Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz spotkania integracyjno - inauguracyjnego z rodzicami

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5260 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Spotkania z rodzicami są trudnym elementem pracy pedagogicznej, szczególnie dla młodych nauczycieli. Prezentuję scenariusz spotkania integracyjnego, który ułatwi nawiązanie kontaktów z rodzicami uczniów klas pierwszych.

Współpraca z rodzicami - spotkanie inauguracyjno - integracyjne

Cele spotkania:
  • pedagogizacja rodziców;
  • wzajemne poznanie się;
  • wytworzenie pozytywnego nastawienia rodziców do współpracy ze szkołą i wychowawcą;
  • zapoznanie rodziców z zamierzeniami dydaktyczno - wychowawczymi na bieżący rok szkolny;
  • wyrażenie wzajemnych oczekiwań;
  • wdrażanie do podejmowania prób rozwiązywania sytuacji problemowych.
Metody:
  • czynne - zadania stawiane do wykonania
  • oglądowe - pokaz
  • słowne - dyskusja
Formy aktywności:
grupowa, zbiorowa, indywidualna

Środki inspirujące aktywność:
arkusze papieru, kartki samoprzylepne, rozsypanka niedokończonych zdań, mazaki, "Dekalog dla rodziców i wychowawców" (zał. 2), foliogram z pytaniami (zał. 1), grafoskop

Przebieg zajęć:
  1. Powitanie w kręgu .
    1. wychowawca wita rodziców, zapoznaje ich z programem i celami spotkania. Następnie dokonuje krótkiej autoprezentacji.
    2. nauczyciel prosi, aby każdy z rodziców napisał na kartce samoprzylepnej swoje imię i nazwisko, a pod swoim imieniem imię dziecka i przyklejają kartki do ubrania.
    3. rodzice witają się wzajemnie, mówią sobie coś miłego na powitanie.
  2. Omówienie reguł pracy :
    • nie oceniamy wypowiedzi innych, nie komentujemy ich
    • szanujemy odmienne zdanie drugiej osoby
    • atmosfera pracy zależy od każdego a nas
    • mamy prawo do rezygnacji z udziału w ćwiczeniu
  3. Sesja integracyjna :
    • wywiad z partnerem
      Wychowawca wyjaśnia zasady metody "wywiad z partnerem". Siedzące obok siebie osoby zadają sobie pytania dotyczące ich samych oraz ich dzieci. Aby ułatwić i ukierun-kować rozmowy wychowawca wyświetla foliogram z pytaniami.
      Po około 3-4 minutach następuje wzajemna prezentacja, każdy uczestnik spotkania przedstawia siedzącą obok siebie osobę i mówi, co zapamiętał z rozmowy.
    • burza mózgów
      Rodzice otrzymują 2 małe serca. W jedno wpisują cechę pozytywną, a w drugie cechę negatywną swojego dziecka.
      Następnie przypinają cechy pozytywne do dużego czerwonego serca, a negatywne do czarnego. Odczytanie, analiza, refleksja.
    • niedokończone zdania
      Nauczyciel rozdaje paski z rozsypanką niedokończonych zdań:
      " Bardzo lubię, gdy moje dziecko ..." (kartki różowe)
      " Nie lubię, gdy moje dziecko ..." (kartki niebieskie)
      Podział rodziców na dwie grupy. Jedna grupa przypina zdania na arkusz papieru " Bardzo lubię ...", a druga z grup na arkusz "Nie lubię ...".
      Rozdanie przez nauczyciela "Dekalogu dla rodziców i wychowawców". Refleksje.
    • dywanik pomysłów
      Rodzice wyobrażają sobie, że są nauczycielami. Uzupełniają zdanie: "Jako nauczyciel oczekuję, aby rodzice ...". Przypinają zdania do arkusza papieru. Wnioski.
    • grafitti
      Aby uzyskać od rodziców oczekiwania i życzenia rodziców wobec siebie i szkoły oraz konkretne deklaracje i propozycje współdziałania nauczyciel rozwiesza na ścianach dwa plakaty (arkusze szarego papieru) zatytułowane:
      1. Czego oczekuję od wychowawcy i szkoły ?
      2. Co mogę ze swojej strony ofiarować klasie, szkole ?
      Rodzice zapisują swoje postulaty i oferty.
  4. Wychowawca zapoznaje rodziców z zamierzeniami dydaktyczno - wychowawczymi i przedstawia swoje oczekiwania wobec nich i ich dzieci. Jednocześnie informuje, że zobowiązuje się do uwzględnienia oferowanej przez rodziców pomocy i postulowanych oczekiwań w programie wychowawczym na bieżący rok szkolny.
  5. Podziękowanie wychowawcy dla rodziców za przybycie i aktywny udział w spotkaniu.
Opracowała :

Monika Piekarska

Załącznik 1

PYTANIA DO PARTNERA
  1. Jak Pani / Pan się nazywa ?
  2. Proszę powiedzieć kilka słów o sobie.
  3. Jak ma na imię Pani / Pana dziecko ?
  4. Czym się interesuje ?
  5. Co dziecko lubi ?
  6. Co sprawia mu najwięcej radości ?
  7. Co jeszcze chciałaby Pani / Pan powiedzieć ?
Załącznik 2
"DEKALOG DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW"
  1. Młodzież ma prawo do własnego życia. Nie jest projekcją naszych marzeń, nie musi więc swoim życiem spełniać naszych oczekiwań. Pozwólmy mu na odmienne, niż mieliśmy, zamierzenia i plany, na inną wizję osobistego szczęścia.
  2. Zachowania rodziców i nauczycieli powinny być wiarygodne. Nie należy inaczej postę-pować, niż się mówi, co innego mówić poza plecami, a co innego w oczy, co innego wyrażać słowami, a co innego gestami i uczuciami. Te rozbieżności są spostrzegane przez młodzież. Uśmiech, za którym kryje się fałsz, pozory przyjaźni, zaangażowania politycz-nego czy religijnego, nie tylko obniżają autorytet rodziców i wychowawców, ale podważają ich wartość jako ludzi, którym można ufać.
  3. Młodzież ma prawo do własnej intymności. Uszanujmy tajemnicę jej kieszeni, szuflad, korespondencji, nie domagajmy się w sposób natarczywy odpowiedzi, przeprośmy, jeżeli niechcący okazaliśmy się niedyskretni. Ale równocześnie interesujmy się pozadomowym życiem dziecka, jego kolegami, zainteresowaniami, sposobami spędzania wolnego czasu. Bądźmy też czujni wobec istniejących zagrożeń dla jego psychicznego rozwoju.
  4. Zobowiązania dotyczą tak dzieci, jak i dorosłych. Jeżeli dorastający podjął się wykonania jakiegoś zadania, należy to do końca wyegzekwować. Ale też wszystkie zobowiązania podjęte przez dorosłych powinny być bezwzględnie realizowane.
  5. Poszukującej postawie młodzieży - której wyrazem jest chaotyczność i niezdecydowanie, oscylowanie między skrajnościami - rodzice powinni przeciwstawić stabilność życia rodzinnego. Dotyczy ona też podstawowych przekonań moralnych rodziców. Tylko poczucie pewności dotyczące tego, co jest dobre, a co złe, daje młodemu człowiekowi wewnętrzną siłę dla trudnych wyborów.
  6. Polecenia kierowane do młodzieży powinny być formułowane w postaci konkretnych próśb, wypowiedzianych głosem spokojnym, ale stanowczym. Bezosobowe mówienie "należy zrobić" lub wydawanie rozkazów jest mało skuteczne. Dorastający ma też prawo odmówić spełnienia prośby, jeżeli swą odmowę logicznie uzasadni. Prośby i zachęta to podstawowe sposoby skutecznego zwracania się do młodzieży.
  7. Dorastający musi wiedzieć, czego oczekiwać po takim czy innym swoim postępowaniu, ale te same konsekwencje powinny obowiązywać również dorosłych.
  8. Zasada otwartości na informacje, w tym także na krytykę, powinna obowiązywać nie tylko młodzież, ale również dorosłych.
  9. Narastające napięcie, atmosferę zdenerwowania najłatwiej (w początkowej fazie) roz-ładować humorem. Wytwarza on dystans wobec problemów, dlatego stosujmy go w kon-taktach z młodzieżą często.
  10. Dorastający, stopniowo wciągany w problemy rodziny i jej zobowiązania, kłopoty materialne, kontakty przyjacielskie i inne najczęściej samorzutnie zaczyna zabierać głos w sprawach dla rodziny istotnych, dyskutuje, doradza rodzicom. Oceniajmy to pozytywnie, nawet kiedy niektóre rady są nie do przyjęcia.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie