Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przygotowujemy niespodziankę dla wychowanków Domu Dziecka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3271 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W roku szkolnym 2004/2005 brałam udział w programie Działam (AGO) w ramach akcji Szkoła z klasą. Opracowałam wtedy scenariusz zajęć „Przygotowujemy niespodzianką dla wychowanków Domu Dziecka”, w którym zaproponowałam cykl zajęć, na których uczniowie uczą się skutecznego działania na rzecz innych i kształtują postawy społeczne. Ponieważ scenariusz ten został wyróżniony przez wszystkich recenzentów postanowiłam opublikować go, aby większa rzesza nauczycieli mogła się z nim zapoznać i zainteresować uczniów tematyką społeczną.

Temat zajęć : Przygotowujemy niespodziankę dla wychowanków Domu Dziecka
Działania edukacyjne prowadzone w klasie III w kwietniu i maju.
Cele:

Po zajęciach uczeń :
- sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 100;
- zna zalety celowego i racjonalnego gromadzenia surowców wtórnych;
- zauważa potrzebę ochrony środowiska;
- jest wrażliwy na potrzeby innych;
- odczuwa potrzebę dzielenia się z innymi;
- potrafi cieszyć się każdym, nawet najmniejszym upominkiem;
- odczuwa radość z powodu dawania;
- potrafi zgodnie współpracować w zespole i podejmować działania na rzecz innych ludzi.


Opis zajęć:

Zajęcia te mają na celu inspirowanie uczniów do działania i podjęcia decyzji o przygotowaniu niespodzianki oraz akademii dla wychowanków Domu Dziecka z okazji Dnia Dziecka. Pierwszym etapem jest wspólne zaplanowanie działań związanych z uroczystością. Kolejnym etapem są liczne działania: przygotowanie inscenizacji i rekwizytów, wykonanie upominków, gromadzenie zabawek, zbieranie: makulatury, butelek ,baterii, tonerów i cartridge’ów w celu pozyskania środków na zakup prezentów. Podsumowaniem działań jest prezentacja scenariusza uroczystości, rozdanie upominków dla dzieci i wspólna zabawa.
Metody: rozmowa kierowana, elementy metody problemowej, działania praktyczne.
Formy pracy: indywidualna i zbiorowa.

Krok 1 -Rozszyfrowanie hasła.

Instrukcja dla uczniów:
Uczniowie rozwiązują układankę matematyczną z ukrytym hasłem. Najpierw obliczają podane sumy i różnice, potem porządkują wyniki malejąco i odczytują z sylab zaszyfrowane hasło: Zbliża się Dzień Dziecka.

Wskazówki dla nauczyciela:
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy. Dba o prawidłowe obliczenia sumy i różnicy. Kontroluje prawidłowość wykonywanych czynności.
Karta pracy z zaszyfrowanym hasłem:

13 + 87 =
ZBLI
88 - 79 =
KA
39 + 24 =
ŻA
47 – 25 =
DZIEC
100 –71 =
SIĘ
42 – 18 =
DZIEŃ


Wyniki obliczeń w porządku malejącym






Sylaby







Krok 2 -Jak wyobrażam sobie Dzień Dziecka ?

Instrukcja dla uczniów:
Uczniowie wypowiadają się na temat marzeń i życzeń w związku ze zbliżającym się ich świętem. Zastanawiają się czy wszystkie dzieci na świecie mogą uroczyście świętować Dzień Dziecka.

Wskazówki dla nauczyciela:
Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi. Wdraża uczniów do komunikatywnego i kulturalnego prowadzenia rozmowy i wypowiadania się w wielozdaniowej formie.


Krok 3 -Czy lubicie obdarowywać innych? Stworzenie sytuacji skłaniającej uczniów do zastanowienia się nad powyższym pytaniem.

Instrukcja dla uczniów:
Uczniowie odczytują list napisany do dzieci przez nieznajomego chłopca. Rozmawiają o swoich odczuciach i wrażeniach po jego przeczytaniu. Dowiadują się, że na świecie są dzieci biedne, chore, samotne, nieszczęśliwe którym chciałyby sprawić niespodziankę w dniu ich święta.

Wskazówki dla nauczyciela:
Nauczyciel zachęca do dyskusji wszystkie dzieci i dba o jej prawidłowy przebieg.

Materiały pomocnicze: List
Stalowa Wola dnia 9.05.05

Witajcie !

Zbliża się Dzień Dziecka. Jest to bardzo radosny dzień dla dzieci , ponieważ w tym dniu dostają prezenty z okazji ich święta. Ale niestety nie dla wszystkich dzieciaków jest to taki cudowny dzień. Na przykład dla dzieci z biednych rodzin lub z Domów Dziecka.
Ja też jestem z Domu Dziecka i też bardzo chciałbym dostać chociażby jakiś drobiazg. Wiem, że przyjemnie jest dostawać prezenty ,ale moim zdaniem przyjemniej jest je dawać.
Dwa lata temu dostałem na Dzień Dziecka maskotkę - ślicznego misia. Bardzo cieszyłem się z tego prezentu. I nagle zobaczyłem, że jakaś mała dziewczynka płacze w kącie. Ona nic nie dostała. Podszedłem do niej i podarowałem jej mojego misia. Najpierw było mi go żal, ale gdy zobaczyłem jej radość, poczułem się lepiej, niż gdybym ja miał tego misia. Zdecydowanie większą radość sprawia dawanie niż branie.

Wasz kolega

Krok 4 -Propozycje uczniów w celu przygotowania Dnia Dziecka - burza mózgów.

Instrukcja dla uczniów:
Uczniowie zgłaszają pomysły na sposoby pozyskania pieniędzy na zakup upominków.
Dzieci ustaliły że :przygotują inscenizację, wykonają do niej rekwizyty, przygotują drobne upominki, zbiorą zabawki i kupią prezenty. W celu zdobycia pieniędzy na zakup prezentów będą zbierać makulaturę, baterie, butelki i cartridg’e. Zaangażują także rodziców do pomocy w przygotowaniu uroczystości.

Wskazówki dla nauczyciela:
Nauczyciel zachęca uczniów do podawania jak największej liczby pomysłów. Zapisuje je na tablicy, a następnie razem z dziećmi ustala, które spośród nich zostaną zrealizowane.

Krok 5 -Przygotowanie inscenizacji i rekwizytów.

Instrukcja dla uczniów:
Uczniowie czytają kilkakrotnie tekst czytanki pt. „Bajka” w celu dobrego zrozumienia treści i doskonalenia techniki czytania. Zapamiętują swoje role poprzez uczenie się na pamięć. Następnie wykonują rekwizyty (koronę dla królowej, ozdobne czapki i różdżki dla wróżek ).

Wskazówki dla nauczyciela:
Nauczyciel przygotowuje scenariusz czytanki pt. „Bajka”. Podczas prób czuwa nad uwzględnieniem cech charakterystycznych odgrywanych ról. Nadzoruje czynności uczniów podczas wykonywania rekwizytów i zachęca rodziców do pomocy.

Materiały pomocnicze:
Scenariusz inscenizacji pt. "Bajka"., Nauczanie początkowe 1989/90 nr 4/5 ZNP - Wydawnictwo Pedagogiczne w Kielcach


Postacie: królowa wróżek, wróżka I, wróżka II, wróżka III, wróżka IV oraz narrator.

Narrator: Dawno, bardzo dawno temu za górami, za morzami- była kraina czarów.
Mieszkała tam maleńka księżniczka. Pewnego razu przyszły do niej
dobre wróżki ze swą królową, która powiedziała :
Królowa : Niech każda z was obdaruje tę maleńką dziecinę jakimś cennym
darem.
Narrator : Pierwsza wróżka pochylając się nad śpiącym dzieckiem powiedziała:
Wróżka I :Daję ci czar piękności. Kto tylko spojrzy na twoją twarz pomyśli, że
ujrzał cudny, wiosenny kwiat.
Narrator : Druga wróżka rzekła :
Wróżka II : A ja dam ci oczy piękne i czyste jak toń wodna.
Narrator : Trzecia wróżka powiedziała :
Wróżka III : Ja obdaruję cię wysmukłą , zgrabną postacią.
Narrator : Natomiast czwarta wróżka odezwała się :
Wróżka IV : A ja dam ci drogocenne skarby, które ukryte są w ziemi.
Narrator : Królowa zamyśliła się przez chwilę, potem powiedziała do wróżek :
Królowa : Wasze dary nie są trwałe. Uroda ludzi i piękno kwiatów z czasem
przemijają. Bogactwo także nie przynosi szczęścia, bo jest często
przyczyną niezgody wśród ludzi.
Narrator : Wróżki z wielką uwagą i zaciekawieniem słuchały mowy swojej
królowej. W końcu zapytały :
Wróżki : Co zatem jest trwałego w człowieku i czymże ty ją obdarzysz
o królowo nasza ?
Narrator : A na to królowa :
Królowa : Ja jej dam dobroć, bo ona trwa długo, przez całe życie. Jest to
największy skarb człowieka.
Narrator : Po tych słowach królowa pochyliła się nad śpiącą księżniczką.
Dotknęła rękami jej serduszka i rzekła czule :
Królowa : Bądź dobra.
Narrator : Wróżki zrozumiały, że dobroć , którą obdarzyła królowa małą
księżniczkę jest jednak najcenniejszym darem. A wy jak myślicie?

Krok 6 -Gromadzenie zabawek.

Instrukcja dla uczniów:
Uczniowie w ciągu kilku dni przynoszą do szkoły zabawki. Spośród zgromadzonych zabawek wspólnie z nauczycielem wybierają takie, które są dla dzieci bezpieczne, oraz takie które rozwijają spostrzegawczość, wyobraźnię i zdolności manualne.

Wskazówki dla nauczyciela:
Nauczyciel zwraca uwagę na to, aby gromadzone zabawki były czyste i niezniszczone


Krok 7 -Gromadzenie surowców wtórnych.

Instrukcja dla uczniów:
Na dwa miesiące przed Dniem dziecka uczniowie przynoszą do szkoły: makulaturę, baterie, butelki, tonery i cartridg’e (szkoła ma podpisaną umowę z firmą zajmującą się recyklingiem). Za pieniądze uzyskane ze zbiórki surowców kupują upominki. Następnie rozmawiają o potrzebie celowego i racjonalnego gromadzenie surowców wtórnych, ponieważ w ten sposób przyczyniają się do ochrony środowiska naturalnego.

Wskazówki dla nauczyciela:
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, iż co roku w Polsce zużywa się wiele milionów produktów, które w większości trafiają na wysypiska śmieci. Produkty te wykonane są z materiałów szkodliwych dla środowiska i podlegają wielosetletniej biodegradacji. Traktując je jako śmieci tzn. wyrzucając je do śmietnika przyczyniamy się do niszczenia naszego otoczenia. Dlatego warto gromadzić surowce wtórne i oddawać je do powtórnego przetworzenia. Nauczyciel zachęca dzieci do pozyskiwania surowców wtórnych od swoich znajomych, sąsiadów, a rodziców angażuje do ich przewiezienia.

Krok 8 -Zakup prezentów.

Instrukcja dla uczniów:
Uczniowie wraz z nauczycielem analizują różne oferty dostarczone przez rodziców z kilku sklepów i hurtowni. Dokonują wyboru najkorzystniejszej z nich i udają się na zakupy.

Wskazówki dla nauczyciela:
Nauczyciel pomaga w oszacowaniu cen produktów i dokonaniu wyboru prezentów. Następnie udaje się na zakupy razem z kilkoma uczniami.

Krok 9 -Wykonanie pudełka.

Instrukcja dla uczniów:
Dzieci wykonują pudełka na „skarby”. Pudełko odrysowują od szablonu ,wycinają, a po sklejeniu ozdabiają elementami z kolorowego papieru. Elementy dekoracyjne wykonują według swojego pomysłu.

Wskazówki dla nauczyciela:
Nauczyciel rozdaje szablony pudełka. Przypomina dzieciom o zasadach bezpieczeństwa podczas posługiwania się nożyczkami. Zwraca uwagę na dokładność i estetykę podczas pracy.


Krok 10 -Z wizytą w Domu Dziecka.

Instrukcja dla uczniów:
Uwieńczeniem akcji jest wizyta w dniu 1 VI 2005r do pobliskiego Domu Dziecka, w którym nasi uczniowie zaprezentują inscenizację pt. „Bajka”, wręczą upominki, złożą życzenia i będą się świetnie bawić.

Wskazówki dla nauczyciela:
Nauczyciel dba o miłą i serdeczną atmosferę podczas wizyty.

/opracowała Jolanta Mścisz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie