Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przedmiotowy System Oceniania z matematyki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1811 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam Państwu Przedmiotowy System Oceniania z matematyki w gimnazjum.
I. ANALIZA DOKUMENTÓW.
  1. Program nauczania matematyki dla trzeciego etapu edukacyjnego (klasy I – III gimnazjum)
    Matematyka z plusem - Marta Jucewicz, Marcin Karpiński, Jacek Lech
         Program "Matematyki z plusem" jest dopuszczony przez MEN do użytku szkolnego i wpisany do wykazów programu: Numer dopuszczenia DKW – 4014 – 138/99
  2. Podręczniki Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego do gimnazjum – praca zbiorowa pod redakcją Małgorzaty Dobrowolskiej.
II. ZASADY OCENIANIA
  1. CO OCENIAMY
    • sprawność rachunkową
    • sprawność manualną i wyobraźnię geometryczną
    • znajomość pojęć matematycznych i umiejętność ich stosowania
    • umiejętność posługiwania się liczbami
    • umiejętność posługiwania się symbolami literowymi
    • umiejętność stosowania matematyki
  2. JAK CZĘSTO OCENIAMY
    SYSTEMATYCZNIE
    • zeszyt przedmiotowy - raz w semestrze - ocena z komentarzem
    • praca w grupie - osoba dominująca - ocena - członkowie grupy - znak graficzny + lub -
    • aktywność - po każdej lekcji - znak graficzny + lub –
    • praca domowa - na każdej lekcji - ocena lub znak graficzny + lub –
    Objaśnienia dotyczące znaków graficznych:
    • gdy uczeń zbierze:
      pięć + - to otrzymuje ocenę bdb.
      pięć - - to otrzymuje ocenę ndst.
    • jeden - można zlikwidować dwoma +
III. PREZENTACJA WYMAGAŃ PROGRAMOWYCH.
  1. Plan wynikowy nauczania matematyki w kl. I-III gimnazjum.
  2. Ocenę osiągnięć ucznia.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
  • operuje twierdzeniami i je dowodzi
  • potrafi oryginalnie, rozwiązać zadanie, także o podwyższonym stopniu trudności
  • uogólnia pojęcia matematyczne, wykorzystuje uogólnienia i analogie
  • samodzielnie potrafi formułować definicje i twierdzenia z użyciem symboli matematycznych
  • odczytuje i analizuje dane z tekstów, diagramów, rysunków, tabel, wykresów
  • przetwarza dane z tekstów, diagramów, rysunków, tabel, wykresów
  • stosuje algorytmy w zadaniach nietypowych
  • stosuje umiejętności matematyczne do rozwiązywania skomplikowanych problemów z innych dziedzin
  • prezentuje wyniki swojej pracy w różnorodny sposób
  • dobiera formę prezentacji do problemu
  • wspiera członków grupy potrzebujących pomocy
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
  • umie klasyfikować pojęcia, podaje szczególne przypadki
  • uzasadnia twierdzenia w nieskomplikowanych przypadkach
  • stosuje uogólnienia i analogie do formułowanych hipotez
  • umie analizować i doskonalić swoje rozwiązania
  • samodzielnie potrafi formułować twierdzenia i definicje
  • odczytuje i porównuje dane z tekstów, diagramów, rysunków, tabel, wykresów
  • stosuje algorytmy uwzględniając nietypowe rozwiązania, szczególne przypadki i uogólnienia
  • stosuje umiejętności matematyczne do rozwiązywania nietypowych problemów z innych dziedzin
  • prezentuje wyniki swojej pracy we właściwie wybrany przez siebie sposób
  • wskazuje pomysły na rozwiązanie problemu
  • dba o jakość pracy, przypomina reguły pracy grupowej
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
  • potrafi formułować definicje, zapisać je
  • operować pojęciami, stosować je
  • potrafi sformułować twierdzenie proste i odwrotne
  • potrafi przeprowadzić proste wnioskowania
  • analizuje treść zadania
  • układa plan rozwiązania
  • samodzielnie rozwiązuje typowe zadanie
  • tworzy teksty w stylu matematycznym z użyciem symboli
  • odczytuje dane z tekstów, diagramów, rysunków, tabel
  • stosuje algorytmy w sposób efektywny
  • stosuje umiejętności matematyczne do rozwiązywania różnych problemów praktycznych
  • prezentuje wyniki swojej pracy na różne sposoby, nie zawsze dobrze dobrane do problemu
  • zadaje pytania związane z postawionym problemem
  • stara się stworzyć przyjazną atmosferę i zachęca innych do pracy
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
  • potrafi przeczytać definicje zapisane zapomoga symboli
  • potrafi stosować twierdzenia w typowych zadaniach
  • potrafi podać przykład potwierdzający prawdziwość twierdzenia
  • potrafi naśladować podane rozwiązania w analogicznych sytuacjach
  • tworzy proste teksty w stylu matematycznym
  • odczytuje dane z prostych tekstów, diagramów, rysunków, tabel
  • stosuje podstawowe algorytmy w typowych zadaniach
  • stosuje umiejętności matematyczne do rozwiązywania typowych problemów praktycznych
  • prezentuje wyniki swojej pracy w sposób jednolity, wybrany przez siebie
  • stara się zrozumieć zadany problem
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
  • intuicyjnie rozumie pojęcia, zna ich nazwy, potrafi podać przykłady modeli tych pojęć
  • intuicyjnie rozumie podstawowe twierdzenia
  • potrafi wskazać założenie i tezę
  • zna symbole matematyczne
  • potrafi wskazać dane, niewiadome
  • wykonuje rysunki z oznaczeniami do typowych zadań
  • tworzy za pomocą nauczyciela, proste teksty w stylu matematycznym
  • odczytuje z pomocą nauczyciela, dane z prostych tekstów, diagramów, rysunków, tabel
  • zna zasady stosowania podstawowych algorytmów, stosuje je z pomocą nauczyciela
  • stosuje umiejętności matematyczne do rozwiązywania problemów praktycznych, z pomocą nauczyciela
  • prezentuje wyniki swojej pracy w sposób narzucony przez nauczyciela
IV. FORMY SPRAWDZANIA WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI .
  1. W Gimnazjum w Wyszkach obowiązuje liczbowy system oceniania w skali od 1 do 6.
    1 – ndst. – ocena niedostateczna
    2 – dop. – ocena dopuszczająca
    3 - dst. - ocena dostateczna
    4 - db. - ocena dobra
    5 - bdb. – ocena bardzo dobra
    6 - cel. - ocena celująca
  2. W ocenianiu bieżącym roku dopuszcza się rozszerzenie skali ocen o stosowanie znaków "+" i "-".
  3. Ocena powinna pełnić przede wszystkim funkcję motywującą i powinna oceniać umiejętności, wiadomości, aktywność i postawę ucznia za wkład i pracę przygotowującą do lekcji.
    • prace klasowe - zapowiedziane tydzień przed terminem pisania, po każdym dziale - ocena
    • kartkówki - z trzech ostatnich tematów lekcji bez zapowiedzi, trwające 5-15 min. - ocena
    • prace domowe - w zależności od rozpiętości i trudności zadań, będą oceniane oceną lub znakiem graficznym
    • przygotowanie do lekcji - np. za brak przyrządów geometrycznych - znak graficzny -
    Objaśnienia dotyczące znaków graficznych:
    • gdy uczeń zbierze:
      pięć + - to otrzymuje ocenę bdb.
      pięć - - to otrzymuje ocenę ndst.
    • jeden - można zlikwidować dwoma +
  4. W przypadku sprawdzianów pisemnych lub kartkówek przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny liczbowe wg kryteriów:
    91% - 100% - ocena bardzo dobra
    75% - 90% - ocena dobra
    51% - 74% - ocena dostateczna
    31% - 50% - ocena dopuszczająca
    0% - 30% - ocena niedostateczna
         Ocenę celującą uczeń uzyskuje w przypadku, gdy osiągnie 100% punktów i rozwiąże zadanie dodatkowe.
    Nauczyciel oddaje sprawdziany pisemne w terminie dwóch tygodni .
  5. Wystawienie oceny końcowo rocznej (semestralnej) dokonujemy na podstawie ocen cząstkowych, przy czym większą wagę maja oceny ze sprawdzianów, w drugiej kolejności są kartkówki i odpowiedzi ustne. Pozostałe oceny są wspomagające.
  6. Przygotowanie ucznia do zajęć:
    • uczeń przed lekcją może zgłosić nieprzygotowanie do zajęć, ale nie częściej niż dwa razy w ciągu semestru. Nie przygotowanie do lekcji rozumiemy: brak zeszytu, brak pracy domowej, niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji.
    • jeżeli uczeń jest nie obecny na sprawdzianie, to po przyjściu do szkoły zobowiązany jest go napisać w ciągu dwóch tygodni. Jeżeli nie wykaże chęci pisania pracy, nauczyciel wystawia mu ocenę niedostateczną za sprawdzian.
V. FORMY I SPOSOBY POPRAWIANIA OCEN CZĄSTKOWYCH.
  1. Po otrzymaniu oceny niedostatecznej z odpowiedzi (rozwiązania zadania na tablicy), uczeń w ciągu tygodnia może ją poprawić, ale wcześniej powinien zgłosić chęć takiej poprawy nauczycielowi. Forma poprawy jest ustna.
  2. Po otrzymaniu oceny z pracy klasowej, uczeń na poprawę uzyskuje dwa tygodnie, ale wcześniej powinien zgłosić chęć takiej poprawy nauczycielowi. Forma poprawy może być pisemna lub ustna (w zależności od wyboru ucznia). Do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio wpisuje się ocenę poprawioną. Uczeń może poprawiać dwa sprawdziany w ciągu semestru.
  3. W przypadku, gdy uczeń zgłosi chęć uzupełnienia braków z przedmiotu nauczyciel chętnie udziela mu pomocy.
VI. SPOSOBY INFORMOWANIA O OCENIE UCZNIÓW I RODZICÓW.
  1. Uczniowie o ocenach informowani są na bieżąco (po otrzymaniu oceny) – słownie
  2. Rodzice informowani są o ocenie pisemnie:
    • poprzez prośbę o podpisanie oceny za pracę klasową
    • na zebraniach rodzicielskich (kartka z ocenami ucznia)
  3. W czasie indywidualnych spotkań z rodzicami, udostępniając zestawienie ocen.
Opracowała mgr Urszula Pasinska nauczyciel matematyki w Zespole Szkół w Wyszkach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie