Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Integracja członków Niekonwencjonalnej Orkiestry

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1613 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Integracja to słowo często używane ale prawdziwa integracja bez tolerancji i akceptacji nie jest możliwa.

Opis i analiza przypadku

Integracja członków Niekonwencjonalnej Orkiestry Batuta


Określenie problemu



Opis i analiza przypadku dotyczy członków Niekonwencjonalnej Orkiestry Batuta działającej przy Zespole Szkół Specjalnych w Siemianowicach Śląskich. W roku 2002 zdecydowałam się na powołanie do życia dziecięcej orkiestry ponieważ na lekcjach muzyki uczniowie bardzo lubili grać na instrumentach i sprawiało im to dużo radości. Orkiestra w chwili obecnej składa się z 20 uczniów o różnym stopniu upośledzenia i niepełnosprawności / 14 uczniów z upośledzeniem lekkim i 6 uczniów z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym/ . Problem dotyczy integracji członków zespołu . Na próbach orkiestry szybko zorientowałam się , że uczniowie nie tolerują się wzajemnie wytykając swoją niepełnosprawność, upośledzenie i są często agresywni względem siebie. Uczniowie sprawniejsi intelektualnie, grając na fletach prostych i dzwonkach chromatycznych, uważali się za bardziej wartościowych członków orkiestry niż pozostali, którzy grali na instrumentach perkusyjnych o nieokreślonej wysokości dźwięku. W czasie zajęć zauważyłam również, że pomimo konfliktów wspólne muzykowanie sprawia wszystkim radość, dlatego należy uporać się z problemem wzajemnej nietolerancji .




Geneza i dynamika zjawiska


Na podstawie obserwacji, rozmów z wychowawcami klas, wychowawcami zespołów edukacyjno-terapeutycznych, pedagogiem szkolnym i psychologiem zorientowałam się , że konflikt pomiędzy klasami a zespołami trwa od dawna i wynika z braku tolerancji. Uczniowie klas /z upośledzeniem lekkim/ dyskryminują i poniżają uczniów ZETów uważając się za lepszych od nich. Sytuacja ta ma szersze podłoże i wynika z ogólnej nietolerancji względem siebie. Zdecydowałam, że integrację należy rozpocząć od mniejszej społeczności jaką jest np. orkiestra wtedy szanse powodzenie są znacznie większe.









Znaczenie problemu


Problem nietolerancji jest na tyle poważny, że nie można go lekceważyć. Właściwe relacje interpersonalne wśród uczniów , a później osób dorosłych , to podstawa prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie. Nie wystarczy organizować pogadanek dla uczniów o tolerancji względem siebie , ale należy stwarzać takie sytuacje, w których uczniowie nauczą się tej trudnej sztuki i w momencie kiedy staną przed wyborem „dokuczyć czy pomóc” wybiorą opcję „pomóc”.



Prognoza



Negatywna


· Uczniowie nie znajdą „wspólnych dróg” porozumienia
· Nie będą w stanie prawidłowo funkcjonować na zajęciach orkiestry
· Będą przejawiali względem siebie agresje zarówno słowną jak i fizyczną
· Nie będą chcieć uczestniczyć w zajęciach orkiestry
· Nie będą chcieć występować dla swoich kolegów , środowiska



Pozytywna


· Wśród członków orkiestry nastąpią właściwe relacje interpersonalne
· Uczniowie będą prawidłowo i efektywnie funkcjonować na zajęciach
· Uczniowie nauczą się trudnej sztuki panowania nad negatywnymi emocjami
· Nastąpi pełna integracja w zespole jakim jest orkiestra
· Orkiestra zyska uznanie wśród społeczności szkolnej
· Wielu uczniów zechce należeć do orkiestry









Propozycje rozwiązania


Cele
· Dostosowanie aktywności do norm społecznych
· Wytwarzanie sytuacji w której uczniowie pomagają sobie wzajemnie
· Dowartościowanie uczniów poprzez ukazywanie mocnych stron każdego członka orkiestry
· Indywidualna , wyrównawcza praca z członkami orkiestry i nowymi uczniami, którzy zechcą zasilić szeregi orkiestry
· Zaspokajanie potrzeby sukcesu poprzez udział orkiestry w festiwalach, konkursach , przeglądach
· Dokumentowanie osiągnięć orkiestry / zdjęcia, nagrania filmowe/
· Sprawiedliwe nagradzanie


Wdrażanie oddziaływań


Pierwsze próby orkiestry odbywały się w małych grupach uwzględniających instrumenty na jakich grali uczniowie / osobno ćwiczyły flety, osobno dzwonki chromatyczne itd./ Poszczególne instrumentu przygotowywały swoje partie danego utworu , następnie zespół ćwiczył w całości. Próby całościowe były częste ale krótkie ze względu na wzajemną niechęć uczniów. Na tych krótkich próbach udało mi się wytworzyć sytuację niedosytu wspólnego muzykowania. Uczniowie sami zaczęli prosić o dłuższe próby a atmosfera na próbach stawała się coraz bardziej zadowalająca. Z biegiem czasu sytuacja uległa jeszcze większej poprawie. Uczniowie zaczęli rozumieć, że tylko wspólne, zgodne współdziałanie przynosi efekty w postaci atrakcyjnych, oklaskiwanych występów. Pojawiły się wyróżnienia i nagrody na konkursach co motywowało uczniów do większej pracy . Stosunki interpersonalne uległy poprawie dzięki stosowaniu działań naprawczych takich jak:
· rozmowy indywidualne z uczniami
· prośby kierowane przeze mnie do konkretnego ucznia o konkretną pomoc słabszemu koledze
· każdy uczeń ZET-u dostał swojego „ opiekuna ”
· „opiekunom” udało mi się powierzyć ważne zadanie jakim jest pomoc w prowadzeniu orkiestry
· każdy opiekun czuł się potrzebny wręcz niezastąpiony , ale nie wywyższał się względem swojego podopiecznego
· wprowadziłam sprawiedliwy w odczuciu uczniów system nagradzania za wkład pracy i udział w występach







Efekty oddziaływań


Dzięki cierpliwości, współpracy z nauczycielami, rodzicami i samymi uczniami osiągnęłam zamierzone pozytywne efekty :
· nastąpiła pełna integracja członków orkiestry a także „ sympatyków ”
· uczniowie przestali używać wobec siebie agresji fizycznej i słownej
· czerpią radość i satysfakcją ze wspólnego muzykowania
· potrafią się nawzajem zrozumieć, ustąpić i pomóc w trudnych sytuacjach
· rozumieją, że ludzie są różni ale „inny” nie znaczy „gorszy”
· utrzymują kontakty ze sobą nie tylko w szkole ale także poza nią
· przybywają nowi chętni do wspólnego muzykowania także z klas zawodowych
· orkiestra zyskała uznanie nie tylko wśród nauczycieli ale przede wszystkim wśród społeczności uczniowskiej co jest bardzo wielkim sukcesem



opracowała Elżbieta Dyngosz


Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie