluczu francuskim, który tak naprawdę jest szwedzki. Skonstruował go Johan Petter.
Uczeń 2.
To ja powiem jeszcze o samochodach. Produkuje się w tym kraju samochody dwóch marek. Jedna to Volvo, a druga Saab. Zaś pasy do samochodów to kolejny wynalazek Szwedów.
Uczeń 3
Wiecie że Szwedzi są długowieczni? Zapewne sprzyja temu system opieki zdrowotnej , który jest najbardziej rozbudowany w Europie.
Uczeń 4
Nic dziwnego, że z tego kraju pochodzi najsilniejsza dziewczynka świata.
Oczywiście mowa o Pipi Pończoszance, która potrafi jeździć na koniu, jeśli akurat nie unosi go w rękach..
Książki o Pipi, napisane przez Astrid Lindgren, są kochane na całym świecie. Zostały przetłumaczone na 76 języków w tym oczywiście na polski.
Uczeń 1
Dużo by jeszcze mówić o Szwecji i jej mieszkańcach, ale niestety, nasz program dobiega końca. Do zobaczenia, i zachęcam do czytania Pipi.



PREZENTACJA PORTUGALII

Uczeń 1
Cześć Paweł. Nie zgadniesz co się stało. Kupiłem wczoraj w kiosku szkolnym chrupki i wygrałem wycieczkę do Portugalii.
Uczeń 2
To chodźmy do biura podróży, żeby dowiedzieć się czegoś więcej o tym kraju.
Uczeń 3
Wycieczkę proponuję rozpocząć od zwiedzania stolicy kraju-Lizbony.
To jednocześnie główny port oraz największe miasto kraju.
Uczeń 1
Czy będzie można popływać na tych wspaniałych żaglowcach?
Uczeń 4
Niestety, nie, chociaż są powodem dumy Portugalczyków, bo przypominają, że to kraj odkrywców. Właśnie ze wspomnianego Algawre wyruszyło wielu znanych podróżników. W 1488 roku Bartolomeo Dias otworzył drogę do Indii, opływając Przylądek Dobrej Nadziei.
Uczeń 2
Wiem, wiem.! To pan ............nam opowiadał na historii. W 1498 roku Vasco da Gama dotarł do Kalkuty, spełniając w ten sposób kilkusetletnie marzenia Europejczyków.Te podróże przez Ocean Indyjski możliwe były po części dzięki wymyśleniu przez Portugalczyków karaweli- okrętu potrafiącego pływać po pełnym morzu.
Uczeń 1
A w 1519 roku Magellan, też Portugalczyk, ale na usługach króla Hiszpanii, jako pierwszy opłynął Ziemię.
Z chęcią odwiedzę więc odwiedzę ten kraj odkrywców, może sam coś odkryję?







PREZENTACJA HISZPANII

Uczeń 1
Czy wiesz z czego słynie Hiszpania?
Uczeń 2
Oczywiście, że wiem. Z walki byków!
Uczeń 2
Aleś się wysilił, To wiedzą nawet przedszkolaki. Powiedz z czego jeszcze.
Uczeń 2
No nie wiem.
Uczeń 1.
Na przykład z wiatraków.
Uczeń 2
Co ty gadasz. Przecież wiatraki kojarzą się z Holandią i wieloma innymi krajami.
Uczeń 1.
Ale w Hiszpanii znajdują się jedyne na świecie wiatraki, z którymi walczył Don Kichot.- którego wymyślił hiszpański pisarz Miguel de Carvantez. Don Kichot miał być początkowo karykaturą średniowiecznych rycerzy..
Uczeń 3
Cześć wam . Co robicie?
Uczeń 1.
A mówimy o Hiszpanii.
Uczeń 3
To prawda , że tam są jeszcze królowie?
Uczeń 2
Tak. Hiszpanie wielkim szacunkiem darzą rodzinę królewską między innymi za jej prosty i naturalny styl bycia. Królowa Sofia z wykształcenia jest lekarzem pediatrą, a król Juan Carlos ukończył studia prawnicze i ekonomiczne. Ma też wykształcenie wojskowe,
Uczeń 4
Słyszałem, że Barcelona to największy hiszpański port i ośrodek handlowy na wybrzeżu Morza Śródziemnego. W tym mieście mieszkał też słynny artysta Pablo Picasso.
Uczeń 2
Ale stolicą jest Madryt.
Uczeń 4
Oczywiście. Jest tam aż 9 miejskich zespołów zabytkowych, należących do Swiatowego dziedzictwa Kultury.
Uczeń 5
Moi rodzice chcą załatwić w tym roku wczasy do Hiszpanii. Jak tam będę, to z przyjemnością zwiedzę to miasto,
Uczeń 1.
Tylko uważaj na pomidory.
Uczeń 5
Dlaczego?
Uczeń 1
Bo w ostatnią sobotę sierpnia odbywa się „Tomatina” –wojna na pomidory. 150 tys. Kilogramów dojrzałych pomidorów trafia w ręce do zbawionych ludzi i zaczyna się czerwona wojna trwająca...tylko godzinę. Pomidory trzeba rozgnieść w dłoniach żeby oszczędzić przeciwnikom
Siniaków. Po bitwie wszyscy ruszają w stronę rzeki, gdzie zmywają z siebie pomidorowy sos.


Uczeń 2
No ale mówiąc o Hiszpanii, nie można pominąć corridy. Korzenie tego pradawnego i symbolicznego rytuału walki człowieka i zwierzęcia sięgają starożytności. Corrida stanowi nieodłączny element świąt ludowych, a toro de lidia, czyli byk specjalnie hododo corridy, sptał się dziś częścią hiszpańskiego krajobrazu.






PREZENTACJA NIEMIEC

Uczeń 1(prezenter telewizyjny)
W ciągu kilkudziesięciu lat Niemcy zmienili się diametralnie .Przede wszystkim nabrali luzu: 40 procent obywateli RFN deklaruje, że żyje bez stresowo i znajduje równowagę między pracą i wypoczynkiem, 20 procent przyznaje otwarcie ,że praca nie jest dla nich najważniejsza w życiu, 80 procent wyjeżdża na wakacje. Niemcy uwielbiają się bawić. A skoro jest mowa o rozrywkach- wróćmy do naszego programu. Zobaczymy co kupują najczęściej nasi sąsiedzi. Jako pierwsze widzę stoisko z wędlinami. Wcale mnie to nie dziwi. W kraju, w którym jest półtora tysiąca rodzajów kiełbas.
Dzień dobry panie Markusie

Uczeń 2
Dzień dobry. Witam mojego ulubionego klienta
Uczeń 1
Cóż może mi pan dzisiaj polecić?
Uczeń 2
Proponuję kiełbaski berlińskie
Uczeń 1
Proszę mi więc zważyć pół kilograma. Ile kosztują?
Uczeń 2
2 euro, ale dla pana dziś gratis.
Uczeń 1
Dziękuję bardzo, Do widzenia.
(do dzieci)
szkoda, że nie poprosiłem o więcej. Ale chodźmy dalej. Oto stoisko z samochodami.
Uczeń 3
Czym mogę służyć?
Uczeń 1.
Od dawna marzę o pięknym czerwonym, sportowum audi...(na barerie)
Uczeń 3
Proszę na początek zapoznać się z prospektami samochodowymi. Mamy tu pana ulubione audi, ale także volkswagena. ,BMW i mercedesa. Jest w czym wybierać.
Uczeń 1
Tak, tak, wygląda zachęcająco. Proszę mi dać numer telefonu. Zadzwonię po programie. Do widzenia.
Ale zgłodniałem. O czuję świeże pączki. Wygłądają apetycznie, ale może za chwilę, bo za chwilę koniec programu. Jak ten czas szybko leci...
Uczeń 5
Skoro mowa o czasie , to pana widzowie powinni wiedzieć, że region Szwarzwaldu, w którym się znajdujemy, to ojczyzna zegarów z kukułką.
Uczeń 1
Chwileczkę co pani robi?!
Uczeń 5
U nas jest taki zwyczaj, że w tłusty czwartek władzę przejmują kobiety i mają prawo odcinać męskie krawaty.
Uczeń 1
No cóż, moja praca wymaga wielu poświęceń. Dziękuję państwu za uwagę.


PREZENTACJA HOLANDII

Nauczycielka
Dzień dobry dzieci. Na dzisiejszej lekcji powtórzymy wiadomości o Holandii ,a raczej o Niderlandach, bo tak właściwie brzmi nazwa tego kraju.

Uczeń1
To kraj kwiatów. Wiosną cały kraj zakwita. Jak okiem sięgnąć, ciągną się pola czerwonych tulipanów, liliowych hiacyntów i złocistych żonkili.
Uczeń 2
Ola , ale się rozmarzyłaś-chyba pod wpływem wiosny- a trzeba ci wiedzieć, że hodowla tulipanów to nie tylko przyjemne hobby wielu rolników. Od XVII wieku, uprawa kwiatów stanowi ważny dział gospodarki Niderlandów. Wysyła się je na cały świat.
Uczeń 3
Bóg stworzył świat, ale Holendrzy stworzyli wybrzeże. To stare holenderskie przysłowie odwołuje się do faktu, że 40% kraju stanowią tereny wydarte morzu, jeziorom i mokradłom.
Uczeń 1
Już od średniowiecza Holendrzy zmieniali wygląd swego kraju, osuszając jeziora i stawy. Dookoła jeziora budowano kanał, do którego wypompowywano wodę z jeziora. Tak powstałe tereny to poldery. Dawniej do wypompowywania wody służyły wiatraki, lecz rozwój techniki sprawił, że wyszły z użytku i wiele z nich znikło z krajobrazu. Pozostałe odrestaurowano.
Nauczycielka
Widzę, że dobrze przygotowałaś się do lekcji. W takim razie wymień jeszcze stolicę Niderlandów
Uczeń 1.
Stolicą kraju jest Amsterdam, ale siedzibą rządu jest Haga odległa o 55 kilometrów.
Uczeń 3
Trzeba jeszcze wspomnieć o Rotterdamie, największym porcie świata. To tutaj w 1993r. Podpisano traktat o Unii Europejskiej,
Nauczycielka
A co można powiedzieć o formie rządów w Holandii?
Uczeń 2
Państwo jest demokracją parlamentarną i monarchią dziedziczną. Obecnie głową państwa jest królowa Beatrix.
Nauczycielka
A co powiecie na temat zainteresowań i pasji Holendrów?
Uczeń 4
Popularne sporty to piłka nożna, hokej na trawie, tenis, surfing, żeglarstwo, kolarstwo i oczywiście jazda na łyżwach. Jeśli chodzi natomiast o kulinaria , to świat zawdzięcza Holendrom recepturę twardych serów takich jak gouda czy edamski.
Nauczycielka
A jaki klimat panuje w Holandii?
Uczeń 2
Państwo leży w strefie umiarkowanego klimatu morskiego. Zimy są łagodne a lata chłodne z dużą ilością deszczu i wiatru. Do Królestwo Niderlandów należy też sześć wysp na morzu karaibskim.
Nauczycielka
Bardzo dobrze przygotowaliście się do dzisiejszej lekcji. Otrzymujecie wiec oceny celujące,




PREZENTACJA AUSTRII

Uczeń 1
Cześć. Co słuchasz?
Uczeń 2
Trzeci wymiar.
Uczeń 1
Chcesz posłuchać pięknej muzyki? Wybierz się do jednego z najliczniej odwiedzanych przez turystów krajów w Europie. Jako kraj tranzytowy ma świetnie rozwiniętą sieć dróg komunikacyjnych.
Uczeń 2
Oczywiście masz na myśli Austrię. Są tam doskonałe warunki do uprawiania narciarstwa, turystyki pieszej i wspinaczki, które można znaleźć w alpejskich regionach Salzburga, Tyrolu, Karyntii i Vorarlbergu. Narciarstwo jest najpopularniejszym sportem zimowym w tym kraju.
Uczeń 3
Dużą popularnością cieszą się także liczne jeziora alpejskie w Salzkambergut i Karyntii, jak również jezioro Nezyderskie w Burgenlandzie.
Uczeń 4
Nie mniej ciekawe są liczne zabytki kulturowe i historyczne, jak na przykład najstarsza na świecie kopalnia soli w Hallsatt. Warte obejrzenia są rozsiane po całym kraju zabytkowe kościoły, katedry, kolegiaty i klasztory.
Uczeń 1
Niepowtarzalnym nastrojem odznaczają się starówki Linzu, Klagenfurtu i Innnsbruka, a barokowym przepychem zachwyca Salzburg, który uważany jest za stolicę muzyki klasycznej. Najważniejsze nabytki tego miasta to dawny pałac arcybiskupi oraz katedra wybudowana w XVII wieku.
Uczeń 2
Barwną mozaiką skarbów kultury oczarowuje stolica kraju- Wiedeń, gdzie na turystów czekają słynne teatry i muzea, a liczne pałace i zamki przypominają o narodzinach i czsach świetności habsburskiej monarchii.
Uczeń 3
Mówiąc o tym pięknym kraju, nie można zapomnieć o wspaniałej muzyce. Bo gdy nad Austrią zmierzch zapada, w Wiedniu jak za czasów Straussa małe nutki , na trzy – czwarte w świecie latarń tańczą walca.
Uczeń1
Tak .Wiedeń to ojczyzna walca. Trzeba dodać ,że to tutaj właśnie tworzył jeden z największych geniuszy muzycznych naszych czasów- Mozart. Swoje pierwsze utwory skomponował w wieku pięciu lat.
Uczeń 4
Gdy znajdziemy się w Unii Europejskiej, będziesz mogła swobodnie podróżować po krajach ’piętnastki” także po Austrii. Oczywiście w rytmie walca.

PREZENTACJA GRECJI

Uczeń 1
Wiesz, byłem na filmie Herkules i nabrałem ochoty na wyjazd do Grecji .
Uczeń 2
Chcesz się sppotkać z bogami Olimpu, żeby ci dali większe muskuły?
Uczeń 1
Przestań. Słyszałem że Grecja składa się z kilkuset wysp roz®zuconych na Morzu Egejskim i Jońskim. Największą z nich jest Kreta.
Uczeń 2
To chyba od tej wyspy pochodzi nazwa naszego kreta. Może dlatego że kopie duże kopce.
Uczeń 3
(wchodzi z ksiązkami zamyślony)
„Wiem, że nic nie wiem” , Myślę więc jestem”
Uczeń 2
Patrzcie go –jaki filozof.
Uczeń 3
Tak, bo co. Jak byście trochę więcej czytali to byście wiedzieli, że właśnie z Grecji pochodzą najwięksi filozofowie jak Arystoteles, Platon i Sokrates.
Uczeń 2
Jak żeś taki mądry to opowiem ci o tym kraju.
Uczeń 3
Grecja stała się wielkim imperium od 338 roku przed naszą erą, gdy została podbita przez Aleksandra Wielkiego. Ale w 146r p.n.e opanowali ją Rzymianie. Potem również Turcy okupowali Grecję.
To właśnie w 776r p.n.e. w Olimpi odbyły się pierwsze Igrzyska Olimpijskie. Jedną z głównych konkurencji był rzut dyskiem.
Ale ty nie musisz się wdrapywać na Olimp który ma 2917 m, wystarczy żebyś trochę poćwiczył.
Uczeń 2
A ty Platonie ćwiczysz coś?
Uczeń 3
Oczywiście. Nieustannie ćwiczę swój umysł.


PREZENTACJA FRANCJI

Uczeń 1
Cześć, ale ładnie pachniesz.

Uczeń 2
Bo to są oryginalne perfumy francuskie. Francja zawsze kojarzy mi się z perfumami, modą i dobrym winem.

Uczeń 2

Mi natomiast Francja kojarzy się z rewolucją. To w 1789roku Wielka Rewolucja Francuska obaliła monarchię. Francja była pierwszym krajem europejskim w którym wprowadzono republikę. Po tej wielkiej rewolucji, która obaliła króla, po kilku latach chaosu przejął władzę Napoleon 1 Bonaparte. Był to niski niepozorny człowieczek, ale miał mężnego ducha. Przez kilkanaście lat prowadził on w całej Europie zwycięskie wojny, ale w końcu został pokonany w 1815r przez Anglię i Prusy pod Waterlo.

Uczeń 2
Ja jednak chyba mam w żyłach błękitną szlachecką krew. Byłam oczarowana pałacem królewskim na Wersalu pod Paryżem. Och gdybym mogła żyć w tamtych czasach.

Uczeń 3
Gdybyś mieszkała w tamtych czasach na wersalu, na pewno rewolucjoniści ścięliby twoją piękną główkę.

Uczeń1
A ty gdzieś się tak ubrał?

Uczeń 3
Idę ćwiczyć wspinaczkę na skały. Bo jadę z rodzicami do Francji, ale nie żeby oglądać Wersal- to dla bab-ale wspinać się w Alpach, które są największymi górami Europy. Wznoszą się tam strome skały i lodowce. A gdy już zejdę z gór to pojem sobie serów. Mniam. Ten słynny ser Camembert produkowany jest na północnym zachodzie Francji. Składuje się go w piwnicach, aby dojrzał.

Uczeń 1
Ale przecież ty nie znasz francuskiego.

Uczeń 3
Przy granicy z Niemcami tam gdzie jadę, mieszka ludność pochodzenia niemieckiego, tak więc nie będzie problemu porozumieć się w języku niemieckim.




Uczeń 5
Ceść wam . Słyszałem ,że mówicie o Wenecji- właśnie tam się wybieram z rodzicami.
Uczeń 1
Ale po co ci to koło?
Uczeń 5
Przecież to miasto jest zbudowane na palach na wodzie. Zamiast ulic są kanały, a zamiast samochodów pływają tragetti lub gondole. A więc jak będę chciał iść pieszo tą wodną ulicą to muszę mieś koło bo nie umiem pływać.
Uczeń 3
Włochy są również słynne z mody, samochodów ,dobrego jedzenia i oczywiście piłki nożnej.
Uczeń 2
Mamy wiele wspólnego z tym krajem, nawet w naszym hymnie narodowym śpiewamy-
Z ziemi włoskiej do Polski. Jest również piosenka –czerwone maki na Monte Casino- która jest poświęcona polskim żołnierzom, broniącym wzgórze Monte Casino przed oddziałami niemieckimi podczas drugiej wojny światowej.
Uczeń 4
We Włoszech jest dużo śladów polskości. Przy catacumbach San Calisto jest kościółek Quo vadis w którym jest pomnik Henryka Sienkiewicza z podziękowaniem w języku polskim za dzieło znane na całym świeci Quo vadis.
Uczeń 3
Wiecie że może istnieć państwo w państwie? A w przypadku Włoch nawet dwa.Vatykan i San Marino. Vatykan jak wszyscy wiemy jest siedzibą papieża- głowy kościoła katolickiego. Jest to najmniejsze państwo na świecie liczy ono 1702 osoby, a najważniejszą z tych osób i najbardziej znaną na świecie jest oczywiście wielki Polak Karol Wojtyła który jest papieżem.
Uczeń 1
Wiecie co? Po wysłuchaniu tego wszystkiego nabrałem chęci żeby tam pojechać i jestem również dumny że jestem Polakiem. Jednak nasz naród jest bardzo odważny, pomagający innym . W naszym narodzie narodzili się wielcy ludzie.


PREZENTACJA POLSKI ( Litwo Ojczyzno moja.... kawałek)
Uczeń 1
Zapraszamy do posłuchania wiadomości o najważniejszym dla nas kraju o Polsce..
Uczeń 2
Przedstawimy Polaków , którymi możemy się szczycić, Polaków znanych w świecie.
Uczeń 3
Opowiemy o niektórych ciekawych miejscach, które warte są zwiedzenia.
Uczeń 1
Jan Kochanowski- jeden z najświetniejszych twórców w dziejach literatury polskiej.
Nie tylko wzbogacił literaturę polską o nowe gatunki wiersza, ale przyczynił się do powstania literackiej odmiany języka polskiego.
Uczeń 2
Adam Mickiewicz- „My z niego wszyscy”- tak o nim mówiono, poeta i dramatopisarz uznawany za najznakomitszego twórcę w dziejach polskiego pisarstwa.
Uczeń 3
Fryderyk Chopin- kompozytor światowej sławy, geniusz fortepianu, jego muzyka do tej pory jest ambasadorem kultury w świecie.
Uczeń 4
Henryk Sienkiewicz- twórca narodowej mitologii, światową sławę przyniosła mu opowieść” Quo vadis” ukazująca męczeństwo pierwszych chrześcijan. W 1905 roku pisarz otrzymał za nią nagrodę Nobla.
Uczeń 5
Władysław Stanisław Reymont- powieściopisarz , nowelista, kolejny laureat Nagrody Nobla. Otrzymał ją za arcydzieło- czterotomową powieść „Chłopi”
Uczeń 1
Maria Skłodowska –Curie- dwukrotna laureatka Nagrody Nobla. Wspólnie z mężem odkryła dwie substancje promieniotwórcze: polon i rad.
Uczeń 2
Ojciec Święty – Jan Paweł II – największy autorytet moralny, orędownik pokoju i jedności wszystkich chrześcijan, człowiek, który zauważa każdego, pielgrzym, Papież- który pierwszy przekroczył próg meczetu.
Uczeń 3
Czesław Miłosz- w jego bogatej twórczości dominują problemy, odpowiedzialności moralnej człowieka. W 1980 roku za całokształt twórczości otrzymał Nagrodę Nobla
Uczeń 3
Wiesława Szymborska- poetka i krytyk literacki. W 1996 r. Otrzymała Nagrodę Nobla.
Uczeń 4
Andrzej Wajda - Jeden z głównych twórców szkoły polskiej w filmie. Jest laureatem wielu prestiżowych nadród , w 2000 r. Otrzymał „Oskara”
Uczeń 1
Adam Małysz- którego chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Trzykrotny zdobywca Pucharu Świata.
Uczeń 2.
Ziemia wydająca tak wielkich ludzi musi być piękna. Można wymieniać w nieskończoność piękno naszego kraju. Mamy piękne góry, lasy, doliny, jeziora. I w każdym miejscu można się spotkać z serdecznością i gościnnością.
Uczeń 3
Możemy być bardzo dumni, że jesteśmy Polakami, posiadającymi piękny Kraj, bogatą historię i wielkich ludzi.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie