Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak stworzyć dobre zadanie? - tworzenie zadania, kartoteki i schematu punktowania

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4274 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zapewne wszystkim nauczycielom zalezy, aby to właśnie ich klasa osiągnęła najwyzsze wynikina sparwdzianie dla klas VI. Przydatne na pewno w tym będą ćwiczenia i zadania, które w odpowiedni sposób przygotuja szóstoklasistów do tego sprawdzianu i do specyfiki zadan jakie sie na nim pojawiają. Prezentuje tutaj mini poradnik jak utworzyć swoje zadanie, kartoteke do tego zadania i odpowiedni schemat punktowania.

Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej, sprawdza opanowanie umiejętności niezbędnych na wyższym etapie kształcenia i przydatnych w życiu.
Zadania na sprawdzianie ułożone są w ten sposób, aby sprawdzać jakie umiejętności i jaka wiedzę zdobył uczeń w trakcie nauki. Poprzez pogrupowane standardy, sprawdzanych jest 5 umiejętności.
Nauczyciel w swojej pracy może również sam tworzyć zadania, które będą sprawdzały, czy uczeń opanował daną umiejętność i w jakim stopniu przyswoił wiedzę. Trzeba postawić przed uczniem zadanie, którego rozwiązanie wymaga posłużenia się wybrana umiejętnością. Chodzi tutaj najbardziej o utworzenie dobrego zadania otwartego, z którymi uczeń będzie miał do czynienia na sprawdzianie. Ważne jest także utworzenie dobrego schematu punktowania (kryteria wg których ocenimy pracę). Należy uczniów niejako przyzwyczaić do sposobu oceniania wg kryteriów, punktowania wypracowania. Ocenianie takie różni się od oceniania tradycyjnego.
Przy tworzeniu zadania, na pewno należy znać standardy wymagań, które są normą wiedzy i umiejętności. Standardy podzielone są na 5 grup, tyle ile jest umiejętności, jakie sprawdzane są na koniec VI klasy:

1. Czytanie
2. Pisanie
3. Rozumowanie
4. Korzystanie z informacji
5. Wykorzystanie wiedzy w praktyce.

Do każdej umiejętności przypisanych jest po kilka standardów, które wyznaczają to, co powinien wiedzieć uczeń kończący szkołę podstawową. Przy tworzeniu kartoteki do zadania będzie przydatna znajomość numeru standardu. Chodzi tutaj w szczególności o pierwszą liczbę numeru standardu. Jeśli numer rozpoczyna się od liczby 3 (np. 3.2) wiadomo, ze zadanie będzie dotyczyło umiejętności rozumowania , a dalej konkretny standard – „przedstawia przyczyny i skutki wydarzeń i zjawisk” (cyfra 2)



Standard
4. 2.





Cyfra „4” informuje, ze zadanie Standard „2” należący do umiejętności sprawdza umiejętność korzystania „korzystanie z informacji”, czyli „uczeń" z informacji analizuje oferty mediów kierowane do dzieci i młodzieży, wybiera wśród tych ofert, kierując się wskazanymi kryteriami (osadzonymi także w wartościach)”


Zadanie może być tak skonstruowane, że może sprawdzać opanowanie kilku umiejętności i kilku standardów. Najczęściej będą to wtedy zadania tzw. rozszerzonej odpowiedzi (RO).

Oto formy zadań jakie nauczyciel może tworzyć i z jakimi może spotkać się uczeń na sprawdzianie.

1. Rozszerzonej odpowiedzi (RO) – uczeń pisze dłuższy tekst na zadany temat lub rozwiązuje zadanie wymagające wielu różnych czynności.
2. Krótkiej odpowiedzi (KO) – uczeń podaje rozwiązanie zadania, problemu w formie pojedynczego słowa, liczby, zadania lub wyrażenia arytmetycznego.
3. Z luką (L) – uczeń uzupełnia zdanie brakującym wyrazem, zwrotem lub wyrażeniem
4. Wyboru wielokrotnego (WW) – uczeń wybiera prawidłową lub najlepszą odpowiedź spośród kilku podanych propozycji.
5. Na dobieranie (D) – uczeń dobiera pary wyrazów, zwrotów lub wyrażeń według podanych kryteriów.
6. Prawda – fałsz (PF) – uczeń ocenia prawdziwość podanych zdań lub wyrażeń matematycznych.
Do każdego zadania najlepiej należy stworzyć sobie tzw. kartotekę, aby mieć jasność jaką umiejętność i czynność się bada, sprawdza. Oto co powinno się znaleźć w kartotece:


Czynność badana zadaniem
Standard
Typ zadania
Liczba punktów

Uczeń wyraża własne opinie i próbuje je uzasadnić wyjaśniając swoje stanowisko, używa odpowiednich argumentów.



3.4

KO

2 p.



Następnie warto stworzyć dokładny schemat punktowania, w którym umieścimy szczegółowe kryteria oceny:



Kryteria oceny

Punkty

a. (wyjaśnienie za co przyznajemy punkt)

0-1

b. (wyjaśnienie za co przyznajemy punkt).

0-1




Oto przykład utworzonego zadania krótkiej odpowiedzi (KO) wraz z kartoteka i schematem punktowania:


Zadanie



Chciałbyś, aby twój komputer został podłączony do Internetu. Rodzice wciąż się zastanawiają, czy to dobry pomysł. W jaki sposób przekonasz ich, do tego pomysłu?


...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
................................................................................................................



Kartoteka


Czynność badana zadaniem

Standard

Typ zadania

Liczba punktów

Uczeń formułuje wypowiedzi ze świadomością celu

2.2

KO

2p.



Schemat punktowania


Kryteria oceny

Punkty

a. Wypowiedź zawiera co najmniej dwa sensowne, przekonujące argumenty

0-1

b. Wypowiedź zawiera prośbę skierowaną do rodziców.

0-1



autor: Radosław Stańczak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie