Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przysposobienie do pracy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 30338 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Pracuję z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Prowadzę zajęcia przysposobienia do pracy. Opracowałam program nauczania do tego przedmiotu.Posłuzy on nauczycielom uczącym tego przedmiotu w oddziałach przysposabiających do pracy lub szkołach przysposabiających do pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.

ANNA ROŚLEŃ Nauczycielka SOSW w Przasnyszu


Program nauczania w szkole przysposabiającej do pracy dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym


CELE EDUKACYJNE:
  1. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień manualnych i plastycznych uczniów.
  2. Rozwijanie u uczniów postawy ciekawości, otwartości, poszanowania pracy własnej i innych.
  3. Kształtowanie prawidłowej postawy wobec pracy.
  4. Zaspakajanie potrzeb własnych poprzez wykonywanie prac indywidualnie.
  5. Przygotowanie do wykonywania prac grupowo.
  6. Kształtowanie umiejętności posługiwania się różnymi materiałami, narzędziami i urządzeniami.
  7. Opanowanie prostych czynności niezbędnych w życiu codziennym, do funkcjonowania w społeczeństwie.
  8. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za wykonywaną pracę.
ZADANIA SZKOŁY:
  1. Stworzenie warunków niezbędnych do usprawniania, rozwijania umiejętności uczniów.
  2. Przygotowanie uczniów do funkcjonowania w społeczeństwie na miarę ich możliwości.
  3. Stworzenie warunków do bezpiecznego uczestnictwa uczniów w zajęciach przysposobienia do pracy.
TREŚCI KSZTAŁCENIA

I. WIADOMOŚCI WSTĘPNE
  1. Regulamin pracowni gospodarstwa domowego.
  2. Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy.
  3. Zasady bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły.
II. ORGANIZACJA I PROWADZENIE GOSPODARSTWA DOMOWEGO
  1. Pomieszczenia użytkowe i mieszkalne-funkcjonalność.
  2. Wyposażenie kuchni-umeblowanie, zastosowanie naczyń i urządzeń.
  3. Pokój dzienny-umeblowanie, wyposażenie w podstawowe urządzenia elektryczne.
  4. Łazienka- umeblowanie i wyposażenie w podstawowe urządzenia elektryczne.
  5. Obowiązki domowników (z podziałem dla dzieci i dorosłych).
  6. Prowadzenie domu, planowanie wydatków.
  7. Zakupy dla siebie i członków rodziny.- dokonywanie wyboru odpowiedniego asortymentu.
  8. Sprzęt ręczny i zmechanizowany ( rodzaje, zasada działania i obsługa z zachowaniem bezpieczeństwa pracy).
  9. Podstawowe środki czystości- rodzaje i przeznaczenie.
  10. Czyszczenie wykładzin dywanowych, posadzek.
  11. Czyszczenie i konserwacja mebli.
  12. Zastawa stołowa i naczynia z kolorowych metali- czyszczenie i konserwacja.
  13. Prace porządkowe w domu, klasie, szkole, na boisku.
  14. Prace na działce szkolnej-rabatach kwiatowych- kolejność wykonywania.
  15. Pielęgnacja roślin doniczkowych- podlewanie, przesadzanie, rozmnażanie.
  16. Bielizna osobista, sortowanie, pranie.
  17. Środki piorące- rodzaje, zastosowanie.
  18. Instrukcje dotyczące prania, prasowania, suszenia.
  19. Pranie ręczne i mechaniczne (instrukcja obsługi pralki).Organizacja stanowiska pracy.
  20. Suszenie bielizny-sposoby w zależności od rodzaju tkaniny.
  21. Prasowanie- narzędzia i przybory. Organizacja stanowiska pracy.
  22. Techniki prasowania.
  23. Urządzenia do maglowania bielizny pościelowej i stołowej- obsługa.
  24. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas prania, prasowania, maglowania.
III. MATERIAŁY PAPIERNICZE I TWORZYWA SZTUCZNE
  1. Papier- gatunki, właściwości.
  2. Organizacja stanowiska pracy .
  3. Narzędzia i przybory do obróbki materiałów papierniczych.
  4. Obróbka materiałów papierniczych- cięcie, łączenie.
  5. Tworzywa sztuczne- rodzaje, zastosowanie.
  6. Obróbka styropianu- cięcie, kształtowanie, łączenie.
  7. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
IV. DREWNO I METALE
  1. Rodzaje drzew, budowa.
  2. Narzędzia do obróbki drewna.
  3. Łączenie drewna-sposoby.
  4. Barwienie drewna.
  5. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
V. MATERIAŁY WŁÓKIENNICZE. SZYCIE I DZIEWIARSTWO
  1. Organizacja stanowiska pracy.
  2. Materiały włókiennicze-tkanina, dzianina (właściwości, zastosowanie).
  3. Nici, materiały- rodzaje (grubość, kolor).
  4. Narzędzia i przybory do szycia ręcznego-sposób posługiwania się.
  5. Wyroby użytkowe-serwetka, nakrycie głowy dla kucharza, fartuszek do pasa.
  6. Rodzaje ściegów i ich zastosowanie.
  7. Wyszywanie kolorowymi nićmi, haftowanie.
  8. Przyszywanie różnego rodzaju guzików, haftek, zatrzasek.
  9. Wciąganie gumy do wyrobu, zszywanie.
  10. Naprawa odzieży-przyszywanie łat, aplikacji.
  11. Szycie na maszynie-zszywanie, obrębianie.
  12. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
  13. Dziewiarstwo-rodzaje, zastosowanie.
  14. Zwijanie włóczki.
  15. Dziewiarstwo ręczne –technika robienia na drutach.
  16. Roboty szydełkowe-półsłupek, słupek, zakończenie roboty.
  17. Wyroby galanteryjne-z filcu, skóry, pluszu.
  18. Elementy tkactwa-ramka.
  19. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
VI. ŻYWIENIE. SPORZĄDZANIE I WYDAWANIE POSIŁKÓW
  1. Potrzeby pokarmowe dzieci, dorosłych.
  2. Składniki pokarmowe i ich znaczenie.
  3. Zasady zdrowego żywienia.
  4. Przyczyny i skutki niewłaściwego żywienia.
  5. Informacje na opakowaniach produktów-data ważności.
  6. Obsługa urządzeń gospodarstwa domowego- mikser, sokowirówka, kuchenka gazowa, mikrofalowa.
  7. Obróbka termiczna gotowych produktów.
  8. Obróbka wstępna warzyw i owoców.
  9. Rozdrabnianie warzyw i owoców.
  10. Potrawy z surowych warzyw i owoców.
  11. Obróbka cieplna warzyw i owoców.
  12. Potrawy z ziemniaków.
  13. Sporządzanie zup i sosów.
  14. Potrawy z mleka, kaszy, mięsa, drobiu.
  15. Zapasy na zimę- pasteryzacja, kiszenie, suszenie.
  16. Posiłki pojedyncze i całodzienne.
  17. Estetyka wykańczania potraw przed podaniem.
  18. Przechowywanie żywności.
  19. Wypiek ciast-rodzaje ciast, zastosowanie.
  20. Zastawa i bielizna stołowa.
  21. Nakrywanie stołu- posiłek dzienny, okolicznościowy.
  22. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas przygotowywania posiłków, podawania, pieczenia.
  23. Obsługa konsumenta.
  24. Prawa pracownika i pracodawcy.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
  1. Zna podstawowe przepisy regulaminu pracowni gospodarstwa domowego.
  2. Dostosowuje się do ustalonych reguł i zasad obowiązujących w pracowni.
  3. Zna i przestrzega podstawowych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
  4. Zna zasady obowiązujące pieszego. Zna numery alarmowe.
  5. Wymienia pomieszczenia użytkowe i mieszkalne. Wie, jaką pełnią funkcję.
  6. Nazywa i przyporządkowuje meble, urządzenia do poszczególnych pomieszczeń mieszkalnych.
  7. Przestrzega kolejności prac porządkowych.
  8. Zna obowiązki domowników z podziałem na obowiązki dla dzieci i dorosłych.
  9. Zna i posługuje się sprzętem ręcznym i mechanicznym niezbędnym do utrzymania porządku w domu.
  10. Rozpoznaje i określa przeznaczenie podstawowych środków czystości.
  11. Wie, jak należy dbać o rośliny doniczkowe.
  12. Wie, co to jest i do czego służy zastawa i bielizna stołowa.
  13. Umie nakryć do stołu stosownie do okazji.
  14. Umie podać danie i odebrać brudną zastawę.
  15. Zna podstawowe składniki pokarmowe.
  16. Zna zasady zdrowego żywienia.
  17. Umie przygotować: soki, desery, surówki, sałatki, ugotować zupę, upiec ciasto.
  18. Używa odpowiednich naczyń i narzędzi podczas sporządzania potraw.
  19. Umie prać ręcznie i w pralce. Wie, jakie proszki i płyny stosuje się do prania.
  20. Umie uprasować tkaninę żelazkiem ustawiając odpowiednią temperaturę.
  21. Umie maglować pościel, serwetki, obrusy.
  22. Wie, jakie są gatunki papieru i co można z nich wykonać.
  23. Rozpoznaje i nazywa drzewa liściaste i iglaste.
  24. Umie pomalować przedmioty z drewna.
  25. Wie, czym się różni tkanina od dzianiny.
  26. Dobiera odpowiednie nici do tkaniny: grubość, kolor.
  27. Szyje ściegiem za igłą, przed igłą, obrębowym.
  28. Wyszywa kolorowymi nićmi.
  29. Umie przyszyć guziki, łatę, aplikację.
  30. Potrafi zwijać włóczkę z motka na kłębek.
  31. Umie wykonać półsłupek, słupek szydełkiem.
  32. Tnie, zszywa filc, skórę, plusz.
  33. Zna podstawowe prawa pracownika i pracodawcy.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie