Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rola rodziny, szkoły i placówek wychowania pozaszkolnego w organizowaniu czasu wolnego dzieci i młodzieży

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 21122 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Czas wolny to czas na odpoczynek, zabawę i rozwijanie zainteresowań. Przygotowanie do mądrego wykorzystania czasu wolnego, zależy w dużej mierze od rodziny w której się dziecko wychowuje. Ważną rolę w organizowaniu czasu wolnego odgrywa szkoła, do której dziecko uczęszcza. Zorganizowanie ciekawych form działalności w czasie wolnym ma duży wpływ na wyzwalanie się i kształtowanie uzdolnień i zainteresowań . Dziecko właściwie wychowane do czasu wolnego, będzie posiadało odpowiednio ukształtowane nawyki oraz umiejętność organizowania czasu wolnego.
 
Rodzina jest pierwszym środowiskiem, w którym dziecko styka się bezpośrednio z konkretnymi wzorcami spędzania wolnego czasu przez rodziców. Im większa będzie kultura form wolnego czasu organizowana w rodzinie, tym skuteczniejsze będzie wychowanie dziecka do wolnego czasu.
Sposób w jaki dzieci spędzają wolny czas nie odbiega od dostarczonego im wzoru wykorzystania czasu wolnego przez rodziców. Wychowanie dzieci przez rodzinę uzupełnia również szkoła i środowisko, w którym przebywa.
Rodzice poprzez właściwy sposób spędzania wolnego czasu, a więc różnorodne formy i treści jakimi go wypełniają, a także czynną postawę i przekonanie o konieczności wartościowego spożytkowania tego czasu w połączeniu z odpowiednią organizacją, przygotowują swoje dzieci do kulturalnego wykorzystania go w przyszłości. Na nich wiec ciąży odpowiedzialność za to, w jaki sposób będą spędzać w późniejszym czasie chwile wolne od obowiązków ich dzieci.
Sposób spędzania wolnego czasu przez dziecko, jest w dużym stopniu związany z wykształceniem rodziców. Można przyjąć, że im większy poziom wykształcenia rodziców, tym bardziej kształtują się zarówno warunki spędzania wolnego czasu dziecka, jak i jego treść i forma. Im wyższy poziom wykształcenia rodziców, tym wyższa na ogół kultura zaspokajania potrzeb dziecka, kultura postępowania samych rodziców, których schematy zachowania świadomie one przyjmują. Należy z dzieckiem wspólnie planować gry i zabawy, opowiadania, rozmowy.
Z dotychczasowych badań wynika, ze najpopularniejszymi zajęciami, które pochłaniają czas wolny w domu są spacery i wycieczki oraz gry i zabawy; rzadziej zajmują się jakimś hobby, rozwijają zdolności plastyczne i muzyczne, uczęszczają do kina, teatru. Aby sytuacja ta uległa poprawie, a tym samym, aby podstawowe formy spędzania wolnego czasu przez dzieci nie ograniczały ich ruchowej, twórczej i intelektualnej aktywności, należy edukować w tym zakresie rodziców przez nich przekazywać dzieciom odpowiednie wzory zachowań.
Rodzina powinna spełniać w nowych warunkach życia społecznego i kulturalnego rolę katalizatora, niwelatora wstrząsów i trudności przystosowawczych. Stanowi ona czynnik pośredniczący między jednostką a społeczeństwem jako całością i wywiera duży wpływ na czas wolny, na zakres i charakter partycypacji kulturalnej swoich członków, a także na kształtowaniu się opinii i postaw.
W okresie wczesnoszkolnym dom rodzinny staje się coraz słabszym partnerem w organizowaniu czasu wolnego dziecka, ale jest na tym etapie rozwoju znaczącym czynnikiem. Pozostawiając dziecku dozwoloną granicę swobody, rodzice powinni czuwać dyskretnie nad warunkami zabawy. W miarę wzrostu dziecka, a szczególnie w okresie młodzieżowym organizowanie czasu wolnego będzie coraz dyskretniej planowane i programowane przez rodziców, gdyż dziecko właściwie wychowane do rekreacji przez pomoc i przykład rodziców w okresie wczesnoszkolnym będzie posiadało już ukształtowane nawyki i umiejętności miłego i przyjemnego organizowania czasu wolnego.
W racjonalnie zorganizowanym wypoczynku ważną rolę odgrywa szkoła, która jest głównym bezpośrednim organizatorem zajęć czasu wolnego dzieci z dwóch powodów: - szkoła jest w każdym środowisku lokalnym i skupia cała populację dzieci, -infrastruktura pozaszkolnych instytucji bezpośredniego organizatora czasu wolnego dzieci jest tak nikła, że większość nie ma wyboru innego jak dom albo szkoła, albo teren poza domem i szkołą, często wychowawczo niczyj, niezorganizowany, nie zapewniający warunków odpowiednich do spędzania wolnego czasu.
Stąd też zapewne część uczniów wybiera mimo wszystko zajęcia organizowane przez szkołę.
Działalność szkoły skupia się na organizowaniu różnego rodzaju imprez, udostępnianiu biblioteki, czytelni, świetlicy szkolnej, sali gimnastycznej oraz pracy w kołach zainteresowań (zależne od warunków materialnych i możliwości kadrowych).Szkoła, która potrafi skutecznie zaszczepić swym wychowankom zamiłowanie do różnych dziedzin wiedzy może stać się placówką dobrze wychowująca do wolnego czasu. Rodzice i nauczyciele wywierają znaczący wpływ na dobór wzorów wykorzystania czasu wolnego przez dzieci. Szczególna rola przypada nauczycielom.
Zajęcia pozalekcyjne opierają się na tych samych zasadach, co zajęcia organizowane przez instytucje wychowania pozaszkolnego. Do podstawowych form zajęć pozalekcyjnych zaliczyć można: koła zainteresowań, samorząd uczniowski, uroczystości szkolne, wycieczki, zajęcia świetlicowe. Zajęcia pozalekcyjne to te działania wychowanków, które są przez nich podejmowane w czasie wolnym Te działania są bardziej jednak związane ze szkołą, niż ze środowiskiem pozaszkolnym.
W odróżnieniu od działalności dydaktycznej w pracy pozalekcyjnej nie obowiązuje odgórnie ustalony jednolity program. Każda szkoła dobiera treść i formy pracy pozalekcyjnej w miarę własnych potrzeb i możliwości. Zakres zadań tej pracy obejmuje: - wyrównywanie niedociągnięć pracy dydaktycznej, - pomaganie dzieciom w odrabianiu lekcji, rozwijania języka literackiego dzieci, -organizowanie kontaktu z miastem, włączanie uczniów do pracy w organizacjach społecznych i samorządzie uczniowskim, - organizowanie systematycznych kontaktów uczniowskich ze szkołą, -tworzenie warunków umożliwiających uczniom rozwój zainteresowań , - systematyczne organizowanie zajęć sportowych.
Jedną z najbardziej rozpowszechnionych form pracy pozalekcyjnej są zajęcia świetlicowe. Realizując te same postulaty wychowawcze co szkoła, świetlica ma odmienny styl pracy, nie opiera bowiem swej działalności na ścisłym i sztywnym programie. Świetlica realizując swoje zadania dobiera inne formy i metody pracy. Na przykład kształcąc postawę moralną dziecka może oprzeć się przede wszystkim na samorządzie dziecięcym, który rozwija większą aktywność i inicjatywę niż autokratyczny system szkoły. W świetlicy szkolnej przeważają takie formy zajęć jak: gry, zabawy, czytelnictwo, „żywe słowo”, formy teatralne, zajęcia umuzykalniające, zajęcia plastyczne, prace ręczne, zajęcia inspirujące rozwój zainteresowań kolekcjonerskich.
Należy zaznaczyć, że szkoła nie jest jedynym ośrodkiem, który kształtuje umiejętności i nawyki właściwej organizacji wolnego czasu. Znajduje również sojuszników w pozaszkolnych instytucjach i organizacjach. Należą do nich placówki wychowania pozaszkolnego oraz ośrodki kultury fizycznej, rekreacji i turystyki. Ośrodki wychowania pozaszkolnego resortu edukacji stosują formy pracy twórczej zgodnie z zainteresowaniami dzieci i młodzieży.
Działalność sportowa i rekreacyjna, realizowana w mniejszym stopniu przez domy kultury, jest podstawą pracy wychowawczej w środowisku.
Udostępniają one dzieciom sale gimnastyczne i boiska sportowe, proponują też uczestnictwo w różnych sekcjach sportowych, uświadamiając potrzebę ruchu i utrzymania własnego organizmu w dobrej kondycji i zdrowiu.
Można stwierdzić, że placówki edukacji równoległej uzupełniają i dopełniają dydaktyczną funkcję szkoły, rozwijają zdolności i talenty u dzieci. Najważniejszą jednak ich cechą jest to, że zaspakajają potrzebę wypoczynku, rozrywki i twórczej pracy, wzbogacając zainteresowania dzieci i młodzieży.
Działalność szkoły i instytucji pozaszkolnych pełni bardzo ważną rolę w prawidłowym organizowaniu czasu wolnego dziecka. Wspólnie z domem rodzinnym może mieć wpływ na to, że dziecko będzie umiało zorganizować swój czas wolny w sposób ciekawy, przyjemny i pożyteczny.

Opracowała: Donata Kaźmierska

Literatura:

1. Grochociński M., Organizacja i dobór metod badawczych zintegrowanego procesu wychowania w środowisku, Sopot 1968.
2. Kłosowska A. ,Kultura masowa, Warszawa 1964.
3. Walczak M., Wychowanie do wolnego czasu, Zielona Góra1994.
4. Żelazkiewicz M. ,Skuteczność wychowawcza innowacji w zajęciach pozalekcyjnych, Wrocław 1980.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie