Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wiosenna łąka – działania plastyczne inspirowane muzyką

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10842 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Chciałabym podzielić się swoim scenariuszem, który napisałam na zaliczenie kursu. Został on pozytywnie oceniony. Zajęcia według tego scenariusza przeprowadziłam wiosną. Podczas nich dzieci i rodzice świetnie się bawili, a nasze prace stanowiły piękną ozdobę szkoły.

EDUKACJA ARTYSTYCZNA


SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH DLA RODZICÓW


TEMAT: Wiosenna łąka – działania plastyczne inspirowane muzyką.


CZAS TRWANIA ZAJĘCIA: min.60 min.


GRUPA WIEKOWA:6-latki


CEL OGÓLNY:

Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.


CELE OPERACYJNE: (dziecko...)

  1. zna i rozróżnia figury geometryczne: kwadrat, trójkąt, koło,
  2. przelicza do 4,
  3. potrafi samodzielnie zaprojektować pracę plastyczną,
  4. potrafi tworzyć konstrukcje dwuwymiarowe i trójwymiarowe z papieru według instrukcji nauczyciela i własnej wyobraźni,
  5. potrafi podać cechy charakterystyczne dla wiosny jako pory roku,
  6. potrafi formułować trafne odpowiedzi na zadawane pytania.

ŚRODKI WSPOMAGAJĄCE DZIAŁANIA:

Dla każdego dziecka: klej w sztyfcie, nożyczki, zielona kredka świecowa, czarny mazak, biała kartka z bloku A-4, koperty z obrazkami przedstawiającymi: motyle, żabę, trawę, biedronkę, chmury, słońce, kwiaty oraz 2 inne dowolne obrazki (Wycinanka do podręcznika „Bawię się i uczę” Wydawnictwa MAC Kielce).

Pozostałe: kwadraty i kółka do origami w różnych kolorach, magnetofon z CD, płyta CD z nagraniem A. Vivaldiego „Wiosna”, książka „Zagadki dla najmłodszych” J. Stec, ilustracja przedstawiająca wiosenną łąkę, wzory wykonane przez nauczycielkę techniką origami przedstawiające motyle, żaby, kwiaty, ślimaki(wszystkie podpisane), książka „Wychowanie fizyczne w przedszkolu” K. Wlaźnik, wizytówki z imionami dzieci.


PRZYGOTOWANIE:

Dzieci siadają w kole wokół nauczycielki. Rodzice poproszeni są o zajęcie miejsca z wizytówką ich dziecka. Wizytówki ustawione są przy co drugim krzesełku. Wolne miejsca są dla dzieci, które później usiądą do swoich rodziców. Stoły ustawiłam w długim rzędzie zestawiając je parami.

Dyżurni rozkładają na stole pojemniki z papierem do origami (pojemnik na 2 osoby) oraz rozdają każdemu dziecku kopertę z obrazkami przygotowanymi przez nauczycielkę, które zostały wcześniej wycięte przez dzieci z „Wycinanki”.


PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1. Nauczycielka prosi dzieci o wyjęcie obrazków z koperty i rozłożenie ich przed sobą. Wyjaśnia, że będzie zadawała dzieciom zagadki, a po odgadnięciu każdej zagadki dzieci powinny podnieść do góry obrazek z rozwiązaniem i podać właściwą odpowiedź. Następnie zadaje zagadki, dzieci odgadują:


„Tu cytrynek, tam paź królowej, wszędzie piękne, kolorowe.

Lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko.” (motyle)


„Gdy cię zobaczę nawet z daleka, czym prędzej w wodę z pluskiem uciekam!

Nie chcę przekąską być na śniadanie! Próżno mnie szukasz, panie bocianie.” (żaba)


„Ten zielony dywan zimą pod śniegiem odpoczywa.”(trawa)


„Lata nad łąką w czerwonej kapotce, a na tej kapotce jest kropka przy kropce.” (biedronka)


„Płynie po niebie, znasz ją i wiesz, że gdy jest ciemna, może być deszcz.” (chmura)


„Kolorowe i pachnące czy w ogrodzie, czy na łące,

zawsze chętnie je zbieramy na bukiecik dla swej mamy.” (kwiaty)


„Gdy się schowa za chmury, świat się staje ponury.

A weselej na świecie, kiedy z góry nam świeci.” (słońce) (cel 6)

Dzieci chowają obrazki do kopert i odkładają je na miejsce wyznaczone przez nauczycielkę.


2. Następnie nauczycielka wiesza na tablicy ilustrację przedstawiającą wiosenną łąkę. Rozmowa na temat ilustracji „Wiosenna łąka”.

Nauczycielka zadaje pytania dotyczące ilustracji i wiosny (typu: Kasiu, co możesz powiedzieć o zwierzętach, które widzisz na ilustracji.):

- Jakiego koloru jest na ilustracji najwięcej, dlaczego?

- Jaka to może być pora roku?

- Po czym poznać, że to wiosna?

- Jakie znasz oznaki wiosny?

- Jaki tytuł nadasz tej ilustracji? [cel 5]


3. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Bocian i żaby” wg K. Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”

Przygotowanie: Na środku sali wyznaczony staw (koło ułożone z linki). W środku małe kółeczko – wysepka dla bociana. Bocian stoi na wysepce żaby w przysiadzie na obwodzie koła.

Zabawa: Żaby pytają – „Panie bocianie, chcesz żabkę na śniadanie?” Potem wskakują do stawu i wyskakują z niego, a bocian stara się je złapać w obrębie stawu. Złapane żabki zabiera na wyspę. Gdy złapie umówioną liczbę żab, wybiera się innego bociana. (Ja proponuję 6 dzieci)


4. Nauczycielka prosi dzieci o dobranie się w pary i zaprasza je przed tablicę. Dzieci siadają parami w kole przed tablicą magnetyczną. Dzieci ustalają w parach kto pójdzie po pojemnik z papierem do origami (jedno pudełko na parę).

Nauczycielka wiesza wykonane techniką origami kompozycje wiosenne, dzieci odczytują nazwy tych obrazków (żaby, kwiaty, motyle, biedronki, ślimaki). Nauczycielka prosi, aby dzieci wybrały sobie 4 koła i 4 kwadraty z pojemników. Dzieci przeliczają, czy mają właściwą ilość figur. Nauczycielka przypomina zasady składania papieru z kwadratu, aby w efekcie końcowym otrzymać trójkąt. Dzieci oraz rodzice powtarzają instrukcję składając papier zgodnie ze wskazówkami nauczycielki - tworzą skrzydła motyli i kwiaty. Następnie dzieci zajmują miejsca przy stolikach, obok swoich rodziców i odkładają wykonane przez siebie wzory. Dzieci biorą kartki z bloku A-4. Nauczycielka prosi dzieci o podpisanie kartek swoim imieniem, dzieci podpisują swoje kartki.(cel 1,2,4) Dzieciom nie umiejącym pisać pomagają rodzice.


5. Wykonanie pracy plastycznej „Wiosenna łąka” inspirowanej muzyką. Dzieci z rodzicami siedzą przy stolikach, nauczycielka wyjaśnia, że za chwilę wszyscy posłuchają utworu pt. „Wiosna”(z płyty CD),a podczas słuchania muzyki dzieci będą rysowały zieloną kredką kreski pionowe, z góry na dół, po całej kartce w rytm słyszanej muzyki. (ok.2,5 min.) Nauczycielka włącza utwór .Dzieci rysują kreski. Po zakończeniu utworu dzieci odkładają kredki. Nauczycielka wyjaśnia dzieciom, że narysowały trawę na wiosennej łące. Nauczycielka zachęca wszystkich do wykonania w swoich parach (rodzic i dziecko) pracy pt. „Wiosenna łąka” wykorzystując poznane kompozycje origami i przyklejając je na kartkę. Dzieci mogą dorysować tułów owadom, łodygi i liście kwiatom, kropki biedronkom.(cel 3,4) Nauczycielka pomaga dzieciom składać papier, aby uzyskały wybrane formy przestrzenne. Podczas wykonywania prac wszyscy posługują się słowami: koło, kwadrat, trójkąt, z koła, z kwadratu, z trójkąta.

6. Po zakończeniu zajęcia dzieci wieszają swoje prace na tablicy magnetycznej, sprzątają swoje miejsce pracy, idą umyć ręce. Wspólne oglądanie wystawy prac dzieci.

Następnego dnia prace zostaną zaprezentowane na tablicy w holu szkolnym.



Scenariusz opracowała: Dorota Droszkowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie