Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Charakterystyka metody czytania i pisania nowozelandzkiej-naturalna nauka języka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 25507 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 


Za twórcę naturalnej nauki języka uważny jest jeden z członków zespołu pracującego nad programem naturalnego czytania w Nowej Zelandii, B. Cutting, inicjatorką tego programu w Nowej Zelandii była Wendy Pye.
Metoda ta, to nauka słuchania, mówienia, czytania i pisania poprzez zabawę i twórcze działania. W tej metodzie nauka pisania towarzyszy nauce czytania, a język odgrywa rolę czynnika integrującego różne dziedziny wiedzy i rodzaje aktywności dziecięcej w percepcji i poznawaniu przez dzieci rzeczywistości.
Naturalna nauka języka to edukacja poprzez język, w której jest on środkiem komunikacji i środkiem myślenia, nauce towarzyszy dziecięca aktywność twórcza. W metodzie tej istotne jest, aby dziecko rozumiało czytane przez siebie treści, w których ujmuje się całe jednostki językowe, a następnie przechodzi się kolejno do jego elementów. Punktem wyjścia jest doświadczenie dziecięce, które pozwala dziecku na samodzielne odkrycie związku między drukiem, a jego znaczeniem, dlatego dziecko język opanowuje na płaszczyźnie fonetycznej i leksykalnej, poznaje przy tym również jego strukturę, a zdobytą wiedzę przeobraża we własną twórczość, wykorzystując język jako tworzywo.
Rozwijając leksykalną stronę języka, tworzy swój czynny i bierny słownik, wymyślając nowe nazwy i nowe słowa, nadaje znaczenie poznanym rzeczom.
Podstawą nauki czytania w tej metodzie jest wykorzystanie procesów poznawczych dziecka, zwłaszcza spostrzegania i pamięci, nie jest ważne opanowanie samej techniki czytania, istotne jest czytanie ze zrozumieniem, nawet najmniejszych fragmentów tekstu. Wyrazy ujmowane są jako całe jednostki językowe(czytanie globalne), dopiero później przechodzi się do ich elementów składowych.
W metodzie tej punktem wyjścia w nauce czytania i pisania jest cały tekst (krótki i prosty, ale zrozumiały) i jego atrakcyjny kontekst gdzie ilustracje stanowią jego integralną część.

Została opracowana seria 40 książeczek przeznaczonych do samodzielnego czytania w których ilustracje zgodne są z tekstem, ponieważ podstawą czytania jest skojarzenie obrazu z jego zapisem graficznym. Treść książeczek jest prosta i przedstawiona jest za pomocą powtarzających się struktur zdaniowych. Seria ta nosi nazwę „ Słoneczna Biblioteka”.
Dziecko poznaje cały alfabet zawierający litery charakterystyczne dla danego języka a wiec zmiękczenia i dwuznaki, które występują w języku polskim. Ważna też jest aranżacja sali, organizuje się kąciki zainteresowań, wyposażonych w różne materiały do czytania i pisania, w których łączą się interdyscyplinarne treści skupione wokół tematów lub zagadnień proponowanych przez osobę dorosłą lub samo dziecko.
W naturalnej metodzie nauki języka, nauka czytana i pisania przebiega w trzech etapach:
1.      Zapoznanie dziecka z całością( tekst, zdanie, wyraz);
2.      Zapoznanie dziecka ze szczegółami ( budowa zdania, litery, znaki interpunkcyjne);
3.      Przechodzenie do budowania całości z wykorzystaniem zdobytej wiedzy.
W procesie nauki czytania i pisania równolegle występuje 7 rodzajów czytania i pisania :
·        Czytanie wspólne;
·        Czytanie zespołowe;
·        Czytanie indywidualne – samodzielne;
·        Czytanie dzieciom;
·        Pisanie wspólne;
·        Pisanie samodzielne;
·        Pisanie dla dzieci.
W metodzie naturalnej nauki języka, czytanie może być zaaranżowane przez osobę dorosłą jak również poprzez sytuacje okazjonalne, praca z dzieckiem nie powinna jednak być ograniczana ramami czasowymi, przestrzennymi lub innymi, nie można też być jednakowa dla wszystkich dzieci, konieczna jest praca indywidualna lub w małych kilkuosobowych zespołach.

Opracowanie: Elżbieta Kowalska

LITERATURA
E. Czerwińska, M. Narożnik „Słoneczna Biblioteka”. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli. Warszawa 1997 WSiP

 K. Kamińska „Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym” Warszawa 1999 WSiP
T. Młodzińska „Czytanie a naturalna nauka języka” „Wychowanie w Przedszkolu” 1995 nr 1

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie