Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rola zabaw i gier ruchowych w gimnastyce korekcyjnej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 20042 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

     Jednym  z  podstawowych  czynników  wpływających  na  dobry  stan  zdrowia  dzieci  i  młodziezy  przebywających  w  szkole  są  zajęcia  wychowania  fizycznego .
Wychowanie  fizyczne  spełnia  obecnie  następujące  funkcje : stymulacyjną , adaptacyjną , kompensacyjną  oraz  korekcyjną ( Gilewicz , Demel ). Stymulacja  dotyczy  głównie  pobudzenia  rozwoju  fizycznego  dziecka , adaptacja  ma  słuzyć  jego  lepszemu  przystosowaniu  się  do  wymogów  zycia, kompensacja  obejmuje  zakres  działań  profilaktycznych , uprzedzających  odchylenie  od  normy  czy  tez zaburzenie  rozwoju , korekcja  natomiast  dotyczy  przeciwdziałania  odchyleniom  już  zaistniałym , zblizona  jest  więc  bardziej  do  terapii.
W  systemie  szkolnej  korektywy  bardzo  duzą  rolę  odgrywa  prawidłowość  realizacji  procesu  wychowania  fizycznego , która  zalezy  w  decydującej  mierze  od  nauczyciela  prowadzącego  te  zajęcia .
Organizm  6 – 10  letniego  dziecka  charakteryzuje  bardzo  duza  plastyczność , jest  on  podatny  na  wpływy  zarówno  pozytywne , jak  i  negatywne . Szansy  stworzenia  w  dziecku  podwalin  pełnego  zdrowia , sprawności  i  odporności  nie  wolno  nam  w  tym  wieku  zaprzepaścić , gdyz  to  przeciez w  znacznym  stopniu  warunkuje  powodzenie  w  całym  jego  zyciu .
W  klasach  I – III  nauczyciel  jest  nie  tylko  dydaktykiem , ale  i  pedagogiem  oddziałującym  na  dziecko  codziennie  i  przez  kilka  godzin  swoją  osobowością , stanowiący  dla  niego  niepodwazalny  autorytet . Atuty  te  stwarzają  mozliwość  duzej  skuteczności  oddziaływań  wychowawczych  równiez  na  rzecz  zdrowia .
Pomocna  w  tych  działaniach  i  ułatwiająca  ich  przeprowadzenie  jest  duza  spontaniczna  potrzeba  wyzycia  ruchowego , charakterystyczna  dla  tego  okresu  rozwoju  dziecka . Jego  radość  w  czasie  ćwiczeń , zabaw  i  gier  ruchowych  sprzyja  formowaniu  właściwych  postaw  i  zachowań  gruntując  podstawy  do  osobistej  kultury  fizycznej  i  zdrowotnej  jako  zamierzonego  efektu  poczynań  wychowawczych  w  tej  dziedzinie .
Wszystkie  ćwiczenia  ruchowe , a  zwłaszcza  gimnastyka , bardzo  sprzyjają  i  pomagają  w  odpowiednim  ukształtowaniu postawy  ciała , a  bardzo  często  przeciwdziałają  rozmaitym , szkodliwym  wpływom  otoczenia  na  tę  postawę.
         Gimnastyka  korekcyjna  jest  kierowana  głównie  dla  dzieci  młodszych  z  wadami  nie  wymagającymi  jeszcze  postępowania  rehabilitacyjnego . Są  to  dzieci  z  przedszkoli  i  młodszych  klas  szkoły  podstawowej , u  których  wady  postawy  są  wynikiem  słabego  umięśnienia , dystonii  mięśniowej  oraz  nieprawidłowego  nawyku  w  utrzymaniu  postawy  ciała . Dzieci  te  wymagają  dodatkowej  dawki  ruchu . Najwłaściwszą  dla  tego  wieku  formą  zajęć  są  zabawy  i  gry  ruchowe .   
         W  korygowaniu  wad  postawy  najwazniejsze  jest  dokładne , precyzyjne  wykonanie  ruchu  i  egzekwowanie  w  czasie  trwania  zabawy  lub  gry  poprawnej , skorygowanej  postawy . Dlatego  w  zabawach  i  grach  stosowanych  w  gimnastyce  korekcyjnej  elementem  decydującym  o  zwycięstwie  lub  przegranej  jest  dokładność  wykonania  zadań . W  zabawie  czy  grze , nawet  prowadzonej  w  formie  wyścigu , nie musi  wygrać  dziecko  czy  zespół , który  szybciej  dobiegnie  do  mety . O  zwycięstwie  decyduje  zawsze  w  pierwszej  kolejności  poprawne  korekcyjne  wykonanie  zadania , a  szybkość  wykonania jest  sprawą  drugorzędną .
         Zabawa  ruchowa  jest  prostą , nieskomplikowaną  formą  ruchu  opartą  na  podstawowych  ruchach  człowieka , jak : chód , bieg , skok , czworakowanie , pełzanie , rzucanie  itp.  Polega  na  rywalizacji  indywidualnej – kto  ładniej , kto  dokładniej  wykonał  zadanie , kto  szybciej , kto  dalej , wyżej  skoczył , rzucił  itp.  Przepisy  zabawy  są  proste  i  nieskomplikowane .
         Gra  ruchowa  jest  wyzszą  forma  zabawy  ruchowej , zróznicowaną  pod  względem  trudności  forma  ruchu , w  której  biorą  udział  druzyny (zespoły)  rywalizujące  między  sobą  o  zwycięstwo .
         Podstawową  róznicą  między  zabawą  a  grą  ruchową  jest  element  rywalizacji ; w  zabawie – indywidualny , w  grze – zespołowy .
         Zabawy  i  gry  ruchowe  są  bardzo  lubianą  przez  dzieci  formą  zajęć  ruchowych .Wynika  to  z  ich  róznorodności , swobody  działania , prostoty  ruchów , mozliwości  wyboru  rozwiązań  i  sprawdzenia  się  z  rówieśnikami . Zabawy  i  gry  ruchowe  są  atrakcyjną  formą  ćwiczeń  dla  wszystkich  grup  wiekowych , także  dla  młodziezy  i  dorosłych . Zwłaszcza  dla  dzieci  w  wieku  przedszkolnym  i  młodszym  wieku  szkolnym  powinny  być  one  podstawowym  środkiem  realizacji  zadań  wychowania  fizycznego . Gry  i  zabawy  ruchowe  mogą  i  powinny  zająć  nalezne  sobie  miejsce  w  profilaktyce  i  korekcji  wad  postawy . Psychice  dziecka  w  młodszym  wieku  szkolnym  odpowiada  taka  forma  ruchu  jaką  jest  zabawa – zwłaszcza, gdy  występuję  ona  pod  postacią  opowieści  ruchowej , formy  naśladowczej , a  nawet  zadaniowej . Zabawa  w  tej  grupie wiekowej  nie  powinna  przekraczać  3  minut . Wiąze  się  to  z  mozliwościami  koncentracji  dziecka  na  jednym  działaniu . W  zabawie  ruchowej  dziecko  jest  odpowiedzialne  tylko  za  siebie , nie  obarcza  się  go  stresami  wynikającymi  z  odpowiedzialności  za  druzynę , tzn.  konsekwencjami , które  mogą  nastąpić  po  przegranej  z  winy  takich , a  nie  innych  mozliwości  dziecka . 
         Zabawa  czy  gra  ruchowa , aby  mogła  być  wykorzystana  do  potrzeb  gimnastyki  korekcyjnej , musi  spełniać  pewne  kryteria .
·        Kształtować  odruch poprawnej  postawy  ciała . W  czasie  zabawy  lub  gry  powinny  wystąpić  momenty  zmuszające  dzieci  do  przyjęcia  poprawnej  postawy  czy  to  w  siadzie , czy  w  staniu , czy  w  poruszaniu  się .
·        Oddziaływać na  poszczególne  grupy  mięśniowe  w  celu  likwidacji  dystonii  mięśniowej . Dystonia  mięśniowa , będąca  nieprawidłowym  napięciem  antagonistycznych  grup  mięśniowych  jest  najczęstszą  przyczyną  wadliwej  postawy . Jej  likwidacja  polega  na  rozciągnięciu  nadmiernie  napiętych  mięśni  i  wzmocnieniu  mięśni  osłabionych .
·        Stworzyć  możliwości  utrzymania  poprawnej  pozycji  w  trakcie  trwania  całej  zabawy  czy  gry  ruchowej . Nie  mogą  występować  w  czasie  trwania  zabawy  czy  gry  ruchowej  sytuacje , w  których  wykonanie  zadania  ruchowego  wymaga  przyjęcie  pozycji  wadliwej , sprzyjającej  pogłębieniu  wady . Dziecko  musi  mieć  cały  czas  mozliwość  ćwiczenia  w  pozycji  skorygowanej , a  przynajmniej  nieszkodliwej . Najkorzystniejsza  sytuacja  występuje  wówczas , gdy  główne  zadanie  ruchowe  w  grze  lub  zabawie  zmusza  dziecko  do  jego  poprawnego  wykonania .
·        Sprzyjać  odciązeniu  kręgosłupa  od  ucisku  osiowego . Ucisk  taki  utrudnia  przyjmowanie  pozycji  skorygowanej , więc  większość  ćwiczeń, a  także  zabaw  i  gier  ruchowych  w  gimnastyce  korekcyjnej,  odbywa  się  w  leżeniu , pełzaniu , ślizganiu , na  czworakach .
W  czasie  zabawy  lub  gry  prowadzący  powinien  zwracać  szczególną  uwagę  na  dzieci  mało  aktywne , nieśmiałe – starając  się  zachęcić  je  do  czynnego  wykonywania  zadań  i  uczestnictwa  w  rywalizacji .
         Ogłoszenie  wyników  rywalizacji  w  zabawie  jest  proste . Prowadzący  przy  małej  grupie  ćwiczących  obserwuje  poczynania  dzieci  i  zgodnie  z  ustaleniami  dotyczącymi  wykonywania  zadań  korekcyjnych  wyróznia  najlepszych  uczestników . Przy  ocenie  większej  grupy  ćwiczących  mogą  brać  udział  pomocnicy , którzy  wspólnie  z  nim  obserwowali  wykonywanie  zadań .
        
              Przykładowe  zabawy  i  gry  ruchowe  mozliwe  do  wykorzystania  na  zajęciach  aktywności  ruchowej  w  klasach  młodszych , korygujące  najczęściej  występujące  u  dzieci  wady  postawy .
 Plecy  okrągłe
 1.  Pływanie  na  plecach ( czas  trwania  zabawy – ok. 2 min )
Uczestnicy  zabawy  lezą  na  plecach  z  wyprostowanymi  i  złączonymi  nogami  i  rękoma  wzdłuz  tułowia . Na  hasło  prowadzącego – PŁYNIEMY  NA  PLECACH – dzieci  podnoszą  równocześnie  obie  wyprostowane  ręce  do  pionu  i  opuszczają  je  na  podłogę  przy  głowie , a  następnie  przesuwają  po  podłodze  w  kierunku  tułowia , imitując  pływanie  zabką  na  plecach . Po  15 – 20 s  prowadzący  podaje  hasło – ODPOCZYWAMY . Dzieci  nie  wykonując  zadnych  ruchów  odpoczywają  5 – 10 s , głęboko  oddychając . Najczęściej  popełniane  błędy  wśród  dzieci  to : asymetryczna  praca  rąk , brak  połozenia  rąk  na  podłodze  przy  głowie  i  przesuwanie  rąk  w  stronę  bioder  nad  podłogą .
 2.  Bocian  ( ok.  1,5 min )
Dzieci  ustawiają  się  obok  siebie  w  odstępach  dwóch  kroków  od  siebie  w  postawie  skorygowanej  na  palcach , z  rękoma  wyprostowanymi , uniesionymi  w  bok . Na  sygnał  prowadzącego  dzieci  unosząc  wysoko  kolana  poruszają  się  w  określonym  kierunku, jak  bociany  na  łące . Wyprostowanymi  rękoma  wykonują  powolne  ruchy  w  górę  i  w  dół , jak  bociany  skrzydłami  podczas  lotu . Najczęściej  popełniane  błędy : brak  korekcji  postawy  w  czasie  zabawy , brak  wspięcia  na  palce .
 3.  Nurkująca  kaczka  ( każdy  wykonuje  10  powtórzeń – „nurkowań” )
Dzieci  znajdują  się  w  klęku  podpartym . Na  sygnał  prowadzącego  ruchami  głowy  i  tułowiem  naśladują  nurkującą  i  wynurzającą  się  kaczkę : uginają  ręce  w  łokciach , zblizają  głowę  do  podłogi , wysuwają  głowę  daleko  do  przodu , prostują  ręce , zadzierając  wysoko  głowę  i  wracają  do  klęku  podpartego . Błędami  w  tej  zabawie  są : brak  lub  małe  ugięcie  rąk  w  łokciach , pochylenie  głowy  do  przodu .
 4.   Pająk  i  muchy  ( ok. 4 min , co  1 min  zmiana  „pająka” )
Wyznaczone  dziecko  „pająk” ustawia  się  w  rogu  Sali . Pozostałe  dzieci  są  „muchami”  i  biegają  po  Sali  we  wspięciu  na  palcach ( lub  chodzą  na  czworakach ) . Na  hasło - PAJĄK – „muchy”  przyjmują  uprzednio  określoną  pozycję  ( np. siad  skrzyzny  ze  „skrzydełkami” , lezenie  na  plecach ) i  pozostają  nieruchomo , bo  „pająk”  wyrusza  na  łowy . Jeśli  „mucha”  poruszy  się  lub  nieprawidłowo  przyjmie  ustaloną  pozycję , „pająk”  zabiera  ją  do  „sieci” , gdzie  pozostaje  do  zmiany  „pająka”  w  wyznaczonej  pozycji .
Boczne  skrzywienie  kręgosłupa  ( skolioza )
1.  Pływanie  zabką  ( ok.  1,5  min )
Uczestnicy  zabawy  leżą  na  brzuchu  z  dłońmi  pod  brodą , w  odstępach  między  sobą  2 – 3  kroków. Nogi  mają  wyprostowane  i  złączone. Na  sygnał  prowadzącego  - PŁYNIEMY  ZABKĄ – dzieci  unoszą  ręce  i  głowę  nad  podłogę , wykonują  rękoma  ruchy ,jak  przy  pływaniu  zabką ; energicznie  wyciągają  ręce  jak  najdalej  przed  siebie , następnie  przenoszą  wyprostowane  ręce  w  bok  i  uginają  ściągając  je  w  „skrzydełka”. Przez  cały  czas  nogi  lezą  wyprostowane  i  złączone  na  podłodze . Jednocześnie  ćwiczymy  oddech : wdech – nosem  w  czasie  przenoszenia  rąk  w  bok  i  ściągnięcia  w  „skrzydełka” , wydech – w  czasie  wyciągania  rąk  w  przód . Błędy : Brak  pełnego  wyciągnięcia  rąk  w  przód , oderwanie  klatki  piersiowej  od  podłogi ,asymetryczna  praca  rąk ,oparcie  rąk  i  głowy  o  podłogę , wstrzymywanie  oddechu  podczas  trwania  zabawy .
 2.  Kwiatek  rośnie  ( ok. 2  min )
Uczestnicy  zabawy  siedzą  w  siadzie  skrzyżnym , tułów  pochylony  do  przodu , dłonie  na  podłodze . Na  hasło  prowadzącego – KWIATEK  ROŚNIE – dzieci  powoli  prostują  tułów . Na  hasło – KWIATEK  WYCIAGA  SIĘ  DO  SŁOŃCA – wyciągają  ręce  w  górę, jak  najwyżej . Na  hasło – KWIATEK  WIĘDNIE – dzieci  powoli  wracają  do  pozycji  wyjściowej . Błędy : pochylenie  tułowia  w  bok  w  czasie  elongacji .
 3.  Start  rakiety  ( ok.  2  min )
Uczestnicy  zabawy  siedzą  w  siadzie  skrzyznym  w  pozycji  skorygowanej  z  rękoma  ułozonymi  w  „skrzydełka” – jest  to  „rakieta  do  wyrzutni”. Prowadzący  odlicza :3, 2, 1, 0. Przy  słowie  „zero”  rakieta  startuje – dzieci  energicznie , szybkim  ruchem  prostują  ręce  i  wyciągają  je  w  górę . Wytrzymują  tak 2 – 3  sekundy , po  czym  znów  układają  ręce  w  „skrzydełka”  i  szykują  do  startu  kolejną  rakietę . Błędy : brak  korekcji  postawy  w  siadzie , wyciagnięcie  rąk  w  górę  w  skos , a  nie  w  pion , pochylenie  tułowia  w  bok .
 4.  Poczta  z  podaniem  piłki  ( zabawę  powtarza  się  2 – 3  razy )
Uczestnicy  zabawy  lezą  na  brzuchu  w  dwóch  szeregach , twarzami  do  siebie , kryjąc  się  w  lukach .Odstępy  pomiędzy  zawodnikami  ok.  1 m , a  między  szeregami  2 – 4 m . Zawodnik  znajdujący  się  na  prawym  skrzydle  trzyma  piłkę  lekarską ( 1 kg ) lub siatkową . Na  sygnał    wszyscy  unoszą  głowę  i  ręce  nad  podłogę . Dziecko  trzymające  piłkę  toczy  ją  do  następnego  z  przeciwnego  szeregu . Ten  chwyta  piłkę  i  toczy  ją  w  przeciwnym  kierunku  do  kolejnego  zawodnika  itd. Piłka  wraca do  zawodnika  rozpoczynającego  zabawę . Błędy : wypchnięcie  piłki  jedną  ręką , oparcie  głowy  i  łokci  o  podłogę , oderwanie  klatki  piersiowej  od  podłogi . 
Plecy  wklęsłe
 1. Gra  na  bębenku – gra  na  pianinie  ( ok. 2 min )
Dzieci  siedzą  z  nogami  ugiętymi . Ręce  oparte  dłońmi  o  podłogę  za  sobą . Tułów  wyprostowany . Na  hasło  prowadzącego – GRAMY  NA  BĘBENKU – dzieci unoszą  nogi  nad  podłogę  i  rytmicznie , lekko  uderzają  piętami  o  podłogę , jakby  grały  na  bębenku . Na  hasło – GRAMY  NA  PIANINIE – dzieci  zginają  podeszwowo  stopy  i  dotykając  lekko  palcami  podłogi  przed  sobą  naśladują  pianistę  grającego  na  fortepianie . Rytm  dotykania  piętami  lub  palcami  podłogi  wyznacza  prowadzący  na  bębenku . Przez  cały  czas  trwania  zabawy  tułów  powinien  być  wyprostowany , a  głowa  wyciągnięta  w  górę . Błędy : brak  korekcji  postawy  w  czasie  zabawy , uderzanie  o  podłogę całymi  stopami . 
 2.  Wielbłądy   ( ok. 2 min )
Dzieci  siedzą  w  siadzie  skrzyznym  w  pozycji  skorygowanej . Na  sygnał  prowadzącego – WIELBŁĄDY  SPACERUJĄ – dzieci  przyjmują  pozycję  na  czworakach . Z  wyprostowanymi  nogami  i  wysoko  uniesionymi  biodrami  chodzą  po  sali  udając  wielbłądy . Na  hasło  - WIELBŁĄDY  ODPOCZYWAJĄ – dzieci  przyjmują  pozycję  wyjściową . Przez  cały  czas  trwania  spaceru  „wielbłądów” nogi  powinny  być  wyprostowane ,  biodra  uniesione  wysoko , a  głowa  uniesiona – „wielbłąd” patrzy  przed  siebie . Błędy : chód asymetryczny, ugięcia  nóg , opuszczenie  głowy .
 3.  Huśtawka  ( ok. 2 min )
Dzieci  siedzą  w  siadzie  prostym . Tułów  wyprostowany , ręce  ułozone  w  „skrzydełka” . Na  sygnał  prowadzącego  dzieci  wykonują  pad  do  tyłu , przechodzą  do  leżenia  na  plecach  z  nogami  w  pionie  i  wracają  do  siadu  prostego , naśladując  ruchy  huśtawki . Przez  cały  czas  trwania  zabawy  nogi  powinny  być  wyprostowane  i  złączone , tułów  wyprostowany , a ręce  ułozone  w  „skrzydełka”. Kąt  między  nogami  a  tułowiem  powinien  wynosić  ok. 90o . Dzieci  w  czasie  huśtania  się  nie  mogą  odrywać  bioder  od  podłogi..
 4.   Ryba  na  piasku  ( ok. 1 min )
Dzieci  lezą  na  podłodze  na  brzuchu  z  rękoma  wzdłuz  tułowia  i  wyprostowanymi , złączonymi  nogami . Palce  stóp  obciągnięte . Na  hasło  prowadzącego – RYBA  NA  PIASKU – dzieci  unoszą  proste  nogi  nisko  nad  podłogę  i  opuszczają  je  na  podłogę ; rytmiczne  ruchy  nóg  naśladują  trzepoczącą  ogonem  rybę . Na  hasło  - RYBA  W  WODZIE – dzieci  wracają  do  pozycji  wyjściowej  i  odpoczywają . Błędy : wysokie  unoszenie  nóg , odrywanie  klatki  piersiowej  od  podłogi , przenoszenie nóg  w  bok .  
  Płaskostopie
1.   Wyrzutnia  ( ok. 1,5 – 2  min )
Dzieci  siedzą  na  podłodze  z  nogami  ugiętymi , trzymając  palcami  prawej  stopy  woreczek . Na  sygnał  prowadzącego  dzieci  podrzucają  woreczek  w górę  starając  się , aby  poleciał  jak  najwyzej . Wygrywa  dziecko , które  najwyzej  podrzuci  woreczek , a  jednocześnie  nie  oderwie  bioder  od  podłogi  przy  podrzucie  i  przed  wyrzutem trzymało  woreczek  prawidłowo ( nie  między  palcami  stopy  lub  na  stopie ).
 2.  Toczenie  piłki  stopami  ( ok. 1,5 min )
Uczestnicy  zabawy  siedzą  na  podłodze  twarzą  do  prowadzącego . Nogi  są  ugięte  w  kolanach , w  rozkroku  i  uniesione  nad  podłogą . Ręce  podparte  z  tyłu . Przed  kazdym  lezy  piłka  do  siatkówki . Na  sygnał  prowadzącego  wszystkie  dzieci  odpychają  piłkę  stopami  i  toczą  ją  w  stronę  stopy  raz  prawej , raz  lewej . Piłki  nie  wolno  dotykać  rękoma . Jezeli  piłka  ucieknie  należy  ją  ponownie  ułozyć  między  nogi .
 3.  Pastowanie  podłogi  ( ok. 1,5 – 2 min )
Uczestnicy  zabawy  siedzą  na  podłodze , twarzą  do  prowadzącego .  Nogi  mają  ugięte . Stopy  zgięte  podeszwowo , palce  stóp  podkurczone , oparte  o  woreczek  lezący  na podłodze . Dłonie  oparte  na  podłodze  za  sobą . Na  sygnał  prowadzącego  dzieci  „pastują  podłogę” , przesuwając  woreczek  w  przód , w  tył , w  bok . O  woreczek  oparte  są  tylko  czubki  palców  stóp ( oparcie  całych  stóp  jest  błędem ).
 4.  Kaczki  spacerują  ( ok. 2 min )
Uczestnicy  zabawy  dowolnie  ustawiają  się  na  całej  sali , twarzami  do  prowadzącego . Kazde  dziecko  staje  z  palcami  stóp  podkurczonymi , ale  dotykającymi  podłogi  z  przeniesieniem  cięzaru  na  zewnętrzne  krawędzie  stóp . Na  hasło  prowadzącego – KACZKI  SPACERUJĄ – dzieci  trzymając  cały  czas  stopy  w  ułozeniu  j. w. przenoszą  stopy  do przodu – naśladując  kaczy  chód . Po  upływie    ok.  10 – 30 s  prowadzący  podaje  hasło – KACZKI  ODPOCZYWAJĄ – dzieci  maszerują  normalnym  krokiem  w  pozycji  skorygowanej .
 5.  Postaw  laskę  na  podłodze  ( powtarzamy 2 – 4  razy)
Laska  gimnastyczna  dla  każdego  ucznia , ławeczka  gimnastyczna .
Uczestnicy  zabawy  siedzą  na  ławeczce  trzymając  dłońmi  bok  ławeczki . Przed  kazdym  leży  laska  gimnastyczna . Na  sygnał  prowadzącego  wszystkie  dzieci  stopami  starają  się  ustawić  laskę  pionowo  na  podłodze . Czyja  laska  szybciej  stanie  w  pionie  ten  wygrywa .
                                                            Opracowanie : Małgorzata  Wójciak
Literatura :
 ·        M. Bondarowicz , S. Owczarek ,  Zabawy  i  gry  ruchowe  w  gimnastyce  korekcyjnej . WSiP ,Warszawa 1996
·        J. Kołodzie j, K. Kołodziej , I. Momola , Gimnastyka  korekcyjno – kompensacyjna  w  szkole . FOSZE , Rzeszów  1994
·        M. Kutner – Kozińska , K. Wlaznik , Gimnastyka  korekcyjna  dla  dzieci  6 – 10  letnich . WSiP , Warszawa  1995
·        G. Nowicki , Wychowanie  fizyczne , gimnastyka  korekcyjno – kompensacyjna. Bydgoszcz  1997
·        R. Trześniowski , Zabawy  i  gry  ruchowe . WSiP , Warszawa  1995

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie