Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przygotowanie do sprawnego czytania

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2758 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W klasach początkowych uczymy dzieci sprawnego czytania. Podstawową umiejętnością jest prawidłowy, kontrolowany i płynny ruch gałek ocznych. Mój krótki program proponuje ćwiczenia, które mogą być wykorzystywane na każdym poziomie nauczania i dla odpoczynku oczu.


Program własny Agnieszki Wieczorek, nauczycielki nauczania zintegrowanego
(Realizowany był w ciągu I półrocza klasy I)


Przygotowanie do sprawnego czytania, usprawnianie pracy oczu.

Program prowadzony będzie w wymiarze 20 minut tygodniowo, codziennie około 4 minut.


W procesie sprawnego czytania podstawową umiejętnością jest prawidłowy, kontrolowany i płynny ruch gałek ocznych. Dziecko, które nie nabyło tych umiejętności lub nie panuje nad płynnym ruchem oczu, będzie miało trudności w czytaniu. Jeśli dziecko ma sprawne mięśnie gałek ocznych, nie ma porażenia tych mięśni, można je ćwiczyć podnosząc tym samym sprawność czytania.

W procesach czytania, jak twierdzą fizjolodzy, wykorzystujemy jedynie część naszego pola widzenia. Poszerzenie wykorzystywanego aktywnie w procesie czytania pola widzenia, znacznie przyspiesza czytanie.

Trzecim czynnikiem mającym ogromny wpływ na proces czytania jest koncentracja uwagi. Dzieciom trudno skupić uwagę na czytaniu, a także w klasie, z bardzo wielu powodów. Nawet chwilowa koncentracja na konkretnym, krótkim zadaniu, będzie wspomagała koncentrację ogólną.

Cele ogólne programu:

-wspomaganie kształcenia umiejętności czytania poprawnego i płynnego

-wspomaganie kształtowania umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstów literackich i innych tekstów pisanych( w tym matematycznych).

Cele szczegółowe:

-doskonalenie ruchu gałek ocznych

- doskonalenie percepcji znaków pisanych i ich rozpoznawania ( pojedynczych liter oraz całych wyrazów)

- poszerzanie pola widzenia

- doskonalenie koncentracji.

Metody pracy z dziećmi;

- ćwiczenie mięśni poruszających gałką oczną

  • Wodzenie wzrokiem po śladzie za świetlnym punktem
  • Wodzenie wzrokiem za palcem rysującym leniwe ósemki
  • Wodzenie wzrokiem w różnych kierunkach
  • Ruch gałek ocznych po obwodzie oka
-ćwiczenia poszerzające pole widzenia – zapamiętywanie liter i wyrazów eksponowanych krótko, napisanych w oddaleniu od siebie,

- ćwiczenia koncentracji uwagi

  • Skupianie uwagi na jednym przedmiocie
  • Zaznaczanie wybranych liter w tekście, np. w ciągu 1 minuty wyszukujemy a lub e,
  • Łączenie linią kolejnych liczb „rozsypanych” na kartce
  • Plątaninka – przyporządkowanie cyfr literom do których prowadzi linia krzywa
  • Wyszukiwanie w tekście powtarzających się wyrazów
  • Odszukiwanie w szeregu takich samych liczb
W ćwiczeniach wykonywanych na czas, uczniowie wykonują pracę na swoich kartkach, a następnie wstają, co oznacza zakończenie pracy, a nauczyciel nadaje kolejne numery dzieciom, które pracę wykonały. Nauczyciel notuje kolejność wykonania pracy, oraz czas najlepszego ucznia.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie