Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
W pracowni zegarmistrza-zapoznanie z literą z, Z

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2383 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zajęcia przeznaczone są dla uczniów klasy pierwszej. Mają na celu zapoznanie uczniów z literą z, Z. Dzięki aktywnym metodom pracy, wykorzystywanym na lekcji, uczniowie doskonale się bawią i uczą.

Temat jednostki zintegrowanej: Gdzie mieszka muzyka ?

Temat lekcji : W pracowni zegarmistrza. Porównywanie wyrazów z literą "z", szukanie wspólnych elementów, nauka pisania liter : z, Z, ćwiczenia dźwiękonaśladowcze z głoską " z".

Cele operacyjne :
Uczeń :
  • zachwycił się pięknem zegarów i ich muzyką
  • wyćwiczył wymowę słów z głoską "z" , porównał wyrazy z literą "z", napisał litery : Z, z , łącząc je z innymi w wyrazach,
  • bawił się w naśladowanie odgłosów wydawanych przez zegary i zegarki
  • poznał kształt liter pisanych : z, Z, znaczenie słów związanych z tematem muzyka zegarów,
  • wyróżnił liczby większe i mniejsze, uporządkował je w ciągu rosnącym
  • podzielił wyrazy na głoski i sylaby
Metody : pokaz i obserwacja, praca z tekstem, zabawa dydaktyczna, ruchowa ekspresja twórcza, ćwiczenia przedmiotowe.

Formy pracy : indywidualna , zbiorowa, grupowa,

Środki dydaktyczne : podręcznik "Szkoła marzeń"cz.2, ćwiczenia "Szkoła marzeń" cz.2, różne zegary, plansze z działaniami matematycznymi i hasłem lekcji, obrazki i napisy do nich, kartoniki do losowania, pianino,

Przebieg zajęć

  1. Zabawa dydaktyczna – dzieci rozwiązują zadania matematyczne, wyniki porządkują w ciągu rosnącym , po czym odczytują hasło: "zegarowa muzyka".
  2. Wypowiedzi dzieci na temat "krainy zegarowej muzyki" :
    • Jak ta kraina wygląda?
    • Kto ją zamieszkuje?
    • W jaki sposób mieszkańcy tej krainy porozumiewają się? ( dzieci naśladują tykanie zegara)
    • Czy ludziom potrzebne są zegary?
  3. Zabawa " Godziny i minuty"- dzieci odgadują, która jest godzina słuchając grania nauczyciela. Pierwsze uderzenia w basach to godziny, a drugie w rejestrze wysokim to minuty, np. 8 uderzeń w basach, 10 uderzeń w rejestrze wysokim.
  4. Porównywanie przedmiotów i wyrazów- ekspozycja różnych zegarów i zegarków. Obserwowanie przedmiotów i wypowiadanie spostrzeżeń ( Czym się różnią ? ).
  5. Obserwacja obrazu graficznego litery z drukowanej i pisanej, małej i wielkiej.
  6. Wypowiadanie nazw przedmiotów przedstawionych na obrazkach i czytanie napisów ( zegar, puzon, gazeta).
  7. Poszukiwanie wspólnej cechy napisanych wyrazów- szukanie takiej litery, która występuje we wszystkich wyrazach: "z".
  8. Zabawa "Rozmowa zegarów" – nauczyciel dzieli dzieci na trzy grupy. Każda z grup będzie naśladowała głosem zegary:
    • grupa : cyk- cyk
    • grupa : tik – tak
    • grupa : bim – bom
    Nauczyciel jest "zegarmistrzem", który nakręca zegary. Zabawę zaczynają małe zegarki. Na znak nauczyciela włączaja się średnie zegarki, a później duże zegary. Zegarmistrz chodzi po sali i odpowiednio włącza lub wyłącza zegary.
  9. Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa wyrazu "zegarek".
    • odczytanie wyrazu
    • podział na sylaby
    • podział na głoski
    • rozróżnianie samogłosek i spółgłosek
  10. Ćwiczenia w porównywaniu wyrazów :
    zegar
    zegarek
    zegarowa muzyka
    muzyk
    muzykant
    • porównywanie liter
    • odczytanie wyrazów
  11. Nauka pisania liter : z, Z i ich połączeń
    • Pisanie w powietrzu paluszkiem liter, nosem , brodą
    • Pisanie liter bez liniatury
    • Pisanie w liniach liter i ich połączeń
  12. Zabawa " Rzeźbiarz" – jedno dziecko (rzeźbiarz) ustawia grupę w kształcie litery Z.
  13. Pogadanka : Jakie zegary znamy ? Do czego potrzebne nam są zegarki? Jak wyglądałby świat , gdyby nie było zegarów?
  14. Porządkowanie miejsc pracy.

    Opracowała Beata Tomanek
    nauczyciel nauczania początkowego

    Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie