Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przygotowanie dziecka do nauki szkolnej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1505 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Dziecko rozpoczynające naukę szkolną powinno być do niej odpowiednio dojrzałe. Jego rozwói fizyczny, umysłowy, ruchowy i emocjonalno-społeczny musi osiągnąć taki poziom, który pozwala na sprostanie wymaganiom stawianym przez program nauczania i wychowania.
O powodzeniu dziecka w szkole w dużym stopniu decyduje poziom jego dojrzałości szkolnej czyli gotowość do rozpoczęcia nauki.

Od dziecka 7-lelniego oczekuje się dobrego stanu fizycznego, który zniesie trud kilkugodzinnej pracy . Praca nie powinna doprowadzać do nadmiernego zmęczenia i hamowania rozwoju organizmu. O iego fizycznej dojrzałości do podjęcia nauki szkolnej decyduje stan zdrowia w latach wcześniejszych. Jest to odporność na choroby i zmęczenie prawidłowy słuch i wzrok, sprawność ruchowa i manualna. Właściwa zdolność percepcji pozwoli przyszłemu uczniowi na właściwy odbiór, analizowanie i syntetyzowanie nowych dla dziecka treści, a także abstrakcyjnych form.tj.: litera, wyraz, liczba. Właściwy poziom myślenia umożliwi wykonywanie operacji umysłowych w postaci działań arytmetycznych, formułowania zdań o prawidłowej, coraz bardziej złożonej strukturze logicznej.

Przeważająca w okresie przedszkolnym uwaga mimowolna przekształca się w uwagę dowolną. Ułatwi ona dziecku zainteresowanie treściami nauczania oraz zapamiętanie ich w odpowiednim stopniu.

Sprawność ruchowa dziecka i umiejętności z nią związane powinny być na takim poziomie aby gwarantowały samodzielność w zakresie samoobsługi. Sprawność manualna umożliwi opanowanie umiejętności posługiwania się ołówkiem, kredkami, nożyczkami co pozwoli na rozwijanie twórczości dziecka, a w szczególności przyswojenie sztuki pisania i szybkie zautomatyzowanie tej czynności. O społecznej dojrzałości dziecka świadczy stopień samodzielności i zaradności w różnych sytuacjach. Im dziecko zaradniejsze tym jaśniej i ufniej spogląda na świat. Jego reakcje ruchowe i emocjonalne przejawiając się powinny w zachowaniu spokoiu na lekcji, podporządkowaniu się nakazom i zakazom, w bezkonfliktowych kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi. Siedmiolatek wykonując różne prace, powinien doprowadzać je do końca. Sprzyja to wyrabianiu wytrwałości w dążeniu do celu i systematyczności.

Dojrzałość społeczna, a przede wszystkim takie cechy jak: staranność, obowiązkowość, systematyczność, ambicja i zdolność do samooceny, odgrywają ważna rolę w procesie nauki pisania.Istotnym czynnikiem kształtowania się w dzieciach mowy komunikatywnej, która jest niezbędna przy nauce czytania są kontakty społeczne. Dziecko 6-ietnie powinno mówić poprawnie pod względem gramatycznym i artykulacyjnym, mieć bogaty zasób słów i pojęć, posiadać umiejętność swobodnego i zrozumiałego dla otoczenia wypowiadania się, opowiadania wrażeń, przeżyć, wyrażania swoich pragnień czy ocen. Aby dziecko mogło opowiadać, musi przeżywać, spostrzegać, poznawać, działać. Przygotowując dziecko 6-letnie do roli ucznia, należy zwrócić uwagę na wstępna naukę czytania i pisania. Szczególnie jest tu potrzebna zdolność dokonywania analizy i synteza słuchowej oraz wzrokowej.Usprawnianie ręki ma duże znaczenie dla nauki pisania. Efekt pozytywny uzyskamy poprzez działalność plastyczną i czynności graficzne. Przy nauce pisania niezbędna jest koordynacja wzrokowo-ruchowa oraz kontrola wzroku nad czynnościami ręki. Nie wszystkie dzieci rozwijają się jednakowo. Każde ma swoja indywidualna drogę rozwoju, Różnice między dziećmi mogą występować w odmiennych zakresach i stopniach nasilenia.

U ich podłoża leżą uwarunkowania biologiczne i społeczno-wychowawcze.Dzieci przychodzące do szkoły tylko pozornie mają różny start. Uznane za dojrzale do szkołymogą wykazywać niższy poziom od spodziewanego. Co w większości przypadków zostaje wyrównane w trakcie nauki szkolnej.Poziom dojrzałości szkolnej dzieci zależy od środowiska rodzinnego.Wiele dzieci osiąga dojrzałość w wieku 6 lat, wiele dochodzi do niej w wieku lat 7.Zdarza się, że dzieci osiągają tą gotowość później.Największy wpływ na to wywiera miejsce zamieszkania, wykształcenie i zawód rodziców dziecka, warunki mieszkaniowe, uczęszczanie do przedszkola.Ważne są też bodźce rozwojowe, których dostarcza środowisko, a także możliwośćnabywania doświadczeń życiowych. Gotowość dziecka uwarunkowana jest jego ogólna dojrzałością psychofizyczną oraz emocionalnospołeczną.

O powodzeniu dziecka w szkole, oprócz wyposażeniaIntelektualnego,bogatego zasobu wiadomości i umiejętności. dobrze wykształconej mowy decyduje także zdrowie fizyczne oraz cechy osobowości. Istotna jest także dobra orientacja w otoczeniu, jak również właściwe zaaklimatyzowanie się w grupie społecznej.7-latek powinien pozyskiwać przyjaciół, zgodnie działać z rówieśnikami, solidnie wykonywać swoje obowiązki.Jedną z zasadniczych spraw w przygotowaniu dziecka do szkoły jest wzbudzanie motywacjido nauki i pójścia do szkoły. Szkołą nie wolno straszyć. Przeciwnie należy podkreślać, że będzie tam przyjemnie, ciekawie. Rodzice nie powinni zmuszać dziecka do ćwiczeń przygotowawczych, krytykować, ośmieszać, porównywać z innymi dziećmi. Wykonywanie w domu zadań i ćwiczeń nie powinno trwać zbyt długo. Lepiej zasiadać do nich częściej, ale na krótszy czas przeplatając swobodnym ruchem.

Znużone i przemęczone ćwiczeniami dziecko może zawczasu zniechęcić się do nauki, na pójście do szkoły oczekiwać z lękiem, co oznaczałoby osiągnięcie zupełnie przeciwnych rezultatów.W procesie przygotowania dzieci do życia szkolnego istotną rolę odgrywa współprac rodziców ze szkołą wychowawcą klasy. Pełnienie roli ucznia staje się łatwiejsze, gdy rodzice gotowi są w razie potrzeby pospieszyć z przyjacielską pomocą. Prawidłowe kształtowanie współpracy ze szkołą wymaga wzajemnego szacunku i zaufania o dobro dziecka.


Bożena Maciejowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie