Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Mikołjkowy turniej gier i zabaw

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1845 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W przeddzień wizyty Św. Mikołaja w szkole, przeprowadziłam w klasie  zajęcia z  udziałem rodziców. Celem zajęć było przybliżenie postaci Św. Mikołaja.


              Scenariusz zajęć z udziałem rodziców
  
Zajęcia odbywają się dzień przed klasowymi mikołajkami. 

Cele ogólne:
  • przybliżenie postaci biskupa Mikołaja,
  • poznanie tradycji mikołajkowej,
  • upowszechnienie sportu wśród dzieci i dorosłych,
  • wspomaganie zdrowia poprzez wysiłek fizyczny i relaks psychiczny,
  • popularyzacja sposobu spędzania wolnego czasu z dzieckiem,
  • integracja środowiska uczniów, rodziców i nauczyciela.
Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • kształtuje postawę współuczestnictwa,
  • zgodnie pracuje w zróżnicowanej grupie,
  • poznaje historię św. Mikołaja,
  • rozwija umiejętności plastyczne,
  • występuje przed publicznością,
  • rozwija się ruchowo.
Rodzice zajmują miejsca w sali lekcyjnej, a uczniowie siedzą na dywanie. Do tablicy przyczepiony jest duża ilustracja (wykonana farbami na brystolu) przedstawiająca Św. Mikołaja. Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć daje koperty 4 rodzicom.

 
P r z e b i e g   z a j ę ć :

1. Powitanie rodziców przez nauczyciela i dzieci.

2. Śpiewanie piosenki „Pada śnieg’’.

 
Pada śnieg, pada śnieg, biały leci puch.

Biały dach, biały płot, biała droga już! Hej!

     Pędzi wiatr, pędzi wiatr, dzwonią dzwonki sań.

     Co za radość, gdy saniami tak można pędzić w dal! Hej!

3. Rozmowa nauczyciela z dziećmi:

Jaki jest jutro dzień?

Jak ubrany jest Św. Mikołaj?

Co przynosi nam Mikołaj?

Co chcielibyście dostać od Mikołaja?

Wieść głosi, iż święty Mikołaj urodził się na przełomie wieków III i IV w Turcji. Krąży o nim wiele legend. Niegdyś był patronem żeglarzy i wędrownych kupców. Chronił ich od niebezpieczeństw podróży i zapewniał powodzenie w handlu.
Pogadanka nauczyciela:
Święty Mikołaj ukończył seminarium duchowne i przez wiele lat był biskupem Miry, portowego miasteczka w Azji Mniejszej. Był człowiekiem wielkiego serca, pomagał biednym i potrzebującym. Rozdał cały swój majątek ubogim. Prawdopodobnie czynił też cuda. Obecnie Święty Mikołaj przynosi co roku prezenty 90 milionom dzieci na całym świecie. Zostawia je pod poduszką, w skarpetach, bucikach czy pod choinka

4. Śpiewanie piosenki „Na łąki, na pola...’’.

Na łąki, na pola

biały śnieżek leci.

Już święty Mikołaj

spieszy się do dzieci.

    Słychać srebrny dzwonek,

    A wiatr głos ten niesie.

    Po łąkach, po polach,

    po szerokim lesie.

Czekajcie cierpliwie,

stańcie cicho sami.

Już święty Mikołaj

wchodzi z prezentami.

5. Opowiadanie o Św. Mikołaju.

Nauczyciel pyta: Czy wiecie dlaczego obchodzimy dzień Św. Mikołaja?

Uczniowie wypowiadają się.

Następnie nauczyciel mówi: Posłuchajcie opowiadania o Św. Mikołaju, który pomagał ludziom w ich potrzebach. Proszę Państwa, którzy mają koperty, o wyjęcie karteczek i odczytanie informacji.

Rodzic I:
Nad wielkim morzem, które się nazywa Śródziemne, było miasto (w Azji Mniejszej).
W tym mieście mieszkało dwoje bardzo pobożnych ludzi. Mieli oni jednak wielkie zmartwienie, bo nie mieli dziecka. Codziennie modlili się do Pana Boga o dziecko, i w końcu urodził im się chłopiec. Chłopczyka ochrzczono i dano mu na imię Mikołaj. Mamusia nauczyła go pacierza, który chłopczyk zawsze pobożnie odmawiał. Mikołaj bardzo kochał Pana Jezusa. Kiedy podrósł, poszedł do szkoły. Uczył się pilnie, i szybko nauczył się płynnie czytać i pisać na drewnianej tabliczce pokrytej woskiem. Był dobrym kolegą i nikomu nie robił krzywdy, lubił grać w piłkę, a wieczorem szedł do kaplicy modlić się. Był wesołym i pobożnym chłopcem.

Rodzic II:
Gdy podrósł, zmarli mu rodzice. Został sam, ponieważ jego rodzice byli bogaci, po ich śmierci miał ich cały majątek. A, że był dobry i miłosierny, więc litował się nad ubogimi ludźmi, zwłaszcza nad biednymi dziećmi i sierotami. Pewnej nocy poszedł do ulubionego domu i rzucił parę złotych pieniążków. Oddalił się szybko, bo nie chciał żeby wiedzieli kto im pomaga. Na drugi dzień widział jak Ci ludzie cieszyli się z pieniędzy, które im dawał dziękowali Panu Bogu za opiekę nad nimi.

Rodzic III:
Św. Mikołaj szczególnie pomagał biednym dzieciom. Nie chciał, żeby go chwalono, dlatego czynił to w ukryciu. Ludzie interesowali się, kto w taki sposób pomaga biednym. Jednej nocy schowali się i już mieli spotkać Mikołaja, ale ten zostawił swoje sandały i odszedł. Szewc poznał sandały i ludzie już wiedzieli, że tym dobrym człowiekiem jest Mikołaj.

Rodzic IV.
Kiedy chrześcijanie wybrali biskupa Miry, modlili się do Boga o dobrego biskupa. Wtedy wszedł do kościoła Mikołaj. Wszyscy zrozumieli, że to Bóg przysłał im Mikołaja i wybrali go na biskupa.
Biskup Mikołaj był dobry dla wszystkich. W dalszym ciągu pomagał, ludziom, pocieszał ich, ratował od nieszczęść. Kiedy biskup Mikołaj umarł, ludzie bardzo płakali. Za to, że na ziemi miłował Boga z całego serca, a bliźniego jak siebie samego, Bóg dał mu niebo i został świętym.

Nauczyciel:
Św. Mikołaj, który był dobrym człowiekiem, a także biskupem niosącym pomoc ludziom biednym, zwłaszcza dzieciom, uczy nas dzisiaj, jak my mamy postępować. Uczy nas miłości do drugiego człowieka i pomocy nawet w najdrobniejszych sprawach. I my mamy szansę zostać takim „małym świętym Mikołajem’’, zwłaszcza teraz, w okresie adwentu. O naszej świętości będą świadczyć wszystkie dobre uczynki, postanowienia. Pomyślmy, co my możemy zrobić dobrego tatusiowi, mamusi, siostrze, bratu, koleżance, nauczycielowi, a może bezdomnemu pieskowi, ale tak cichutko, żeby nas nie zauważyli.

6. Recytacja wierszyków.

Uczeń I:
Święty Mikołaju drogi.
Przyjdziesz do nas z wysokiego nieba,
Zobaczyć - czego nam potrzeba.

Powitamy Cię serdecznie,
Przyrzekniemy ci grzecznie,
Być dobrymi, posłusznymi,
I zawsze pilnymi.

Uczeń II:
Każde dziecko może żyć tak jak Mikołaj,
jeśli Pana Boga kocha, ile zdoła,
gdy tym co posiada podzielić się umie,
gdy chętnie pożycza i innych rozumie.

Uczeń III:
Skoro każdy czas jest dobry,
żeby okazać się hojnym,
pomagaj innym w potrzebie,
bo święty Mikołaj
patrzy z Nieba na Ciebie.

Uczeń IV:
Święty Mikołaju, podpowiedz dobrym ludziom, aby pamiętali o biednych i smutnych dzieciach. Dobry nasz patronie, rodzicom naszym i wszystkim dobrym ludziom przynieś upragniony przez nich dar i spełnij ciche prośby. Pamiętaj szczególnie o tych, którzy czekają na dobroć i o tych, co wiarę w dobroć stracili.

Uczeń V:
Dzielimy się wiarą jak chlebem,
Dajmy świadectwo nadziei.
Bóg ofiarował nam siebie,
I my mamy się Nim z ludźmi dzielić.

Uczeń VI:
Abyśmy byli jedno.
I jedno mieli serce.
Dzielimy się wiarą.
Dzielimy się chlebem.
Niech się odmieni.
Niech się odmieni.
Oblicze tej ziemi.


7. Wspólne śpiewanie z rodzicami pieśni „Gdzie dzisiaj można świętych zobaczyć’’.

Przy refrenie wszyscy wykonują odpowiednie ruchy.


Święty kocha Boga życia mu nie szkoda.
Kocha bliźniego jak siebie samego.
Święty kocha Boga życia mu nie szkoda.
Kocha bliźniego jak siebie samego.


Ref.: Taki duży taki mały może świętym być.
          Taki gruby taki chudy może świętym być.
          Taki Ja, taki Ty, może świętym być.
          Taki Ja, taki Ty, może świętym być.

Gdzie można dzisiaj świętych zobaczyć.
Są między nami w szkole i w pracy.
Gdzie można dzisiaj świętych zobaczyć.
Są między nami w szkole i w pracy.

Ref.: Taki duży taki mały może świętym być.
         Taki gruby taki chudy może świętym być.
         Taki Ja, taki Ty, może świętym być.         
         Taki Ja, taki Ty, może świętym być.


8. Wspólne wykonanie z rodzicami pracy plastycznej.

Dzieci otrzymują 3 rodzaje rysunków z Mikołajem. Ich zadaniem jest dokończenie

z rodzicem rysunku dowolną techniką.


9. Zawody sportowe.

Zawody odbywają się w sali gimnastycznej. Rodzice, dzieci i nauczyciel są w stroju sportowym.

Nauczyciel zapoznaje z regulaminem turnieju.

  • Prezentacja każdej konkurencji przed jej rozpoczęciem.
  • Start na sygnał.
  • Przestrzeganie prawidłowego wybiegania kolejnych zawodników.
  • Zakończenie konkurencji sygnalizowane przez podniesienie ręki.
  • Ogłaszanie wyniku po każdej konkurencji.
Wszyscy zebrani losują dla siebie figurę geometryczną - koło albo kwadrat. Następnie osoby mające koła tworzą jeden rząd (drużynę), a osoby mające kwadraty – drugi rząd.

Figury były tak losowo dobrane, że w każdej drużynie jest równa liczba dzieci oraz równa liczba dorosłych.

 
Zadania i ćwiczenia:

a)  Toczenie kul śniegowych – zawodnicy toczą slalomem piłkę lekarską w obie strony.

b)  Prezent – pierwszy zawodnik zanosi woreczek do wyznaczonego miejsca (obręczy) i wraca biegiem. Następny zawodnik biegnie po woreczek, zabiera go i przekazuje kolejnemu zawodnikowi.

c) Wyścig kangurów – zawodnik trzyma piłkę między kolanami i skokami obunóż dociera do wyznaczonego miejsca (obręczy), obiega obręcz i trzymając piłkę w ręku wraca i przekazuje ją następnemu zawodnikowi. Jeżeli piłka wypadnie, trzeba po nią wrócić. Za źle wykonane zadanie, drużyna nie otrzymuje punktu.

d)  Bieg szybki na sygnał – zawodnik biegnie do wyznaczonego miejsca (obręczy), obiega obręcz
i wraca.

e)  Bieg niedźwiedzia - dla dzieci (zawodnicy idą na czworaka do pachołka i wracają biegiem).

Lot ptaka – dla rodziców (zawodnicy z rozłożonymi rękami biegną w obie strony; mogą przechylać się na boki, ale nie mogą opuścić rąk).

f)  Bieg z piłką – uczestnicy biegną w obie strony z piłką i przekazują ją następnemu zawodnikowi.

g)  Podania piłki dołem – zawodnicy stoją w rozkroku i podają piłkę dołem. Osoba, do której dotarła piłka, biegnie na początek swojego rzędu i podaje dalej piłkę.

8. Taniec w parach – zawodnicy trzymając się za ręce wykonują w parach cwał boczny.

 
9. Odpowiedzi na pytania.

Za prawidłową odpowiedź drużyna otrzymuje:

a) 1 punkt.

Skąd przybywa do nas św. Mikołaj?
Jak nazywa się zwierzę ciągnące sanie?
Którędy dostaje się św. Mikołaj do domu?
W jakim miejscu Mikołaj zostawia najczęściej prezenty?


b) 2 punkty
Ile reniferów ciągnie sanie?
Choinka to nazwa potoczna. Jaka jest nazwa biologiczna świątecznego drzewka?
6 grudnia - jaka to pora roku?
Podaj  przysłowie dotyczące świąt Bożego Narodzenia lub Mikołaja.


c) 3 punkty

Jak nazywa się kwiatek, którego nazwa kojarzy nam się ze świętami Bożego Narodzenia?

(gwiazda betlejemska – wilczomlecz piękny)

Kto rozsiewa nasiona jemioły?             (ptaki)
Wymień nazwę jednego ptaka, który rozsiewa nasiona jemioły.

(jemiołuszka, drozd, kwiczoł)
Wytłumacz przysłowie: „Bez jemioły roczek goły’’.

10.Ogłoszenie wyników turnieju.
Poczęstunek cukierkami dzieci  i rodziców.
 
11.Wspólne dekorowanie z dziećmi i rodzicami sali na spotkanie z Mikołajem (dmuchanie balonów, wiązanie, zawieszanie; przyczepianie rysunków wykonywanych na lekcji; przymocowanie elementów dekoracji przygotowanych przez nauczyciela).

 
12. Ewaluacja zajęć:

Uczestnicy oceniają zajęcia na dużym arkuszu ewaluacyjnym -„Worek św. Mikołaja”. Przyklejając w tym celu karteczkę z cyfrą od 1 do 5 w odpowiedniej części worka.

 
 
Scenariusz opracowała i przeprowadziła zajęcia w swojej klasie -

Leokadia Renata Tarnawska,

nauczycielka kształcenia zintegrowanego w Lisznie.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie