Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zdrowo się bawimy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1767 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Edukacja zdrowotna w Nauczaniu Zintegrowaym jest nadrzędną koniecznością warunkującą kształtowanie nawyków służących konserwacji i doskonaleniu zdrowia, rozwijanie pozytywnego zainteresowania zdrowiem w oparciu o niezbędne wiadomości oraz stosowanie zasad higieny w życiu codziennym. Na zajęcia kółka rekreacyjno- zdrowotnego przewidziałam jedną godzinę tygodniowo dla uczniów mojego zespołu klasowego .Zajęcia będą prowadzone bezpłatnie przez cały cykl Nauczania Zintegrowanego.

Program kółka rekreacyjno zdrowotnego w Nauczaniu Zintegrowanym







Podstawa prawna

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Sportu z dnia 26 02 2002r w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjum. Dz. Ustaw nr 51 z dnia 09. 05. 2002.




Wprowadzenie




Edukacja zdrowotna w Nauczaniu Zintegrowanym jest nadrzędną koniecznością warunkującą kształtowanie nawyków służących konserwacji i doskonaleniu zdrowia, rozwijanie pozytywnego zainteresowania zdrowiem w oparciu o niezbędne wiadomości oraz stosowanie zasad higieny w życiu codziennym.

Na zajęcia kółka rekreacyjno- zdrowotnego przewidziałam jedną godzinę tygodniowo dla uczniów mojego zespołu klasowego .Zajęcia będą prowadzone bezpłatnie przez cały cykl Nauczania Zintegrowanego.




Autor programu:
mgr Agnieszka Zoń









Cele programu


Nadrzędnym celem jest:
Nabycie przez dziecko prozdrowotnych nawyków oraz ukształtowanie zdrowej osobowości; pobudzenie i rozwijanie pozytywnego zainteresowania sprawami zdrowia, wyrobienie prawidłowej postawy.


Cele szczegółowe:


1. Kształcenie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno- zdrowotnych, czyli dbałość o swoje zdrowie.
2. Wdrażanie uczniów do aktywnego działania na rzecz zdrowia własnego i publicznego.
3. Kształcenie nawyków prawidłowej postawy.
4. Przestrzeganie przyjętych zasad i wzorów postępowania w grupie i społeczeństwie.
5. Dbałość o właściwe odżywianie.


Założenia programowe


Człowiek współczesnych czasów, w tym także Ci najmłodsi uczniowie poddani są ciężkiej próbie. Napięcie nerwowe, stresy, dewastacja i zatruwanie naturalnego środowiska, odcinanie się od przyrody, niedostatek ruchu, hałas- to wszystko wywołuje przewlekłe, patologiczne zmęczenie i niedobory w stanie zdrowia. Dzieci też spędzają częściej wolny czas przy telewizorze, komputerze w zamkniętych pomieszczeniach. Maluchy mają coraz większy wybór rozrywek i środków, które są bardziej dla nich atrakcyjne niż zabawa ruchowa, sport, ruch na świeżym powietrzu. Prowadzi to w konsekwencji do bardzo negatywnych skutków dla rozwoju psychoruchowego i psychomotorycznego dzieci.
Mam nadzieję, że tematyka zajęć, które zaproponuję zainteresuje dzieci alternatywnym, zdrowym spędzeniem wolnego czasu i pomoże opanować wiedzę z zakresu:
- poznania i przestrzegania zasad ruchu drogowego,
- przestrzegania bezpieczeństwa podczas gier i zabaw,
- dbania o środowisko naturalne,
- odpowiednie racjonalne korzystanie z telewizora i komputera,
- właściwe odżywianie i dbanie o
- higienę,
- odpowiedni sposób pielęgnowania swojego ciała

Metody;

Zabawowa, ćwiczeń, pokaz, metoda słowna, naśladowcza, problemowo odtwórcza,

Środki dydaktyczne:

Plansze, makiety,wycieczki

Treści edukacyjne i proponowana tematyka zajęć:

I. Bezpieczeństwo na drodze .

1.Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w szkole i w drodze do i ze szkoły.
2.Praktyczne przechodzenie przez jezdnię.

3.Poznanie podstawowych zasad ruchu drogowego.

4.Poznanie znaków drogowych.

5.Zasady bezpiecznych gier i zabaw.

6.Znaczenie zabaw i sportów na świeżym powietrzu dla zdrowia człowieka


II.Prawidłowa postawa ciała podczas odpoczynku i odrabiania lekcji.


1.Moje miejsce do nauki w szkole i w domu.

2.Prawidłowe planowanie pracy i odpoczynku.

3.Wyrabianie nawyku prawidłowej postawy ciała podczas zajęć ruchowych oraz wypoczynku.

4.Odpowiednie oświetlenie podczas odrabiania lekcji i czytania książek.



III. Higiena ciała.


1.Ja i moje ciało.

2.Znaczenie higieny osobistej w życiu człowieka.

3.Dbamy o nasze zęby- higiena jamy ustnej.

4.Ubiór dziecka a jego zdrowie.

5.Sen i jego znaczenie dla zdrowia organizmu.



IV. Zasady zdrowego odżywiania.



1.Potrzeby pokarmowe naszego organizmu.

2.Zabezpieczenie żywności przed zepsuciem.

3.Estetyka spożywania posiłków i ich regularność.

4.Ustalanie jadłospisu zdrowego żywienia.



V. Poznanie zagrożeń cywilizacyjnych oraz nabycie umiejętności zachowania się w sytuacji trudnej.




1.Zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych i technicznych.

2.Rozróżnianie substancji niebezpiecznych dla zdrowia organizmu.

3.Recykling.
4.Rozpoznawanie i unikanie używek, substancji trujących i toksycznych.
5.Umiejętność właściwego zachowania się w kontaktach z przedmiotami niebezpiecznymi.


VI. podstawowe reguły i zasady obowiązujące w relacjach międzyludzkich.


1. Zasady dobrego komunikowania się z rówieśnikami- uczymy się ze sobą współżyć i współdziałać.
2. Umiejętność poszanowania swojej i cudzej wartości.
3. Umiejętność okazywania szacunku ludziom, zwyczajom, tradycji i symbolom narodowym.


VII. Zachowanie w trudnych sytuacjach.


1.Umiejętność szukania pomocy w trudnych sytuacjach.

2.Kontrolowanie własnych reakcji emocjonalnych.

3.Asertywność.

4.Umiejętność rozpoznawania i nazywania własnych emocji i uczuć.



VIII. Problemy i potrzeby osób niepełnosprawnych i chorych.

1. Różne sposoby komunikowania się ludzi.

2. Podobieństwa i różnice między ludżmi.

3. Pomagamy sobie wzajemnie.
Przewidywane osiągnięcia uczniów

W zakresie wiedzy:

Uczeń:

Zna najważniejsze zasady ruchu drogowego.

Zna zasady prawidłowego odżywiania się.

Wie jak korzystać z urządzeń elektrycznych.

Umie przestrzegać zasad higieny osobistej.

Rozumie potrzebę przebywania na świeżym powietrzu.

Wie jak należy efektywnie wykorzystywać wolny czas.

Zna zasady korzystania z telewizji i komputera.

Potrafi dbać o własne środowisko.


W zakresie umiejętności:

Uczeń:


Potrafi wybrać najlepszą formę zabawy
W zależności od warunków terenowych i pogodowych

Potrafi oszczędzać wodę i elektryczność.

Potrafi odpowiednio zachować się na drodze.

Potrafi znależć najlepsze miejsce z trudnych sytuacji.

W zakresie postaw i nawyków


Uczeń:


Przebywa często na świeżym powietrzu.

Oszczędza elektryczność i wodę.

Dba o środowisko naturalne.

Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabawy.

Przestrzega zasad higieny osobistej.

Kieruje się w swoim postępowaniu troską o zdrowie i wygląd zewnętrzny.

Przestrzega zasad zdrowego odżywiania.



Program kółka skierowany jest do uczniów klas I-III Szkoły Podstawowej. Ma on uatrakcyjnić czas spędzany w szkole; uaktywnić dzieci nieśmiałe i umożliwić każdemu dziecku odniesienie sukcesu. Program będzie realizowany zgodnie z potrzebami uczniów przy pomocy kaset video, plansz pokazowych, wywiadów z panią pielęgniarką, panem policjantem, strażakiem, panią pedagog. Poza tym przewiduję wycieczki w plener, gry i zabawy na świeżym powietrzu oraz na sali gimnastycznej.





Ewaluacja

Analiza wytworów pracy

Zorganizowanie konkursu wiedzy podsumowującego zdobyte umiejętności i wiedzę,

Przenoszenie dobrych zachowań na grunt rodziny


Opracowane wyniki ankiety będą dla mnie cenną wskazówką do dalszej pracy, a także pozwolą podnieść jakość pracy i atrakcyjność

Zajęć.


Bibliografia:


J. Kołodziej, K. Kołodziej, J. Mamole ;Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna w szkole;
M Demel ;Materiały Krajowego Sympozjum Wychowania Zdrowotnego;
Nauczanie Początkowe, Wyd. Ped. W Kielcach 92/93.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie