Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przemoc i agresja cz.2

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1573 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiamy cykl scenariuszy godzin wychowawczych dotyczących programu profilaktycznego „Przemoc i agresja w środowisku szkolnym i poza nim” przeznaczonych dla klas IV-VI. Są tak skonstruowane, aby mógł je przeprowadzić każdy wychowawca w swojej klasie. Ich celem jest pomoc uczniom we wzajemnym poznawaniu się, w nazywaniu uczuć i emocji oraz w zdobywaniu umiejętności radzenia sobie ze złością i agresją.
Scenariusze powstały po ukończeniu przez nas kursu doskonalącego „Przemoc i agresja w szkole. Jak temu przeciwdziałać?”. Ich realizacja odbyła się w I semestrze roku szkolnego 2005/06. Zostały bardzo dobrze ocenione przez wychowawców i uczniów. W związku z tym planujemy ich kontynuację w II semestrze.
Poniżej prezentujemy scenariusze dla klas V.

Elżbieta Jabłońska
Andrzelina Marzejon
SP Nr 3
Władysławowo

PROJEKT ZAJĘĆ WARSZTATOWYCH DLA KLASY V DOTYCZĄCY SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO „PRZEMOC I AGRESJA W ŚRODOWISKU SZKOLNYM I POZA NIM” PT. „RÓŻNIMY SIĘ MIĘDZY SOBĄ” CZ.1
Motto:

„Jest rzeczą wielce niebezpieczną,
chcieć prowadzić wszystkich tą samą drogą do doskonałości,
należy bowiem pamiętać, że każdy uczeń jest inny, posiada
różne zainteresowania, zdolności, umiejętności, sprawność fizyczną,
wydolność oraz charakter”.

Cel operacyjny: uświadomienie uczniom, że ludzie są różni.

Cele szczegółowe:

  • uczeń wie, że ludzie różnią się cechami charakteru i wyglądem zewnętrznym,
  • uczeń wie, że każdy człowiek ma swoje upodobania i przyzwyczajenia,
  • uczeń potrafi wskazać swoje mocne i słabe strony,
  • uczeń rozumie, że inni ludzie mają mocne i słabe strony.
Wstęp

     Przedstaw uczniom temat zajęć, powiedz, że są one integralną częścią całego cyklu spotkań, dotyczących przeciwdziałania przemocy i agresji w naszej szkole.

I . Poproś uczniów aby powiedzieli czym fizycznie różnią się między sobą ( płeć, kolor włosów, wzrost, kształt nosa, ust itp.) Powiedz, że oprócz wyglądu różnimy się też upodobaniami. ( 5 min.)

II . Zaproponuj, aby wszyscy stanęli w kręgu, a na środek niech wyjdą osoby, które:
  • lubią zupę pomidorową
  • lubią matematykę
  • chętnie tańczą
  • lubią sport ( np. pływanie, grę w piłkę)
  • nie lubią hałasu
  • potrafią rysować zwierzęta
  • lubią czytać książki
Ta zabawa pokazała jak różni są ludzie, nie tylko fizycznie, także psychicznie. (10 min.)

III . Opowiedz dzieciom o Indianach, o tym, że panuje wśród nich zwyczaj nadawania imion związanych z cechami charakteru, z wyglądem, bądź okolicznościami, w których nowo narodzone dzieci przychodzą na świat np. Sprytny Lis, Łagodne Piórko, Dyskretny Ptak. Zaproponuj, aby klasa podzieliła się na dowolne grupy. Niech dzieci ustalą jakie imiona chciałyby mieć, lub jaka jest propozycja imienia ustalona przez grupę. Omówcie na forum, w jaki sposób dzieci zdobyły nowe imiona. Zapiszcie je na tablicy.
Zapytaj każdego jak czuje się z nowym imieniem? (15 min.)

IV . Rozdaj dzieciom kartki, przekaż, żeby podpisały je swoim imieniem lub nowym nadanym indiańskim imieniem. Poproś aby narysowały autoportret. Napisz na tablicy początek zdań, które dzieci mają dokończyć
  • To potrafię szczególnie dobrze, to są moje mocne strony:
  • Tego nie potrafię zbyt dobrze, to jest moja słabsza strona:
  • To mi się we mnie podoba:
  • To mi się we mnie nie podoba:
    (15 min.)
Zakończenie
      Zbierz prace, przekaż uczniom, że będziecie je omawiać na kolejnej lekcji. Powiedz, że prace są różne. Nie ma dwóch takich samych prac.


PROJEKT ZAJĘĆ WARSZTATOWYCH DLA KLASY V DOTYCZĄCY SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO „PRZEMOC I AGRESJA W ŚRODOWISKU SZKOLNYM I POZA NIM” PT. „RÓŻNIMY SIĘ MIĘDZY SOBĄ” CZ.2

Motto:
„Jest rzeczą wielce niebezpieczną,
chcieć prowadzić wszystkich tą samą drogą do doskonałości,
należy bowiem pamiętać, że każdy uczeń jest inny, posiada
różne zainteresowania, zdolności, umiejętności, sprawność fizyczną,
wydolność oraz charakter”.

Cel operacyjny: uświadomienie uczniom, że ludzie są różni.

Cele szczegółowe:
  • uczeń wie, że ludzie różnią się cechami charakteru i wyglądem zewnętrznym,
  • uczeń wie, że każdy człowiek ma swoje upodobania i przyzwyczajenia,
  • uczeń potrafi wskazać swoje mocne i słabe strony,
  • uczeń rozumie, że inni ludzie mają mocne i słabe strony.
Wstęp

Przypomnij uczniom temat ostatnich zajęć. Powiedz, że dzisiejsze spotkanie będzie kontynuacją poprzedniego spotkania.

I . Rozdaj autoportrety i poproś, aby każdy przeczytał swoje niedokończone zdania. Zaproponuj, aby same dzieci skomentowały swoją wypowiedź. Być może na forum klasy wywiąże się dyskusja. Poprowadź ją tak, aby nie zranić wypowiadającego się, aby klasa zaproponowała jak poradzić sobie ze złymi cechami i nawykami. (15 min.)

II . Zaproponuj uczniom zabawę. Podziel klasę na przypadkowe pary chłopców i dziewczynek. Każdą parę zaproś do środka kręgu, ich zadanie polegać będzie na wykonaniu określonej czynności na przykład:
  • Kłócicie się ze sobą.
  • Jesteście na siebie wściekli.
  • Jesteście dla siebie mili.
  • Pocieszacie się nawzajem.
  • Razem się czegoś boicie. Po zakończonej zabawie porozmawiaj z uczniami na temat sposobów wyrażania swoich uczuć przez chłopców i dziewczynki i na czym polegała ta różnica . (20 min.)
    Chętne pary poproś o zamianę ról. Porozmawiaj z uczniami o tym jak czuli się w granych przez siebie rolach. (5 min.) Zakończenie
    Wyciągnijcie wnioski na temat różnic i podobieństw istniejących między ludźmi. Porozmawiaj z grupą o tym, czego nowego dowiedzieli się o sobie podczas tych zajęć.
    (5 min.)


    PROJEKT ZAJĘĆ WARSZTATOWYCH DLA KLASY V DOTYCZĄCY SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO „PRZEMOC I AGRESJA W ŚRODOWISKU SZKOLNYM I POZA NIM” PT. „JAK RADZIC SOBIE ZE ZŁOŚCIĄ”

    Motto:
    „Jest rzeczą wielce niebezpieczną,
    Chcieć prowadzić wszystkich tą samą drogą do doskonałości,
    należy bowiem pamiętać, że każdy uczeń jest inny, posiada
    różne zainteresowania, zdolności, umiejętności, sprawność fizyczną,
    wydolność oraz charakter”.

    Cel operacyjny: uświadomienie uczniom, że są różne sposoby wyrażania złości.

    Cele szczegółowe:
    • uczeń wie jakie sytuacje doprowadzają do powstawania złości u ludzi,
    • uczeń wie jakie reakcje wywołuje złość,
    • uczeń wie jakie są nieagresywne sposoby rozładowywania złości,
    • uczeń potrafi stosować nieagresywne sposoby rozładowywania złości,
    • uczeń rozumie że agresywne reakcje utrudniają kontakty społeczne
    Wstęp

           Przedstaw uczniom temat zajęć. Poproś, aby powiedzieli z czym kojarzy im się złość. Odpowiedzi zapiszcie na tablicy. Porozmawiaj o sytuacjach, w których uczniowie najczęściej odczuwają złość. (10 min.)

    I . Na dużej kartce papieru zróbcie wspólną listę pt. „KIEDY JESTEM ZŁY”. Niech wszyscy uczniowie wezmą udział w tworzeniu listy. Skupcie się na stwierdzeniach, które powtarzają się najczęściej. Przeanalizujcie, jakie zachowania są przyczyną nerwowych sytuacji. (15 min.)

    II . Podziel klasę na pięcioosobowe zespoły. Powiedz, aby uczniowie się przygotowali i zademonstrowali używając niepotrzebnych gazet jak najwięcej sposobów wyrażania złości np. bitwa przy użyciu kul gazetowych, rozrywanie gazet, kopanie kul gazetowych itp. Poproś każdą z grup, aby przedstawiła swoje propozycje. Zapytaj uczniów jak się czuli po zabawie.
    (15 min.)

    Informacja dla nauczyciela ( istnieje ryzyko, że zabawa będzie się podobała, należy wykorzystać moment i poprowadzić dyskusję gdy któremuś uczniowi takie sposoby wyrażania złości nie będą się podobały lub wydarzy się coś, co należało będzie skomentować).

    Zakończenie

         Na zakończenie poproś, aby każde z dzieci wymieniło po jednym sposobie „zdrowego” wyrażania złości, które najczęściej stosuje. (5 min.)

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie