Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Umiejętność dyskutowania – Mc Donald’s za, czy przeciw

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1281 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Lekcja otwarta dla nauczycieli stażystów i nauczycieli  kontraktowych, przeprowadzona przez nauczyciela mianowanego Szkoły Podstawowej nr 4 w Dęblinie mgr Aleksandrę Ślusarską w dniu 21. 10. 2003r. w kl. VI „b”.

Poziom nauczania:
szkoła podstawowa kl. VI


Czas:
Jedna jednostka lekcyjna – 45 minut


Cele operacyjne:
· uczeń rozumie znaczenie terminu dyskusja,

· potrafi zastąpić słowo dyskusja innymi podobnymi określeniami,

· potrafi argumentować swoje stanowisko,

· potrafi przedstawiać i bronić swoje stanowisko,

· potrafi krytykować poglądy oponenta,

· potrafi szanować stanowisko oponenta.


Środki dydaktyczne:
  • foliogram nr 1 wyjaśniający termin dyskusja,
  • foliogram nr 2 z określeniami podobnymi do terminu dyskusja,
  • foliogram nr 3 z obowiązkami przewodniczącego,
  • foliogram nr 4 z punktami według których oceniana jest dyskusja.
Metody:
dyskusja


Formy:
praca w grupach dyskusyjnych,

praca z całą klasą.


Przebieg lekcji.

Tablica podzielona na dwie części – jedna część z napisem „ za”, druga z napisem „ przeciw”.

Witam się z klasą i przypominam, że na dzisiejszą lekcję na temat: „ Mc Donald’s „ za”, czy „ przeciw” mieli przygotować do dyskusji” argumenty z różnych źródeł.

Proszę o zajęcie miejsc grupy uczniów „ za” po jednej stronie klasy, a grupy uczniów „ przeciw” po drugiej stronie.

Proszę chętnego ucznia o przypomnienie na czym polega dyskusja, a następnie wyświetlam foliogram nr 1 wyjaśniający termin dyskusja i głośno odczytuję.

Proszę uczniów, aby podali określenia którymi można zastąpić słowo dyskusja, a następnie w celu uzupełnienia wyświetlam foliogram nr 2 z określeniami podobnymi do terminu dyskusja i odczytuję głośno.

Proszę przewodniczących grup „ za” i „ przeciw” o przedstawienie się i pytam ich, czy znają swoje obowiązki. Po ich odpowiedziach wyświetlam foliogram nr 3 z obowiązkami przewodniczącego i głośno czytam.

Informuję grupy dyskusyjne, że mają pięć minut na przygotowanie się do dyskusji.

Wyznaczam przewodniczącego, który będzie kierował całą dyskusją i po jednym uczniu z grupy „za” i „ przeciw”, którzy będą na tablicy zapisywać argumenty swojej grupy.

Nastawiam minutnik na 15 minut i przekazuję głos przewodniczącemu.

Strony w dyskusji przedstawiają jak najwięcej argumentów. Gdy dzwoni minutnik dyskusja zostaje przerwana.

Wyświetlam foliogram nr 4 z punktami według których oceniana jest dyskusja i odczytuję głośno. Uczniowie pod moim kierunkiem oceniają dyskusję.

Podsumowuję zajęcia zwracając uwagę na to, że mogą być różne cele dyskusji.

Celem dyskusji może być wypracowanie wspólnego stanowiska, może to być okazja do przedstawienia swego zdania i ćwiczenia się w jego uzasadnieniu, a także do poznania innych punktów widzenia

Dziękuję uczniom za zajęcia.



Opracowała: mgr Aleksandra Ślusarska




Foliogram nr 1



DYSKUSJA
POLEGA NA
UKAZANIU ODMIENNOSCI
STANOWISK OSÓB W NIEJ
UCZESTNICZĄCYCH
I PRÓBIE UZGODNIENIA
TYCH STANOWISK
NA DRODZE
PRZEKONYWANIA


Foliogram nr 2



DYSKUSJA
ROZMOWA, SPÓR,
KŁÓTNIA, DIALOG,
WYMIANA ZDAŃ,
PRZEKONYWANIE, KONWERSACJA,
POROZUMIEWANIE SIĘ,
WYPOWIADANIE MYŚLI,
PRZEPYCHANKA,
DEBATA, GADANIE



Foliogram nr 3

OBOWIĄZKI PRZEWODNICZĄCEGO:
1. UDZIELA GLOSU CZŁONKOM GRUPUPY.
2. PILNUJE, ŻEBY KAŻDY UCZESTNIK GRUPY PRZYNAJMNIEJ RAZ ZABRAŁ GŁOS
3. PILNUJE, ŻE GDY JEDEN MÓWI, INNI SŁUCHALI I NIE PRZESZKADZALI
4. NIE POZWALA NA KRYTYKOWANIE OSOBY ZAMIAST KRYTYKI ARGUMENTÓW


Foliogram nr 4

DYSKUSJĘ OCENIAMY POD KĄTEM:

1. WARTOŚCI ARGUMENTÓW
2. RÓŻNORODNOŚCI I POMYSŁOWOŚCI ARGUMENTACJI
3. STARAŃ O ZROZUMIENIE
OPONENTÓW I SZACUNKU
DLA NICH

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie