Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zakładamy ogródek w klasie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 9606 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jest to konspekt zajęć zintegrowanych w klasie I szkoły podstawowej. Obejmuje zagadnienia z zakresu edukacji polonistycznej, społeczno-przyrodniczej, plastyczno-technicznej. Głównym celem zajęć było utrwalenie wybranych zagadnień ortograficznych. W trakcie zajęć zastosowano wiele metod aktywizujących. Zajęcie zaprezentowałam nauczycielom ze szkół w Łomży [ zajęcia otwarte].

SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH ZAKŁADAMY OGRÓDEK”

z cyklu “Wiosenne porządki”

Kształcenie zintegrowane Klasa I

Autor: Barbara Porwoł

Przedmiot: edukacja polonistyczna, środowiskowa, plastyczno – techniczna.

Czas trwania: 2 godziny

Wstęp:

      Cykl „Wiosenne porządki” realizowany jest w kwietniu.Scenariusz jest przeznaczony dla nauczycieli o stażu pracy do 5 lat. Zawiera różne formy praktycznej działalności uczniów, w związku z tym wymaga wcześniejszego przygotowania wielu pomocy np. grządki ze styropianu, kontury warzyw narysowane na kartce, składanki ortograficzne. Część z nich można przygotować z uczniami na zajęciach kilka dni wcześniej.

Cele ogólne:
  • doskonalenie umiejętności głośnego czytania oraz słuchania i rozumienia tekstu,
  • utrwalenie poprawnej pisowni nazw warzyw z trudnościami ortograficznymi,
  • utrwalenie zasady ortograficznej dotyczącej pisowni „ó” wymiennego na „o”,
  • określenie warunków niezbędnych roślinom do wzrostu i rozwoju,
  • doskonalenie umiejętności wykonywania czynności praktycznych związanych z uprawianiem rzeżuchy,
  • estetyczne wycinanie i kolorowanie ilustracji
Cele operacyjne:
Uczeń:
  • pisze poprawnie nazwy warzyw,
  • zna warunki niezbędne roślinom do życia,
  • zna wartości odżywcze warzyw oraz potrafi określić pozytywny wpływ ich spożywania na zdrowie człowieka,
  • układa zdania do tematu “W ogrodzie”,
  • sieje rzeżuchę,
  • śpiewa poznaną piosenkę,
  • wycina i koloruje kontury warzyw.
Formy: zbiorowa jednolita, grupowa, indywidualna jednolita i zróżnicowana.

Metody: problemowa, praktycznego działania, praca z tekstem, ćwiczenia.

Pojęcia kluczowe: ogród, warzywa.

Pomoce dydaktyczne: podręcznik „Wesoła szkoła „ część 4, składanki ortograficzne, kilka naturalnych okazów różnych warzyw, czarny worek, kawałki styropianu pomalowane na zielono, rysunki przedstawiające kontury warzyw, patyczki, ilustracje, tacki, wata i nasiona rzeżuchy.

Bibliografia: ” Program wczesnoszkolnej edukacji zintegrowanej XXI wieku klasy 1 – 3” autor Jadwiga Hanisz, Wincenty Okoń “Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej”.

Tok zajęć:
  1. Wspólne odśpiewanie I zwrotki piosenki „Roślinki w klasie mam”.

    1. Zgaduj – zgadula „Jakie to warzywo?”
    Uczniowie podchodzą do nauczyciela, który ukrył w ciemnym, nieprzezroczystym worku różne warzywa. Po włożeniu rąk do worka odgadują nazwy ukrytych warzyw posługując się jedynie dotykiem.
  2. Rozmowa z uczniami – przypomnienie o wartościach odżywczych i zdrowotnych warzyw:
    N: Dlaczego jedzenie warzyw jest dla nas tak ważne?
    U: Warzywa mają dużo witamin i innych substancji, które są bardzo potrzebne dla naszego organizmu.
    N: Co dzieje się z nami, z naszym organizmem, kiedy jemy dużo warzyw?
    U: Jesteśmy zdrowi, nie chorujemy, mamy ładną cerę, lepszy wzrok, mocniejsze kości, mamy więcej siły itp.
  3. Czytanie indywidualne, głośne przez wybranych uczniów tekstu z podręcznika pt. „Zakładamy ogródek na parapecie okna”.
  4. Odpowiedzi uczniów na pytanie nauczyciela: Co jest potrzebne roślinom, aby mogły wzrastać i rozwijać się?
    U: podają różne odpowiedzi np. woda, światło, gleba, nasłonecznienie, odpowiednia temperatura [ każdy uczeń, który udzielił prawidłowej odpowiedzi zawiesza na tablicy odpowiedni symbol: słoneczko, termometr, konewka itp.]
  5. Sianie rzeżuchy:
    • N: Teraz sami posiejemy roślinę, która jest zdrowa i zawiera dużo witamin, a przy tym jej posianie jest proste i łatwe do wykonania. Jest to rzeżucha [ nauczyciel prezentuje nazwę i zwraca uwagę na jej pisownię ]. Gdy rzeżucha wyrośnie, wykorzystamy ją do wiosennej sałatki.
    Uczniowie krótko przypominają najważniejsze fragmenty tekstu dotyczące czynności koniecznych do wykonania “ogródka” w klasie. Wspólnie z nauczycielem ustalają tok pracy, którą wykonają w grupach.
          Uczniowie zostają podzieleni na zespoły. Członkowie każdego zespołu układają na przygotowanych tackach watę, polewają ją wodą i sypią nasiona. Następnie tacka każdej grupy jest oznakowana przez uczniów swoim wybranym symbolem. Dzięki temu uczniowie będą mogli obserwować wzrost roślin posianych przez swoją grupę i porównywać go z innymi.
         Wszystkie tacki zostają umieszczone na parapecie okna, gdzie rośliny będą miały najwięcej światła.
  6. Utrwalenie pisowni wyrazów z „ó” wymiennym na „o” . Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi składankę ortograficzną.
    N: Rozłóżcie kartki, które wam rozdałam i przeczytajcie wyrazy, które znajdują się w środku.
    U: mój
    twój
    ogród
    swój.
    N: A teraz złóżcie składanki w zaznaczony sposób i przecztajcie otrzymane wyrazy.
    U: moja
    twoja
    ogrody
    swoja .
    N.: A teraz odczytajcie wyrazy parami otwierając i zamykając składankę.
    U: mój – moja
    twój – twoja
    ogród – ogrody
    swój – swoja.
    N: Dlaczego w wyrazach: mój, twój, ogród, swój piszemy „ó”?
    U: Ponieważ wymienia się na „o” w wyrazach pokrewnych.
    N: Czy możecie podać inne pary wyrazów pokrewnych, w których „ó” wymienie się na „o”?
    U: Mógł – mogła, próg – progi, lód – lody, wóz – wozy [ jeśli uczniowie mają problemy z podaniem innych przykładów, nauczyciel im pomaga ].
  7. Praca indywidualna zróżnicowana w formie pisemnej.
    Nauczyciel rozdaje uczniom podpisane wcześniej kartki z zadaniami do samodzielnego wykonania. Na wszystkich podany jest ten sam tytuł „W ogrodzie”.
    N: Przeczytajcie uważnie polecenie zapisane na waszej kartce. Pamiętajcie, że wasi sąsiedzi mogą mieć inne polecenie, dlatego swoje zadanie wykonujemy samodzielnie [ polecenia mogą być inne, ale nie ma lepszych ani gorszych ].
    I poziom – uczniowie samodzielnie układają zdania z wykorzystaniem słownictwa poznanego na zajęciach,
    II poziom: uczniowie otrzymują tekst – zdania z lukami. Samodzielnie wpisują brakujące wyrazy ze zwróceniem uwagi na pisownię.
    III poziom: uczniowie kolorują podane pod tytułem rysunki warzyw, wklejają nazwę warzywa i podpisują je samodzielnie [ wzorując się na podpisie wykonanym drukowanymi literami muszą wykonać podpis własnoręcznie].
  8. Sprawdzenie poprawności wykonania zadania: Nauczyciel prosi uczniów z różnych poziomów o odczytanie swoich prac [ prace z poziomu
    • II i III odczytuje po jednej osobie, zdania wykonane przez uczniów z I poziomu może odczytać kilka osób, ponieważ będą to samodzielne, zupełnie różne propozycje ].
  9. Wykonanie „grządki” z warzywami:
    Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda grupa otrzymuje grządkę wykonaną ze styropianu pomalowanego na zielono. Następnie jedna osoba z każdej grupy losuje nazwy warzyw – po 2 dla każdej grupy. Są to nazwy z trudnościami ortograficznymi np. kapusta, ogórek, burak, groch, rzodkiewka.
    N: Każda grupa już wylosowała nazwy warzyw. Teraz zgodnie z losowaniem otrzymacie rysunki warzyw. Trzeba wyciąć kontury, pomalować warzywa zgodnie z ich prawdziwym wyglądem. Potem wkleicie do środka patyczki. Mają one zaostrzone końce i dzięki temu łatwo będzie je wbić w grządkę ze styropianu. Po umieszczeniu na grządce wszystkich warzyw każda grupa umieści podpis – nazwę warzywa - na tabliczce. Swoje grządki umieścicie na półce na końcu klasy.
  10. Praca uczniów – każda grupa po wylosowaniu koloruje swoje rysunki, umieszcza na patyczkach i wbija w grządkę. Na koniec umieszcza podpis. W miarę potrzeb uczniowie mogą sobie pomagać w ramach swojej grupy.
  11. Wspólne oglądanie wykonanych grządek, odczytanie nazw ze zwróceniem uwagi na trudności ortograficzne i poprawną pisownię.
  12. Gra w „Ortusia”- gra kartami ortograficznymi na zasadzie “Piotrusia” w ramach wyznaczonych wcześniej grup.
    N: Teraz każda grupa otrzyma specjalne karty do gry. Są podobne do Piotrusia, ale zawierają nazwy z trudnościami ortograficznymi, dlatego ta gra nosi nazwę „Ortuś”. Będziecie tu dobierać pary wyrazów, w których „ó” wymienia się na „o”. Można też wymieniać się zbędnymi kartami. Każdą otrzymaną parę odkładamy na bok, aż pozostanie karta, która nie będzie miała pary – jej posiadacz będzie “Ortusiem”.
    Uczniowie grają w grę według ustalonych zasad.
Komentarz metodyczny.

      W trakcie zajęć uczniowie poznają nazwy warzyw. Zwrócona zostanie szczególna uwaga na poprawną ich pisownię – wiele nazw zawiera trudności ortograficzne. Pisownię tych nazw będą uczniowie utrwalać w następnych klasach, samo jednak wykonanie “ogródków” i umieszczenie ich na wystwie w klasie wraz z tabliczkami zawierającymi podpisy będzie pomagało w sposób wzrokowy w utrwaleniu pisowni trudnych wyrazów. Na zajęciach uczniowie mogą również nie tylko poznać, ale i zobaczyć na składance ortograficznej, w jaki sposób “ó” w wyrazach pokrewnych zamienia się w “o” - zasada ortograficzna zastaje poparta konkretną czynnością.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie