Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Układ współrzędnych i jego zastosowanie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6131 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt lekcji matematyki w kl. VI - Układ współrzędnych i jego zastosowanie.
Konspekt lekcji matematyki w klasie VI

Temat lekcji: Układ współrzędnych i jego zastosowanie.

Typ lekcji: lekcja powtórzeniowa

Cele lekcji :

Cel ogólny:
  • wykazanie znajomości przez uczniów pojęć związanych z układem współrzędnych
  • wykazanie opanowania przez uczniów umiejętności stosowania układu współrzędnych w sytuacjach praktycznych
  • wykazanie umiejętności odczytywania, przedstawiania i interpretowania danych z wykresów
Cele pośrednie: uczeń umie :
  • podejmować wysiłek intelektualny
  • współdziałać w grupie
  • przedstawiać rozwiązania w sposób czytelny
Cele operacyjne: uczeń potrafi :
  • rozpoznać prostokątny układ współrzędnych
  • nazwać elementy układu współrzędnych
  • odczytać i zapisać współrzędne zaznaczonych punktów
  • zaznaczyć w układzie współrzędnych punkty o danych współrzędnych
  • przyporządkować dane punkty do poszczególnych ćwiartek układu
  • przyporządkować dane punkty do poszczególnych osi układu
  • obliczać długości odcinków w jednostkach układu współrzędnych
  • obliczać pola figur w jednostkach układu współrzędnych
  • odczytać i zinterpretować informacje z różnych wykresów (wycinki z gazet)
  • wykonać wykres na podstawie danych zamieszczonych w tabeli lub w tekście
Czas trwania lekcji: 45 minut

Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa

Metody: pytań i odpowiedzi, praca w grupach, drama

Środki dydaktyczne: tablica, kreda, tablica z układem współrzędnych, kartoniki z liczbami wymiernymi, plansze z układami współrzędnych – 1-z odcinkami różnej długości, 2- z narysowanymi figurami płaskimi, karty pracy z wykresami do zinterpretowania, wycinki prasowe z różnymi wykresami, magnesy, mazaki, kartony, karty pracy do pracy w grupach.

Planowany przebieg lekcji
  1. Powitanie, sprawy organizacyjne.
  2. Podanie tematu i celów lekcji.
  3. Sprawdzenie wiedzy i umiejętności uczniów według celów operacyjnych:
    Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela i wykonują jego polecenia:
    • Wybierz ten rysunek (na tablicy wisi kilka rysunków), który przedstawia układ współrzędnych.
    • Wymień elementy układu współrzędnych.
    • Odczytaj i zapisz współrzędne zaznaczonych na układzie współrzędnych punktów .
    • Każdy uczeń otrzymuje punkt z podanymi współrzędnymi – jego zadaniem jest zaznaczenie go na układzie współrzędnych, który jest narysowany na tablicy.
    • Przyporządkuj punkty o danych współrzędnych do odpowiednich ćwiartek lub osi układu współrzędnych; – metoda dramy
            Uczeń otrzymuje kartkę z punktem np. P = (..-5..;..4,5...).Od tej chwili jest punktem P. Wypowiada zdania:
      Jestem punktem P o współrzędnych .......... i ...........
      Moja pierwsza współrzędna (podaje nazwę) ................... wynosi .......................
      Moja druga współrzędna (podaje nazwę)........................ wynosi ........................
      Należę do ............ćwiartki układu współrzędnych
      Uczeń przyczepia za pomocą magnesu swój punkt na układzie współrzędnych.
    • Uczniowie odczytują długości odcinków umieszczonych na układzie współrzędnych, posługując się jednostkami układu
    • Uczniowie obliczają pola figur umieszczonych na układzie współrzędnych, w jednostkach układu współrzędnych
    • Uczniowie zostają podzieleni na 4-osobowe grupy. Każda grupa otrzymuje wykres . Ich zadaniem jest odczytać i zinterpretować informacje zawarte na wykresach. KARTA PRACY NR 1 w załączeniu.
    • Uczniowie otrzymują do odczytania różne wykresy z prasy-odczytują i interpretują zawarte na nich informacje.
    • Uczniowie mają za zadanie (w tych samych grupach) wykonać wykres na układzie współrzędnych, na podstawie danych zamieszczonych w tabeli lub w tekście. KARTA PRACY NR 2 w załączeniu.
  4. Podsumowanie lekcji.
    • Każdy uczeń samodzielnie wykonuje zadanie: Zaznacz podane punkty na układzie współrzędnych i połącz je kolejno według alfabetu. Prawidłowo narysowany wykres jest oceną otrzymaną przez Ciebie za udział w lekcji – KARTA PRACY NR 3 – w załączeniu. (Na wykresie uczeń powinien otrzymać – liczbę 5)
KARTA PRACY NR 1
GRUPA I
Odczytaj z wykresu:
  1. Czego dotyczą dane na wykresie/
  2. W której ćwiartce zawarte są informacje ?
  3. Co zaznaczono na osi poziomej (X) ?
  4. Co zaznaczono na osi pionowej (Y) ?
  5. Jaka była prędkość wiatru o godzinie 20.00 ?
  6. Jaka była najmniejsza prędkość wiatru ?
  7. Jaka była największa prędkość wiatru ?
  8. O której godzinie prędkość wiatru wynosiła 8 km/godz. ?
  9. O ile wzrosła prędkość wiatru między godziną 16.00 a godziną 24.00 ?
Tu zapisz odpowiedzi:
...................................................................................

KARTA PRACY NR 2

GRUPA I

     Tomek przez kwadrans liczył, ile samochodów przejechało koło jego domu. W tabeli notował, ile samochodów przejechało w ciągu pierwszej minuty, ile w ciągu drugiej minuty itd. Przedstaw na wykresie dane zebrane przez Tomka.

Kolejne minuty 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10

Liczba samochodów 5 - 8 - 5 - 2 - 1 - 2 - 2 - 7 - 4 - 10

Tu narysuj wykres:

Oś rzędnych – liczba samochodów

Oś odciętych – czas w minutach

KARTA PRACY NR 3

Nazwisko i imię ucznia
..........................................................................

Zaznacz punkty na układzie współrzędnych i połącz je w kolejności alfabetycznej.
  1. =(-2 ; -1),
  2. =(-2; -2),
  3. =(-1; -2 ),
  4. =(0; -2 ),
  5. =(1; -2),
  6. =(1 ; -1)
  7. =(1; ),
  8. =(0;1),
  9. =(2 ;3),
  10. =(4,1)
Opracowała
Zofia Minkina

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie