Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz zajęć w ramach ścieżki czytelniczej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8852 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz zajęć lekcji bibliotecznej dla klasy I ksztalcenia zintegrowanego. Zawiera wiadomości dotyczące biblioteki, jej dzialania i pracy bibliotekarza.

SCENARIUSZ  ZAJĘĆ  W  RAMACH  ŚCIEŻKI  CZYTELNICZEJ         DLA KLASY PIERWSZEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
                 „ PASOWANIE  NA  RYCERZA  KSIĄŻKI”
 
CEL  OGÓLNY:

Zapoznanie uczniów ze strukturą biblioteki, jej działami oraz z pracą bibliotekarza

CELE  OPERACYJNE:

a.      wiadomości
    • zapamiętywanie

      uczeń zna:

- pojęcia: biblioteka, regał, czytelnia, książka, czasopismo, płyta,              

  kaseta

-         cechy biblioteki

-         pracę bibliotekarza

-         podział biblioteki

-         dokumentację biblioteczną

         • rozumienie

            uczeń rozumie i dostrzega rolę biblioteki w procesie szybkiego

            zdobywania wiedzy o otaczającym świecie o literaturze

b.     umiejętności
    • stosowanie w sytuacjach typowych

-         uczeń potrafi wymienić główne działy biblioteki oraz

rodzaje zbiorów bibliotecznych

-         uczeń wymienia zadania wynikające z pracy w bibliotece

         • stosowanie w sytuacjach problemowych

-         uczeń umie odróżnić książkę od czasopisma, płytę od kasety,

czytelnię od innych działów biblioteki

c.     postawy
-         uczeń umie poprawnie zachować się w bibliotece

-         docenia pracę bibliotekarza

-         wdraża się do szanowania książek

METODY : pokaz, obserwacja, pogadanka, elementy dyskusji, wystawa

                     zgromadzonych zbiorów bibliotecznych, ćwiczenia praktyczne

ORGANIZACJA  PRACY: praca indywidualna, praca zespołowa

POMOCE  DYDAKTYCZNE: zagadki, książki, czasopisma, płyty, kasety,

                                                   inscenizacja „Defilada bajek”, zakładki

  
 
                                  T O K       Z A J  Ę Ć 
1. Rozwiązanie zagadek:

   

    Pełno w niej znaczków                  A teraz zagadka nowa

    Niby ziaren maczku                       10 liter ma to słowo

    Czasem bywa gruba                       A na końcu jest w nim teka

    A czasem znów cienka                   Książka tam na Ciebie czeka

    Uczy się z niej Kuba                      Coraz inna, coraz nowa

    Uczy i Jagienka                              Zwie się jak?

2. Wycieczka do biblioteki

3. Powitanie przez nauczyciela – bibliotekarza

4. Pogadanka na temat miejsca w którym znajdują się uczniowie

    - kto z Was wie, gdzie znajduje się w naszej szkole biblioteka ?

    - Niektórzy z Was byli już w środku. Powiedzcie czego w bibliotece jest        

   najwięcej ( książek)

- Bardzo dobrze. Biblioteka to przede wszystkim dużo, dużo książek. Te półki,

   na których ustawione są książki nazywają się regały. Na tych właśnie regałach

   znajduje się wiele najróżniejszych książek. Dla nauczycieli, dla waszych

   starszych kolegów, no i oczywiście dla Was. Jakie książeczki lubicie

   najbardziej ? ( baśnie)

- A czy znacie dużo baśni? O czym mówią nam baśnie?

5. Inscenizacja utworu literackiego pt. „ Defilada bajek” w wykonaniu

    starszych dzieci dla uczniów klasy I.

6. Pogadanka na temat inscenizacji.

    Czy podobała wam się inscenizacja ? A może znacie kogoś z tych bajek?

    O tych wszystkich bajkach możecie przeczytać w książeczkach. I Kopciuszek

    i Czerwony Kapturek i krasnoludki schowali się z powrotem między karty

    książek i czekają, aż ktoś z Was je uwolni. Co trzeba zrobić, aby oni znów

    byli z Wami?

7. Prezentacja rozłożonych książek na stolikach.

    A teraz usiądźcie przy stolikach. Na każdym wyłożone są książki. Obejrzyjcie

     je dokładnie.

8. Pogadanka na temat zaprezentowanych książek.

    - A teraz powiedzcie mi, które z tych książek są przeznaczone dla Was? Czy

    wszystkie? A które książki nie są dla Was? Skąd wiecie? Dlaczego tak myślicie?

    - A jak wyglądają książki, które Wy możecie przeczytać?

    - A teraz spróbujcie rozłożyć te książki, które są na stoliku na dwa stoliki

       - na jednym dla Was- na drugim dla starszych. Dobrze. Te dla starszych

       zaraz odłożymy, żeby wam się nie myliły. Każdy z Was weźmie do ręki jedną

       książkę. Popatrzcie uważnie : na wierzchu i pod spodem to są okładki książki.

       Pod okładką mamy kartę tytułową i tutaj mamy najważniejsze informacje: kto

 
         napisał książkę( autor) i jaki ma tytuł. Kto z Was przeczyta, jaki tytuł

         nazwisko autora książek,  które macie w rękach?

    - Każda książka w bibliotece ma swoją legitymację. To - karta książki. Na niej

   zapisany jest numer książki, tytuł, imię i nazwisko autora.

   Od dzisiaj zaczynacie wypożyczać książki, będziecie więc czytelnikami. Każdy

    z Was będzie miał kartę czytelnika. Na tej kercie jest wasze imię i nazwisko,

    tytuł książki, którą wypożyczycie oraz Wasz podpis.

9. Pogadanka na temat poszanowania książek.

10. Zapoznanie  uczniów  przez nauczyciela- bibliotekarza z działami biblioteki,

     pracą bibliotekarza, cechami książki, czasopisma,, płyty i kasety.

11. Złożenie przyrzeczenia przez uczniów klasy I na „ Rycerza Książki”.

           

            Ślubuję być przyjacielem książki

            Dbać o jej estetyczny wygląd

            Będę starał się dbać o książkę

            i jej czystość

            Będę ją szanować, aby była pomocą dla mnie

            i moich kolegów i koleżanek.

       

12. Pasowanie na „ Rycerza Książki”.

      Nauczyciel – bibliotekarz pasuje uczniów klasy I na „ Rycerza książki”

      poprzez przyłożenie ołówka do prawego ramienia ucznia, „ Pasuję Cię na

      rycerza książki. Gratuluję.”

13. Wręczenie drobnych upominków uczniom klasy I ( zakładek do książek)

14. Wypożyczenie książek przez uczniów klasy I.

15. Podsumowanie zajęć.

 
 
 
 
                                                                   OPRACOWAŁA:

                                                                   ANNA  BIAŁEK

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie