Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zalety zielonych szkół

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4334 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 


     Potrzebę organizowania "zielonych szkół" docenili już chyba wszyscy nauczyciele. "Zielona Szkoła" stanowi doskonałą okazję do nauki tego, na co nie mamy czasu ani warunków w szkole. Posiada znaczny zasób bodźców wychowawczych ,wdraża do umiejętności pracy grupowej, wpływa na kształtowanie cech charakteru takich jak: życzliwość, koleżeńskość, wytrwałość, zaradność. Dzieci przebywające ze sobą przez parę dni muszą nauczyć się współżycia w grupie, wzajemnego szacunku, tolerancji i demokracji.
     "Zielona szkoła" jest również okazją do kształtowania wrażliwości estetycznej uczniów, zdolności do przeżywania piękna i rozwijania pragnienia obcowania z tym pięknem. Głównym celem "zielonych szkół" jest wprowadzenie dziecka w naturalne środowisko przyrodniczo –społeczne jako integralną całość. Jest to szczególna okazja do ukazywania wzajemnej zależności świata roślin, zwierząt i ludzi.
     Powodzenie "zielonej szkoły" zależy od stopnia jej przygotowania. Przygotować się do niej muszą zarówno nauczyciele, jak i dzieci. Istotny jest wybór miejsca, określenie celów, przygotowanie zadań edukacyjnych, zapewnienie opieki dorosłych. Dzieci przed wyruszeniem na "zieloną szkołę" powinny wiedzieć co mają zobaczyć, usłyszeć i poznać. Wspólnie z nimi należy ułożyć i omówić regulamin, zasady bezpieczeństwa, przygotować zadania do wykonania oraz niezbędne narzędzia i pomoce.
Przykładowy regulamin uczestnika "zielonej szkoły".

  1. Przestrzegamy zasad ruchu drogowego.
  2. Nie oddalamy się od grupy.
  3. Przyjmujemy wcześniej ustalony plan dnia.
  4. Nie hałasujemy i nie rozmawiamy zbyt głośno.
  5. Przestrzegamy podstawowych norm grzecznościowych.
  6. Stosujemy się do poleceń przewodnika.
  7. Dbamy o bezpieczeństwo swoje i kolegów.
  8. Zachowujemy czystość osobistą i otaczającego nas środowiska.
  9. Nie niszczymy przyrody.
  10. Ponosimy odpowiedzialność za wyrządzone szkody.
     "Zielona szkoła" jest formą pracy wyzwalającą twórczą aktywność dziecka. Jest formą czynnej pracy umysłowej, relaksu fizycznego, a przy tym pozwala lepiej poznać ucznia. "Zielona Szkoła" powinna przebiegać w serdecznej atmosferze, a wtedy dzieci nie tęsknią za rodzicami. Zawiązują się sympatie, a nawet przyjaźnie. Dzieci stają się odpowiedzialne, samodzielne, opiekuńcze w stosunku do kolegów, po prostu zgrane.
     W planie "zielonej szkoły" nie można pominąć kwestii związanych z autentycznymi działaniami na rzecz ochrony środowiska. Ważnym celem "zielonej szkoły" jest umożliwienie dzieciom zdobycia podstawowych wiadomości i umiejętności z ekologii i ochrony środowiska. Dzieci bardzo chętnie podejmują i wykonują różne zadania związane z poznawaniem środowiska. Wprowadzając zagadnienia ekologiczne przygotowujemy dzieci do ochrony środowiska poprzez wyrabianie potrzeby współistnienia z przyrodą i tworzenia postaw proekologicznych.
Wprowadzenie zagadnień ekologicznych do programu "zielonej szkoły" ma na celu:
  1. zapoznanie uczniów z podstawowymi zależnościami zachodzącymi między organizmem, a jego środowiskiem oraz między działalnością człowieka a przyrodą
  2. rozwijanie właściwych kontaktów z przyrodą
  3. uświadomienie jedności człowieka z przyrodą
  4. poznanie ważniejszych motywów i sposobów ochrony i kształtowania środowiska oraz problemów ekologicznych
  5. rozumienie potrzeby ochrony środowiska oraz współpracy wielu instytucji w tym zakresie
  6. przewidywanie skutków oraz następstw bezmyślnych działań ze strony człowieka
  7. kształtowanie różnych intelektualnych i praktycznych umiejętności dotyczących poznawania środowiska i działania w nim, a przede wszystkim:
    • prowadzenie obserwacji przyrodniczych
    • porównywanie zjawień i defektów przyrodniczych
    • właściwego zachowania się w różnych środowiskach
  8. kształtowanie proekologicznych postaw u dzieci
  9. uczenie szacunku dla flory i fauny
  10. rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi i wartości naturalnego środowiska, niedolę zwierząt, piękno przyrody
  11. rozwijanie emocjonalnej więzi z otaczającą przyrodą
      Jedynym problemem jaki się pojawia przy temacie "zielonych szkół" jest to, że coraz trudniej jest nauczycielom zebrać grupę dzieci do takiego wyjazdu. Chętnych nie brakuje ale biorą górę względy finansowe. Rodziców często nie stać na taki wydatek. Proponuję zbierać pieniądze co miesiąc w ustalonych ratach. Jest to sprawdzona i wygodna forma płatności. Rodzice chętnie z tej formy korzystają.

mgr Małgorzata Kucińska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie