Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Społeczeństwo XXI wieku społeczeństwem „informacyjnym”

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2827 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Wkraczamy w epokę powszechnej komputeryzacji. Obecny rozwój techniki zmienia środowisko, w którym człowiek żyje. Nie pozostaje to bez wpływu na proces nauczania i uczenia się oraz szkołę, treści i metody jej pracy. W programach nauczania uwzględniane są oczekiwania polskiego społeczeństwa dążącego do modelu społeczeństwa informacyjnego, społeczeństwa XXI wieku. Tradycyjny system nauczania, kładący nacisk przede wszystkim na wiadomości, encyklopedyzm , a dopiero później na umiejętność wykorzystywania wiedzy poddany został krytyce. Zmiany takiego stanu rzeczy podjęła się reforma szkolnictwa z 1999 r., gdzie jedną z zapisanych w podstawie programowej umiejętnością jest właśnie umiejętność wykorzystania wiedzy w praktyce. A w sytuacji, kiedy człowiek będzie miał ułatwiony dostęp do informacji przedstawianych mu w dowolnym układzie, zestawieniu umiejętność taka będzie nieodzowna.
     Informatyka przybliża wizję "społeczeństwa poinformowanego", społeczeństwa, w którym każdy człowiek będzie miał dostęp do każdej informacji potrzebnej mu zarówno ze względu na jego działalność zawodową, jak i ze względu na indywidualne potrzeby i zainteresowania.
     Przytaczając za E. Niedzielską4 przedmiotem informatyki jako samodzielnej dziedziny nauki jest całokształt problematyki związanej z wprowadzaniem, przechowywaniem, przekształcaniem i udostępnianiem, czyli ogólnie przetwarzaniem informacji. Nośnikiem postępu informacyjnego są komputery, przeznaczone właśnie do wytwarzania, magazynowania, przesyłania, udostępniania informacji. Obecnie trudno sobie wyobrazić świat bez komputerów, które wspomagają wszystkie dziedziny naszego życia. Towarzyszą one ludziom niemalże wszędzie- tak w sferze gospodarczej, np. planowanie i organizacja produkcji, jak i w życiu codziennym każdego człowieka, np. rozliczenie za energię elektryczną, za użytkowanie telefonu, wydanie faktury w sklepie.
     Do najpopularniejszych form prywatnego użytkowania komputerów należą :

  • gry komputerowe
  • edukacja ze wspomaganiem komputerowym
  • drobne obliczenia
  • wspomaganie działalności zawodowej
  • nauczanie programowania.
      Zmiany, jakie zachodzą w życiu człowieka, wzmagają potrzebę stałego doskonalenia się i dokształcania. Komputer stał się ważnym narzędziem wspierającym to kształcenie. Przed komputerowym wspomaganiem kształcenia stoją takie cele jak:
  • wykształcenie u uczących się umiejętności wykorzystania zasobów wiedzy
  • oceny ważności tej wiedzy
  • znajomości zalet i wad technologii komputerowej.
Najbardziej rozpowszechnioną taksonomię zastosowania komputerów w kształceniu jest taksonomia opracowana przez R.Taylora , która klasyfikuje użycie komputera jako:
  • system nauczający- nauczyciel
  • narzędzie
  • uczeń
  • zabawka.
     Komputer występujący w roli nauczyciela jest urządzeniem do przekazywania elektronicznie zaprogramowanej wiedzy. Stosuje się tu gotowe komputerowe programy dydaktyczne, których celem jest przekazanie uczącym się wiedzy i umiejętności.
     Komputer wykorzystywany jako narzędzie obejmuje sporo funkcji użytkowych, które uczącemu się pomagają wykonywać zadania szybciej, wydajniej, efektywniej. Najszerzej funkcje narzędziowe komputera wykorzystywane są w organizacji nauczania, konstrukcji testów i oceniania.
     W sytuacji, gdy komputer pełni rolę ucznia, użytkownik w pełni nim zarządza. Posiada on bowiem pewną wiedzę i jego zadaniem jest "nauczenie" komputera wykonywania określonych czynności.
     W procesie dydaktycznym stosowane są także różne gry. Chodzi tu głównie o gry z elementem współzawodnictwa, zachęcające uczącego się do rywalizacji z komputerem.
     Inna opracowana przez A .L. Roecks taksonomia przyjmuje trzynaście możliwości wykorzystania komputerów:
  • nauczanie wspomagane komputerowo
  • zastosowanie administracyjne
  • przygotowanie programu
  • rozwój zawodowy
  • zastosowania biblioteczne
  • narzędzie badawcze
  • przewodnictwo, poradnictwo i usługi specjalne
  • tworzenie testów, sprawdzanie i punktowanie
  • pomoc w nauczaniu
  • organizacja nauczania
  • oświata komputerowa
  • informatyka i programowanie
  • koordynacja instytucjonalna i sieci .
Edyta Nadolska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie