Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz lekcji Projektowanie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1539 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz lekcji z przedmiotu „Projektowanie” dla kl.II Technikum Budowlanego, oraz z przedmiotu „Obiekty w Środowisku” dla kl.II Liceum o profilu –kształtowanie środowiska

Temat: „Architektura starożytnej Grecji”- porządki architektoniczne.

 Czas realizacji : 2 godziny lekcyjne.

POZIOM WIADOMOŚCI

Uczeń potrafi:

  • zdefiniować porządki architektoniczne
  • wymienić porządki architektoniczne
  • wymienić elementy kolumny
  • zapamiętać nowe pojęcia
  • podać przykłady budowli w różnych porządkach architektonicznych

Zrozumienie wiadomości pozwala uczniowi:

  • rozpoznać elementy charakteryzujące poszczególne porządki architektoniczne
  • porównać charakterystyczne detale w różnych porządkach
  • wymienić różnice istniejące w kolumnach i głowicach w porządku : doryckim, jońskim i korynckim

POZIOM UMIEJĘTNOŚCI

Uczeń potrafi :

  • rozróżnić porządki architektoniczne w budowlach starożytnej Grecji
  • rysować kolumny i głowice w różnych porządkach
  • wymienić świątynie występujące na Akropolu
  • wymienić elementy świątyni porządku doryckiego

FORMY PRACY UCZNIÓW

  • praca w parach przy komputerach
  • praca indywidualna


METODY NAUCZANIA

  • pogadanka wprowadzająca i utrwalająca
  • ćwiczenia rysunkowe

ŚRODKI  DYDAKTYCZNE

  • tablica szkolna
  • komputery
  • papier format A4
  • przybory do rysowania
  • plansze

TOK ZAJĘĆ

I. Faza wprowadzająca:

- krótkie przypomnienie wiadomości o poznanych kulturach starożytnych: Egiptu i                Mezopotamii

II. Faza realizacji:

- Podaję temat lekcji
- Uczniowie włączają komputery i wyszukują podanej strony internetowej z architekturą      starożytnej Grecji
- Uczniowie zapoznają się z konstrukcją i formą architektury starożytnej Grecji, porządkami architektonicznymi i poznają przykłady różnych budowli
- Uczniowie robią notatkę w zeszycie
- Uczniowie rysują głowice  kolumn w poznanych trzech porządkach architektonicznych

III. Faza podsumowująca

- Pokazuję uczniom na planszy różne rodzaje świątyń, kolumn, głowic
- Uczniowie rozpoznają poznane porządki architektoniczne, zwracają uwagę na charakterystyczne detale
- Przeprowadzam z uczniami test  na komputerach sprawdzający ich wiedzę
- Oceniam uczniów aktywnych na lekcji oraz z najlepszym wynikiem z testu
- Zadaję pracę domową:

Wymień świątynie występujące na Akropolu w Atenach i określ w jakich są  one porządkach architektonicznych.


 Zamieszczam również test sprawdzający wiedzę z tego tematu.


TEST SPRAWDZAJĄCY


1.W kulturze greckiej wyróżniamy następujące okresy

a) archaiczny, klasyczny, hellenistyczny

b) dorycki, joński, koryncki

c) archaiczny, klasyczny, dorycki

d) hellenistyczny, dorycki, joński


2.Entazis to:

a) głowica
kolumny

b) podstawa kolumny

c) pionowe żłobkowanie kolumny

d) zgrubienie trzonu kolumny


3. Stylobat to:
a) zgrubienie trzonu kolumny

b) podstawa kolumny

c) pionowe żłobkowanie kolumny

d) głowica kolumny


4.Głowica kolumny ozdobiona wolutami (ślimacznicami) występuje w porządku:

a) doryckim

b) jońskim

c) korynckim

d) toskańskim.





5.Świątynia Partenon na wzgórzu Akropol w Atenach jest przykładem:

a) porządku doryckiego

b) porządku jońskiego

c) porządku korynckiego

d) porządku toskańskiego.





6.Porządek joński reprezentuje:

a) Partenon na Akropolu w Atenach

b) Świątynia Zeusa Olimpijskiego w Atenach

c) Erechtejon na Akropolu w Atenach

d) pomnik Lizykratesa w Atenach





7.Architraw,fryz i gzyms to elementy:

a) belkowania

b) przyczółka

c) głowicy

d) trzonu kolumny





8.Kolumny nie miały bazy i wsparte były bezpośrednio na stylobacie w porządku:

a) jońskim

b) doryckim

c) korynckim

d) kompozytowy


Przygotowała : Joanna Sztreker

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie