Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ścieżki edukacyjne w FIZYCE

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1709 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Ścieżki edukacyjne w nauczaniu fizyki w kl. I-III gimnazjum - Wstęp


Międzyprzedmiotowe ścieżki edukacyjne są ważnym uzupełnieniem wiedzy uczniów zdobywanej w trakcie realizacji poszczególnych przedmiotów. Jednocześnie ścieżka zawiera pewne dziedziny wiedzy, których nie można przypisać jednemu przedmiotowi.

Realizacja ścieżki powinna spowodować nie tylko poszerzenie wiedzy, ale też wyrobienie pewnych nawyków oraz zdobycie umiejętności, jakie powinien mieć absolwent gimnazjum, np. poczucie odpowiedzialności za własne życie i zdrowie, świadomość istniejących zagrożeń. Wykształcone w ten sposób umiejętności, nawyki i kompetencje na pewno będą przynosić efekty w całym życiu. Jeśli bowiem ktoś raz nauczy się na przykład, jak bezpiecznie użytkować urządzenia zasilane energią elektryczną i będzie wiedział, czym grozi i jak unikać porażenia prądem, to wiedzę tę z pewnością będzie wykorzystywał w swoim życiu. Podobnych przykładów można by wymieniać wiele.

Realizacja poszczególnych ścieżek może przyczynić się do bardziej wszechstronnego rozwoju ucznia oraz do zwiększenia operatywności jego wiedzy. Jest to możliwe dzięki temu, że to samo zjawisko analizowane jest na różnych przedmiotach z różnych punktów widzenia, wykorzystując narzędzia i metody badawcze z różnych dziedzin. Znakomicie poszerza horyzonty myślowe i daje pełniejszy obraz rzeczywistości.

Podczas realizacji treści ścieżek należy stosować takie formy i metody, aby uczeń zdobywał informacje z różnych źródeł, zwracając uwagę na aktualność i rzetelność tych informacji. Do zdobywania informacji uczniowie mogą wykorzystywać internet. Samodzielne wyszukiwanie informacji przyczyni się dodatkowo do rozwijania zdolności samokształceniowych uczniów. Do przetwarzania i gromadzenia informacji warto wykorzystać metody i techniki komputerowe.

Podczas realizacji ścieżek należy szeroko wykorzystywać metody aktywne. Spowoduje to ożywienie działań uczniów oraz przyczyni się do rozwoju ich predyspozycji i zainteresowań.

Realizacja ścieżek wymaga nieustannego współdziałania wszystkich nauczycieli pod kątem korelacji międzyprzedmiotowych oraz w celu wyeliminowania treści dublujących się i uwzględnienia treści uzupełniających.

Na lekcjach fizyki w gimnazjum realizuję treści z następujących ścieżek:
  • prozdrowotna,
  • obrona cywilna,
  • ekologiczna,
  • filozoficzna.


Dział: Kinematyka


Temat lekcji
Ścieżki edukacyjne
Realizacja ścieżek
Względność ruchu
Edukacja filozoficzna
Pogłębianie rozumienia rzeczywistości poprzez dostrzeganie, że ruch jest pojęciem względnym.
Prędkość w różnych układach odniesienia
Obrona cywilna
Katastrofy drogowe i kolejowe.
Obliczanie prędkości względnej przy zderzeniu czołowym i tylnym. Znaczenie ograniczenia prędkości.
Ruch jednostajnie zmienny - zadania
Obrona cywilna
Katastrofy drogowe i kolejowe. Związek między długością drogi hamowania pojazdów i prędkością początkową przy stałym opóźnieniu.


Dział: Dynamika


Temat lekcji
Ścieżki edukacyjne
Realizacja ścieżek
I zasada dynamiki
Edukacja prozdrowotna
Bezwładność ciał. Zastosowanie elementów zabezpieczających pasażera i kierowcę - pasy bezpieczeństwa.
II zasada dynamiki - zadania
Edukacja prozdrowotna
Obliczanie siły działającej na pasy bezpieczeństwa przy gwałtownym hamowaniu.
Ruch w polu siły ciężkości
Edukacja prozdrowotna
Obliczanie największej wysokości, z jakiej człowiek może bezpiecznie skoczyć.
Badanie siły tarcia
Edukacja prozdrowotna
Opis działania hamulców rowerowych, wyjaśnienie konieczności używania sprawnych hamulców ze względu na bezpieczeństwo jazdy.
Ruch po okręgu
Edukacja prozdrowotna
Ruch na zakręcie. Opisać doświadczenie pokazowe przeprowadzone w celu ustalenia związku wartości siły dośrodkowej zmasą i prędkością ciała oraz promieniem okręgu. Rola pasów bezpieczeństwa.


Dział: Układ Słoneczny


Temat lekcji
Ścieżki edukacyjne
Realizacja ścieżek
I i II prędkość kosmiczna. Loty w przestrzeń kosmiczną
Edukacja ekologiczna
Problem zaśmiecania kosmosu szczątkami rakiet pozostawianymi na orbitach okołoziemskich.
Świat wielkości kosmicznych
Edukacja filozoficzna
Różnica między światem rzeczywistym a światem fantazji -odległe obiekty widzimy takimi, jakimi one były wiele lat temu.



Dział: Przemiany energii



Temat lekcji
Ścieżki edukacyjne
Realizacja ścieżek
Praca jako proces zmiany energii mechanicznej ciała
Obrona cywilna
Katastrofy drogowe i kolejowe. Związek między prędkością a skutkami zderzenia.



Dział: Energia w zjawiskach cieplnych



Temat lekcji
Ścieżki edukacyjne
Realizacja ścieżek
Sposoby zmiany energii wewnętrznej
Edukacja ekologiczna
Przyczyny efektu cieplarnianego. Sposoby oszczędzania energii cieplnej w gospodarstwie domowym - podwójne okna, ocieplanie ścian.
Parowanie i wrzenie
Edukacja ekologiczna
Przyczyny kwaśnych deszczów.



Dział: Elektrostatyka



Temat lekcji
Ścieżki edukacyjne
Realizacja ścieżek
Elektryzowanie ciał
Obrona cywilna




Edukacja prozdrowotna
Wyładowania atmosferyczne, właściwości ostrzy, odkrycie piorunochronu, elektryzowanie cystern z benzyną w czasie jazdy.

Zachowanie się podczas burzy.



Dział: Prąd elektryczny



Temat lekcji
Ścieżki edukacyjne
Realizacja ścieżek
Prawo Ohma - zadania
Edukacja prozdrowotna
Ostrożność przy pracy z prądem elektrycznym - obliczanie maksymalnego bezpiecznego napięcia, przy którym człowiek nie ulega porażeniu prądem elektrycznym.
Skutki przepływu prądu elektrycznego
Edukacja prozdrowotna
Stosowanie bezpieczników i wyłączników.
Praca i moc prądu
Edukacja ekologiczna
Obliczanie ilości i kosztu zużytej energii w gospodarstwie domowym - konieczność oszczędzania.



Dział: Magnetyzm



Temat lekcji
Ścieżki edukacyjne
Realizacja ścieżek
Badamy przestrzeń wokół przewodników, przez które płynie prąd.
Edukacja prozdrowotna
Szkodliwy wpływ pola magnetycznego przewodów elektrycznych na organizm człowieka



Dział: Indukcja elektromagnetyczna



Temat lekcji
Ścieżki edukacyjne
Realizacja ścieżek
Zasada działania transformatora
Edukacja ekologiczna
Zagrożenia dla środowiska wynikające z produkcji i transportu energii elektrycznej.



Dział: Drgania i fale mechaniczne



Temat lekcji
Ścieżki edukacyjne
Realizacja ścieżek
Hałas jako zjawisko szkodliwe
Edukacja prozdrowotna
Ochrona przed hałasem.



Dział: Optyka



Temat lekcji
Ścieżki edukacyjne
Realizacja ścieżek
O promieniowaniu elektromagnetycznym
Edukacja ekologiczna



Edukacja prozdrowotna
Przyczyny i skutki niepożądanych zmian w atmosferze – dziura ozonowa.

Ochrona przed promieniowaniem ultrafioletowym.



Dział: Elementy fizyki jądrowej



Temat lekcji
Ścieżki edukacyjne
Realizacja ścieżek
Zjawisko promieniotwórczości naturalnej
Edukacja prozdrowotna


Obrona cywilna
Ochrona przed promieniowaniem jądrowym.

Źródła promieniowania jądrowego i jego skutki.
Rozszczepienie jądra atomowego, energia jądrowa
Edukacja ekologiczna
Energetyka jądrowa – bezpieczeństwo i składowanie odpadów.




Leszek Łoboś
Nauczyciel gimnazjum

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie