Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Nauka na pamięć wiersza J. Brzechwy pt. Koziołeczek

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 12473 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Od kilku lat prowadzę zajęcia w ramach edukacji teatralnej. Do nowych pomysłów zabaw zainspirował mnie program pt. ,,Dzieci uczą misie wiersza’’opracowany przez E. Gruszczyk- Kolczyńską i E. Zielińską. Przedstawiam scenariusz zajęć, na których dzieci ucząc swoje misie na pamięć wiersza, same szybko zapamiętują jego treść, jednocześnie świetnie bawią się. Jest to bardzo ciekawy i atrakcyjny sposób na naukę wierszy, podoba się dzieciom i rodzicom.

Temat : Nauka na pamięć wiersza Jana Brzechwy pt. "Koziołeczek".

Cele :
  • troska o to, aby dzieci dostrzegały piękno utworów poetyckich ;
  • opanowanie na pamięć wiersza z repertuaru dziecięcego ;
  • zapewnienie dzieciom satysfakcji i radości poprzez ciekawy sposób szybkiego opanowania treści wiersza ;
  • wspieranie dzieci w skupianiu uwagi na czynnościach występujących w sytuacji: Mam nauczyć się wiersza na pamięć ;
  • pomaganie dzieciom w wyciszeniu niepokoju ruchowego i skoncentrowaniu na realizacji obranego celu ;
  • przyuczanie dzieci do takiego prezentowania wyuczonego wiersza , aby inni obdarzali je uwagą i z zainteresowaniem słuchali;
  • zwracanie uwagi na treści wychowawcze zawarte w wierszu.
Formy : praca z całą grupą praca indywidualna

Pomoce : pluszowe misie dla każdego dziecka oraz prowadzącego, odbitki wiersza pt. " Koziołeczek" na ksero, tektura, plastelina, kolorowe tkaniny, klej, patyczki o długości 30 cm, taśma, nożyczki.

Przebieg zajęć :
  1. Dzieci ustawiają krzesełka w półkolu i przynoszą misie (mogą też siedzieć na dywanie ).
    Nauczyciel mówi: opowiem wam dzisiaj o małym koziołeczku, któremu często brakowało odwagi. Tata koziołka chciał, aby jego synek był dzielny i odważny. Kto z was chciałby taki być ?
    Prowadzący recytuje głośno wiersz inscenizując go gestem i ruchem, dzieci i misie uważnie słuchają.
    Potem pyta dzieci : dlaczego koziołek nie kupił bułeczek ? za co tata ukarał koziołka ? dlaczego koziołek beczał ? czy on był posłusznym synkiem?
  2. Następnie prowadzący bierze misia siedzącego najbliżej – i pyta go: Czy podoba ci się wiersz o koziołeczku ? A może chcesz się go nauczyć ?
    Przykłada pyszczek misia do swojego ucha ( na niby słucha, co miś mówi ), a potem oświadcza: On mi powiedział, że wierszyk o koziołeczku podoba mu się i bardzo chce się go nauczyć na pamięć. Następnie zwraca się do dzieci z propozycją : Wszystkim misiom wierszyk podoba się i chcą się go nauczyć. Misiów jest dużo a każdego trzeba uczyć osobno. Sama sobie nie poradzę i dlatego proszę was o pomoc. Niech każde z was weźmie misia i usiądzie na swoim krzesełku.
  3. Każde dziecko sadza misia na swoich kolanach, tuli do siebie, mocno trzyma za łapki, co pomaga dzieciom w redukowaniu niepokoju ruchowego i skupianiu uwagi na słuchaniu wiersza.
  4. Prowadzący recytuje wiersz w całości, a dzieci uważnie słuchają.
  5. W trakcie drugiego słuchania wiersza, inscenizowanego przez prowadzącego gestem i ruchem, wiele dzieci próbuje już mówić wiersz, wtórując prowadzącemu ( jest to pierwsze powtórzenie ).
  6. Spoglądając w oczy swojemu misiowi, mówią wiersz razem z prowadzącym ( drugie powtórzenie ), który także patrzy w oczy swojemu misiowi.
  7. Prowadzący proponuje dzieciom: Niech wasze misie popatrzą na mojego misia i zobaczą, jak on uczy się wiersza. Mogą cichutko mówić wiersz razem z nim; Dzieci odwracają misie w stronę prowadzącego i razem z nim mówią cicho wiersz ( trzecie powtórzenie ).
  8. Teraz dzieci mówią wiersz najpierw do lewego, a potem do prawego ucha swojego misia ( czwarte i piąte powtórzenie ), oczywiście dorosły także mówi wiersz do uszu swojego misia.
  9. Prowadzący chce sprawdzić, czy misie zapamiętały wiersz. Proponuje, aby najpierw powiedziały wiersz misie dziewczynek, a potem misie chłopców. Dziewczynki wstają i głośno w imieniu misiów mówią wiersz, to samo zrobią potem chłopcy ( siódme i ósme powtórzenie ). Misie mogą w tym czasie siedzieć na dywanie, natomiast dzieci recytują razem z prowadzącym, jednocześnie ilustrując treść wiersza gestem i ruchem. Gesty i wykonywane czynności powinny być wyraźne i naturalne.
  10. Prowadzący chwali wszystkie misie i mówi: Proszę, aby wszystkie misie razem powiedziały wiersz. Dzieci recytują wiersz ( dziewiąte powtórzenie ), a potem chwalą swoje misie.
  11. Dzieci siadają przy stolikach, na których są przygotowane materiały do pracy plastycznej i wykonują kukiełki koziołków. Wycinają narysowane na tekturze sylwety koziołków i pokrywają powierzchnię tkaniną i plasteliną. Następnie mocują kukiełki na patyczkach.
  12. Teatrzyk kukiełkowy : Dzieci urządzają przedstawienie z kukiełkami według własnych pomysłów. Wykorzystane są wykonane przez dzieci wcześniej dekoracje i rekwizyty.
  13. Utrwalanie wiersza " Koziołeczek". Pod koniec zajęć prowadzący wręcza dzieciom kartki z wierszem i mówi: To jest wierszyk " Koziołeczek". Gdy będziecie rodzicom opowiadać, jak uczyłyście misia wiersza, dajcie im tę kartkę. Będą mogli podpowiedzieć wam, jeżeli coś zapomnicie.
          W ten sposób dzieci będą mogły powiedzieć wiersz w całości, bo rodzice podpowiedzą, jeśli dziecko zapomni.
          Na następny dzień trzeba sprawdzić, czy misie zapamiętały to, czego się nauczyły. Dzieci sadzają misie na podłodze przed sobą i recytują wiersz gestykulując.
Literatura :
  1. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska, Wspomaganie dzieci w rozwoju do skupiania uwagi i zapamiętywania, WSiP, Warszawa 2005.
  2. Jan Brzechwa, Koziołeczek, Czytelnik, Warszawa 1985.
Opracowała :
Irena Jędruszczak
nauczycielka ze Szkoły Podstawowej
w Rejowcu

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie