Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Trening płynnego mówienia skoordynowanego z ruchem ręki wiodącej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2520 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jąkanie uznaje się za niepełnosprawność. To zaburzenie mowy może utrudniać zdobycie satysfakcjonującej pracy czy wręcz uniemożliwiać wykonywanie niektórych zawodów. Stanowi także przeszkodę w nawiązywaniu kontaktów społecznych.
Gdy masz ucznia jąkającego w klasie traktuj go jak każde inne dziecko. Gdy mówi – spokojnie wysłuchaj, nie pośpieszaj, alei nie kończ za niego. Ucz tego też innych uczniów. Nie stosuj wobec jąkającego taryfy ulgowej, np. zwalniając go z odpowiedzi ustnych. Możesz początkowo odpytywać go na osobności, ale dąż do odpowiadania przy całej klasie. Wykorzystaj tę okazję do nauczenia tolerancji swoich uczniów. Bądź w stałym kontakcie z rodzicami dziecka. Skontaktuj się z logopedą i psychologiem prowadzącym terapię, żeby wspomóc leczenie.

Trening płynnego mówienia skoordynowanego z ruchem ręki wiodącej

Wiek dzieci: 6 – 7 lat

Cele:
  • rozwijanie umiejętności rozluźniania się pod wpływem sugestii i odpowiednio zaprojektowanych zabaw
  • kształcenie umiejętności świadomości kontrolowania oddechu, głosu i mowy
  • budowanie poczucia własnej wartości
  • umiejętność swobodnego komunikowania się w grupie, z kategorii – razem „Ruch rozwijający dla dzieci” W. Scherbone
  • nauka startu mowy – ruch ręki zsynchronizowany z wypowiadanym dźwiękiem, sylabą, wyrazem, frazą
  • utrwalenie nowego nawyku w toku – mówienia z ręką
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami na określony temat
Metody pracy:
  • metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne
  • metoda Kinezjologii Edukacyjnej Paula Dennisona
  • wspomaganie mówienia ręki dominującej
  • ćwiczenia relaksacyjne
  • ćwiczenia artykulacyjne
Powitanie

      Dzieci wraz z rodzicami, ustawieni na obwodzie koła śpiewają piosenkę „ Na powitanie wszyscy razem ”

Na powitanie wszyscy razem
ref. hip, hip, hura ! (x3)
Z całego serca, pełnym gazem
ref. witamy was ! (x3)

Na dany znak, dzieci podnoszą ręce do góry i potrząsają nimi rytmicznie.

Czy jesteś z nami? Czy .....( imię) jest dziś z nami?
Tak, jestem razem z wami!
O, ..... (imię) jest dziś z nami,
Witamy ją (go) brawami!

( 1) Pyta osoba prowadząca, ( 2 ) odpowiada osoba pytana ( lub opiekun ), ( 3, 4 ) mówi osoba prowadząca, następnie wszyscy klaszczą.

Ćwiczenia służące budowaniu pozytywnych relacji między uczestnikami

„ Kołyska” wg W. Sherborne

     Uczestnicy siedzą na podłodze, dziecko znajduje się między nogami rodzica. Delikatnie bujają się z boku na bok, kołysząc go i podpierając kolanami, udami, ramionami.

Masaż pleców Klaus W. Vopel

     Dziecko klęka podpierając się rękami o ziemię. Głowa swobodnie zwisa. Rodzic staje z boku i także klęka, ale pozostaje wyprostowany z wolnymi rękami.
Teraz połóżcie ręce ostrożnie na plecach dziecka...
Najpierw uderzajcie rękami, jak byście byli ciężkim zwierzęciem, to tu, to tam ... (15 sek. )
Teraz przebiegnijcie lekko jak mysz przez plecy używając tylko palców ... ( 15 sek. )
Następnie przebiegnijcie jak galopujący koń ... ( 15 sek. )
A teraz jak ogromny wąż ... ( 15 sek. )
Teraz poczłapcie rękami jak ciężka, gruba gęś po podwórku ( 15 sek. )
A teraz wyobraźcie sobie, że plecy partnera są bębenkiem. Uderzajcie lekko i miękko w bębenek. Zacznijcie wolno, potem coraz szybciej. Pomyślcie, że bębenek wyda z siebie ładny dźwięk tylko wtedy, gdy będziecie uderzać delikatnie i z wyczuciem ... ( 15 sek. )
Teraz przestańcie ...zamiana ról

Ćwiczenia artykulatorów

Pieczemy ciasto


Wkładamy do miski:
  • jajka – wysuwamy i cofamy język,
  • cukier - wysuwamy i cofamy język,
Ucieramy – oblizujemy szeroko otwarte usta
Wkładamy masło – wysuwamy i cofamy język,
Następnie dosypujemy mąką – wysuwamy i cofamy język,
Dodajemy jeszcze rodzynki - wysuwamy i cofamy język,
Kosztujemy, czy wszystko dodaliśmy – mlaskanie
I oblizujemy łyżkę – podnosimy język do nosa i opuszczamy na brodę
Przekładamy ciasto do tortownicy – wysuwamy i chowamy język
I wkładamy do pieca – szeroki język wysuwamy i chowamy
Ciasto w piecu rośnie – praca policzków ( nadymanie )
Wyciągamy ciasto z pieca – wysuwamy i chowamy język
Ale ono jest bardzo gorące – dmuchamy
Kosztujemy – poruszamy buzią ( żucie )
Zostały nam okruszki: - na ustach – oblizujemy wargi
  • w kącikach ust – język na boki
  • na ząbkach – oblizujemy ząbki
Bardzo nam smakowało to ciasto – cmokamy.

Wspieranie procesu uczenia się ćwiczeniami z Gimnastyki Mózgu; włączanie naturalnego ruchu dziecka do twórczej ekspresji.

Krążenia szyją, leniwa ósemka
Wyobraźcie sobie, że jesteście łabędziami o pięknej, długiej szyi.
  • poruszajcie luźno głową, oddychając głęboko i miarowo.
  • Kreśląc głową najpierw małe kółka, a potem ósemki rozejrzyjcie się ciekawie wokół siebie (leniwa ósemka)
  • Ruszając tylko głową popatrzcie jak najdalej w bok za siebie (krążenie szyją)
  • Z wydechem pozwólcie luźno opaść głowie na klatkę piersiową (krążenie szyją)
  • Zróbcie wdech i powtórzcie ćwiczenie (krążenie szyją).
Pozytywne zakotwiczenie

     Wyobraź sobie miejsce, w którym czujesz się komfortowo, spokojnie, bezpiecznie. Być może jest to łąka, brzeg morza, leśna polana, a może twój własny pokój. Poczuj się teraz tak, jakbyś tam był...
Zapamiętaj doznania towarzyszące wypowiadaniu następujących stwierdzeń:
  • nauka przychodzi mi łatwo i sprawia przyjemność.
  • mój umysł pracuje efektywnie i ekonomicznie.
  • jestem całkowicie spokojna(y) i mam do siebie pełne zaufanie w każdej sytuacji
  • prawidłowe odpowiedzi przychodzą mi do głowy zawsze w odpowiednim momencie
  • pamiętam wszystko, co powinnam (powinienem) pamiętać
  • jestem osobą pełną energii i pozytywną
  • mam wszystkie zdolności, potrzebne do harmonijnego i pełnego życia
  • jestem zadowolona (y) ze swoich osiągnięć
      Będę odliczać od 1 do 5. na słowo „pięć” otworzysz oczy, spojrzysz na świat, będziesz pełen energii i poczujesz się o wiele, wiele lepiej. Twoje zmysły, pamięć i funkcje organizmu poprawią się.

Przygotowanie ręki wiodącej
Co robi moja ręka? Co robi moja ręka?
Głaszcze miękko, tak, tak, tak,
Puka – puk, puk, puk,
Drapie – drap, drap, drap,
Szczypie – aj, aj, aj!
Tańczy – hop, hop, hop,
Klaszcze – brawo! Klap, klap, klap,
Dobranoc – pa, pa, pa.

Ćwiczenie relaksacyjne

      Dzieci, pozostańcie w pozie spokoju. Teraz kiedy będę czytała wiersz, miejcie zamknięte oczy. Zaczynamy nową grę – „ Czarodziejski sen ” . Wy nie zaśniecie jednak, będziecie wszystko słyszeli, ale nie będziecie się poruszać i otwierać oczu, póki wam nie każę. Uważnie mnie słuchajcie i powtarzajcie w myśli moje słowa. Nie należy szeptać. Spokojnie oddychajcie i miejcie zamknięte oczy. „Czarodziejski sen” zakończy się wtedy, kiedy głośno powiem: „otworzyć oczy, wstać”. Uwaga .... Następuje „Czarodziejski sen” ( cichym głosem, wolno, z długimi pauzami wypowiadamy formułę ogólnego spokoju. Oddzielnie formuły sugestii powtarzamy dwa, trzy razy ze zmianą logicznego akcentu) :
Rzęsy opadają ...
Oczy zamykają się ...
Spokojnie oddychamy / dwa razy /
Czarodziejskim snem zasypiamy ...
Oddychamy lekko ... równo ... głęboko ...
Nasze ręce odpoczywają ...
Nasze nogi odpoczywają ...
Odpoczywają ... zasypiają ... / dwa razy /
Szyja nie naprężona
I roz – luź – nio – na
Wargi lekko otwierają się ...
Wszystko cudownie rozluźnia się / dwa razy /
Oddychajcie lekko ... równo ... głęboko ...
Długa pauza. Dzieci wychodzą ze stanu „Czarodziejskiego snu” :
Spokojnie odpoczywaliśmy,
Snem czarodziejskim spaliśmy ...
Głośno, szybko, energicznie:
Dobrze tak odpoczywać!
Ale pora już wstawać!
Mocno piąstki zaciskamy,
Podnosimy je wyżej.
Przeciągamy się! uśmiechamy się!
Wszyscy otwieramy oczy i wstajemy!

Zabawa już zakończona. Odpoczęliście. Uspokoiliście się. Rozluźniły się wasze ręce, nogi, całe ciało, a także rozluźniły się wasze wargi i szczęka.

Trening płynnego mówienia skoordynowanego z ruchem ręki wiodącej

Mówienie z ręką – utrwalenie nowego nawyku w toku mówienia
  • demonstracja „mówienia z ręką” – ćwiczenia płynnego ruchu ręki krótkie wyliczanki
  • tekst wypowiada terapeuta – dzieci siedzą na obwodzie koła i słuchają
  • tekst wypowiada terapeuta wraz z dziećmi, które zdążyły go zapamiętać
  • tekst mówiony jest przez terapeutkę z wszystkimi dziećmi
  • tekst prezentują same dzieci
  • zwracamy uwagę na oddech:
    • wdech nosem
    • wolny, długi wydech
    • obserwacja własnego ciała, czy jest rozluźnione
Głodny ślimak
Idzie drogą,
Postukuje jedną nogą,
zjada mak,
to mu w smak.

Tup, tup, tup,
Kysz, kysz, kysz,
Czy to żaba,
Czy to mysz?

Lata motyl w górze
I siada na chmurze,
Lata w dzień,
Rzuca cień.

Czary mary, czary mary,
Mam niebieskie okulary.
Okulary mi się zbiły,
Wszystkie czary się skończyły.

Wujek Franek, ciotka Laura
Zobaczyli dinozaura.
Jak podnieśli krzyk,
To dinozaur znikł.


Krótkie podsumowanie zajęć
  • Jak się teraz czuję?
  • Co sprawiło mi przyjemność?
  • Co podobało mi się szczególnie?
  • Co nie podobało mi się?
Pożegnanie

„Już zabawa się skończyła”

Już zabawa się skończyła i do domu wracać czas,
Cała wiara rozbawiona ze łzą w oku żegna nas :
Do widzenia, do widzenia, do miłego zobaczenia...
Do widzenia, do widzenia. Do widzenia, czuwaj, cześć!

     Uczestnicy zabawy stoją w kręgu, trzymając się pod ręce: ( 1, 2 ) śpiewają i kołyszą się w rytm piosenki, ( 2, 4 ) puszczają ręce i machają do siebie.

Literatura:
  • M. Bogdanowicz – „ Ruch i piosenka dla najmłodszych” K. W. Vopel – „ Gry i zabawy interakcyjne”
  • Z. Tarkowski – „ Terapia jąkania”
  • D. Chauvel, Ch. Noret – „ Zabawy relaksujące dla przedszkolaków”
  • I. Rutkowska-Błachowiak – „ Gimnastyka buzi na wesoło „
  • W. Sherborne – „ Ruch rozwijający dla dzieci”
Autor: J. Kochanowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie