Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wykorzystanie komputera w nauczaniu początkowym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1638 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Ten referat poświęcony jest zagadnieniu wykorzystaniu komputera w nauczaniu początkowym. Pozwala to na uatrakcyjnienie zajęć, poszerzenie wiedzy i umiejętności ucznia. Komputer to doskonały środek dydaktyczny, który pozwala również nauczycielowi usprawniać przygotowanie, ale i prowadzenie zajęć.

WYKORZYSTANIE KOMPUTERA W NAUCZANIU POCZĄTKOWYM

Główny cel edukacyjny nauczania początkowego to wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia. Realizacja tego celu jest pełna tylko wówczas, gdy model tej edukacji uwzględnia coraz szybciej zmieniającą się rzeczywistość i praktyczne przygotowanie dziecka do funkcjonowania
w świecie zdominowanym przez komputery. Kształcenie zintegrowane w klasach I - III stwarza możliwość bardzo szerokiego wykorzystywania różnorodnych środków dydaktycznych, w tym także komputerów. Umiejętne użycie komputera w procesie nauczania - uczenia się już od początku edukacji szkolnej dziecka ma bardzo duże znaczenie, ponieważ odwołuje się do naturalnej potrzeby rozwoju ucznia i uczestniczenia w poznawaniu świata poprzez nowoczesne środki medialne.
Dla dziecka wychowanego w otoczeniu takich środków naturalnym staje się fakt wykorzystywania ich
w szkole. Zastosowanie komputerów w pracy z dziećmi ma też bezpośredni wpływ na przebieg procesu kształcenia. Rozbudza wszechstronną aktywność poznawczą dziecka, jego zaangażowanie
w pracy, zaciekawienie i zwiększenie zainteresowania materiałem nauczania, a także samą szkołą.
W efekcie zwiększa się jego motywacja do nauki, oraz efektywność kształcenia. Organizując tego typu zajęcia należy kierować się właściwymi celami, które w odniesieniu do nauczania początkowego można ująć w dwóch grupach:
• Kształtowanie pozytywnego stosunku do komputera jako narzędzia użytecznego w pracy i w nauce;
• Możliwości zastosowania i wykorzystania komputera oraz odpowiedniego oprogramowania
w procesie nauczania - uczenia się. Możliwości praktycznego wykorzystania komputera w kształceniu zintegrowanym są bardzo duże w każdej płaszczyźnie integracji.

Edukacja polonistyczna:
• ćwiczenia w czytaniu i pisaniu,
• czytanie ze zrozumieniem,
• poznanie i utrwalanie zasad ortografii,
• swobodne pisanie tekstów,
• pisanie i przesyłanie poczty elektronicznej z zastosowaniem form obowiązujących w korespondencji,
• sięganie do różnych źródeł informacji.

Edukacja matematyczna:
• wykonywanie prostych operacji matematycznych w ramach rachunku pamięciowego,
• porządkowanie i klasyfikowanie,
• algorytmy działań pisemnych,
• rozwiązywanie zadań wymagających logicznego myślenia, dokonywania wyboru i korzystania z baz danych,
• powiększanie i zmniejszanie obiektów jako przygotowanie do wprowadzenia pojęcia skali.

Edukacja plastyczne - techniczna:
• tworzenie form plastycznych w edytorze graficznym,
• projektowanie z wykorzystaniem dostępnych narzędzi graficznych,
• operowanie kolorem i teksturą,
• tworzenie graficznych form użytkowych,
• poznanie różnych urządzeń, ich działania, oraz zasad bezpiecznego użytkowania.

Edukacja muzyczna:
• poznanie różnych instrumentów muzycznych i ich brzmienia,
• graficzne przedstawianie melodii z wykorzystaniem wszystkich
• znaków muzycznych,
• budowanie schematów rytmicznych,
• układanie własnych kompozycji z możliwością ich odsłuchania.

Edukacja przyrodnicza:
Wykorzystanie rysunków, zdjęć, filmów i animacji komputerowych do:
• poznania różnych okazów przyrodniczych,
• ukazania warunków ich życia, rozwoju, budowy zewnętrznej i wewnętrznej,
• obrazowego przedstawienia zależności występujących w przyrodzie,
• poznania mechanizmów zjawisk w zakresie przyrody nieożywionej,
• obrazowego przedstawienia prostych praw fizycznych i ich wykorzystania w różnych urządzeniach.

Dla uczniów klas młodszych sam kontakt z komputerem jest wspaniałym ćwiczeniem umiejętności czytania i pisania, tym bardziej, że dziecko wykonując te czynności nie utożsamia ich z nauką, ale wynikają one przede wszystkim z potrzeby dokonania konkretnej operacji programowej. Zastosowanie komputera w nauczaniu początkowym stwarza też wiele możliwości w zakresie właściwych oddziaływań wychowawczych.

Umiejętnie zorganizowana praca z komputerem:
• wyrabia u ucznia umiejętność prawidłowej organizacji i planowania pracy,
• kształtuje poczucie odpowiedzialności za własną pracę,
• wyrabia nawyk koncentracji uwagi podczas pracy,
• kształtuje właściwe postawy koleżeńskie,
• wdraża do dokładności i cierpliwości podczas wykonywanej pracy,
• rozbudza zainteresowania i działalność-poznawczą, oraz aktywność twórczą,
• wdraża do samokształcenia i samokontroli.

Zastosowanie komputerów w zintegrowanym nauczaniu początkowym to uatrakcyjnienie zajęć i zmniejszenie dysproporcji pomiędzy tym co dziecko otacza, a tym czego się uczy. Komputer jest wspaniałym środkiem dydaktycznym, ale organizacja zajęć z jego wykorzystaniem będzie wymagała od nauczyciela gruntownych przygotowań, znajomości oprogramowania i samego komputera.


Opracowała: mgr Jolanta Osińska - nauczyciel nauczania początkowego w Szkole Podstawoej Nr 4
im. Gen. M. Smorawińskiego w TURKU

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie