Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ortografia da się lubić

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2303 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt lekcji języka polskiego przeznaczony dla nauczycieli pracujących w gimnazjum specjalnym i chcących nauczyć swoich uczniów w ciekawy sposób ortografii. Lekcja przeprowadzona metodą dramy.

SCENARIUSZ LEKCJI JEZYKA POLSKIEGO

Temat : Ortografia da się lubić!

Przedmiot: język polski

Klasa: pierwsza gimnazjalna szkoły specjalnej

Czas : 90 minut

Cele: po zakończonych zajęciach uczeń
  • pisze poprawnie kilka wyrazów z trudnością ortograficzną,
  • napisze kilka zdań z wykorzystaniem ortogramów,
  • słucha z uwagą,
  • współpracuje w grupie,
  • docenia znaczenie poprawności ortograficznej.
Pomoce dydaktyczne, materiały :
  • Słownik ortograficzny ,
  • plansze ortograficzne,
  • kartki z ortogramami,
  • kartki z bloku,
  • kolorowe flamastry,
  • torby podróżne, plecaki itd.,
  • zeszyty.
Metody nauczania, formy pracy :
  • metoda ćwiczeń praktycznych,
  • techniki dramowe: pantomima, stop-klatka,
  • praca indywidualna i grupowa.
Przebieg lekcji :

     Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel stosuje ćwiczenie wyciszające, prosząc uczniów o zamknięcie oczu i wsłuchanie się w odgłosy dochodzące zza okna, z korytarza szkolnego itd. Po chwili ciszy uczniowie dzielą się spostrzeżeniami słuchowymi „usłyszałem szczekanie psa”, „słyszałem, jak ktoś schodził po schodach”/.
     Następnie nauczyciel rozdaje kartki z treścią wiersza Jana Brzechwy pt. „Sójka” i głośno odczytuje treść wiersza.

Sójka / Jan Brzechwa /

Wybiera się sójka za morze,
Ale wybrać się nie może.
- Trudno jest się rozstać z krajem,
- A ja właśnie się rozstaję.

Poleciała więc na kresy
Pozałatwiać interesy.
Odwiedziła najpierw Szczecin,
Bo tam miała dwoje dzieci.
W Kielcach była dwa tygodnie,

Żeby wyspać się wygodnie,
Jedną noc spędziła w Gdyni
U znajomej gospodyni,
Wpadła także do Pułtuska,
Żeby w Narwi się popluskać,
A z Pułtuska do Torunia,
Gdzie mieszkała jej
Po ciotuni jeszcze sójka
Odwiedziła w Gnieźnie wujka,
Potem matkę, ojca, syna
I kuzyna z Krotoszyna.
Pożegnała się z rodziną,
A tym czasem rok upłynął. (fragment) ................

     Po prezentacji wiersza uczniowie sami uważnie czytają wiersz, zwracając uwagę na wyrazy, które ich zdaniem są trudne. Po chwili wypisują je na dużych kartkach, używając kolorowych flamastrów. Pisownię trudnych wyrazów sprawdzają w Słowniku ortograficznym Walerego Pisarka (1989) lub na tablicach ortograficznych.
     Teraz zapisane wyrazy starają się z zamkniętymi oczyma pisać palcem w powietrzu i po wykonaniu tego ćwiczenia - w zeszytach.
     Każdy uczeń wybiera z kartki jeden wyraz i pokazuje go w formie pantomimy. Pozostali uczniowie odgadują znaczenie określonego wyrazu /sójka, kufry, morze, wujek, ciotunia, zakupy, trzeci, Łódź/.
     Po zakończonej etiudzie pantomimicznej nauczyciel dzieli zespół na kilka grup i proponuje uczniom napisanie krótkiego opowiadania z wykorzystaniem słów zapisanych w zeszycie.
     Pracę w grupach kończy głośne odczytanie treści opowiadania przez przedstawiciela każdej grupy. Następnie nauczyciel krótko omawia poprawność wykonanej pracy pod względem poprawności stylistycznej, gramatycznej i pod kątem zastosowania ortogramów.
     Jedna z grup, wybrana na zasadzie dobrowolności przedstawia treść napisanego przez siebie opowiadania za pomocą stop – klatki.

Praca domowa :
  1. Popraw opowiadanie pod względem poprawności ortograficznej
    / praca indywidualna /..
  2. Naucz się na pamięć wybranego fragmentu wiersza J. Brzechwy pt. „Sójka”.
konspekt opracowała: mgr Joanna Danisz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie