Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przedmiotowy system oceniania z języka niemieckiego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1749 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Chciałabym przedstawić Państwu przedmiotowy system oceniania z języka niemieckiego dla klas I-III

WIADOMOŚCI KTÓRE UCZNIOWIE KLASY PIERWSZEJ POWINNI OPANOWAĆ W ZAKRESIE JĘZYKA NIEMIECKIEGO NA KONIEC OBU SEMESTRÓW (kurs podstawowy).



NA OCENĘ BARDZO DOBRĄ, uczeń powinien umieć:

-w zakresie słownictwa wypowiedzieć się na tematy:

1. Ja i moja rodzina - krewni, pochodzenie, miejsce zamieszkania, wiek.
2. Szkoła - przedmioty szkolne, oceny, plan zajęć, zajęcia pozaszkolne, przybory
szkolne, wydarzenia z życia szkoły, nazwy pomieszczeń w budynku szkolnym.
3. Mieszkanie - miejsce zamieszkania, wygląd mieszkania.
4. Czas wolny - zainteresowania, hobby.
5. Życie codzienne - rozkład dnia .
6. Człowiek - dane personalne, wygląd zewnętrzny.
7. Zakupy - podstawowe artykuły, rodzaje sklepów.
8. Świat przyrody: pogoda, pory roku.
9. Elementy wiedzy okrajach obszaru języka niemieckiego – podstawowe dane geograficzne.
10. Praca – popularne zawody.

-w zakresie gramatyki uczeń powinien znać:

CZASOWNIK

1. Regularna i nieregularna odmiana czasownika.
2. Czasowniki modalne, rozdzielnie i nierozdzielnie złożone, zwrotne, formy czasowe.
3. Rekcja wybranych czasowników.
4. Tryb rozkazujący.

RZECZOWNIK

1. Odmiana rzeczowników.
2. Rzeczowniki złożone
3. Rzeczowniki tworzone od nazw miast, krajów, części świata.
4. Odmiana imion własnych.
5. Rzeczownik po określeniu miary i wagi.

PRZECZENIE

1. Nein, kein, nicht.

PRZYIMEK

1. Z celownikiem.
2. Z biernikiem.
3. Z celownikiem i biernikiem.

PRZYMIOTNIK

1. W roli przydawki.
2. Stopniowanie regularne i nieregularne.

PRZYSŁÓWEK

1 Stopniowanie przysłówka.

LICZEBNIK

1. Liczebniki główne 1-1000 000.
2. Liczebniki porządkowe.

ZAIMEK

1. Odmiana zaimka osobowego [ mianownik, celownik, biernik ].
2. Deklinacja zaimka dzierżawczego.
3. Zaimek zwrotny.
4. Zaimek wskazujący.
5. Zaimek nieosobowy.
6. Zaimki pytające.
7. Zaimki nieokreślone: man, jemand, niemand.

SKŁADNIA

1. Zdania pojedyncze oznajmujące, pytające, rozkazujące.
2. Zdania współrzędnie złożone ze spójnikami: und, aber, oder, sondern, denn, deshalb.
3. Zdania podrzędnie złożone ze spójnikami: dass, weil.

W zakresie słownictwa i gramatyki może popełniać nieliczne błędy.



NA OCENĘ DOBRĄ, uczeń powinien [popełniając błędy nic zakłócające komunikacji ] wypowiedzieć się [niekiedy z pomocą nauczyciela] na wszystkie tematy obowiązujące w klasie pierwszej [zakresy tematyczne wymienione wyżej jako obowiązujące na ocenę bardzo dobrą].
W zakresie gramatyki - popełnia błędy nie zakłócające komunikacji. Powinien umieć :

1. Jak w punkcie na ocenę bardzo dobrą .
2. Zdarzają się błędy z prawidłowym użyciem czasowników rozdzielnie i nierozdziclnie złożonych oraz w tworzeniu form czasowników.
3. Jak na ocenę bardzo dobrą .
4. Zdarzają się błędy w użyciu prawidłowego przypadku w zagadnieniu - rekcja czasowników.

CZASOWNIK [wszystkie punkty jak na ocenę bardzo dobrą]

RZECZOWNIK [wszystkie punkty jak na ocenę bardzo dobrą]

PRZYIMEK [jak wyżej]

PRZYSŁÓWEK [jak wyżej

LICZEBNIK [jak wyżej]

ZAIMEK [jak wyżej]

SKŁADNIA [jak wyżej]

PRZYMIOTNIK [popełnia błędy w odmianie przymiotnika po rodzajniku nieokreślonym i bez rodzajnika ]



NA OCENĘ DOSTATECZNĄ, uczeń powinien umieć:

- w zakresie słownictwa wypowiedzieć się na tematy:

1. Jak na ocenę dobrą.
2. Szkoła - ważniejsze pomieszczenia i przybory szkolne, nie
wypowie się na temat wydarzenia z życia szkolnego.
3. Umie wymienić tylko podstawowe meble w swoim mieszkaniu

Jak na ocenę dobrą powinien znać słownictwo z zakresów tematycznych wymienionych v punktach :4 , 5 , 6 , 7 .

-w zakresie gramatyki :

CZASOWNIK

1. Jak na ocenę dostateczną.
2. Błędnie tworzy zdania z czasownikami rozdzielnie złożonymi.
3. Popełnia błędy w formach czasowników - zna minimum form czasowników.
4. Nie posiada orientacji w Rekcji Czasowników.

RZECZOWNIK

1.Błędy w dopełniaczu .
2. Jak na ocenę dobrą.
3. Nie potrafi tworzyć rzeczowników od części świata.

PRZYIMEK

1. Zna biernie przyimki - nie potrafi stosować prawidłowych przypadków.

PRZYMIOTNIK

1. Popełnia błędy w odmianie , stopniowaniu przymiotników.

ZAIMEK

1. Ma problemy z deklinacją zaimka dzierżawczego.

SKŁADNIA

1. Uczeń myli spójniki zdań współrzędnych ze spójnikami zdań podrzędnie złożonych.

Pozostałe kategorie jak na ocenę dobrą.



NA OCENĘ DOPUSZCZAJĄCĄ, uczeń powinien umieć [popełniając wiele błędów wymowy, w strukturach gramatycznych często zakłócających komunikację] oraz stosując bardzo ubogie słownictwo wypowiedzieć się na tematy:

1,3,5,6,7 tak jak na ocenę dostateczną.
2. Szkoła - niektóre przedmioty szkolne, kilka przyborów i pomieszczeń szkolnych.
4. Tylko podstawowe zainteresowania .

-w zakresie gramatyki:

1. W ograniczonym zakresie poznał kategorie gramatyczne obowiązujące w klasie pierwszej, popełnia dużo błędów zakłócających komunikację.
2. Zna kilka podstawowych czasowników i myli formy czasowe.
3. Myli rodzajniki i popełnia błędy w deklinacji rzeczownika.
4. Z pomocą nauczyciela tworzy zdania pytające i rozkazujące.
5 Zna przyimki, lecz nie wiąże ich z przypadkami.
6. Popełnia błędy w stopniowaniu przymiotnika
7. Zna zaimek osobowy w mianowniku i w bierniku.
8. Popełnia błędy w deklinacji zaimka dzierżawczego.




KLASA II

WIADOMOŚCI, KTÓRE UCZNIOWIE KLASY DRUGIEJ POWINNI OPANOWAĆ W ZAKRESIE JĘZYKA NIEMIECKIEGO NA KONIEC OBU SEMESTRÓW (kurs podstawowy).



NA OCENĘ BARDZO DOBRĄ, uczeń powinien umieć:

-w zakresie słownictwa:

1. SZKOŁA - system oświaty w krajach niemieckojęzycznych.
2. RODZINA - prawa i obowiązki w rodzinie, zawody.
3. MIESZKANIE - nazwy pomieszczeń, ich wyposażenie.
4. CZAS WOLNY - wakacje, ferie.
5. PODRÓŻOWANIE - środki transportu, dworzec, kupowanie biletów.
6. ŻYWIENIE - produkty żywnościowe, jadłospis, posiłki, bary.
7. KOMUNIKACJA I PRZEPŁYW INFORMACJI - [kartki, listy].
8. CZŁOWIEK - cechy charakteru, uczucia.
9. ZDROWIE - schorzenia, troska o zdrowie, objawy schorzeń i leczenie.
10. ZAKUPY - jednostki miary i wagi, rozmiary.
11. KULTURA - podstawowe dziedziny, uczestnictwo w kulturze.
12. Świat przyrody - klimat, świat roślin i zwierząt.
13. PAŃSTWO I SPOŁECZEŃSTWO – struktura państwa, urzędy społeczne.
14. ELEMENTY WIEDZY O KRAJACH OBSZARU JĘZYKA NIEMIECKIEGO - dane geograficzne, system oświaty.
15. NAUKA, TECHNIKA - odkrycia naukowe, wynalazki.
16. PRACA - zawody i związane z nimi czynności.

-w zakresie gramatyki

CZASOWNIK

1. Czasownik LASSEN.
2. PRATERITUM , PLUSQUAMPERFEKT, strona bierna.

RZECZOWNIK

1. Odmiana słaba i mieszana.
2. Tworzenie rzeczowników od przymiotników, bezokoliczników, liczebników.
3. Odmiana imion własnych.

PRZYIMEK

1. Durch, entlang.
2. Przyimki z dopełniaczem.

PRZYMIOTNIK

1. Odmiana po zaimku wskazującym, dzierżawczym, pytajnym, liczebnym, po liczebniku, po przeczeniu KEIN.

ZAIMEK

1. Wzajemny.

LICZEBNIK

1. Mnożny i nieokreślony [dreimal, vielma ].
2. Ułamkowy i dziesiętny.

SKŁADNIA

1. Zdania podrzędne z TROTZDEM.
2. Zdania podrzędne dopełnieniowe, okolicznikowe przyczyny, czasu, celu.
3. Konstrukcje bezokolicznikowe z ZU i bez ZU.
4. Zdania porównawcze: SO, WIE, ALS, JE, DESTO.

W zakresie słownictwa i gramatyki popełnia nieliczne błędy nie zakłócające komunikacji.



NA OCENĘ DOBRĄ:

Opanował słownictwo w zakresie tematyki obowiązującej na ocenę bardzo dobrą, lecz popełnia błędy gramatyczno leksykalne nie zakłócające komunikacji. [Tematy wymienione wyżej jak na ocenę bardzo dobrą].

-w zakresie gramatyki:

CZASOWNIK

1. Strona bierna - Perfekt i Plusąuamperfekt z pomocą nauczyciela.

RZECZOWNIK

1. Myli odmianę słabą i mieszaną.

PRZYMIOTNIK

1. Myli odmianę po zaimkach: wskazującym, dzierżawczym, po liczebniku.

Pozostałe kategorie gramatyczne opanował jak na ocenę bardzo dobrą.



NA OCENĘ DOSTATECZNĄ:

Uczeń potrafi wypowiedzieć się na każdy z tematów obowiązujących w klasie drugiej [tematy wymienione w punkcie na ocenę bardzo dobrą], lecz popełnia liczne błędy zakłócające komunikację językową - błędy gramatyczne, wymowy. Wypowiada się na wszystkie tematy, lecz jego leksyka jest niezbyt bogata.

-w zakresie gramatyki:

CZASOWNIK

1. Myli formy czasowników.
2 . Nie radzi sobie ze stroną bierną.

RZECZOWNIK

1. Myli odmianę słabą i mieszaną.

PRZYMIOTNIK

1. Nie potrafi odmieniać przymiotnika po obowiązujących zaimkach [tylko po rodzajnikach - określonym i nieokreślonym].

SKŁADNIA

1. Zna spójniki zdań podrzędnie złożonych, lecz ma problemy z ich
zastosowaniem.
2. Z pomocą nauczyciela utworzy zdania porównawcze.

Pozostałe punkty zna w zakresie obowiązującym jak na ocenę dobrą.



NA OCENĘ DOPUSZCZAJĄCĄ:

Uczeń wypowie się z błędami i posługując się ubogą leksyką na obowiązujące klasie drugiej tematy [ wymienione w punkcie jak na ocenę bardzo dobrą i dobrą].

-w zakresie gramatyki:

CZASOWNIK [jak na ocenę dostateczną]

RZECZOWNIK [jak wyżej]

PRZYIMKI [zna obowiązujące, lecz nie stosuje ich prawidłowo]

PRZYMIOTNIK [odmienia tylko po rodzajniku określonym]

SKŁADNIA [zna jak na ocenę dostateczną]




KLASA III

WIADOMOŚCI, KTÓRE UCZNIOWIE POWINNI OPANOWAĆ NA KONIEC OBU SEMESTRÓW:


NA OCENĘ BARDZO DOBRĄ, uczeń powinien umieć:

- zakresie słownictwa popełnia nieliczne błędy nie zakłócające komunikacji

RODZINA - konflikty pokoleniowe, problemy w życiu rodzinnym, normy zachowania, prawa i obowiązki w rodzinie.
MIESZKANIE - poszukiwanie i wynajmowanie mieszkania.
CZAS WOLNY - turystyka, wypoczynek.
PODRÓŻOWANIE - zabytki, plan miasta, schronisko, hotel, biuro podróży, rezerwacja.
ŻYWIENIE - nawyki żywieniowe, przepisy kulinarne.
ŻYCIE CODZIENNE - codzienne obowiązki, tradycje świąteczne.
KOMUNIKACJA I PRZEPŁYW INFORMACJI - Internet, prasa, faksy.
ELEMENTY KULTURY, ŻYCIE POLITYCZNE I SPOŁECZNE.
ŚRODOWISKO NATURALNE I JEGO ZAGROŻENIE – klęski żywiołowe, ochrona środowiska.
STOSUNKI MIĘDZYLUDZKIE - przyjaźń, miłość, uprzedzenia, tolerancja agresja.
ZDROWIE - ubezpieczenia , niepełnosprawni.
ZAGROŻENIA WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA - alkoholizm , narkomania, terroryzm, przemoc, wypadki, przestępczość.
PAŃSTWO I SPOŁECZEŃSTWO – organizacje międzynarodowe, konflikty międzynarodowe.
NAUKA I TECHNIKA – obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych.
PRACA – warunki pracy i zatrudnienia, poszukiwanie pracy.

-w zakresie gramatyki

CZASOWNIK

1. Strona bierna, ZUSTANDSPASSIV.
2. Tryb przypuszczający - KONJUNKTIV IIPRAETERITUM.
3. Tryb warunkowy - KONDITIONAL I.
4. Rekcja czasowników - kontynuacja.

PRZYMIOTNIK

1. Rekcja przymiotnika.
2. Przymiotniki utworzone od nazw krajów, miast części świata.
3. Przymiotniki z przedrostkiem - un.

RZECZOWNIK

1. Rzeczowniki z przyrostkami: -e , -ei, -heit, -keit, -ler, schaft , -ion, -taet, -in, -urn, -ung, -ium, -ment, -ling.
2. Rzeczowniki z przedrostkami: -Miss, -Un, -Ge

ZAIMEK

1. Zaimek względny: der, die, das, welcher, welches, welche.

SKŁADNIA

1. Zdania czasowe.
2. Zdania warunkowe rzeczywiste.
3. Zdania warunkowe nierzeczywiste.
4. Zdania przyzwalające.
5. Zdania przydawkowe.
6. Zdania z podwójnym spójnikiem : entweder, oder, einerseits, andererseits, weder, noch, zwar, aber, sowohl, als, auch, nich, nur, sondern, auch.



NA OCENĘ DOBRĄ uczeń popełnia błędy nie zakłócające komunikacji. Wypowiada się dobrze , czasem brakuje mu leksyki dla pełniejszej wypowiedzi. Zna słownictwo w zakresie obowiązującym jak na ocenę bardzo dobrą [tematy wymienione w punkcie na ocenę bardzo dobrą].

-w zakresie gramatyki:

CZASOWNIK [ak na ocenę bardzo dobrą].

PRZYMIOTNIK [jak na ocenę bardzo dobrą, pomyłki w rekcji]

SKŁADNIA [jak na ocenę bardzo dobrą, pomyłki związane z dopasowaniem spójnika w zdaniach okolicznikowych czasu, uczeń ma problem z następstwem czasów w tych zdaniach, pojawiają się problemy z tworzeniem zdań warunkowych nierzeczywistych].



NA OCENĘ DOSTATECZNĄ:

-w zakresie słownictwa:

W wymienionych, obowiązujących na ocenę bardzo dobrą tematach popełnia błędy, często zakłócające komunikację, choć zasób leksykalny, jakim uczeń się posługuje pozwala poruszyć problem. Uczeń posługuje się ubogim słownictwem w trudniejszych zagadnieniach wvmienionvch zakresów tematycznych np. :

MIESZKANIE - poszukiwanie i wynajmowanie mieszkania.
PODRÓŻOWANIE - zabytki, biuro podróży.

Brak orientacji w zakresie - ELEMENTY KULTURY, ŚRODOWISKO NATURALNE, CZŁOWIEK - [ubezpieczenia, niepełnosprawni], ZAGROŻENIA WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA, NAUKA I TECHNIKA, PAŃSTWO I SPOŁECZEŃSTWO.

-w zakresie gramatyki:

CZASOWNIK [wszystkie kategorie , myli jednak formy trybu przypuszczającego].

SKŁADNIA [popełnia błędy związane z tworzeniem zdań okolicznikowych czasu, warunkowych rzeczywistych i nierzeczywistych, zdań przydawkowych].

Uczeń zna pozostałe kategorie gramatyczne jak wymienione na ocenę dobrą.



NA OCENĘ DOPUSZCZAJĄCĄ:

Uczeń opanował minimum słownictwa z zakresu prostszych tematów: RODZINA, MIESZKANIE, ŻYWIENIE, ŻYCIE CODZIENNE, CZAS WOLNY, PODRÓŻOWANIE.

Uczeń nie opanował leksyki z zakresu: ELEMENTY KULTURY, ŚRODOWISKO NATURALNE, ZAGROŻENIA WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA.

-z zakresu gramatyki:

1. Uczeń zna tylko podstawowe czasowniki w formie trybu przypuszczającego.
2. Umie tworzyć zdania w KONDITIONAL I.
3. Nie zna reakci przymiotnika.
4. Zna tylko podstawowe przymiotniki tworzone od nazw części świata, krajów.
5. Zna spójniki zdań podrzędnych, lecz ma problemy z ich prawidłowym zastosowaniem.
6. Nie potrafi tworzyć zdań warunkowych rzeczywistych i
nierzeczywistych.




autor: Grażyna Mikorzewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie