Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz zajęć otwartych w IV i I klasie integracyjnej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6565 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz zajęć z cyklu gry i zabawy integracyjne z wykorzystaniem metody sensorycznej, elementów metody W.Sherborne oraz metod pedagogiki zabawy


Scenariusz zajęć otwartych w IV i I klasie integracyjnej
Prowadząca: Mariola Solipiwko
Data: 22.06.2004r.
Czas:2x 45 min.

Scenariusz zajęć z cyklu gry i zabawy integracyjne z wykorzystaniem metody sensorycznej, elementów metody W.Sherborne oraz metod pedagogiki zabawy

Temat: Wyprawa na tajemniczą wyspę.

Cele główne:
  • integracja uczestników zabawy;
  • integracja aktywności uczniów we wszystkich obszarach edukacji;
  • utrwalenie pojęć związanych ze stosunkami przestrzennymi;
  • wyrażanie uczuć i emocji oraz komunikowania tych stanów otoczeniu poprzez formy werbalne i czynnościowe;
  • podniesienie poziomu samoświadomości, samodzielności i umiejętności przystosowania do grupy.
Cele szczegółowe:
  • uczeń pozbywa się nieśmiałości i lęków
  • wierzy we własne siły i możliwości
  • odgrywa ciałem metafory i analogi dotyczących procesów natury; rośliny wodne, ryby
  • umie wczuwać się w różne sytuacje i wyrażać ciałem określone treści i wyrażenia
  • orientuje się w stosunkach przestrzennych: prawo- lewo, góra- dół, nad- pod, przed- za
  • uważnie słucha i stosuje się do poleceń nauczyciela
  • współpracuje w zespole bez rywalizacji
  • rozpoznaje i wygrywa różne rytmy muzyczne na instrumentach niemelodyjnych
Metody:
  • tańce i zabawy integracyjne
  • metoda Ruchu rozwijającego W. Sherborne
  • metoda A. Polender
  • pantomima
  • metoda integracji sensorycznej
    • podająca: opis, objaśnienie prowadzącego
    • eksponująca: pokaz, prezentacja medialna( nagrania na płytach i kasetach)
    • praktyczne: ćwiczeń praktycznych
    • aktywizujące; ewaluacyjna- ankieta w kształcie wyspy
    • problemowa
Formy pracy: grupowa jednolita i zróżnicowana, zbiorowa jednolita, indywidualna jednolita i zróżnicowana

Środki dydaktyczne:
  • kolorowa chusta i tunel
  • lina
  • kartoniki z wybijanymi dziurkami do odczytania za pomocą dotyku
  • tekturowe proporczyki, flamastry lub kredki, sznurek, spinacze biurowe
  • palmy zrobione z tektury, kartonu i bibuły
  • kartonowe ryby
  • kartonowe ślady rąk i stóp
  • magnetofon
  • kasety i płyty CD z nagraniami muzyki relaksacyjnej i tańcem " Tańce i zabawy dla grupy"
Przebieg zajęć:
  1. Na drzwiach sali gimnastycznej widnieje napis:
    Zapraszamy wszystkich tych którzy lubią przygody .
         Uczniowie odczytują napis a nauczycielka wita przybyłych w szczególny sposób tak aby każdy poczuł się powitany indywidualnie. Każdemu uczestnikowi przykleja kolorowe serduszko z jego imieniem
    N- Dzisiaj chcę was zaprosić na Tajemniczą wyspę, aby tam dotrzeć trzeba dobrze przygotować się do wyprawy i wykonać różne trudne zadania. Pierwszym naszym zadaniem będzie napisanie kontraktu czyli zasad które nas będą obowiązywać podczas wyprawy.
  2. Kontrakt- ustalenie zasad które będą obowiązywały na zajęciach.
    N- Na tym kartonie zapiszcie zasady, które należy przestrzegać w grupie podczas zabawy.
    U. Klasy IV wypisują zasady i wspólnie odczytują z uczniami kl. I np:
    1. Zwracamy się do siebie po imieniu.
    2. Chętnie pomagamy sobie nawzajem.
    3. Okazujemy szacunek każdej osobie.
    4. Szanujemy innych i słuchamy każdego uwagą.
    5. Aktywnie uczestniczymy gdy taka aktywność jest wymagana.
    6. Używamy słów: proszę, dziękuje, przepraszam, słucham.
    7. Świadomie przestrzegamy obowiązujących reguł i zasad.
    8. Rozumiemy i szanujemy potrzeby innych.
    9. Rozwiązujemy sytuacje konfliktowe drogą negocjacji i dyskutowania.
  3. Rysowanie proporczyków. N- Przed wyruszeniem na Tajemniczą wyspę każdy uczestnik musi wykonać swój proporczyk, wpisując na nim wyraźnie swoje imię z odpowiednim motywem np. swoim znakiem zodiaku. Proporczyk przypinamy do sznurka spinaczem. Uczniowie kl.IV mogą pomóc przypiąć proporczyk uczniom kl.I
  4. Wyprawa na "tratwach."
    N- Wszyscy uczestnicy wyprawy mogą dostać się na wyspę przesuwając się na 4 kocach do wyznaczonego punktu ( punktem dotarcia będzie zwój liny okrętowej położonej w pobliżu palmy). Musicie zadbać o to aby nikt nie wypadł z "tratwy".
  5. Lina.
    N- " Uwaga ! Tu obok mnie, leży zwój liny okrętowej. Kto nigdy nie wiedział takiej liny, może do niej podejść, dotknąć. Trzyma początek liny, który za chwilę podam dalej. Przeciągajcie linę dotąd, aż w mojej dłoni znajdzie się początek i koniec liny. Ja zawiąże oba końce. Następnie , wszyscy złapią linę dwoma rękami, napną ją, rzucając na podłogę i przejdą nad nią do środka kręgu.
    ( Lina będzie tworzyć kontury Tajemniczej wyspy)
  6. Zbadanie terenu wyspy.
    N- Jesteśmy na nieznanej wyspie w obawie przed niebezpieczeństwem musimy zbadać wyspę idąc po śladach zrobionych z kartonu .
  7. Rozpoznawanie sygnałów wokół wyspy.
    N- Uczestnicy zwiedzają wyspę spacerują po niej. Umawiamy się wspólnie, że gdy usłyszymy:
    Trzy ćwierćnuty- spotykamy się we troje
    Dwie ćwierćnuty – spotykamy się we dwoje
    Jedna ćwierćnuta- chodzimy pojedynczo
  8. Ekspedycja do dżungli- zabawa na odprężenie i koncentrację
    N. -Teraz musicie sobie wyobrazić, że znajdujecie się na wyspie na której jest dżungla Ja będę czytała wam opowiadanie, a wy spróbujcie wykonywać pasujące do niego ruchy. W tle puszczam cicho odpowiednią muzykę
          " Wyobraźcie sobie że znajdujecie się pośrodku głębokiego lasu…..Wszystko jest zarośnięte…..Nie można rozpoznać żadnej drogi…..Zwisające z drzew liany muskają wasze twarze…. Jest ciemno i wilgotno…. Musicie bardzo wytężać wzrok… Pocicie się….Z trudem torujecie sobie drogę…. Za pomocą noża wycinacie przejście… nagle zauważacie, że zagradza wam drogę wielki pień drzewa…. Próbujecie się przez niego przedostać…Ześlizgujecie się…
          Próbujecie jeszcze raz…. Próbujecie przedostać się na drugą stronę za pomocą liany…. Po drugiej stronie pnia lądujecie w dole z błotem… Z trudem wydostajecie się z błota….Dokuczają wam moskity…. Próbujecie je przegonić…. Głowy musicie chronić przed spadającymi w dół orzechami kokosowymi…Jesteście strasznie spoceni….Wachlujecie się dużymi liśćmi….Przestraszyła was papuga….Jesteście bardzo głodni i zrywacie jakieś jagody… Wkładacie je do ust….i szybko znowu wypluwacie, ponieważ mają one gorzki smak….Strasznie chce się wam pić…
         Przełykacie ślinę….Droga coraz bardziej się zwęża… Trudno wam oddychać…Ze zmęczenia osuwacie się na ziemię… Pomimo że staracie się z tym walczyć, nie możecie się podnieść….. Jesteście tacy zmęczeni…. Aż wreszcie zasypiacie….."
  9. Fale.
    N- poproszę teraz uczniów klasy IV będziemy unosić chustę nad śpiącymi uczniami kl.I, a później zmienimy się i uczniowie klasy I będą robić falować kolorową chustą nad "śpiącymi" uczniami kl.IV.
  10. Burza.
    N-Nadciągneła ogromna chmura, śpiących uczestników wyprawy budzą odgłosy burzy. (nagranie odgłosów na taśmie magnetofonowej). )Niektórzy wbiegają na falującą chustę i starają się po niej biegać. Dookoła jest dużo wody, woda zamienia się w małe źródełka i rzeczki. Na początku falują chustą dzieci z klasy IV, a później następuje zmiana.
  11. Duchy wyspy.
    N- Dookoła panuje ciemność. Dzieci poczuły się bardzo głodne. Nie znają drogi do miejsca gdzie mogłyby znaleźć jakieś pożywienie. I nagle pojawiają się dobre duchy wyspy. Zaprowadzą one uczestników wyprawy do miejsca gdzie będą mogli coś zjeść.
         Pamiętajcie, że prowadząc swojego kolegę określamy kierunki w np: idź wprawo, w lewo, na wprost, do tyłu do przodu.
  12. Odczytanie wydrukowanych , wypukłych rysunków ukrytych w skrzyni.
    N. Teraz waszym zadaniem jest odczytanie za pomocą dotyku rysunków, które powiedzą wam co możecie zjeść na wyspie. Na jednym z nich będzie przedmiot który wskaże wam dalszą niespodziankę, jaka was czeka na wyspie. Jeden z uczniów odgaduje że tym przedmiotem jest wędka. Po dłuższym namyśle dzieci odpowiadają, że mogą na wyspie łowić ryby.
  13. Łowienie rybek i znalezienie listu ukrytego w butelce.
    N. Zmęczeni podróżnicy udają się na brzeg wyspy ( siadają w kręgu) i kolejno, każde z was będzie podchodzić do pudełka i będzie się starało się złowić rybkę.
          Jeden z uczestników zabawy zauważa, że na dnie pudełka jest butelka, a w niej jest umieszczona biała kartka. N. To pewnie jakiś list. Ciekawe, co też jest w nim napisane. Wyjmuje kartkę z butelki . Kto nam go przeczyta? Może starszy kolega z klasy IV . Podaje kartkę np. Błażejowi. Błażej odczytuje list .
  14. Odczytanie listu znalezionego w pływającej butelce przez ucznia KL.IV
    Mocnym uderzeniem płetwy o wodę witam tego komu udało się odnaleźć mój list.
         Ten list ukryty w butelce, to moje wezwanie o pomoc. Zanim jednak postanowicie mi pomóc posłuchajcie mojej opowieści:
         " gdzieś w małym zakątku dna morza żyła sobie kiedyś ławica małych, ale szczęśliwych ryb. Wszystkie rybki były czerwone, z wyjątkiem jednej jedynej-właśnie mnie byłam czarna jak muszla małży. Ale nie tylko kolor różnił mnie od moich rybich sióstr i braci, pływałam szybciej niż inne rybki. Na imię jest mi Swimmy. Pewnego pechowego dnia pojawił się nagle w naszej okolicy niezwykle szybki i wściekle głodny tuńczyk. Jednym kłapnięciem paszczy połknął wszystkie czerwone rybki. Tylko mi udało się wymknąć.
         Przerażona, smutna i osamotniona- popłynęłam w nieznaną toń wielkiego morza. Morze to pełne było cudownych stworzeń, których nigdy nie dotąd nie widziałam. Poczułam się wkrótce tak raźno jak ryba w wodzie( bo chociaż mała, to jednak byłam rybą w wodzie)
         Najpierw ujrzałam meduzę. Byłam nią zachwycona. Meduza wyglądała tak jakby była ze szkła i iskrzyła się wszystkimi kolorami tęczy. Później zobaczyłam coś na kształt żywej koparki- był to homar. . Mój nastrój poprawił się natychmiast z chwilą gdy przepływałam przez bajeczny las. Las z morskich alg rosnących na kolorowych skałach, nie mogłam wyjść z podziwu . Nagle, nie wierzyła własnym oczom: ujrzałam ławicę małych czerwonych ryb. Gdybym nie wiedziała o tym, że cała moja rybia rodzina została pożarta i zniknęła na zawsze, wzięłabym je za swoje siostry i bracia.
          Popłyńcie ze mną w głąb wielkiego morza!- zawołałam do nich – pokażę Wam wiele cudownych rzeczy!" " nie możemy- odpowiedziały czerwone ryby- Pożarłyby nas tam wielkie ryby! Musimy ukrywać się w cieniu skał".
          Po takiej odpowiedzi małych czerwonych ryb popadłam w zadumę. To wielka szkoda- pomyślałam- że ryby te nigdy nie odważą się wypłynąć na pełne morze. Trzeba coś wymyślić" myślałam, myślałam i myślałam. Wreszcie wpadłam na pewien pomysł. " Mam!- zawołałam radośnie- Musimy to wypróbować!"
           Spodobałam się czerwonym rybkom, wysłuchały moich wskazówek i zrobiły to co chciałam: utworzyłyśmy ławicę w określonej formie. Każda ryba miała tam swoje wytoczone miejsce. Z wielu małych czerwonych rybek uformowana została wielka ryba, ryba z ryb, ryba olbrzym. Brakowało jej tylko oka. Wtedy rzekłam: "Ja będę okiem", po czym płynęłam w ławicy jako czarne oko. Czerwone ryby płynęły ze mną. Aż, nagle tuż obok nas pojawiła się straszna ryba. Przestraszone płynęliśmy tak szybko, że nie zauważyliśmy nawet jak znaleźliśmy się w wielkiej grocie, której wyjścia pilnował olbrzymi rekin. W grocie jest bardzo czarno i pusto. Jesteśmy bardzo wystraszone. Wierzymy jednak ,że z groty uda nam się wypłynąć tylko wtedy gdy ,ktoś ułoży na wodzie obok wyspy ławicę z ryb, może tym samym wystraszy strasznego rekina, a nam uda się wypłynąć z groty w wielki świat cudów i dziwów.
    Najszybsza rybka Swimmy.
  15. Tworzenie ławicy. N- Myślę, że chcecie pomóc małej Swimmy. Postarajcie się teraz ułożyć ze swoich czerwonych rybek ławicę taką o której była mowa w opowiadaniu. ( uczestnik zabawy który ma jedną rybkę czarną będzie okiem ryby utworzonej z ławicy)
  16. Taniec ryb.
    N- Uwolnione ryby tańczą z radości w rytm usłyszanej muzyki.
  17. Zakończenie wyprawy.
    N -Wyprawa na wyspę dobiegła końca, aby przedostać się na stały ląd należy przejść przez tajemniczy tunel – (wszyscy uczestnicy przechodzą przez kolorowy tunel)
  18. Podsumowanie zajęć.
    N- Każdy z was dostanie szkielet ryby i na nim postara się wyrazić swoje zdanie na temat dzisiejszej zabawy. Na kartce zamalowujemy tę buzię , która odpowiada towarzyszącym nam emocjom na zajęciach. Uczniowie klasy IV pomagają w odczytywaniu i zrozumieniu zapisanych wyrazów na kartce.
Opracowała: Mariola Solipiwko
Nauczyciel wspomagający w klasie integracyjnej PSP w Lipsku

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie