Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rola bajki w życiu dziecka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5897 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Bajka to nieodzowny element dzieciństwa każdego dziecka. Te referat ma za zadanie uświadomienie rodzicom jaką rolę w życiu i rozwoju ich dziecka może odegrać bajka. Rodziców zaś, ma zachęcić do czytania bajek własnym dzieciom.

Po co są bajki? To pytanie zadaje sobie wielu ludzi: dorośli, młodzież i dzieci. Odpowiedzi jest wiele, np. bajki są także do zabawy. Bywają dni, kiedy dzieci nie mogą bawić się na dworze, łące, czy polu i odkrywać wspaniałego świata kwiatów, zwierząt i ludzi.

Bywają dni, kiedy zwykłe zabawki przestają już bawić. W takich chwilach rodziców przestają cieszyć mnożące się figle ich dzieci. Wtedy na pomoc przychodzą bajki.
Ale bajki są użyteczne jeszcze i w inny sposób. Stanowią one dla dziecka okazję to przebywania w bezpośredniej bliskości ojca lub matki, za którymi tak często tęsknią. A zwłaszcza dzisiaj dzieci mają rodziców coraz mniej. Powody są różne – praca zawodowa, brak zainteresowania problemami dziecka, czy choćby telewizja.
Dzięki bajkom dziecko dozna szczęścia bliskości swojego rodzica. Bajka pomoże im zjednoczyć się duchowo, aby razem mogli obserwować i podziwiać świat, do którego ich ona przenosi.
Ponieważ dzisiaj tak wiele się mówi o potrzebie uczuciowego wychowania w rodzinie nie można zapomnieć o tym sprawdzonym środku jakim jest bajka. Oprócz tego bajki, rozumiane w tym najszerszym znaczeniu, będą wydatną pomocą w poszerzeniu wiadomości dziecka w określaniu i konkretyzowaniu jego pojęć. Ale największa wartość bajek spoczywa w dziedzinie moralnej. Możemy chwalić lub ganić postępowanie osób, albo uczłowieczonych rzeczy, wzbudzać w małych słuchaczu podziw lub sprzeciw w stosunku do ich charakteru i w ten sposób uczyć dziecko rozróżniania dobra od zła. Bajka pomaga wychowywać dziecko, gdyż posiada swoje jednoznaczne dopowiedzenie – morał. Jeżeli po opowiedzeniu bajki dziecko samo postawi pytanie odnoszące się do postępowania osób lub upersonifikowanych postaci, co jest tym najlepszym przypadkiem, wówczas wychowawca ma najlepszą okazję do odpowiedniego, moralnego pouczenia. Jeśli dziecko nie pyta wówczas on sam może stworzyć taką sytuację. Głównie przez to, że zada dziecku pytania. Z odpowiedzi dziecka rodzi dowie się, co zrozumiało z treści bajki, co oceniło poprawnie, a co błędnie. Dalej prowadzić je będzie do podejmowania odpowiednich decyzji, które pomoże mu potem wprowadzić w życie.
Aby takie wspólne chwile rodziców z dziećmi osiągnęły swój cel, trzeba dbać o to, aby świat w przekazywanych bajkach był naprawdę bajkowy. Aby był dobry, piękny, aby to co jest złe w końcu zmieniło się na dobre, aby nie było w nim zemsty, ale przebaczenie, a zamiast podstępu – prawda i szlachetność, nie strach i tchórzostwo, ale odwaga prowadząca do radosnego zwycięstwa.
Z tego powodu do repertuaru bajek uczących moralności nie nadają się takie, które ukazują okrucieństwo, podstęp i zdradę. Przede wszystkim nie są one przeznaczone dla dzieci, a zwłaszcza dla najmłodszych, gdyż dziecko chętnie naśladuje i bardzo łatwo przyswaja sobie niepożądane elementy ludzkiego zachowania.
Aby bajka zainteresowała dziecko i przygotowała w nim grunt dla moralnego wartościowania, musi mieć prosty język, zaś słownictwo dostosowane do zdolności rozumienia słuchacza. Należy przekazać ją, aby dziecko mogło skupić się i słuchać. Sposób jej opowiadania nie może być nudny, z tego powodu trzeba ją miejscami dramatyzować. Bajka dla najmłodszych ma być zwięzła, gdyż małe dziecko nie skupi długo swojej uwagi.
Bajki nabierają dzisiaj szczególnej ważności. Żyjemy w czasie tzw. kultury technicznej, kultury dokładnie wytyczonych dróg, po których poruszamy się w domu i miejscu pracy, gdzie każdy z nas powinien w określonym czasie wypełnić swoje zadanie i otrzymać umówioną płacę, gdzie o chorych troszczą się szpitale, o starców domy opieki społecznej, o dzieci szkoła, przedszkola i zakłady wychowawcze.
Żyjemy w czasach, w których całe społeczeństwo zaczyna poruszać się jak maszyna: dokładnie, celowo, według określonego porządku. Ale jeżeli w niej cos się popsuje, pojawia się bolesny niedostatek tego, co nazywamy miłością, miłosierdziem, czy też pomocą braterską.
Bajki spełniają jeszcze także dalsze zadanie – uczą rodziców opowiadania, a dzieci słuchania, natomiast jednych i drugich – rozumienia wydarzeń i wyciągania z nich pouczeń oraz wskazówek do życia osobistego, rodzinnego i społecznego.



Opracowała: Maria Bierzuńska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie