Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Problemy w rozwiązywaniu zadań tekstowych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1497 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Uczniowie pierwszych klas szkoły ponadgimnazjalnej rozwiązywali poniżej przedstawione zestawy zadań. Artykuł ten przedstawia wnioski ze szczegółowej analizy prac uczniów.

ZESTAW I
  1. Oblicz długość boków prostokąta, którego obwód równy jest 48 cm. Jeżli jeden bok zwiększymy o 25%, a drugi zmniejszymy o 2 cm to obwód nie ulegnie zmianie.
  2. Suma dwóch cyfr liczby dwucyfrowej wynosi 16. Jeżeli przestawimy cyfry tej liczby i powiększymy ją o dwa to otrzymamy liczbę o 20 większą. Jaka to liczba?
  3. Z dwóch miast odległych o 70 km wyruszają naprzeciw siebie dwaj rowerzyści. Prędkość jazdy jednego jest o 25% mniejsza od prędkości drugiego. Oblicz ich prędkości, jeżeli wiadomo, że spotkają się po 2 godzinach i 30 minutach.
  4. O godzinie 1500 wskazówki zegara tworzą kąt prosty. Po jakim najkrótszym czasie znów utworzą kąt prosty?
ZESTAW II
  1. Obwód prostokąta jest równy 24 cm. Jeżeli długość jednego boku zwiększymy o 3.5 cm a drugiego zmniejszymy o 1.5 cm to otrzymamy kwadrat. Oblicz boki prostokąta.
  2. Suma cyfr liczby dwucyfrowej wynosi 4. Jeżeli przestawimy cyfry tej liczby i dodamy 8 to otrzymamy liczbę trzy razy większą. Jaka to liczba?
  3. Odległość między przystaniami wynosi 48 km. Statek płynie z prądem rzeki od jednej przystani do drugiej 3 godziny, a pod prąd 4 godziny. Jaka jest prędkość prądu rzeki?
  4. Teraz mam dwa razy więcej lat niż ty miałeś, gdy ja byłem w twoim wieku. Gdy ty będziesz w moim wieku razem będziemy mieli 81 lat. Ile lat mają obecnie przyjaciele?
Po szczegółowej analizie prac uczniów zawierających rozwiązania powyższych zadań wyodrębniłam następujące wnioski:
  • Prawidłowe ustalenie danych i szukanych z reguły nie sprawiło uczniom poważnych problemów. Większość rozwiązujących poprawnie wykonała ten etap.
  • W rozwiązaniach analizowanych zadań najwięcej błędów pojawiło się podczas zapisu informacji zawartych w zadaniu.
  • Najczęściej występujące problemy to:
    • brak umiejętności zapisu:
    • liczby dwucyfrowej,
    • informacji dotyczących zwrotów takich jak „powiększamy o 2”, „otrzymamy liczbę o 20 większą” „zmniejszamy 0 1.5”, „otrzymujemy kwadrat”,
    • zła interpretacja dużej ilości informacji nagromadzonych w jednym zadaniu, tak jak w zadaniu 4 zestawu II,
    • nieznajomość wzorów i praw fizycznych dotyczących prędkości,
    • błędne wykonanie rysunku, oraz rzadkie posługiwanie się schematem graficznym w rozwiązywaniu.
  • Podczas rozwiązywania zadań uczniowie najczęściej posługiwali się układami równań, których poprawne rozwiązanie stanowiło problem dla około 30% badanych osób.
  • Tylko w sporadycznych przykładach rozwiązanie odbywało się drogą kalkulacji.
  • Uczniowie bardzo rzadko sprawdzali otrzymane wyniki często też ograniczali się jedynie do sprawdzenia poprawności obliczeń rachunkowych, bez konfrontacji z treścią zadania.
Podsumowując rozważania na temat badań właściwych mogę stwierdzić, że prawidłowe rozwiązanie zadań tekstowych, w szczególności na stosowanie matematyki stanowi dla uczniów bardzo duży problem. Tylko nieliczna grupa badanych osób przedstawiła prawidłowe wyniki rozwiązywanych zadań.

      Charakterystyczną cechą był także fakt, że w większości analizowanych przeze mnie prac wszystkie zadania zawierały jakieś błędy; tylko w nielicznych przypadkach liczba poprawnie rozwiązanych zadań przez jedną osobę była wyższa niż jeden. Dokładnie obrazuje to poniższa tabela i wykres.

Tabela 1. Liczbowe zestawienie prac zawierających daną ilość poprawnie rozwiązanych zadań.
Liczba poprawnie rozwiązanych zdań przez jedną osobę Liczba prac
0 34
1 12
2 2
3 6
4 3

      Największą przeszkodą utrudniającą poprawne wykonanie całego procesu rozwiązywania okazała się faza matematyzacji, w której popełniło błędy aż 66% badanych.

     W przypadku zadań typowo matematycznych – rozwiązywanych prawie przez wszystkich uczniów – trudności spowodowane były przeważnie nieznajomością lub błędnym zastosowaniem wiedzy matematycznej. Natomiast nieumiejętność „przechodzenia ze świata rzeczywistości w świat matematyki” spowodowała, że próbę rozwiązania zadań na stosowanie matematyki podjęło około 40% badanych i tylko nielicznym udało się wykonać to poprawnie.

     Na podstawie przeprowadzonej przeze mnie analizy mogę wysunąć wniosek, że uczniowie kończący gimnazjum mają bardzo duży problem w posługiwaniu się umiejętnościami związanymi ze stosowaniem matematyki a określonymi przez podstawę programową edukacji matematycznej.

     Taki obraz rzeczywistości szkolnej w zakresie osiągnięć matematycznych absolwentów szkół gimnazjum nie jest czymś nowym. W wynikach ogólnopolskich badań osiągnięć uczniów, nauczycieli i szkół pojawia się wniosek: „poziom przeciętny umiejętności uczniów pozostaje w tyle poza wymaganiami programowymi i nie jest, nawet przy bardzo wyrozumiałym ocenianiu, zadawalający”.


mgr Jolanta Krzyżek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie