Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Opis i analiza problemu edukacyjnego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2803 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

I. IDENTYFIKACJA PROBLEMU

     Dziewczynka jest najmłodszym dzieckiem w rodzinie, ma dwóch braci starszych .Wychowuje się w normalnej rodzinie, rodzice zajmują się gospodarstwem rolnym. Dziewczynka jest rozpieszczana przez ojca i babcię, natomiast matka stara się wpajać dziecku dyscyplinę.

II.GENEZA I DYNAMIKA ZJAWISKA

     Problemy edukacyjne dziewczynki zostały zauważone przeze mnie już w pierwszych dniach września. Dziewczynka nie rozumiała podstawowych poleceń typu: wstań, połóż, nie dotykaj. Jakby nie miała w sobie wyczucia , że coś może zniszczyć, że tak nie można się zachować. Dziewczynka nie pracowała z dziećmi w czasie zajęć, nie śpiewała, nie recytowała, najczęściej kładła się pod stolikiem i wykrzykiwała zasłyszane w domu lub w telewizji słowa lub zdania. Nie potrafiła odpowiedzieć na proste pytania, zazwyczaj na wszystko odpowiadała: Ania jestem, przepraszam więcej nie będę. Miała kłopoty z poprawną wymową, jej zasób słownictwa był ograniczony, a rozwój mowy opóźniony.
     Bardzo niechętnie uczestniczyła w zabawach ruchowych, nie chciała brać udziału w zajęciach gimnastycznych. Nie zabierała się do układania puzzli, układanek, nie podejmowała prób rysowania lub malowania. Miała trudności z koncentracją uwagi. Szybko się zniechęcała przy wykonywaniu prostych zadań.
     Nawiązałam kontakt z domem rodzinnym. Przedstawiłam matce moje spostrzeżenia, uwagi i niepokoje. Prosiłam o podjęcie współpracy. Matka nie chciała ze mną rozmawiać, twierdziła, że wymyślam niestworzone rzeczy o jej grzecznej córeczce. Jednak nie ustępowałam i prosiłam o kilka informacji o rozwoju dziecka. Wtedy matka przyznała, że dziewczynka zaczęła wypowiadać pierwsze słowa w wieku 3 lat, a pierwsze proste zdania w wieku 5 lat. W domu rozmawia na tematy znane sobie. Kontakty dziewczynki z dziećmi są bardzo ograniczone, dziewczynka nigdy nie rysowała, nie malowała bo ją to nie interesowało. Jej jedynym zajęciem w domu było oglądanie z babcią telewizji. Dobrze znała bohaterów seriali, szczególnie tych, które były dla dorosłych.

III. ZNACZENIE PROBLEMU

     Dziewczynka wymaga indywidualnych form pracy, nie jest w stanie sprostać tym samym wymaganiom, jakie stawiane są innym dzieciom.
     Indywidualnie dostosowuję stopień trudności zadań do jej możliwości poznawczych, ale ciągle muszę nadzorować sposób ich wykonania. Udzielam wsparcia i częstej pomocy. Chcąc dowiedzieć się jak prawidłowo mam postępować z dziewczynką, nawiązałam kontakt z Poradnią Pedagogiczno- Psychologiczną i umówiłam termin badania. Z niecierpliwością oczekiwałam na opinię. Moje przypuszczenia się potwierdziły. Stwierdzono znacznie opóźniony rozwój mowy, małą sprawność grafomotoryczną, poważnie opóźniony rozwój intelektualny dziewczynki. Wspólnie z matką zdecydowano o ograniczonym pobycie dziewczynki na zajęciach oraz o odroczeniu o rok realizacji obowiązku szkolnego.
     Matka zaczęła jeździć z dziewczynką na zajęcia z psychologiem, rozpoczęła leczenie córki. Powoli można było zaplanować pracę z dziewczynką, jak i z pozostałymi dziećmi. Nawiązałam ścisły kontakt z rodziną. Tym razem matka podjęła współpracę. Ustalałyśmy tok postępowania w stosunku do dziewczynki.

IV. PROGNOZA NEGATYWNA
  • niepodjęcie działań w stosunku do dziewczynki spowoduje pogłębienie problemów ze zdobywaniem wiedzy,
  • rodzice nie zmienią swojego postępowania i działań w stosunku do dziecka,
  • dziewczynka nie będzie w stanie pokonać problemów
POZYTYWNA
  • wspólne działania moje, rodziców spowodują poprawę zachowania dziewczynki,
  • dziewczynka zacznie osiągać sukcesy w nauce,
V. PROPOZYCJE ROZWIĄZANIA

Wnioski do dalszej pracy:
  • dążenie do poprawy zachowania i próba aktywizacji dziewczynki,
  • ciągła i ukierunkowana współpraca z domem rodzinnym,
  • przydzielenie dziewczynce choćby minimalnej funkcji w klasie (opieka nad kwiatami na oknie), co spowoduje, że poczuje się doceniona przez inne dzieci i nauczycielkę,
  • konieczne jest zwiększenie poczucia własnej wartości poprzez ciągłe chwalenie dobrego zachowania, starannie i estetycznie wykonanej, i co najważniejsze dokończonej każdej pracy,
  • częste ćwiczenia indywidualne z nauczycielem,
  • urozmaicenie zajęć, by jak najdłużej utrzymywać koncentrację dziewczynki,
  • wydawanie krótkich, zwięzłych i konkretnych poleceń,
  • wdrożenie do zajęć ruchowych,
  • Odbywanie częstych rozmów z dziewczynką o jej zainteresowaniach, odczuciach, wspomnieniach.
VI. WDRAŻANIE ODDZIAŁYWAŃ

     Dziewczynka po dwóch latach uczęszczania do oddziału przedszkolnego, rozpoczęła naukę w klasie I. Nauczycielka dostosowała podręczniki i wymagania do możliwości dziewczynki.

VII. EFEKTY ODDZIAŁYWAŃ

Dziewczynka kończąc oddział przedszkolny potrafiła
  • skupić dłużej uwagę na wykonywanej pracy,
  • zmieniła się pod względem swojego zachowania, nastąpiła diametralna zmiana,
  • rysuje, maluje, choć jej prace są jeszcze ubogie w szczegóły,
  • zaczęła rozpoznawać kolory,
  • rozpoznaje litery: a, o . e ,t, m., k,
  • zaczyna liczyć do 5,
  • potrafi porozumiewać się z innymi dziećmi,
  • wspólnie się bawić z nimi,
  • odpowiada na proste pytania,
     Jestem zadowolona że, dziewczynka chętnie przychodzi do szkoły. Z zapałem podchodzi do stawianych przed nią zadań. Jest pogodna, uśmiechnięta i zadowolona. Jest również lubiana przez swoje koleżanki i kolegów, którzy chętnie jej pomagają w różnych pracach. Tak więc sprawdza się prognoza optymistyczna. Jestem dumna z postępów dziewczynki.

Opracowała: Mariola Kudełka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie