Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wpływ psychospołecznych czynników na proces uczenia się

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 11202 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Efektywność kształcenia zależy od wielu czunników i nawet przy dużych chęciach do nauki wyniki mogą być mierne, jeżeli inne warunki czy predyspozycje do uczenia się nie bedą sprzyjające. W pracy opisano psychospołeczne czynniki, które wpływają na proces uczenia się:poziom rozwoju umysłowego, pamięć, motywacje oraz środowisko domowe ucznia.

 Uczenie się jest jedną z form działania ludzkiego , głównie dzieci i młodzieży. W momencie, kiedy dziecko osiąga wiek szkolny i rozpoczyna naukę, uczenie staje się jego parcą oraz głównym czynnikiem rozwoju psychicznego. W okresie młodszego wieku szkolnego współpracują ze sobą dwie formy uczenia się, a mianowicie:
  • uczenie się nie zamierzone;
  • uczenie się zamierzone, dowolne.
      Należy jednak podkreślić, jak piszą M. Przetacznik-Gierowska i G. Makiełło-Jarża, iż „uczenie się dopiero stopniowo staje się procesem zamierzonym i świadomym, podejmowanym przez dziecko w celu przyswojenia określonych treści programowych i opanowania podstawowych sprawności.
     (...) Przez pierwszy a czasem i drugi rok nauki dziecko przystosowuje się do nowego systemu szkolnego, do wymagań nauczyciela” ( M. Przetacznik-Gierowska, G. Makiełło-Jarża, 1985r., s. 351 ). Odnosząc się do powyższych stwierdzeń można wysunąć wniosek, iż jednym z głównych zadań rozwojowych tego okresu jest wykształcenie u dziecka umiejętności zamierzonego, dowolnego uczenia się pod kierunkiem nauczyciela. Oznacza to, że uczeń ma zdobyć w pierwszych latach swojego pobytu w szkole podstawy wiedzy naukowej i opanować je, zarówno pod względem pamięciowym, jak i wykształcić w sobie umiejętność stosowania tej wiedzy w praktyce. Zatem uczenie staje się „procesem celowym, świadomym, zorganizowanym i kontrolowanym. Wynikiem tego procesu jest jakiś efekt końcowy, osiągnięcie zamierzonego celu, różnica w wiadomościach i umiejętnościach, która powstaje pomiędzy stanem wyjściowym a stanem końcowym czynności uczenia się. Wynikiem uczenia się jest także poprawianie już posiadanego stanu wiedzy lub umiejętności w określonym kierunku” ( K. M. Czarnecki, 1997, s. 62 ).
     Proces uczenia się może przybierać różne rodzaje oraz formy. Biorąc pod uwagę kryterium poznawcze można wyróżnić następujące rodzaje uczenia się ludzi:
  • uczenie się treści teoretycznych, ogólnych;
  • uczenie się treści praktycznych, służących bezpośrednio działaniu;
  • uczenie się treści związanych z życiem społecznym, zachowaniem się wśród ludzi, w sytuacjach społecznych.
     Uczenie się jest zjawiskiem poniekąd psychicznym, poniekąd społecznym, na którego efektywność ma wpływ bardzo wiele czynników. Do najważniejszych z nich można zaliczyć:
  • poziom inteligencji uczącego się;
  • motywację do uczenia się;
  • pamięć;
  • środowisko domowe ucznia.
    Inteligencja jest drugą, obok układu nerwowego, cechą osobowości, której przypisuje się decydujące znaczenie dla efektów działalności człowieka. Istnieje wiele poglądów dotyczących rozwoju umysłowego i inteligencji, jednakże procesy umysłowe są tak złożone, że trudno określić ich zakres. W szerokim sensie, jak pisze Ch. E. Skinner „rozwój umysłowy obejmuje zdolności w zakresie pamięci, wyobraźni, mowy, percepcji, pojęć oraz zdolności rozwiązywania problemów” ( Ch. E. Skinner, 1971r., s. 204 ). Zdaniem J. Pietera „inteligencja jest to – krótko mówiąc – zdolność do myślenia. Myślenie zaś jest to przede wszystkim czynność rozwiązywania problemów (...). A zatem inteligencja jest zdolnością rozwiązywania problemów” ( J. Pieter, 1967r, s.276 ).
     Według poglądu wielu psychologów i pedagogów ( np. Binet, Terman ) inteligencję można zdefiniować jako ogólną zdolność uczenia się, rozumowania, przyswajania pojęć i operowania abstrakcją. Najnowsze teorie zakładają istnienie wielu inteligencji. Howard Gardner przedstawił siedem rodzajów inteligencji a podstawą jego teorii jest twierdzenie, że nie istnieje jedna monolityczna zdolność umysłowa.
     Autor wyróżnia następujące rodzaje inteligencji:
  1. Inteligencję językową – jest to uniwersalna, szybko rozwijająca się umiejętność werbalnego porozumiewania się ludzi.
  2. Inteligencję muzyczną – pozwala ludziom tworzyć, przekazywać i rozumieć znaczenie, jakie niesie za sobą dźwięk.
  3. Inteligencję matematyczno-logiczną – polega na rozumieniu abstrakcyjnych relacji i posługiwaniu się nimi.
  4. Inteligencję przestrzenną – jest zdolnością polegającą na spostrzeganiu informacji wzrokowych lub przestrzennych, transformowaniu i modyfikowaniu ich oraz odtwarzaniu wrażeń wzrokowych, nawet bez odniesienia do pierwotnego bodźca wzrokowego.
  5. Inteligencję kinestetyczną – polega na użyciu swojego ciała do „rozwiązywania problemów lub tworzenia produktów”. Podstawowe operacje związane z tą inteligencją to kontrolowanie własnej motoryki i zdolność manipulowania przedmiotami.
  6. Inteligencję intrapersonalną – zależy przede wszystkim od umiejętności rozróżniania własnych uczuć.
  7. Inteligencję interpersonalną – polega głównie na zdolności do rozpoznawania i odróżniania uczuć, przekonań i intencji innych osób ( por. H. Gardner, 1993r. ).
     Badania nad wpływem inteligencji na różne „dziedziny” życia ludzkiego, w tym i osiągane wyniki w nauce towarzyszyły całemu rozwojowi psychologii – od początków istnienia tej nauki. Powstało wiele prac omawiających znaczenie inteligencji w życiu człowieka.
     W zakresie problematyki związanej z nauczaniem i uczeniem się przeprowadzono liczne badania w różnych krajach, których głównym celem było znalezienie odpowiedzi na pytanie o zależności między poziomem inteligencji uczniów i ich osiągnięciami w nauce. Do najbardziej znanych należą m.in. badania przeprowadzone przez psychologów: Millera, Hale’a i Stevensona. Autorzy ci obliczyli współczynnik korelacji między wskaźnikami uczenia się, które to wskaźniki osoby badane uzyskiwały przy rozwiązywaniu różnych zadań, a ilorazem inteligencji. Wyniki uzyskane w tych badaniach świadczą o istnieniu pozytywnej korelacji między poziomem inteligencji a osiągnięciami w uczeniu się ( por. T. Lewowicki, 1975r. ).
     O podobnych badaniach pisze także D. R, Green, który stwierdza, iż „wszelkie poziomy indywidualnych osiągnięć w szkole – w postaci bądź oceny szkolnej, bądź wyników specjalnych sprawdzianów czy wystandaryzowanych testów- wskazują stałą i wysoką korelację dodatnią z ilorazami inteligencji i wynikami innych pomiarów uzdolnień szkolnych” ( D.R. Green, 1970r., s.23). Istota inteligencji zajmowała wielu badaczy.
     Na początku ubiegłego stulecia opracowano testy inteligencji, których głównym celem było mierzenie w sposób bardzo dokładny zdolności i możliwości umysłowych dzieci i młodzieży. Do najbardziej znanych testów należy Skala Inteligencji dla Dzieci Wechslera, którą można stosować w badaniach osób w wieku od 5 lat aż do okresu młodzieńczego. Składa się ona z pięciu testów werbalnych i pięciu testów niewerbalnych, z dwoma testami alternatywnymi, jednym werbalnym i jednym niewerbalnym. Skala Inteligencji Wechslera jest dosyć szeroko rozpowszechniona i stosowana. Inną popularną i powszechnie znaną metodą badania inteligencji dzieci i młodzieży jest Skala „Narysuj człowieka” F. Goodenough.
     Autorka tej skali wykazała, że w rysunkach dziecięcych bardziej ujawnia się rozwój intelektualny niż estetyczny oraz, że są one uzależnione od stopnia tego rozwoju. ” ( B. Hornowski, 1970r., s. 104 ). Wiarygodność i rzetelność pomiarów skali Goodenough „Narysuj człowieka” była poddana różnorodnym pomiarom statystycznym, a otrzymane wyniki wykazały wysokie współczynniki rzetelności i wiarygodności tego testu. Inteligencja, jakkolwiek mierzona i opisywana, jest tylko jednym z wyznaczników sukcesów w szkole. Należy pamiętać, że same uzdolnienia nie przesądzają jeszcze o wynikach uczenia się. Wraz z nimi musi iść w parze praca ucznia, a ta związana jest z jego celami i motywacją.
     Rozwój motywacji u dzieci w młodszym wieku szkolnym jest procesem złożonym i obejmuje te wszystkie wyznaczniki i warunki, które znajdują się głównie po stronie ucznia. W literaturze psychologicznej i pedagogicznej spotkać można rozmaite określenia dotyczące pojęć motyw, motywacja. Termin motyw w ujęciu słownikowym oznacza „czynniki wewnętrzne natury psychicznej i fizjologicznej, świadomie lub nieświadomie skłaniające do określonego działania; pobudki; powody; uzasadnienie postępowania lub rozumowania” ( Słownik Języka Polskiego, 1993, s. 404 ).
     Zdaniem Z. Putkiewicza „motyw to proces wewnętrzny organizmu warunkujący dążenie (działanie) jednostki ku określonym celom” ( J. Strelau, A. Jurkowski, Z. Putkiewicz, 1976, s. 472 ). Jeżeli chodzi o motywację to J. Zborowski stwierdza, że należy pojmować jako „witalną, podstawową komponentę każdego zachowania” ( J. Zborowski, 1961, s. 52 ). J. Kozielecki wyraża opinię, że w pracy wychowawczej poczesne miejsce zajmuje motywacja. Autor stwierdza, że jednym z najważniejszych zadań, jakie stoją przed szkołą jest „określanie warunków i zasad kształtowania motywów pośrednich, motywów uczenia się, które są niezbędnym warunkiem podniesienia efektywności szkoły (...).
     Motywacja jest funkcją siły motywu, a więc pobudki wewnętrznej i sytuacji zewnętrznej” ( J. Kozielecki, 1962, s. 15 ). Na temat znaczenia motywów wypowiada się J. Pieter , według którego „ilekroć mowa o warunkach skutecznego uczenia się, na pierwszym miejscu – wśród warunków psychicznych - stawiać trzeba motywy, skłaniające do działania” ( J. Pieter, 1967, s. 81 ). M. Przetacznikowa stwierdza, że „poznanie przez wychowawcę dominujących motywów wychowanka oraz znajomość hierarchii jego motywów umożliwia przewidywanie jego zachowania i kierowanie rozwojem osobowości” ( M. Przetacznikowa, 1981, s. 399 ).
     Teoretycy motywacji dokonują różnego rodzaju klasyfikacji motywów. J. Pieter wyróżnia następujące motywy uczenia się:
  • „wpływ sugestywny nauczyciela i całej sytuacji szkolnej;
  • obawa przed złą oceną i karą;
  • ciekawość i zainteresowanie;
  • ambicja;
  • siła nawyków;
  • praktyczna przydatność wiedzy;
  • potrzeba świadectwa szkolnego, aby przejść do następnej klasy;
  • motywy ideowe i światopoglądowe” ( J. Pieter, 1967, S. 86 ). M.
Tyszkowa w wyniku przeprowadzonych badań przyjmuje następujące kategorie motywów:
  • motywy poznawcze;
  • dążenie do osiągania dobrych ocen i pochwał;
  • motywy praktyczno – życiowe;
  • wzgląd na innych ludzi;
  • dążenie do wyróżniania się;
  • poczucie adekwatności;
  • motywy lękowe;
  • poczucie obowiązku;
  • związek uczuciowy ze szkołą;
  • motywy społeczno-praktyczne ( por. M. Tyszkowa, 1990 ).
     Często za najbardziej wartościowe dla uczenia się szkolnego uważa się motywy poznawcze. Jak pisze T. Węglińska, opierając się na spostrzeżeniach I. Obuchowskiej „motywy poznawcze mają swoje źródło w potrzebie poznawczej, jednej z podstawowych potrzeb psychicznych człowieka. Gdy się rozwiną, nie wymagają dalszych wzmocnień z zewnątrz, ich rozwój w znacznej mierze opiera się na mechanizmie samo wzmacniania”( T. Węglińska, 1999, s. 140 ).
     Inną, w znacznym stopniu rozwiniętą u uczniów grupą motywów są motywy ambicyjne, które „mają na celu uzyskanie sukcesu, uzyskanie wyników lepszych w porównaniu z innymi, a także z poprzednimi własnymi wynikami. Niekiedy sądzi się, że motywy takie są niewychowawcze, gdyż są mało uspołecznione. Pogląd ten jest niesłuszny, bowiem mechanizm dążenia do osiągnięć jest podstawowym mechanizmem samodoskonalenia się” ( Tamże, s. 140 ). Niejednokrotnie pobudką do uczenia się stają się motywy lękowe.
     Należą do nich: lęk przed złą oceną i jej konsekwencjami, strach przed karą, obawa przed naganą lub przykrymi uwagami w szkole i w domu. Gdy lęk jest motywem dominującym, w znacznym stopniu utrudnia pracę dziecka i jest obciążeniem dla całego jego rozwoju psychicznego ( por. Z. Putkiewicz, 1969 ). Aby proces uczenia się mógł przebiegać prawidłowo bardzo ważną staje się kwestia zaspokajania pewnych potrzeb psychicznych ucznia. Stosowanie bodźców, które zwiększą siłę motywacji może w znacznym stopniu pozytywnie wpłynąć na osiągnięcia szkolne.
     Uczenie się wymaga istnienia mechanizmu przechowywania nabytych informacji, czyli pamięci. Aby doświadczenia i wiadomości, które są zdobywane przez uczącego się mogły pozytywnie wpływać na osiągane przez niego wyniki, muszą być one zarejestrowane i w jakiś sposób ujawnione w stosownym momencie. Pamięć obejmuje zatem nabywanie informacji, ich utrwalanie, przechowywanie i odtwarzanie. Jak pisze G. Ungar „bez nabywania wiadomości nie można by ich przechowywać w pamięci, bez ich utrwalenia uczenie się byłoby pozbawione sensu. Trudno jest dokładnie określić, gdzie kończy się uczenie , a gdzie zaczyna pamięć.
     Teoretycznie uczenie się jest nabywaniem nowych wiadomości, natomiast pamięć obejmuje nabywanie informacji, ich utrwalanie, przechowywanie i odtwarzanie, zaś pomiędzy nimi zachodzą procesy umożliwiające dodawanie świeżo nabytych wiadomości do nagromadzonych już w pamięci oraz ich integrację” ( G. Ungar, 1980, s. 39 ). I. Kurcz stwierdza, że „pamięć i uczenie się są to dwie strony tego samego procesu przyswajania przez organizm nowych doświadczeń. Pamięć jest zdolnością organizmu do przechowywania tych doświadczeń (...), a uczenie się jest przejawem tego przechowania w zachowaniu się organizmu. Zarówno w procesie nabywania wiedzy, jak i w procesie nabywania umiejętności zaangażowane są pamięć i uczenie się” ( I. Kurcz, 1992, s.100 ).
     Doświadczenie dziecka kształtuje się przede wszystkim na podłożu pamięci długotrwałej, która w pierwszych latach życia ma charakter mimowolny, a dopiero później przeobraża się w pamięć dowolną. Istotne znaczenie w procesie uczenia się odgrywa także pamięć mechaniczna i logiczna. Wraz z wiekiem dziecka wzrasta sposób odtwarzania materiału, w który coraz silniej włączone są procesy myślenia. Równie duży wpływ na osiągane wyniki w nauce ma najbliższe środowisko, w którym dziecko żyje, rozwija się i zdobywa doświadczenie. Potocznie przez środowisko rozumie się zwykle wszystko to, co nas otacza, w czym żyjemy i działamy.
     W literaturze spotkać można różne definicje środowiska. Wiesława Kuśmierz przytacza definicję Heleny Radlińskiej, która określa środowisko jako „zespół warunków, wśród których bytuje jednostka i czynników kształtujących jej osobowość, oddziałujących stale lub przez dłuższy czas” ( W. Kuśmierz, 2001, s.211 ). Z. Putkiewicz stwierdza, że „mówiąc o środowisku ucznia, najczęściej mamy na myśli środowisko społeczne, określane jako zespół warunków i czynników osobowych i materialnych, powstających w wyniku współdziałania ludzi odgrywających główną rolę w kształtowaniu się osobowości społecznej jednostki” ( Z. Putkiewicz, 1976, s. 294 ). Pierwszym i najważniejszym środowiskiem społecznym dla dziecka jest rodzina, w której się ono wychowuje.
     Mówiąc o rodzinie należy podkreślić znaczną złożoność pełnionych przez nią funkcji:
  • „rodzina jest pierwszą grupą społeczną, z którą jednostka się styka, a zatem dzięki niej się socjalizuje i staje się zdolna do uczestnictwa w życiu społecznym;
  • dzięki oddziaływaniom wychowawczym rodziny, zarówno tym świadomym i zamierzonym, jak i niezamierzonym, kształtują się podstawowe zręby osobowości dziecka, jego postawy, potrzeby oraz sposoby ich zaspokajania;
  • dzięki kształtowaniu potrzeb i stawianiu wymagań rodzina wpływa także na rozwój umiejętności i zdolności oraz na poziom osiągnięć dziecka” ( I. Borzym, 1979, s. 55 ).
     Nasuwa się zatem wniosek, że to rodzina determinuje, modyfikuje i stymuluje rozwój dziecka. Rodzice kształtują dzieci stosownie do swoich wyobrażeń o tym, jakim powinien być człowiek. T. Nowacki pisze, że „warunki wychowania w rodzinie sprzyjają wytwarzaniu się określonych typów zachowań dziecięcych, wyrabiają jedne cechy, zaniedbują inne, czy wręcz nie pozwalają rozwinąć się określonym cechom” ( T. Nowacki, 1977, s. 117 ).
     Także wyniki uczenia się dziecka są w znacznej mierze zasługą rodziców jako organizatorów i propagatorów nauki. Zdaniem Z. Putkiewicza „efekty uczenia się dziecka zależą w dużej mierze od stosunku rodziny do jego nauki i od organizacji warunków sprzyjających nauce. Stosunek rodziców do nauki wpływa na postawę dziecka do pracy szkolnej, do wymagań szkoły, do zadań jakie ma wykonać” ( Z. Putkiewicz, 1969, s. 148 ). Możliwości rozwojowe dziecka w rodzinie wyznaczają różnorodne czynniki, do których należą: dbałość rodziny o dziecko, pozycja dziecka w rodzinie, kultura środowiska rodzinnego, warunki mieszkaniowe i bytowe rodziny, jej poziom moralny, kultura techniczna.
     Podsumowując, można stwierdzić, że na proces uczenia się i jego wyniki wpływ ma wiele czynników. Można je ująć w dwie podstawowe grupy: pierwszą z nich będą właściwości indywidualne ucznia, do których zaliczamy inteligencję, pamięć oraz motywację. Drugą grupę stanowią właściwości środowiska pozaszkolnego ucznia, do którego zalicza się także jego rodzina. Każda z tych grup czynników wpływa inaczej na efekty uczenia się, ale od ich współdziałania zależy, jaki będzie poziom osiągnięć ucznia. Na tej podstawie można wysunąć następujące postulaty: 1. Nauczyciel powinien postrzegać swojego wychowanka jako całość psychofizyczną i społeczną.
     Wymaga to głębszego poznania właściwości procesów rozwojowych i diagnozowania indywidualnych możliwości każdego dziecka.
  1. Diagnoza możliwości ucznia powinna być początkiem pełnej indywidualizacji procesu kształcenia, np. pod kątem predyspozycji pozostających na najwyższym poziomie. Indywidualizacja ma optymalnie przygotować każdego ucznia do osiągnięcia sukcesu edukacyjnego.
  2. W swojej pracy nauczyciel powinien stosować taki rodzaj bodźców , które zwiększą siłę pozytywnej motywacji, co w znacznym stopniu wpłynie na osiągnięcia szkolne uczniów.
  3. Nauczyciel powinien mieć świadomość konieczności eliminowania lękowych motywów uczenia się, ponieważ gdy lęk jest motywem dominującym w znacznym stopniu utrudnia pracę szkolną dziecka. 5. Wspomaganie rozwoju dziecka możliwe jest tylko przy dobrej znajomości wychowanka i środowiska, w którym się wychowuje. Tylko dokładna obserwacja ucznia, rzetelna informacja i ścisła współpraca ze środowiskiem rodzinnym pozwala na właściwe opracowanie treści, metod i form kształcenia, umożliwiających rozwój dziecka.
  4. Samodzielne predyspozycje intelektualne nie przesądzają o wynikach uczenia, należy więc odpowiednio wzmacniać lub modyfikować pozostałe czynniki wpływające na efekty kształcenia.
Opracowała: mgr A. Dziewit

BIBLIOGRAFIA
  1. Czarnecki K.: Podstawy psychologii ogólnej dla nauczycieli. Kraków, 1997.
  2. Garden H.: Teoria wielu inteligencji. Warszawa, 1993.
  3. Green D. R.: Psychologia szkolna. Warszawa, 1970.
  4. Hornowski B.: Badania nad rozwojem psychicznym dzieci i młodzieży na podstawie rysunku postaci ludzkiej. Wrocław-Warszawa-Kraków, 1970. 5. Kurcz I.: Pamięć. Uczenie się. Język. W: Tomaszewski T. (red. ): Psychologia ogólna. Warszawa, 1992.
  5. Nowacki T.: Teczka biograficzna ucznia. Warszawa, 1977.
  6. Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G.: Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego. Warszawa, 1985.
  7. Pieter J.: Psychologia uczenia się. Warszawa, 1967. 9. Przetacznikowa M.: Wychowanie a kształtowanie osobowości.W: Psychologia wychowawcza. W-wa, 1981.
  8. Putkiewicz Z.: Uczenie się i nauczanie. Warszawa, 1969.
  9. Skinner Ch. E.: Psychologia wychowawcza. Warszawa, 1971.
  10. Tyszkowa M.: Zdolności, osobowość i działalność uczniów. Warszawa, 1990.
  11. Ungar G.: Pamięć. Warszawa, 1980.
  12. Węglińska M.: Motywacje szkolne dzieci w młodszym wieku szkolnym. Szczecin, 1999.
  13. Zborowski J.: Proces nauki domowej ucznia. Warszawa, 1961.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie