Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Historia wrażliwością pisana

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3128 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Historia wrażliwością pisana


Centrum Wychowania Estetycznego powstało w 1954 r. w Bielsku-Białej. Stworzyła je animatorka kultury Wiktoria Kubisz. W uznaniu zasług założycielki placówka nosi od kilku lat jej imię. O dorobku nauczycieli świadczą głównie ich wychowankowie. Tak jest także w przypadku bielskiego CWE. W ciągu swej ponad półwiecznej działalności placówka wydała wielu wychowanków, którzy obecnie nadają ton w różnych dziedzinach życia społecznego. Najwięcej byłych „mieszkańców Kubiszówki” zostało aktorami. Sporo osób realizuje swe pasje taneczne, muzyczne czy plastyczne. Jest to zasługa założycielki Ogródka Jordanowskiego (jak pierwotnie nazywało się obecne CWE) Wiktorii Kubisz, a następnie kontynuatorki jej dokonań – Haliny Kubisz-Muły oraz innych wychowawców młodzieży.

To tam właśnie pierwsze kroki sceniczne stawiali tacy artyści jak Andrzej i Bogusław Kiercowie, Barbara Bałda, Alicja Jachiewicz, Dorota Ficoń, Grzegorz Sikora, Eugeniusz Jachym, Jan Chmiel, Grażyna i Dariusz Czajkowscy, Beata Paluch.

Do czołowych wychowanków ośrodka kultury prowadzonego przez Wiktorię Kubisz należy

Bogusław Kierc. Ten wszechstronnie utalentowany człowiek już na II roku krakowskiej PWST (w 1965 r.) zagrał u Andrzeja Wajdy rolę Krzysztofa Cedry w ekranizacji „Popiołów” S. Żeromskiego, którą zasłynął w Polsce. Później występował w Teatrze Współczesnym i Teatrze Polskim we Wrocławiu, teatrach Rzeszowa i Zielonej Góry. Był dyrektorem Teatru Lalek we Wrocławiu i Teatru Współczesnego w Szczecinie. Wykładał w uczelniach wrocławskich. Obecnie reżyseruje na scenach dramatycznych i lalkowych, przygotowuje scenografie, pisze i wykłada. Jego pasją jest poezja i krytyka literacka. Jako poeta debiutował w 1961 r. Debiutem krytycznym są „Wiosny dziejowe Juliana Przybosia” (1969 r.). Odtąd wydał około 20 książek poetyckich i eseistycznych oraz szkiców literackich.

Młodszy brat Bogusława Andrzej Kierc był aktorem i reżyserem teatralnym. Pracował w Teatrze Współczesym we Wrocławiu, Teatrze im. J. Kochanowskiego w Opolu, Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi i Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie (od 1992 do śmierci w 1998 r.). Wyreżyserował większość spektakli przygotowanych przez łódzki Teatr „Logos”. Współpracował także z katolickim radiem „Emaus”, na falach którego prowadził autorską audycję „Wieczernik”.

Alicja Jachiewicz w młodości występowała w Młodzieżowym Domu Kultury (taką nazwę nosiło też CWE) – m.in. wraz z późniejszą posłanką i eurodeputowaną Grażyną Staniszewską – w spektaklu „Nocy listopadowej” S. Wyspiańskiego w reżyserii Mieczysława Dembowskiego. Po studiach związała się z Teatrem Polskim w Warszawie, w którym nadal występuje. Rozgłos przyniosły jej filmy. Już podczas studiów w warszawskiej PWST zagrała Niteczkę w „Kolumbach” – serialu Janusza Morgensterna. Wystąpiła m.in. w „Jak daleko stąd, jak blisko” T. Konwickiego czy „Krollu” W. Pasikowskiego. Zagrała w sumie w około 70 filmach i serialach.

Wychowankiem placówki jest Eugeniusz Jachym, który ma już za sobą 35 lat pracy na deskach Teatru Banialuka i w pamięci widzów teatru zapisał się wieloma znaczącymi rolami. Dwukrotnie otrzymał Złotą Maskę bielskiego środowiska dziennikarskiego – w 1983 r. za rolę Lisa w spektaklu „Detektyw Lis prowadzi śledztwo” i w 1994 r. za kreację Duvelora w „Diabłach w Brugelandii”. Jego pasją jest film. W 1994 roku za dzieło p.t. „Łukasz” zdobył pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Katolickich w Niepokalanowie.

Wielu aktorów teatru „Heliotrop”, który w 1974 r. założyła Halina Kubisz-Muła, zostało później artystami scen dramatycznych i operowych. Należy do nich laureatka ogólnopolskich konkursów recytatorskich w latach 70. – Barbara Bałda, absolwentka katowickiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu Haliny Skubis. Umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich pod kierunkiem Victorii de Los Angeles, Bogny Sokorskiej i Kałudiego Kałudowa. Jest laureatką konkursów wokalnych, m.in. „Pieśni meksykańskich” w Warszawie (1984) i im. Ady Sari w Nowym Sączu (1988). Na scenie Opery Śląskiej wystąpiła w około 30 rolach, prezentując szerokie możliwości wokalne, m.in. w dziełach Mozarta, Verdiego, Pucciniego, Gounoda, Moniuszki, J. Straussa, Offenbacha, Czajkowskiego. Występowała u boku takich gwiazd sceny operowej jak Krystyna Szostak-Radkowa, Andrzej Hiolski, Bogdan Paprocki, Romuald Tesarowicz, Kałudi Kałudow, Adam Kruszewski.

Artystką „Heliotropu” była Dorota Ficoń, absolwentka PWST w Krakowie, która w latach 1984-1985 pracowała w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu. Od 1985 roku jest aktorką Teatru im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem. Ma w dorobku około 30 kreacji aktorskich – w tym wiele głównych ról, zwłaszcza w spektaklach Witkacego.

Jej koleżanką w czasie studiów była inna wychowanka Haliny Kubisz-Muły Beata Paluch, która od ukończenia studiów w krakowskiej PWST pracuje w Starym Teatrze w Krakowie. Zdążyła w tym czasie zagrać ponad 30 ról. Rozgłos zyskała kreując Justynę w telewizyjnej inscenizacji „Granicy” Z. Nałkowskiej w reż. J. Błeszyńskiego już w 1984 r. Widzowie Starego Teatru pamiętają ją z roli Kobiety w inscenizacji „Kobiety z wydm” Abe Kobo w reżyserii I. Dowlasz. Wystąpiła także w kilkunastu filmach, w tym w „Liście Schindlera” S. Spielberga – nagrodzonej wieloma Oskarami. Grała główne role w filmach T. Zygadły, np. „Scenach dziecięcych z życia prowincji”.

Grzegorz Sikora ukończył PWST w Krakowie. W latach 1986-89 był aktorem Drugiego Studia Wrocławskiego, a od 1991 r. pracuje w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. W ciągu 15 lat zdążył zagrać już ponad 50 ról, w tym sporo głównych. Dał się ponadto poznać jako aktor filmowy kreacją Komendanta w „Prymasie” T. Kotlarczyk. Partnerował tam m. in. Andrzejowi Sewerynowi i Zbigniewowi Zamachowskiemu.

Jan Chmiel brał udział w pamiętnym spektaklu Haliny Kubisz-Muły „Konie galopują” i innych widowiskach z lat 80. W dorosłym życiu był artystą Teatru Lalek „Banialuka” oraz Teatru Polskiego w Bielsku-Białej. Ostatnio zasłynął działalnością w gronie ludzi pokrzywdzonych przez los oraz w środowiskach zagrożonych utratą kontaktu ze społeczeństwem. Współtworzył bielskie Stowarzyszenie Artystyczne Teatr Grodzki, którym kieruje, a w którym działa 25 grup teatralnych. Powołał ponadto Warsztaty Terapii Zajęciowej dla osób niepełnosprawnych i Zakład Aktywności Zawodowej. „Wprzągł” sztukę w służbę naprawy świata.

Dariusz Czajkowski ukończył w 1997 r. Studium Aktorskie Teatrów Lalkowych przy Teatrze Dzieci Zagłębia w Będzinie, w którym obecnie jest aktorem. Zdążył także zagrać w kilku filmach. W Teatrze Dzieci Zagłębia partneruje mu jego małżonka Grażyna.
Znani wychowankowie Haliny Kubisz-Muły są nie tylko bezpośrednio związani ze sceną lub filmem.

Inez Baturo jest na przykład artystką fotografii i wydała już kilka książek albumowych. Obecnie wraz z mężem prowadzi Galerię Fotografii B&B oraz organizuje istotne dla środowiska imprezy.

Beata Zamlewska-Pałyga pracuje w Radiu Katowice, w którym para się m. in. reportażem. Jej małżonek Artur Pałyga jest literatem i dziennikarzem, laureatem wielu nagród prozatorskich. Ostatnio zasłynął książką reporterską p.t. „Kołchoz im. Adama Mickiewicza”. Dorota Chamczyk wybrała twórczość telewizyjną. Po ukończeniu teatrologii w UJ była redaktorem i producentem w Teatrze Telewizji Polskiej w Krakowie, realizowała też własne reportaże. Obecnie zajmuje się produkcją seriali telewizyjnych w TVN.

Paulina Malinowska-Kowalczyk jest dziennikarką TVP. Zaangażowała się w sprawy integracji osób niepełnosprawnych przy pomocy sportu. Obok Krzysztofa Głombowicza, Włodzimierza Szaranowicza i Michała Olszańskiego współtworzyła Kampanię Paraolimpijską, której autorami byli Mateusz Dzieduszycki i Małgorzata Imielska.

Robert Mleczko jest autorem zdjęć lub scenografii do kilkunastu filmów dokumentalnych i fabularnych.

Dr Elwira Buszewicz pracuje w Katedrze Historii Literatury Staropolskiej UJ i ma w swym dorobku wiele publikacji książkowych. Zajmuje się m. in. twórczością Kazimierza Sarbiewskiego i Jana Kochanowskiego. Włada sześcioma językami.

Roman Frajczyk para się animacją filmową. Ma w dorobku wiele filmów wyprodukowanych w bielskim Studiu Filmów Rysunkowych.

Anna Maśka ukończyła m. in. teologię. Z sukcesami prowadzi zajęcia plastyczne i teatralne w CWE, m.in. Teatru „S”.

Janusz Kohut jest znanym muzykiem i kompozytorem, autorem musicali, twórcą studia nagrań. Znane są jego dłuższe formy muzyczne: „Święty Piotr”, „Gość oczekiwany”, „Droga nadziei” oraz – napisana wspólnie z Józefem Brodą – „Muzyka serca i rozumu”.

Wielu wychowanków CWE występowało w zespole tańca nowoczesnego Art, który od 1989 r. prowadzi niżej podpisana. Kilka dziewczyn wyróżniło się interesującą osobowością, ciekawością poznawczą i wszechstronnym wykształceniem – głównie humanistycznym. Dość wspomnieć Joannę Fuczik, Joannę Mieszczak, Magdalenę Kajfosz, Annę Piotrowską czy Bożenę Bukowską.

Joanna Mieszczak i Joanna Fuczik były solistkami Art Dance’u. Grały zamiennie główną rolę dziecięcą w spektaklu „Królewna Śnieżka” w reż. Karola Suszki w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Występowały wspólnie z czołowymi artystami bielskiej sceny. Premiera odbyła się 21 listopada 1993 r., a widowisko wystawiano – w ciągu trzech sezonów – aż 144 razy, co jest rekordem frekwencji bielskiej sceny dramatycznej w ostatnich latach.

Joanna Mieszczak grała m. in. główną rolę w „Exodusie” do muzyki Wojciecha Kilara i mogła przyjmować uzasadnione gratulacje Mistrza w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Przez okres studiów w krakowskiej AGH (w której notabene dała się poznać jako najlepsza studentka na roku) była główną solistką zespołu, pedagogiem, menedżerem i asystentką Jerzego Marii Birczyńskiego – znanego choreografa i pedagoga, twórcy Baletu Form Nowoczesnych w Krakowie. Po studiach wyjechała do stolicy Irlandii – Dublina, gdzie pełni kierownicze funkcje w jednym z niemieckich banków.

Joanna Fuczik ukończyła bielską Państwową Szkołę Muzyczną w klasie skrzypiec, a następnie Akademię Muzyczną w Bydgoszczy. W międzyczasie tańczyła w Operze Nowej w Bydgoszczy, na największej scenie w Polsce. Obecnie pracuje w wyuczonym zawodzie na kontraktach zagranicznych.

Magdalena Kajfosz tańczyła w zespołach Hulanka, Watra i Art Dance, a obecnie pracuje w CWE im. W. Kubisz. Jest niezwykle utalentowana choreograficznie; prowadzi z wielkim powodzeniem zespół Flex, z którym zdobywa laury na konkursach i festiwalach regionalnych i ogólnopolskich.

Anna Piotrowska była wielkim talentem tanecznym, literackim, plastycznym et cetera. Ma bardzo ciekawą osobowość. Prowadziła w czasie nauki w szkole średniej swój program w Radiu Delta. Tańczyła w zespole Art Dance. Ukończyła college w Anglii, w którym również tańczyła i prowadziła zajęcia taneczne. Studiowała m.in. w akademii plastycznej w Bordeaux we Francji. Podczas studiów w Uniwersytecie Harwarda w USA kierowała własnym zespołem tanecznym. Obecnie nadal przebywa na Zachodzie.

Bożena Bukowska tańczy w zespole Art Dance. Jest społeczną asystentką w zespołach Art I i Art IV oraz w I Prywatnym Gimnazjum i Liceum im. St. Wyspiańskiego w Bielsku-Białej. Stworzyła własną choreografię wykorzystując technikę hip-hopu dla klasy pierwszej liceum, którą zaprezentowała podczas święta szkoły w Teatrze Polskim. Prowadzi własny zespół tańca nowoczesnego Kontra. W czerwcu zdała z wielkim sukcesem egzamin do Studium Taneczno-Wokalnego przy Teatrze Muzycznym w Gliwicach.

Liczni wychowankowie CWE podkreślają rolę, jaką w placówce pełnili lub pełnią do dziś ich nauczyciele, którzy potrafili stworzyć twórczą atmosferę i wydobyć z podopiecznych to, co najlepsze. Każdemu dziecku pragnęli dać szansę zaistnienia, spełnienia w roli artystycznej oraz – szerzej – życiowej. Jak powiedziała jedna z wychowanek placówki, Krystyna Wójcicka (obecnie pracownik ATH w Bielsku-Białej): – Nie wszyscy zostaliśmy artystami. Myślę jednak, że wszyscy pozostaliśmy miłośnikami sztuki, szanującymi jej dzieła i twórców, i większości z nas zaszczepiona została pasja tworzenia w różnych innych dziedzinach”.


Elżbieta Barwicka-Pichetowa, nauczycielka Centrum Wychowania Estetycznego im. W. Kubisz.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie