Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sprawozdanie z planu rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 34458 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego pisałam w tabeli. Podobnie też napisałam sprawozdanie. Tabela składała się z 4 kolumn (paragraf, zadania, forma realizacji, czas). Staż na nauczyciela dyplomowanego rozpoczęłam w 2001r. i ukończyłam w 2005r.
Zarówno plan jak i sprawozdanie pisałam wg starych paragrafów.
Być może, treść mojego sprawozdania ułatwi komuś pracę przy tworzeniu opisów i analiz...

I. Opracowywanie i wdrażanie przedsięwzięć i programów na rzecz doskonalenia swojej pracy i podwyższania jakości pracy szkoły, w tym wykorzystywanie i doskonalenie umiejętności stosowania technologii komputerowej i informacyjnej. ( § 5 ust. 2 pkt 1 )

Zadania:
  1. Opracowałam i wdrożyłam program wychowawczy klasy.
    Forma realizacji :
    • W oparciu o Program wychowawczy szkoły oraz plan pracy zespołu wychowawczego klas I - III zaplanowałam zadania do realizacji z uczniami: imprezy, spotkania, udział w prezentacjach szkolnych i w środowisku lokalnym, występy uczniów na apelach, udział w konkursach, akcjach charytatywnych, wycieczki, uroczystości klasowe.
    • Program prezentowałam rodzicom w trakcie wrześniowych spotkań organizacyjnych i korzystając z ich propozycji modyfikowałam go, bądź wzbogacałam o nowe treści.
    • Diagnozowałam potrzeby i możliwości uczniów.
         Realizowany program sprzyjał integracji zespołu klasowego, przyczynił się do organizowania ciekawych i atrakcyjnych spotkań dla uczniów, zachęcił rodziców do stałej współpracy ze szkołą. Ich zaangażowanie w pracę i pomoc nauczycielowi sprawiło, że czuli się potrzebni oraz współodpowiedzialni za przebieg działań dydaktyczno - wychowawczych. Efektem dużego zainteresowania była bogata oraz różnorodna oferta spotkań klasowych, liczne wycieczki klasowe na terenie miasta i poza nim oraz chęć niesienia pomocy szkole.
  2. Opracowałam i wdrożyłam program aktywizacji rodziców.
    Forma realizacji:
    • Zaplanowałam harmonogram spotkań z rodzicami, uwzględniający ich tematykę.
    • Opracowałam i rozpoczęłam wdrażanie program aktywizacji rodziców.
    • Przeprowadziłam zajęcia otwarte dla rodziców.
    • Organizowałam liczne uroczystości klasowe z udziałem rodziców.
          Treści zawarte w programie, dotyczące różnych obszarów tematycznych realizuję w swej pracy od kilku lat. Zajęcia sprawiały uczniom zawsze wiele radości i satysfakcji. Dzięki podejmowanym działaniom moi uczniowie stanowią grupę zintegrowaną, rozumiejącą potrzeby innych, chętną do współpracy, otwartą na potrzeby środowiska.
  3. Organizowałam i przeprowadzałam konkursy szkolne.
    Forma realizacji :
    • Zorganizowałam i przeprowadziłam konkursy recytatorskie: "Zwierzęta w poezji dziecięcej", "Poeci i pisarze dzieciom", "Moje ulubione wiersze", "Najpiękniejsza jest nasza ziemia".
    • Ułożyłam pytania do testu oraz przeprowadziłam konkurs wiedzy dla kl. III "Życie Mikołaja Kopernika".
    • Zorganizowałam szkolny konkurs "Najładniejszy zeszyt".
    • Przeprowadziłam szkolne konkursy plastyczne: "Na kartkę bożonarodzeniową", "Patron szkoły i jego osiągnięcia", "Straż pożarna – zakres działań, "Najciekawszy projekt kartki wielkanocnej".
    • Opracowałam testy i przeprowadziłam eliminacje do Miejskiego Konkursu Ortograficznego dla kl. II i III.
         Konkursy w szkole są atrakcją dla uczniów i ich rodziców. Sprawiają wszystkim zainteresowanym dużo radości i satysfakcji. Ich liczba oraz różnorodność świadczy o dostrzeganiu przez szkołę wszystkich zdolności i potrzeb dzieci, ponieważ dzięki nim wszyscy uczniowie mają szansę wykazać się tym, w czym potrafią być dobrzy. Liczne osiągnięcia podopiecznych świadczą o dobrym przygotowaniu dzieci i kompetencjach osób uczących.
  4. Wykorzystywanie komputerowych programów edukacyjnych oraz stron internetowych.
    Forma realizacji:
    • Gromadziłam i wykorzystywałam publikacje internetowe, dotyczące pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym.
    • Prowadziłam komputerową bazę danych uczniów oraz opracowywałam oceny semestralne.
    • Opracowywałam różnorodne materiały dydaktyczne (testy, karty pracy, sprawdziany referaty na spotkania z rodzicami).
    • Organizowałam dzieciom zajęcia komputerowe, wykorzystywałam na nich rysunki (ClipArt) oraz program Point.
         Korzystanie z programów komputerowych wzbogacało zajęcia z uczniami, a poprzez formę zabawy angażowało ich do większego wysiłku podczas pracy. Łącząc elementy plastyki z elementami obsługi komputera podnosiłam poziom atrakcyjności zajęć. Dla niektórych dzieci był to pierwszy kontakt z komputerem, dlatego organizowane zabawy cieszyły się dużą popularnością. Praca przy komputerze pomogła mi i usprawniła opracowywanie opisowej oceny dla każdego ucznia oraz prowadzenie dokumentacji związanej z ubieganiem się o stopień nauczyciela dyplomowanego.
         Dodatkowym zadaniem, którego nie ujęłam w planie rozwoju zawodowego było utworzenie w maju 2004r własnej strony internetowej, poświęconej mojej pracy w nauczaniu zintegrowanym. Działania, które podjęłam w trakcie tworzenia strony znacznie pogłębiły moją znajomość obsługi komputera oraz umiejętności związane z korzystaniem z sieci internetowej. Natomiast przekazywanie wiadomości moim uczniom drogą internetową było atrakcyjną metodą pracy z nimi.
  5. Opracowałam i zrealizowałam plan mierzenia jakości pracy własnej.
    Forma realizacji:
    • Pogłębiałam swoją wiedzę poprzez studiowanie literatury pedagogicznej oraz śledzenie publikacji na witrynach internetowych poświęconych zagadnieniom nauczania i wychowywania.
    • Przeprowadzałam ankiety wśród rodziców i dzieci.
    • Organizowałam i przeprowadzałam testy wiadomości oraz umiejętności w klasach.
         Monitorowanie własnych działań pozwalało mi na wnoszenie poprawek oraz planowanie zadań służących podnoszeniu jakości własnej pracy, jako nauczyciela, wychowawcy, partnera we współpracy z rodzicami dzieci.
  6. Aktywnie uczestniczyłam w pracach zespołu samokształceniowego.
    Forma realizacji:
    • Uczestniczyłam w doskonaleniu wewnątrzszkolnego systemu oceniania, w planowaniu imprez, konkursów i uroczystości szkolnych.
    • Na spotkaniach z nauczycielkami prezentowałam opracowane przez siebie teksty i referaty.
         Efektem prac przy WSO jest opracowany system oceniania, umożliwiający rzetelną i przejrzystą ocenę uczniów, a także plan obejmujący organizację pracy oraz uroczystości szkolnych w zespole wychowawczym klas I - III. Monitoring i dokonywane zmian, dotyczących zakresu wymienionych działań przyczyniają się do podnoszenia jakości pracy szkoły.
  7. Aktywnie uczestniczyłam w pracach związanych z usprawnianiem pracy szkoły.
    Forma realizacji:
    • Wspólnie z nauczycielką informatyki opracowałam regulamin " Zasad bezpiecznego i kulturalnego zachowania się uczniów przebywających na terenie szkoły".
    • Wykonywałam zadania powierzone przez dyrekcję szkoły: przygotowywałam uczniów do występów artystycznych z okazji Pasowania na ucznia, VII Letniej Olimpiady Sportowej, uroczystości zakończenia roku szkolnego.
         Konsekwencją wprowadzonego regulaminu było zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w szkole. Obecnie wypadki, czy wykroczenia z udziałem dzieci zdarzają się sporadycznie i nie zagrażają ich zdrowiu. Poza tym przestrzeganie obowiązujących zasad oraz norm, kształtuje u dzieci postawę poszanowania cudzej własności oraz dbałość o wspólne dobro.
         Uroczystości szkolne są wizytówką szkoły. Ich przygotowywanie sprawia mi wiele satysfakcji. Chętnie opracowuję scenariusze, dbam o oprawę muzyczną, tworzę projekty dekoracji i jestem ich współwykonawczynią. Zachęcam swoich wychowanków do występów, które są dla nich dużym wyróżnieniem, powodem do dumy i zadowolenia z własnych dokonań.
         Dodatkowym działaniem, którego nie uwzględniłam w planie rozwoju zawodowego, było uczestniczenie w różnego rodzaju formach dokształcania, organizowanych przez różne ośrodki doskonalenia nauczycieli.
         W okresie stażu ukończyłam następujące formy kształcenia:
    • We wrześniu 2002r. konferencja "Matematyka w kształceniu zintegrowanym," organizowana przez Krajowe Centrum Edukacji Nauczycieli.
    • W listopadzie 2002r. warsztaty "Motywowanie do uczenia się", prowadzone przez ekspertów ze SPPT.
    • W styczniu 2003r. szkolenie "Sprawne uczenie się", organizowane przez SPPT.
    • W lutym 2003r. kurs "Praca z zespołem wychowawczym", organizowany przez edukatorów ze SPPT.
    • W kwietniu 2003r. szkolenie "Hospitacja Diagnozująca", odbywające się w naszej szkole i prowadzone przez edukatora z Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli w Tarnobrzegu.
    • W styczniu 2004r. szkolenie "System zapewniania jakości pracy w szkole", odbywające się w naszej szkole i prowadzone przez edukatora z Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli w Tarnobrzegu.
    • W marcu 2004r. kurs "Unia Europejska w kształceniu wczesnoszkolnym", organizowany przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli "Edukator".
    • W kwietniu 2004r. kurs "Taniec estradowy i prowadzenie zespołu tanecznego", organizowany przez Centrum Szkolenia i Doradztwa " PRO – FUTURO" Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli w Rzeszowie.
    • W listopadzie 2004r. warsztaty "Tańce grupowe i animacyjne" organizowane przez Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli w Tarnobrzegu.
    • W styczniu 2005r. szkolene "Uczeń zdolny w szkole", organizowane przez SPPT.
    • W marcu 2005r. kurs "Nauczyciel – Uczniowie – Rodzice. Nowe formy współpracy", organizowany przez centrum Doskonalenia Nauczycieli "Edukator".
         Udział w tych formach doskonalenia przyczynił się do pogłębienia mojej wiedzy pedagogicznej, poszerzył moje umiejętności zawodowe, które bezpośrednio wykorzystywałam w pracy z uczniami oraz w kontaktach z ich rodzicami. Efektem nabywania nowych doświadczeń są podjęte przeze mnie działania, które miały wpływ na wzrost atrakcyjności i skuteczności procesu nauczania.
II. Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi pracownikami szkoły. ( § 5 ust. 2 pkt 2 )

Zadania:
  1. Stosowałam różne formy przekazu wiedzy i doświadczenia.
    Forma realizacji:
    • Prowadziłam zajęcia otwarte w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli, dotyczące realizacji programu "Jesteśmy razem", oraz związane z obserwacją otaczającej przyrody : "Zmiany w przyrodzie wiosną".
    • Uczestniczyłam w dyskusjach dotyczących rozwiązywania problemów dydaktyczno – wychowawczych.
          Prowadzenie zajęć otwartych skłoniło mnie do poszukiwania nowych, ciekawych pomysłów. Wymagało ode mnie twórczej postawy i dużego zaangażowania. Zajęcia koleżeńskie mobilizują nauczyciela i uczniów do lepszej pracy. Dają możliwości konfrontacji sposobów organizowania pracy, stosowanych form, metod i rozwiązań metodycznych realizowanych tematów. Uczestnicząc w zajęciach, analizujemy, porównujemy dokonania innych, dzielimy się swoim doświadczeniem i jednocześnie uczymy się. Efektem organizowanych lekcji jest przygotowywanie uczniom atrakcyjnych zajęć, które mają wpływ na osiąganie lepszych wyników w nauce.
  2. Opracowywałam i udostępniałam różne materiały dla nauczycieli.
    Forma realizacji:
    • Udostępniałam własne przykłady ocen opisowych, scenariusze zajęć, inscenizacji, testów, kart pracy, sprawdzianów w trakcie spotkań zespołu wychowawczego klas I- III oraz na stronie internetowej.
    • Umieszczałam opracowane i zgromadzone materiały w szkolnej bibliotece.
         Wymiana opracowanych materiałów bardzo ułatwia pracę i stwarza nowe możliwości organizacji działań dydaktyczno-wychowawczych, przyczynia się do podnoszenia poziomu opracowywanych pomocy. Różnorodność materiałów wpływa na atrakcyjność procesu nauczania. Efektem realizacji tych zadań jest bogaty zbiór materiałów umieszczony w szkolnej bibliotece, który jest pomocą i podpowiedzią dla innych nauczycieli oraz katalog ciekawych stron edukacyjnych.
III. Opracowywanie i wdrożenie programu dotyczącego działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich. ( § 5 ust. 2 pkt 3a )

Zadania:
  1. Opracowałam oraz wdrożyłam program profilaktyczno - wychowawczy "Jesteśmy razem"
    Forma realizacji:
    • Zapoznałam rodziców uczniów z celami programu, a po uzyskaniu ich akceptacji rozpoczęłam jego realizację.
    • Uczestniczyłam w warsztatach przygotowujących do realizacji programu zajęć wychowawczo – profilaktycznych.
    • Przeprowadziłam zajęcia otwarte, związane z realizacją programu.
    • Dokonałam ewaluacji programu.
         Szczegółowe zaplanowanie tematyki i rodzaju spotkań z wychowawcą miało wpływ na nawiązanie dobrej współpracy z rodzicami. Zebrania miały różnorodny charakter, co sprawiło, że uczestnicy chętnie spotykali się ze mną, wiedzieli, że oprócz kartki z osiągnięciami dzieci będą mogli dowiedzieć się czegoś nowego i przy okazji wspólnie porozmawiać. Ich aktywny udział w spotkaniach miał wpływ na efektywną współpracę ze szkołą.
  2. Opracowałam i wdrożyłam program zajęć dla ucznia z ryzyka dysleksji.
    Forma realizacji:
    • Zapoznałam się z opinią i wskazówkami Poradni Dzieci i Młodzieży Dyslektycznej w Tarnobrzegu, dotyczącymi pracy z uczniem.
    • Na podstawie wiedzy i materiałów zdobytych w trakcie studiów podyplomowych napisałam program edukacyjny do pracy z uczniem ryzyka dysleksji. Zaopiniowała go nauczycielka dyplomowana, która od kilku lat prowadzi w szkole zajęcia z dziećmi ryzyka dysleksji.
    • Zaprezentowałam program Radzie Pedagogicznej i po otrzymaniu akceptacji rozpoczęłam jego wdrażanie.
    • Systematycznie przeprowadzałam diagnozę pedagogiczną umiejętności dziecka, która umożliwiała ocenę efektów stosowanej terapii.
         Napisanie programu pozwoliło mi na zaplanowanie właściwych działań dydaktyczno-wychowawczych. Wdrażanie poszczególnych zadań umożliwiło mi efektywną pracę z uczniem, a realizowane ćwiczenia pomogły w przezwyciężaniu trudności, dały szansę na osiągniecie sukcesu szkolnego przez dziecko oraz umożliwiło jego promocję do następnej klasy. Realizacja i skuteczność podjętego zadania przyniosła mi zadowolenie i satysfakcję z pracy zawodowej.
     Dodatkowym zadaniem, które wykonałam, a nie ujęłam w planie rozwoju zawodowego było opracowanie i wdrożenie "Programu kółka tanecznego". Realizacja celów i treści zawartych w programie dała uczennicom możliwości rozwijania własnych zainteresowań tanecznych oraz organizowanie im czasu wolnego. Rodzice byli bardzo zadowoleni, że ich pociechy w miły i bezpieczny sposób spędzały czas wolny. Dziewczynki nauczyły się pozytywnie odnosić do sugestii i krytyki. Często prezentowały wyuczone układy taneczne w trakcie uroczystości szkolnych tj.: rozpoczęcie lub zakończenie roku szkolnego, "Dzieci – Rodzicom", reprezentowały naszą szkołę w trakcie występów podsumowujących lokalne akcje charytatywne oraz w zawodach cheerleaderek, zdobywając w roku szkolnym 2003/2004 I miejsce.
IV. Opracowanie co najmniej dwóch publikacji, referatów lub innych materiałów związanych z wykonywaną pracą i opublikowanie ich, wygłoszenie lub popularyzację w innej formie ( § 5 ust. 2 pkt 3b )

Zadania:
  1. Opracowałam i wygłosiłam własne teksty, związane z pracą pedagogiczno – wychowawczą.
    Forma realizacji:
    • Na spotkaniach z rodzicami wygłosiłam referaty pt.: "Przyczyny niepowodzeń szkolnych", "Dziecko nadpobudliwe psychoruchowo – jak wychowywać?", "Dysleksja (ryzyko dysleksji w młodszym wieku szkolnym)". "Dlaczego powinniśmy czytać naszym dzieciom książki?". "Rodzaje postaw rodzicielskich i ich wpływ na rozwój dziecka"
    • Opracowane przez siebie materiały prezentowałam na własnej i szkolnej stronie internetowej. Były to: scenariusze zajęć lekcyjnych, programy wychowawczo -edukacyjne, programy uroczystości szkolnych ("Koncert życzeń z okazji Dnia Nauczyciela", "Program artystyczny na VII Letnią Olimpiadę Sportową"), przykładowe sprawdziany, testy wiedzy i umiejętności uczniów oraz przykłady ocen opisowych.
         Pedagogizacja rodziców to jeden z ważnych obowiązków nauczyciela. Przygotowanie referatów ma na celu uświadomienie słuchającym znaczenia prezentowanego problemu i przekazanie wiedzy na jego temat. Rozmowy rodziców na temat prezentowanego referatu pozwoliły mi uzyskać więcej informacji na temat moich wychowanków, poznać ich opinie dotyczące stylów i metod wychowawczych, jakie panują w domu.
     Prezentacja publikacji dostarcza czytającym nowej wiedzy, uświadamia wiele istotnych zagadnień związanych z nauczaniem, wychowywaniem dziecka, zwraca uwagę na istotne problemy, z którymi spotykają się uczniowie i ich rodzice. Stały dostęp do opracowywanych przeze mnie materiałów ułatwia czytającym zapamiętanie ich treści. Jest również inspiracją dla innych nauczycieli, którzy chcą skorzystać z moich doświadczeń.

V. Prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych lub podejmowanie działań związanych z wewnątrzszkolnym doskonaleniem zawodowym ( § 5 ust. 2 pkt 3c )

Zadania:
  1. Prowadziłam zajęcia otwarte dla nauczycieli stażystów i kontraktowych.
    Forma realizacji:
    • Prowadziłam cykl zajęć otwartych dla nauczyciela stażysty w ramach prowadzonego kółka tanecznego.
    • Prezentowałam zajęcia dla nauczyciela stażysty w ramach zespołu wyrównawczego, dotyczące pracy z dziećmi ryzyka dysleksji.
         W ramach zajęć otwartych prezentowałam swoje metody prowadzenia zajęć z dziećmi oraz sposoby realizacji poszczególnych tematów. Z zaangażowaniem starałam się dzielić swoją wiedzą i umiejętnościami z młodymi koleżankami, które dzięki obserwacjom zdobywały nową wiedzę, poznawały ciekawe formy pracy. Przygotowanie zajęć mobilizowało mnie do poszukiwań nowych rozwiązań metodycznych, a tym samym wpływało na podnoszenie efektywności mojej pracy.
  2. Aktywnie uczestniczyłam w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.
    Forma realizacji:
    • Prowadziłam oraz obserwowałam zajęcia otwarte, prowadzone przez koleżanki w ramach WDN i twórczo uczestniczyłam w ich ewaluacji.
    • Na spotkaniu zespołu wychowawczego zaprezentowałam materiały dotyczące tematu: "Cechy charakterystyczne i objawy FAS (Fetal Alcohol Syndrome)".
    • Udostępniałam swój warsztat pracy, dzieliłam się swoją wiedzą i doświadczeniem.
          Udział w zajęciach prowadzonych przez doświadczone koleżanki był okazją do wymiany doświadczeń, dostarczył mi nowej wiedzy i pomysłów na organizację zajęć z uczniami. Aktywna praca w zespole wychowawczym przynosi korzyści całej szkole, integruje grono nauczycielskie, pomaga rozwiązywać indywidualne trudności, jest okazją do lepszego poznania koleżanek współuczących. Prezentacje moich opracowań dają mi satysfakcję i inspirują do podobnych działań pozostałe panie.
VI. Aktywna i systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi lub innymi organizacjami działającymi na rzecz edukacji, pomocy społecznej i postępowania w sprawach nieletnich. ( § 5 ust. 2 pkt 3d )

Zadania:
  1. Kontynuowałam współpracę ze Specjalistyczną Poradnią Terapeutyczno – Profilaktyczną w Tarnobrzegu oraz z Poradnią dla Dzieci i Młodzieży Dyslektycznej w Tarnobrzegu
    Forma realizacji:
    • Zasięgałam opinii i porad na temat pracy z uczniami przejawiającymi specyficzne trudności w nauce czytania i pisania.
    • Zdobywałam informacje dotyczące metod pracy z uczniami nadpobudliwymi psychoruchowo.
    • Korzystałam z literatury psychologicznej udostępnianej przez pracowników poradni.
         Współpraca z pracownikami poradni była dla mnie cennym źródłem informacji o dziecku, jego możliwościach, rodzaju problemów, jakie napotyka i sposobów ich przezwyciężania. Zdobytą wiedzę wykorzystałam w planowaniu i organizowaniu zajęć, poprzez dobór właściwych ćwiczeń i stosowanie środków zaradczych.
  2. Kontynuowanie współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną.
    Forma realizacji:
    • Uczniowie uczestniczyli w konkursach organizowanych przez bibliotekę.
    • Zwiedzałam z uczniami prezentowane przez bibliotekę wystawy.
    • Współuczestniczyłam z pracownikami biblioteki w akcji "Cała Polska czyta dzieciom"
         Współpraca z Miejską Biblioteką znacznie wzbogaciła mój program wychowawczy, a comiesięczne spotkania z ciekawymi ludźmi z cyklu: "Cała Polska czyta dzieciom" przyniosły wiele korzyści uczniom. Udział dzieci w konkursach organizowanych przez Miejska Bibliotekę Publiczną przynosił im dużo satysfakcji i zadowolenia. Wizyty w bibliotece przyczyniły się do rozbudzania ich zainteresowań.
  3. Kontynuowałam współpracę z Domem Pomocy Społecznej w Tarnobrzegu.
    Forma realizacji: Organizowałam dzieciom wyjścia w odwiedziny do Pensjonariuszy Domu Pomocy Społecznej.
         Kontakt z pensjonariuszami Domu Pomocy Społecznej, ludźmi starszymi, chorymi wnosił wiele walorów wychowawczych, wizyty sprzyjały uwrażliwianiu dzieci na potrzeby innych. Uczniowie chętnie przygotowywali laurki, programy artystyczne, które prezentowały w trakcie występów przed pensjonariuszami. Taki sposób kształtowania pozytywnych postaw wobec "ludzi jesieni życia" zyskał sobie aprobatę środowiska lokalnego.
  4. Kontynuowałam współpracę z Tarnobrzeskim Domem Kultury oraz ze Środowiskowym Domem Kultury.
    Forma realizacji:
    • Organizowałam dzieciom wyjścia na spektakle teatralne organizowane przez TDK.
    • Wspólnie z dziećmi uczestniczyłam w zwiedzaniu prezentowanych wystaw.
    • Zachęcałam dzieci i przygotowywałam je do udziału w organizowanych konkursach.
    • Moi uczniowie uczestniczyli w zajęciach artystycznych organizowanych przez ŚDK.
          Współpraca z TDK i ŚDK wzbogacała proces edukacyjny uczniów, zapewniając im kontakt z kulturą. Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w spektaklach teatralnych, prezentacji wystaw, konkursach oraz zajęciach z kultury żywego słowa i tańca, prowadzonych przez instruktorów i profesjonalistów. Rodzice z zadowoleniem pomagali mi w organizowaniu wyjść i cieszyli się z uczestnictwa dzieci w zajęciach artystycznych.
      Dodatkowym działaniem, którego nie uwzględniłam w planie rozwoju, a zrealizowałam, było kontynuowanie współpracy z Przedszkolem nr 13 w Tarnobrzegu. Zapraszałam nauczycielki z przedszkolakami do naszej szkoły. Moi uczniowie kilkakrotnie występowali przed młodszymi dziećmi z programem artystycznym oraz odwiedzali ich z okazji Dnia Dziecka w przedszkolu. Podejmowane zadania służyły kształtowaniu właściwego stosunku do młodszych i słabszych kolegów. Wizyty w przedszkolu sprawiały maluchom wiele radości, a występy dla przedszkolaków przyniosły uczniom wiele satysfakcji.
      Kontynuowałam również współpracę z Kolegium Nauczycielskim w Tarnobrzegu. Prowadziłam lekcje otwarte dla słuchaczy II i III roku, opiekowałam się studentkami w ramach praktyk nauczycielskich. Praktykanci dowiedzieli się o systemie pracy szkoły, zasadach w niej panujących, poznawali regulaminy, plany pracy, wszystkie dokumenty, według których funkcjonuje szkoła. Lekcje prowadzone przez nich miały atrakcyjną formę i mobilizowały uczniów do pracy. Z tej współpracy korzystałam również ja, ponieważ obserwując zajęcia, miałam okazję poznać nowe przykłady gier i zabaw dydaktyczno – wychowawczych, które potem wykorzystywałam w pracy z dziećmi.

VII. Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji zawodowych umożliwiających poszerzenie zakresu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z zadaniami szkoły. ( § 5. ust.2, pkt 3g )

Zadania:
  1. Podjęłam i ukończyłam studia podyplomowe z zakresu terapii pedagogicznej, uzyskując tym samym kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno – kompensacyjnych.
         Treści, które poznałam w trakcie studiowania, dotyczyły problemów dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zdobyłam wiadomości w zakresie diagnostyki i poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego, metodyki zajęć korekcyjno – kompensacyjnych, nowoczesnych form terapii pedagogicznej. Zdobyte umiejętności wykorzystuję na co dzień w swej pracy dydaktyczno – wychowawczej z dziećmi przejawiającymi trudności w nauce i zachowaniu, stosując poznane formy, metody i sposoby pracy. Zdobyta wiedza pozwala mi na uzyskiwanie lepszych efektów w pracy zawodowej.
VIII. Wykonywanie samodzielnie lub we współpracy z zespołem innych zadań na rzecz edukacji, pomocy społecznej, postępowania w sprawach nieletnich lub uzyskanie znaczących osiągnięć w pracy zawodowej. ( § 5 ust. 2 pkt 3h )

Zadania:
  1. Zorganizowałam wiele wycieczek w ramach edukacji polonistycznej i społeczno – przyrodniczej.
    Forma realizacji:
    • Zorganizowałam i przeprowadziłam wycieczki do:
      Fabryki Ozdób Choinkowych w Nowej Dębie.
      Teatru Lalki "Maska" w Rzeszowie.
      Zamku i parku w Kurozwękach.
      Muzeum Lalki w Pilźnie.
    • Każdorazowo pozyskiwałam sponsorów, którzy chętnie opłacali wyjazd biednym dzieciom z klasy.
         Wycieczki są bardzo ważnym elementem nauczania, wychowania, zdobywania informacji o otaczającym środowisku. Odgrywają cenną rolę w procesie dydaktyczno - wychowawczym. Poprzez swoją atrakcyjną formę, zdecydowanie podnoszą efekty nauczania. Sprawiają dzieciom wiele radości, dostarczają niezapomnianych przeżyć, wrażeń, integrują zespół klasowy.
  2. Pracowałam z dziećmi przygotowując ich do udziału w konkursach
    Forma realizacji:
    • W ramach zajęć edukacyjnych przygotowywałam uczniów do udziału w konkursach plastycznych: "Mikołaj Kopernik", "Hałas niszczy zdrowie", "Oszczędzam w SKO", "Chrońmy nasze środowisko", "Projekt kartki bożonarodzeniowej", "Najładniejsza kartka wielkanocna", "Straż pożarna zakres działań", "Moje miasto".
    • Przygotowywałam dzieci do konkursów: matematycznych, ortograficznych, recytatorskich, ekologicznych i wiedzy o Mikołaju Koperniku.
         Udział w konkursie jest dla dziecka i jego rodziców dużym wyróżnieniem oraz przeżyciem. Dostarcza motywacji do podejmowania dodatkowej pracy, daje poczucie zadowolenia, pewności siebie i dowartościowuje wobec rówieśników. Osiągnięcia podopiecznych pozwalają nauczycielowi na ocenę własnych działań. Uzyskiwane przez uczniów sukcesy wpływają na dobrą opinię szkoły.
  3. Zorganizowałam tygodniowy wyjazd dzieci na zieloną szkołę.
    Forma realizacji:
    • Zachęciłam rodziców i dzieci na wyjazd do Białki Tatrzańskiej na zieloną szkołę.
    • Opracowałam i wdrożyłam program zajęć zielonej szkoły.
    • Pozyskałam sponsorów, którzy opłacili wyjazd trojgu dzieciom z rodzin biednych.
         Wspólny wyjazd z dziećmi na zieloną szkołę mocno zintegrował zespół klasowy. Dzieci nauczyły się samodzielności oraz odpowiedzialności. Opracowanie i wdrożenie "Programu zielonej szkoły w Białce Tatrzańskiej" , umożliwiło dobrą organizację zaplanowanego wyjazdu. Dzieci poznały wiele nowych i ciekawych miejsc, zdobyły nowe doświadczenia i wiadomości związane z kulturą regionu podhalańskiego. W ramach zielonej szkoły zwiedziły: Białkę Tatrzańską, Bukowinę Tatrzańską, Zakopane a w nim – Gubałówkę, skocznię narciarską na Krokwi, Mroźną Jaskinię w Dolinie Kościeliskiej, Rezerwat Przyrody w Janosikowych Skałkach. Program spełnił wszystkie oczekiwania dzieci, moje i rodziców.
  4. Organizowałam zbiorki darów dla dzieci z Placówki Opiekuńczo – Wychowawczej
    Forma realizacji:
    • Wspólnie z rodzicami uczniów organizowałam zbiórki darów dla podopiecznych placówki: zabawki, książki, środki czystości, słodycze.
    • Współuczestniczyłam z klasą w organizacji kiermaszu świątecznego, z którego dochód przeznaczono na potrzeby biednych dzieci.
    • Wspólnie z dziećmi uczestniczyłam w akcji "Podziel się sercem, podziel się złotówką".
    • Przygotowywałam dzieci do występów w ŚDK i TDK podczas finału prowadzonych akcji.
         Udział w różnego rodzaju akcjach charytatywnych uczy dzieci dzielenia się z innymi, niesienia pomocy potrzebującym, umiejętności współodczuwania. Jest bardzo dobrą metodą pracy z dziećmi i przynosi duże efekty wychowawcze.
  5. Uczestniczyłam w pracach komisji konkursowych.
    Forma realizacji:
    • Współpracowałam w pracach komisji Miejskiego Konkursu Ortograficznego organizowanego przez Szkołę Podstawową nr 10 w Tarnobrzegu.
    • Byłam członkiem komisji Miejskiego Konkursu Matematycznego w naszej szkole.
        Współpraca przy organizowaniu i przeprowadzaniu konkursów przynosi korzyści przede wszystkim uczniom. Angażowanie się w prace komisji konkursowych przynosi wiele satysfakcji, gwarantuje sprawny przebieg konkursów. Jest również okazją do porównywania efektów własnej pracy i wymiany doświadczeń z zespołami nauczycieli innych szkół.
  6. Przygotowywałam i przeprowadzałam liczne uroczystości klasowe z udziałem najbliższych członków rodzin oraz spotkania z ludźmi reprezentującymi różne dziedziny życia.
    Forma realizacji:
    • Święto pieczonego ziemniaka.
    • Spotkania andrzejkowe z dziećmi i ich rodzicami.
    • Kuligi.
    • Dzień Babci i Dziadka.
    • Zabawy choinkowe.
    • Dzień Matki.
    • Zorganizowałam spotkania klasowe: z marynarzem, stomatologiem, góralem, prezydentem, higienistką, leśniczym, księdzem, górnikiem, numizmatykiem.
         Organizowanie uroczystości i spotkań pozalekcyjnych sprzyja integrowaniu zespołu klasowego, wnosi w codzienne życie szkolne radość i niezapomniane przeżycia. Dzieci z satysfakcją prezentują najbliższym swoje umiejętności i dokonania, a rodzice cieszą się, widząc popisy artystyczne oraz zadowolenie swoich dzieci. Bogaty i różnorodny program spotkań zbliża ich do wychowawcy, zachęca do współpracy ze szkołą.
         Spotkania z ludźmi reprezentującymi ciekawe zawody lub zainteresowania poszerzały wiedzę uczniów z różnych tematów, kształtowały ich właściwą postawę do nauki, rozbudzały zainteresowania. Rodzice byli bardzo zadowoleni z organizowanych spotkań, sami zapraszali do klasy różnych gości. Dla dzieci spotkania były atrakcyjną formą zdobywania wiedzy.
  7. Współpracowałam przy organizowaniu uroczystości i imprez szkolnych.
    Forma realizacji:
    • Opracowałam scenariusz pasowania na ucznia" i przygotowywałam dzieci do występów artystycznych.
    • Opracowałam scenariusz na powitanie przedszkolaków w szkole i przygotowałam dzieci do występu artystycznego.
    • Przygotowałam dzieci do występów na uroczystości "Dzieci – Rodzicom".
    • Opracowałam scenariusz uroczystości zakończenia roku szkolnego i przygotowałam dzieci do występu.
    • Przygotowałam uczniów do występów artystycznych na uroczystość rozpoczęcia roku szkolnego.
    • Opracowałam scenariusz i przygotowałam dzieci do występów na apelu z okazji Dnia Nauczyciela.
    • Współpracowałam przy tworzeniu scenariusza "Niespodzianka z jajka" oraz przygotowałam dzieci do występu artystycznego na szkolnym apelu.
    • Opracowałam scenariusz programu artystycznego rozpoczynającego Letnią Olimpiadę Młodzieży oraz przygotowałam uczniów do występu.
    • Opracowałam program części artystycznej na apel z okazji 11 Listopada i przygotowałam dzieci do występu.
    • Opracowałam scenariusz programu artystycznego i przygotowałam dzieci do występów, dla odwiedzających naszą szkołę gości z Łotwy.
        Występy dzieci przed szkolną publicznością przynoszą im dużo emocji i satysfakcji, uatrakcyjniają szkolną codzienność. Praca nad ich przygotowywaniem integruje cały zespół klasowy, uczy odpowiedzialności. Dzięki występom uczniowie stają się otwarci, nabierają wiary we własne możliwości. Rodzice są szczęśliwi widząc popisy artystyczne swojego dziecka.
      Dodatkowe zadania, których nie ujęłam w planie rozwoju to:
  • Utworzenie i prowadzenie w ramach pracy społecznej w roku szkolnym 2003/2004 kółka tanecznego.
  • Organizowanie czasu wolnego uczniom w trakcie ferii zimowych w roku 2003, 2004 i 2005, poprzez prowadzenie zabaw, konkursów, zajęć plastycznych i tanecznych.
     Realizacja tych zajęć przyczyniła się do rozwijania zainteresowań dzieci, zapewniała im bezpieczne oraz atrakcyjne wykorzystanie czasu wolnego, pozwalała mi na nawiązanie bliskich kontaktów z uczniami. Wychowankowie byli zadowoleni ze wspólnych zabaw, a rodzice z faktu, że ich dzieci spędzają czas wolny pod opieką nauczycielki.

IX. Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony. ( § 5 ust. 2 pkt 4 )

Zadania
  1. Zdiagnozowałam przyczyny niepowodzeń szkolnych ucznia oraz zastosowałam środki zaradcze.
    Forma realizacji:
    • Obserwowałam uczniów, analizowałam ich umiejętności oraz osiągnięcia.
    • Przeprowadziłam wywiad z rodzicami.
    • Kontaktowałam się z pedagogami i psychologami, by uzyskać wskazówki, dotyczące sposobu pracy z dziećmi.
    • Organizowałam pracę indywidualną.
    • Prowadziłam rozmowy z rodzicami, dotyczące sposobów współpracy w celu rozwiązania problemów dydaktycznych i wychowczych.
Nauczycielka nauczania zintegrowanego:
Dorota Deroń

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie