Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wykorzystanie komputera w II etapie edukacji

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6207 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Program jest pomocny w organizowaniu pracy nauczyciela podczas kształtowania u uczniów umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną. Przeznaczony jest dla nauczycieli wszystkich przedmiotów klas IV-VI szkoły podstawowej, ze szczególnym uwzględnieniem przyrody i matematyki.

Wstęp i charakterystyka programu
Zgodnie z ministerialną podstawą kształcenia ogólnego zadaniem nauczycieli na wszystkich etapach edukacyjnych i we wszystkich dziedzinach nauczania jest kształtowanie u uczniów umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną. Nauczyciel powinien korzystać z technologii informacyjnej jako pomocy w nauczaniu swojej dziedziny odpowiednio do poziomu i zakresu przewidzianego w programie nauczania. Komputery wraz z technologią informacyjną stanowią dla edukacji szansę odejścia od wąsko pojmowanego encyklopedyzmu, (czyli przekazywania i gromadzenia dość dużych zasobów informacji) ku tworzeniu struktur poznawczych na bazie podstawowych informacji oraz wyrabiania umiejętności ciągłego kształcenia się i radzenia sobie z pojawiającymi się nowymi zasobami informacji. Rosnące znaczenie technologii informacyjnej dla życia obywateli i funkcjonowania społeczeństw oraz interdyscyplinarny i integrujący charakter tej technologii powodują, że wszyscy nauczyciele powinni być nauczycielami technologii informacyjnej i komunikacyjnej w takim samym sensie, w jakim są nauczycielami czytania, pisania i rachowania.
Znaczenie technologii informacyjnej dla dydaktyki systematycznie wzrasta. Wynika to z ciągle rosnącego wykorzystania komputerów w edukacji. Równocześnie postęp technologiczny, jaki obserwujemy w zakresie technologii informacyjnej, wywiera coraz większy wpływ na współczesną cywilizację. Nacisk techniki i technologii na kształcenie powodował będzie konieczność poszukiwania rozwiązań edukacyjnych, które utrzymają z jednej strony humanistyczny charakter kształcenia, z drugiej zabezpieczą możliwość osiągania celów wymuszonych na szkole przez potrzeby społeczne.
Nauczyciel kształtował będzie umiejętności nawigowania po wiedzy oraz ułatwiał będzie wartościowanie wiadomości. Kształcenie komputerowe samo w sobie nie może być istotą funkcji edukacyjnej, jak to ma miejsce najczęściej, lecz musi być związane z całym systemem edukacji, aby stworzyć nową jakość nie sfrustrowanego i nie wyalienowanego społecznie człowieka doby informacyjnej.
Powszechne wprowadzenie komputerów wymaga stworzenia filozofii wyraźnie różniącej się od podstaw kształcenia tradycyjnego. O roli i miejscu komputera w edukacji muszą decydować kryteria: aktywnego działania, sprawności i operatywności intelektualnej. Komputerowe wspomaganie kształcenia powinno się opierać na kształtowaniu u uczniów umiejętności myślenia konstruktywnego.

Główne założenia programu:
  • wspieranie procesu kształcenia ogólnego nauczaniem za pomocą komputera
  • stworzenie uczniom warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł
  • umożliwienie uczniom efektywnego posługiwania się technologią informacyjną.
Program dotyczy kształcenia dzieci klas IV-VI.


Szczegółowe cele edukacyjne
  • podniesienie atrakcyjności zajęć, a tym samym zwiększenie motywacji uczniów do pracy
  • lepsze i trwalsze przyswojenie przez uczniów treści programowych
  • ułatwienie zrozumienia zjawisk przyrodniczych i abstrakcyjnych pojęć matematycznych dzięki zastosowaniu programów zawierających animacje, symulacje, filmy, pokazy slajdów
  • twórcze rozwiązywanie zadań
  • podejmowanie trafnych decyzji
  • wzrost tempa pracy dzięki szybkiemu wyszukiwaniu informacji
  • możliwość samokontroli i sprawdzania wiadomości i umiejętności przy wykorzystaniu interaktywnych zagadek, krzyżówek, testów
  • indywidualizacja procesu nauczania, w tym sprawdzania wiedzy
  • wyrabianie nawyku myślenia twórczego i pojęciowego
  • możliwość poddawania uczniów kontroli bieżącej i końcowej, której celem jest niedopuszczenie do powstania zaległości i błędów
  • stymulowanie wszystkich zdolności poznawczych dziecka
  • rozwijanie aktywności i samodzielności uczniów
  • łączenie procesów poznawczych i kształcących z dobrą zabawą
  • stwarzanie atmosfery zdrowej rywalizacji między uczniem a komputerem oraz na płaszczyźnie uczeń – uczeń
  • wprowadzenie różnorodności działań, aby program był ciekawy i nie nużący
Metody i formy pracy
  • demonstracja
  • indywidualna lub zespołowa (zawody) praca uczniów z komputerem
Treści nauczania

Na lekcjach różnych przedmiotów z wykorzystaniem komputera realizowane są treści określone w podstawie programowej dotyczącej tych przedmiotów. Jednocześnie kształcone są podstawowe nawyki i umiejętności pracy z komputerem. Zdobywanie umiejętności informatycznych odbywa się samoczynnie wśród innych umiejętności, jakie uczący się nabywa w procesie kształcenia. Odbywa się to wszędzie tam, gdzie zachodzi potrzeba zdobycia i przekazania informacji.

Nauczanie za pomocą komputera wspomaga proces kształcenia ogólnego, podczas którego uczeń poznaje:

  • zasady bezpiecznego posługiwania się komputerem
  • różnorodne zastosowanie komputera w procesie uczenia się i w życiu codziennym
  • posługiwanie się gotowymi programami edukacyjnymi
  • sposoby opracowywania za pomocą komputera prostych tekstów i rysunków
  • wykonywanie prezentacji
  • korzystanie z różnych źródeł i sposobów zdobywania informacji oraz jej wykorzystania
  • zagrożenia związane z niewłaściwym korzystaniem z komputerów i ich oprogramowania
W załączniku 1 zostało przedstawione zastosowanie komputera na lekcjach matematyki, zaś w załączniku 2 – zastosowanie komputera w nauczaniu przyrody.

Wykorzystanie programu komputerowego do procesu kształcenia wymaga projektowania ich do określonej sytuacji zadaniowej i cech indywidualnych uczestników procesu kształcenia. Występuje zróżnicowanie w możliwościach oddziaływania komputerowych programów dydaktycznych na sferę poznawczą i emocjonalną. Dlatego ich wybór zależeć powinien od celu, jaki przyświeca zajęciom.

Wykorzystując programy komputerowe w edukacji należy uwzględniać następujące zasady:
  • zasadę różnorodności – bogactwo i różnorodność wiadomości są koniecznymi warunkami skuteczności myślenia twórczego
  • zasadę wizualizacji – konieczność uwzględnienia w projektowaniu zajęć prawidłowości psychofizjologicznych uczących się w obrębie wizualnego odbioru i przetwarzania wiadomości
  • zasadę wartościowania – wskazuje na konieczność oceny komputerowych programów dydaktycznych pod względem ich przydatności w procesie myślenia twórczego
  • zasadę przestrzenności –program dydaktyczny powinien pobudzać do powstawania przestrzennych wyobrażeń słuchowo-wzrokowych
  • zasadę ludyczności – komputerowy program dydaktyczny powinien zawierać element zabawowy
  • zasadę aktualności – wykorzystanie programu komputerowego winno się odbywać w oderwaniu od dotychczas stosowanych rozwiązań
Przewidywane osiągnięcia uczniów
  • posługiwanie się komputerem przy wykorzystaniu dostępnego oprogramowania edukacyjnego
  • umiejętność wyszukiwania informacji przy pomocy Internetu, korzystania z encyklopedii i leksykonów multimedialnych
  • umiejętność poruszania się w gąszczu informacji i wybierania wiadomości istotnych
  • pogłębienie wiedzy, utrwalenie nabytych wiadomości, zwiększenie aktywności i operatywności przy użyciu gier logicznych
  • gromadzenie i zapisywanie informacji
  • posługiwanie się programami graficznymi do tworzenia plakatów, prac plastycznych
  • sprawdzanie własnych umiejętności metodą rozwiązywania interaktywnych testów i samoocena
Korelacja międzyprzedmiotowa

Efektywne wprowadzenie komputera do szkoły wymaga przyjęcia interdyscyplinarnego i systemowego ujmowania wiedzy oraz wprowadzania na większą skalę nauczania problemowego. Celowe jest dokonanie zmian w strukturze przekazywanej wiedzy tak, aby występowała spójność zarówno przedmiotowa jak i międzyprzedmiotowa. Istotne jest tworzenie grup tematycznych mających charakter interdyscyplinarny, szczególnie ważnych dla osiągnięcia celów edukacji podstawowej.

Realizacja programu

Nauczyciel wspomagający kształcenie ogólne za pomocą komputera powinien opanować podstawy obsługi komputera, ciągle rozwijać swoje możliwości w zakresie technologii komputerowej i podejmować działania w tym kierunku. Materiał nauczania wymaga odpowiedniego doboru i przygotowania. Konieczna jest współpraca z opiekunem pracowni komputerowej np. w zakresie niezbędnego oprogramowania. Uwzględnić również należy warunki pracy (wolna pracownia komputerowa).
Komputer powinien być traktowany jedynie jako środek wspomagający nauczanie, gdyż nigdy nie zdoła zastąpić nauczyciela. Z jednej strony komputer staje się potencjalnym zwielokrotnieniem możliwości wsparcia pracy intelektualnej człowieka, z drugiej brak bezpośredniego kontaktu z inną osobą w dłuższym okresie czasu może być szkodliwy dla człowieka.
Ewaluacja programu

Po wprowadzeniu programu należy przeprowadzić jego ewaluację, umożliwiającą określenie stopnia realizacji celów. Wskaźnikami skuteczności programu jest duże zainteresowanie uczniów pracą z komputerem, emocjonalne podejście do zagadnień poruszanych na lekcji, znaczne zaangażowanie w procesie uczenia się. Wśród uczniów uczestniczących w lekcjach z komputerem celowe jest przeprowadzenie ankiety (załącznik 3).

Załącznik 1
Wykorzystanie komputera na lekcjach matematyki

Na lekcjach matematyki pomocne mogą być:
programy uczące (edukacyjne)
  • programy prezentujące materiał nauczania (książki)
  • programy wspierające poszukiwanie informacji (czasopisma, leksykony, encyklopedie)
  • gry i zabawy edukacyjne
  • programy wspierające narzędziowo proces kształcenia: edytory tekstów, arkusze kalkulacyjne, programy graficzne, prezentacje, przeglądarki
Na dużą uwagę zasługują nowatorskie komputerowe programy edukacyjne. Nauczyciel matematyki ma przede wszystkim realizować zagadnienia programowe tego przedmiotu, dlatego istotne jest, aby zawartość płyty była skorelowana z programem i podręcznikiem. Matematyczne programy komputerowe mają za zadanie rozszerzyć i wzbogacić zajęcia matematyczne, uatrakcyjnić pracę uczniów i ułatwić pracę nauczycielowi. W dużej mierze, z powodu uciążliwości obliczeń wykonywanych „ołówkiem na papierze”, matematyka wydała się nużąca i trudna. Dzięki przerzuceniu dużej części tej pracy na komputer, matematyka zyskała na atrakcyjności. Dzięki grafice komputerowej, użyciu koloru i dźwięku stała się możliwa wizualizacja matematyki i zrobiony został pewien krok w kierunku stylu multimedialnego w szkolnej matematyce. Matematyczne programy multimedialne pomagają nauczycielowi w prowadzeniu zajęć i ułatwiają przedstawienie w klasie trudnych pojęć i procedur matematycznych w sposób wizualny i dynamiczny. Uczeń może również korzystać z programów w domu do ćwiczenia poznanych na lekcji chwytów, oraz do odkrywania ich samemu, bawiąc się przy tym.

Programy komputerowe można wykorzystywać na kilka sposobów:
  • Gdy dysponujemy w klasie jednym komputerem, możemy posługiwać się programami do demonstrowania algorytmów, tworzenia sytuacji problemowych, pobudzania zainteresowania uczniów, zachęcania do dyskusji, wspólnego poszukiwania rozwiązań.
  • Gdy lekcję możemy przeprowadzić w pracowni komputerowej, w której każdy uczeń lub para uczniów ma bezpośredni dostęp do komputera, możemy używać programów jako narzędzia pozwalającego na indywidualną pracę uczniów, zwłaszcza w przypadku zajęć o charakterze ćwiczeniowym.
  • Gdy istnieje możliwość indywidualnego dostępu uczniów do komputera w szkole po lekcjach, programy mogą służyć do samodzielnego uzupełniania przez dzieci braków.
  • Gdy uczeń posiada w domu komputer i program z matematyki, można pokierować nim, sugerując, kiedy i w jaki sposób mógłby z tego programu skorzystać.
Niektóre programy edukacyjne, dostępne obecnie na rynku:

Pakiet programów „Matematyka 2001” – główną częścią tego systemu jest seria podręczników, zeszytów ćwiczeń, zbiorów zadań, poradników dla nauczyciela. System obejmuje szereg dodatkowych środków dydaktycznych i pomoce ułatwiające monitorowanie postępów uczniów w zakresie rozwoju ich drobnych umiejętności i szerszych kompetencji. Programy i ćwiczenia zawarte w Pakiecie dostosowane są do systemu Matematyka 2001, ale nauczyciele używający innych podręczników mogą z powodzeniem korzystać z tej pomocy.

eduROM Matematyka P4, P5 i P6 - filmy wideo, trójwymiarowe animacje i liczne ilustracje sprawiają, że abstrakcyjne matematyczne zadania umieszczone są w realistycznym kontekście. EduROM Matematyka ukazuje użyteczność matematyki w codziennym życiu, rozwija wyobraźnię i abstrakcyjne myślenie oraz uczy twórczego podejścia do rozwiązywanych problemów. Jeden z modułów - Algorytm działań pisemnych - nie pozwala popełniać błędów i umożliwia samodzielne wykonywanie działań pisemnych (odejmowanie, dzielenie, mnożenie i dodawanie).

Matematyka - Ułamki z serii Szkoła Przyszłości to program edukacyjny do nauki matematyki dla uczniów w wieku od 8 do 12 lat. Ogromna ilość ćwiczeń, testów, łamigłówek, zadań tekstowych oraz wyczerpujących objaśnień zapewnia młodym matematykom efektywną i przyjazną naukę. Program wspomoże naukę matematyki, wytłumaczy zasady rozwiązywania działań oraz w przystępny sposób wyjaśni wiele podręcznikowych definicji.

Matematyczne Przygody - całość materiału została podzielona na dwa stopnie trudności, dla dzieci młodszych i starszych. Różnorodność zabaw, wesoła, kolorowa grafika i animacje oraz obrazkowe przedstawienie działań liczbowych pomagają małym odbiorcom zrozumieć wiele matematycznych zagadnień, ułatwią kojarzenie i przyspieszą naukę. Program obejmuje:
- naukę liczb i działań matematycznych
- dodawanie i odejmowanie
- mnożenie i dzielenie
- porównywanie liczb
- zadania tekstowe
- równania z niewiadomą
- kolejność wykonywania działań
- ćwiczenie spostrzegawczości
- rozwijanie wyobraźni
- dwa poziomy trudności
- barwna grafika oraz animacje
- wesołe dźwięki i radosna muzyka

Porusz Umysł - ogólnorozwojowy program komputerowy Porusz Umysł narodził się z wiedzy, doświadczeń w pracy i obserwacji rozwoju dzieci. Jest to program komputerowy wspomagający rozwój psychoruchowy dzieci i młodzieży. Kierowany jest do wszystkich w celu podniesienia umiejętności szkolnych, zapobiegania deficytom, osiągania sukcesów, podnoszenia motywacji do zdobywania wiedzy w sposób szybki i trwały. Ćwiczenia i zadania są formą treningu, który wydobywa potencjał intelektualny dziecka i rozwija go wszechstronnie. Dodatkowo w programie znajduje się zestaw ćwiczeń ruchowych.
Ćwiczenia matematyczno - pamięciowe kształtują i rozwijają:
- umiejętności liczenia i wykonywania działań matematycznych
- myślenie matematyczne
- pamięć
- myślenie logiczne
- umiejętności kojarzenia i wyobraźnię
- koncentrację uwagi i spostrzegawczość
- sprawność fizyczną

Załącznik 2
Wykorzystanie komputera w nauczaniu przyrody

Stosowanie gotowych multimedialnych programów edukacyjnych, np.:

Przyroda Nowa Era – program multimedialny na płycie CD dołączony jest do każdego podręcznika przyrody. Nie dubluje on zawartości podręcznika, lecz jest jego uzupełnieniem. Oprócz ćwiczeń uczeń znajdzie na nich ciekawostki powiązane z książkowymi informacjami, filmy, animacje oraz zdjęcia ilustrujące i wyjaśniające poglądowo zagadnienia z podręcznika. Zapominalscy mogą w każdej chwili przypomnieć sobie potrzebne pojęcia, korzystając z ilustrowanego słownika. Komputerowa lekcja składa się zwykle z krótkiego przedstawienia podstawowych informacji, filmowego lub interaktywnego rozwinięcia i testów. Kolejność zapoznawania się z materiałem jest dowolna, a uczeń nie ma obowiązku korzystania ze wszystkich pomocy – może się na przykład ograniczyć do wykonania wybranych ćwiczeń czy przejrzenia animacji.

eduROM Przyroda P4, P5, P6 – program dostosowany do możliwości ucznia szkoły podstawowej, ułatwia zrozumienie zagadnień z zakresu biologii, fizyki, geografii i chemii. Program rozwija zdolność obserwacji i rozbudza zainteresowania przyrodnicze. Bogaty materiał medialny zawiera liczne programy narzędziowe, m.in.: Galerię gatunków - systematyczny podział kilkudziesięciu organizmów żywych wraz z opisem i ilustracjami, Mapy - zbiór map zaopatrzonych w indeks, legendę oraz opcję umożliwiającą maksymalne powiększenie każdego fragmentu.

Atlas Świata PLAY - Atlas Świata to niezwykle bogate i fachowe źródło wiedzy o naszej planecie. Hipsometryczna mapa świata zawiera ponad 320 000 miejscowości, granice, siatkę dróg i linii kolejowych, rzeźbę terenu. Program wyświetla mapę w nieosiągalnej dla tradycyjnych atlasów skali 1:1000 000. Istnieje też możliwość oglądania mapy w postaci trójwymiarowego globusa oraz wydrukowanie dowolnego jej fragmentu. Program zawiera szczegółowe plany 140 najważniejszych miast świata z zaznaczonymi zabytkami, muzeami, obiektami użyteczności publicznej itp. Program zawiera wyszukiwarkę, która ułatwia odnajdywanie dowolnych obiektów na mapie.

Encyklopedia Przyrody (DVD BOX) - Encyklopedia przyrody zawiera 1120 artykułów obejmujących rozszerzony program biologii w szkole średniej, oraz opisy 877 gatunków zwierząt, roślin i grzybów. Teksty, napisane przez wybitnych fachowców, ilustruje ponad 1400 zdjęć i rysunków. 35 filmów pozwala obejrzeć zachowanie zwierząt w ich naturalnym środowisku, a 40 animacji wyjaśnia najbardziej skomplikowane procesy biologiczne. Dodatkowo, program umożliwia wirtualną podróż po siedmiu ekosystemach oraz poznane głosów 130 gatunków zwierząt.

Prezentacje Power Point
Na lekcjach przyrody można wykorzystywać gotowe prezentacje przygotowanie przez nauczyciela jako sposób obrazowania treści materiału nauczania. Uczniowie mogą również sami wykonywać swoje autorskie prezentacje. Prace przy opracowywaniu slajdów zmuszają do gromadzenia materiałów w postaci zdjęć, obrazków, ciekawych informacji, korzystania z Internetu.
Przykładowe tematy prezentacji przyrodniczych:
-Moja miejscowość
-Rośliny zielne naszego środowiska
-Co to znaczy prawidłowo się odżywiać?
-Znaczenie aktywności fizycznej
-Tatry – krajobraz wysokogórski
-Krajobrazy pustynne Sahary
Uczniowie mogą sami proponować tematy swoich prezentacji. Pomysłowość przy wyszukiwaniu tematów i opracowywaniu slajdów jest świadectwem twórczego myślenia dzieci. Zajęcia te dają wszystkim dzieciom równe szanse. Każda osoba ma się czym pochwalić. Ważny też jest tu aspekt wychowawczy: dzieci pomagają sobie w sytuacjach problemowych., a co najważniejsze - potrafią się cieszyć z osiągniętych rezultatów swoich kolegów i koleżanek.

Fotografia cyfrowa
Jeśli szkoła dysponuje aparatem cyfrowym, można wykorzystać robienie zdjęć w edukacji przyrodniczej. Dokumentacja fotograficzna środowisk przyrodniczych, okazów roślin i zwierząt, zjawisk przyrodniczych jest bardzo przydatna w realizowaniu materiału nauczania. Zdjęcia po ich ewentualnej obróbce np. przy pomocy programu Irfan View uczniowie mogą wykorzystywać w prezentacjach, plakatach, ulotkach, zamieszczać na stronach internetowych szkoły lub własnych.

Teksty, rysunki
W trakcie lekcji przyrody często przydatne jest opracowywanie tekstów czy wykonywanie rysunków przy pomocy powszechnie dostępnych programów. Gotowe prace mogą być drukowane i umieszczane np. na gazetkach ściennych.

Kontrola wiadomości
Interaktywne testy kontrolne pozwalają na utrwalenie materiału, samokontrolę i samoocenę. Testy on-line z przyrody znajdują się np. na stronie domowej Wydawnictwa Wiking www.wiking.com.pl

Internet
Jest niezastąpionym źródłem informacji przyrodniczych. Uczniowie uczą się samodzielnego docierania do różnych źródeł wiedzy, umiejętnego selekcjonowania informacji oraz odpowiedniego jej wykorzystania. Adresy niektórych stron internetowych, przydatnych na lekcjach przyrody:
Parki Narodowe Polski http://www.parki.prv.pl/
Przyroda Polska http://www.przyrodapolska.pl/
fauna&flora http://www.faunaflora.com.pl/
Przyroda w fotografii http://www.foto.skip.pl/
Przyroda dla klasy piątej http://przyroda5.republika.pl/spis.html

Załącznik 3
Ankieta dla uczniów dotycząca lekcji z komputerem

1. Czy lekcja z komputerem była dla Ciebie bardziej interesująca?

  • tak
  • nie
2. Czy zrozumienie treści lekcji okazało się łatwiejsze?
  • tak
  • nie
3. Czy używanie komputera na lekcji bardziej zmobilizowało Cię do pracy?
  • tak
  • nie
4. Czy chciałbyś, aby lekcje z innych przedmiotów również prowadzone były z wykorzystaniem komputera?
  • tak
  • nie
Bibliografia:
Siemieniecki B., „Komputer w edukacji”, Toruń 1999.
Sacha K, „Komputer w szkole i w domu”, WSiP, Warszawa 1995.
Taraszkiewicz M, „Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu”, CODN, Warszawa 1999.
Bazyluk A., Chodnicki J., Dąbrowski M., Dubiecka A., Fryska M., Łakoma E., Pfeiffer A., Piskorski P., Sienkiewicz H., Zawadowski W., „Matematyka 2001, Poradnik dla nauczyciela, kl. 4, 5, 6”, WSiP, Warszawa 1998.
Mostowski K., „Matematyka 2001. Programy komputerowe.”, WSiP, Warszawa 1997.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów,
strona MEN, http://www.men.waw.pl/prawo/rozp_155/zal_2.php
Budzaj B, „Wykorzystywanie i doskonalenie umiejętności stosowania technologii komputerowej i informacyjnej”, Publikacje nauczycieli, http://ipe.pl/archiwum/+/html/publikacje.php#podstawowe
Programy edukacyjne, www.edukacja.iki.pl
Przyroda – programy multimedialne do nauczania przyrody, strona domowa wydawnictwa Nowa Era, www.multimedia.nowaera.com.pl

opracowała
Grażyna Sztefka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie