Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ziemia jest naszym domem

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1944 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jestem nauczycielem przyrody w klasie podstawowej , staram się stwarzać uczniom różne sposoby zdobywania wiedzy. Wiem, że uczniowie uwielbiają rywalizować ze sobą dlatego też przygotowałam i przeprowadziłam w naszej szkole międzyklasowy turniej ekologiczny do którego zaangażowałam wszystkich uczniów kl. 4 – 6 oraz nauczycieli.

Przedsięwzięcie spotkało się z dużym zainteresowaniem zarówno ze strony dzieci, nauczycieli jak i rodziców, dlatego postanowiłam podzielić się moim pomysłem z innymi nauczycielami i zachęcić ich do przeprowadzenia podobnych akcji w swoich szkołach przy okazji np. : Dnia Ziemi, „Święta drzewa”, Sprzątania Świata czy innej imprezy ekologicznej.

Agata Geppert

„Ziemia jest naszym domem”

Scenariusz zakłada współpracę nauczycieli plastyki, przyrody oraz wychowawców klas IV – VI.

I. Cele
 utrwalenie i pogłębienie wiadomości związanych z ochroną środowiska
 kształtowanie właściwych zachowań wobec środowiska przyrodniczego
 stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce
 dzielenie się wiedzą zdobytą w wyniku obserwacji przyrody i korzystania z mediów
II. Uczestnicy klasy IV – VI
III. Termin – kwiecień –czas ok. 1 godzina
IV. Tematyczny zakres konkursu
 właściwe zachowanie – w lesie, na wycieczce górskiej, w parku krajobrazowym
 segregowanie odpadów, ich długość rozkładu w środowisku
 zanieczyszczenie środowiskowe
 opakowania przyjazne dla środowiska
 pozytywne zachowania wobec roślin i zwierząt
 sposoby twórczego wykorzystania surowców wtórnych
V. Przygotowanie Oprawy Konkursu
 przygotowanie plakatów przez klasy nt.: „Nasza umęczona Ziemia” – prace wykonane na lekcjach plastyki
 wykonanie tablicy – 10 przekazań ekologicznych
 przygotowanie planszy ze znakami ekologicznymi
VI. Regulamin
W konkursie uczestniczą kl. IV – VI. Konkurs został ogłoszony m-c przed planowanym terminem. Każda klasa przygotowuje się do określonych poniżej konkurencji:
1. runda - zestawy pytań w kopertach – dwie osoby reprezentujące klasę odpowiadają na zestaw pytań – czas 1 minuta,
2. runda – kalambury – zadanie polegające na odgadnięciu hasła przez całą klasę na podstawie mimiki, gestów, tików prezentowanych przez jednego zawodnika – czas 2 minuty
3. runda i strój ekologiczny – klasa przygotowuje strój z surowców wtórnych i przebiera jednego ucznia, w kilku zdaniach opisuje przebranie – ( z jakich surowców wykonany i na jaką okazję można go ubrać )
4. runda – konkurs plastyczny na logo Dnia Ziemi – wykonanie na kartce formatu A – 4 –m technika dowolna – klasa wykonuje jedną pracę
5. runda – okrzyk – klasa przygotowuje krótki okrzyk związany z ochroną środowiska, ekologią

VII. Punktacja konkursu

1. Zestawy pytań
- pytanie testowe po 1 pkt
- rebus – 2 pkt
2. Kalambury – hasło odgadnięte
- w czasie 1 minuty – 3 pkt
- w czasie 2 minut – 2 pkt
- odgadnięte częściowo – 1 pkt
3. Strój ekologiczny
- wygląd, estetyka, ogólne wrażenie – 3 pkt
- opis - 3 pkt
4. Logo Dnia Ziemi – 3 pkt
5. Okrzyk - 3 pkt

Liczba zdobytych punktów jest odczytywana po każdej konkurencji i wpisywana na tablicy wyników.

1) Zestawy pytań w kopercie
2) Kalambury – przykładowe hasła do odgadnięcia : Nie łam gałęzi ! Wyrzucaj śmieci do kosza ! Nie hałasować ! Zakręcaj kran !
3) Krótki pokaz mody ekologicznej – zaprezentowanie przez klasę strojów ekologicznych z surowców wtórnych.
4) Logo „Dnia Ziemi” – przedstawienie prac plastycznych – reprezentacji klas wychodzą na środek sceny i prezentuje swoje prace plastyczne.
5) Okrzyk klasy – całe klasy prezentują wcześniej ułożone, przygotowane przez siebie hasła związane z ochrona środowiska, ekologią
- podsumowanie i ogłoszenie wyników i wręczenie dyplomów i nagród
Podziękowanie uczniom i nauczycielom za udział w turnieju.
Prace plastyczne wykonane przez uczniów stworzyły wystawę ekologiczną na korytarzu szkolnym. Przez długi czas cieszyły się dużym zainteresowaniem nauczycieli i rodziców, a dzieciom przypominały wspaniałą realizację.



Przykładowe zestawy pytań.

I.
1. co to jest segregacja śmieci i w jakim celu należy jej dokonywać ?
2. w czasie zakupów w sklepie spożywczym należy zwracać uwagę na :
a) termin przydatności do spożycia
b) ładne opakowanie
c) zawartość sztucznych barwników i konserwantów
3. Podaj przyczynę degradacji szaty roślinnej – odgadnij rebus.
II.
1. Masz stare gazety i książki. Co powinieneś z nimi zrobić i dlaczego ?
2. Aby chronić środowisko przed zanieczyszczeniami samochód jest wyposażony w :
a) poduszkę powietrzną
b) klimatyzator
c) katalizator
3. Podaj przyczynę degradacji szaty roślinnej – odgadnij rebus.

III.
1. Wymień chociaż trzy źródła zanieczyszczeń powietrza.
2. Zakreśl tę grupę przedmiotów, która nadaje się do powtórnego wykorzystania:
a) gazety, szkło, ubrania.
b) szkło, wyroby z plastyku
c) puszki aluminiowe, szklane butelki i słoiki.
3. Podaj przyczynę degradacji szaty roślinnej – odgadnij rebus.
IV.
1. W jaki sposób ty i twoja rodzina może przyczynić się do ochrony środowiska na co dzień ?
2. Sposoby oszczędzania wody to :
a) kąpiele pod prysznicem zamiast w wannie
b) pranie tylko w pralkach automatycznych
c) zakręcanie wody w kranie w czasie mycia zębów.
3. Podaj przyczynę degradacji szaty roślinnej – odgadnij rebus.
V.
1. Dlaczego należy dbać o zieleń w mieście i w jaki sposób można to uczynić ?
2. Energię elektryczną oszczędzamy poprzez :
a) wyłączanie zbędnych źródeł energii
b) częsta wymiana żarówek i klasy
c) używanie żarówek energooszczędnych
3. Podaj przyczynę degradacji szaty roślinnej – odgadnij rebus.
VI.
1. Jakie znasz rodzaje ścieków zanieczyszczające wodę w rzekach ?
2. Najlepsze dla środowiska byłoby poruszanie po mieście:
a) samochodem
b) pieszo i rowerem
c) autobusem komunikacji miejskiej
3. Podaj przyczynę degradacji szaty roślinnej – odgadnij rebus.


Odpowiedzi:
I.
1. rozdzielanie śmieci w celu wykorzystania surowców wtórnych, takich jak: szkło, papier, puszki co prowadzi do oszczędzania zasobów przyrody.
2. a,c
3. plantacje
II.
1. należy oddać do skupu makulatury
2. c
3. pożar
III.

1. dymiące kominy fabryk i elektrociepłowni, spaliny samochodów, środki ochrony roślin stosowane w rolnictwie.
2. a,b,c
3. budownictwo
IV.
1. np. kupować napoje w butelkach szklanych bądź plastykowych zwrotnych, wrzucać surowce wtórne do specjalnych pojemników ( o ile takie się znajdują w pobliżu ) albo odnosić do skupu surowców wtórnych: oszczędzać ciepło i energię elektryczną, oszczędzać wodę, nie stosować aerozoli z freonem : prowadzić ekologiczne gospodarstwo rolne, bez sztucznych nawozów i chemicznych środków ochrony roślin.
2. a,c
3. deszcze
V.
1. w mieście powietrze jest bardziej zanieczyszczone niż na wsi, a tym samym człowiek oddycha mniejszą ilością tlenu. Rośliny wytwarzają tlen i czynią miasto zdrowsze i piękniejsze, a człowiek czuje większy związek z przyrodą. Dbanie o zieleń w mieście polega na : sadzeniu drzew i krzewów, zakładaniu nowych trawników i klombów z kwiatami, dbaniu o istniejące trawniki, nie łamaniu gałęzi drzew i krzewów, zakładaniu parków i skwerów.
2. a,c
3. susze

VI.
1. Ścieki komunalne ( pochodzące z gospodarstw domowych, szpitali ), ścieki przemysłowe z fabryk, zakładów produkcyjnych ( często zawierają duże ilości chemikaliów )
2. b
3. wojny


Opracowała :Agata Geppert


10 PRZYKAZAŃ EKOLOGICZNYCH

I
JAM JEST PAN BÓG, TWÓJ, KTÓRY STWORZYŁ NIEBO I ZIEMIĘ. WEŹ POD UWAGĘ, ŻE W TYM STWORZENIU LESTEŚ MOIM PARTNEREM. OBUDŹ SIĘ WIĘC TROSKLIWIE Z POWIETRZEM, WODĄ, ZIEMIĄ I ZWIERZĘTAMI, TAK JAKBY BYLI TO TWOI BRACIA I SIOSTRY.

II
WEŹ POD UWAGĘ, ŻE DAJĄC CI ŻYCIE, DAŁEM CI TAKŻE ODPOWIEDZIALNOŚĆ, WOLNOŚĆ I OGRANICZONE REZERWY SUROWCÓW ZIEMI.

III
NIE OKRADAJ PRZYSZŁOŚCI, SZANUJ SWOJE DZIECI, DAJĄC IM MOŻLIWOŚĆ DŁUGIEGO ŻYCIA.

IV
ROZBUDZAJ W SWOICH DZIECIACH MIŁOŚĆ DO NATURY.

V
ROZWAŻ, ŻE LUDZKOŚĆ MOŻE WPRAWDZIE UŻYWAĆ TECHNOLOGII, LECZ RAZ ZNISZCZONEGO ŻYCIA NIE MOŻNA STWORZYĆ NA NOWO.

VI
ZATROSZCZ SIĘ O TO, ABY W TWOJEJ WSI, TWOIM MIEŚCIE, TWOIM MIEŚCIE, TWOIM KRAJU TWORZYŁY SIĘ GRUPY, KTÓRE BĘDĄ SIĘ Z ZAANGAŻOWANIEM STARAŁY O TO, ABY ZAPOBIEC GROŻĄCYM KATASROFOM.

VII
ODSUŃ SIĘ OD WSZELKIEJ BRONI, KTÓRA POWODUJE NIE DAJĄCE SIĘ NAPRAWIĆ ZNISZCZENIA W PODSTAWOWYCH UWARUNKOWANIACH ŻYCIA.

VIII
ĆWICZ SAMODYSCYPLINĘ TAKŻĘ PRZY MAŁYCH DECYZJACH W SWOIM ŻYCIU.

IX
ZNAJDŹ W TWOIM COTYGODNIOWYM DNIU WYPOCZYNKU CZAS, ABY ŻYĆ ZE ŚWIATEM, A NIE TYLKO GO UŻYWAĆ.
X
POMYŚL O TYM : NIE POSIADASZ ZIEMI – JESTEŚ TYLKO JEJ STRÓŻEM ( OPIEKUNEM ).

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie