Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przedszkolak Europejczykiem

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4917 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Ostatnie lata były przełomowe dla Polski ze względu na przystąpienie do Unii Europejskiej. Rośnie teraz pokolenie, które będzie najpełniej doświadczać integracji państw naszego kontynentu. Mamy świadomość, że zintegrowana Europa postawi w przyszłości przed naszymi wychowankami wiele zadań i wyzwań. Wyszłyśmy więc z założenia, że powinnyśmy przybliżyć dzieciom kulturę i tradycję krajów Unii Europejskiej. Chcemy też rozwinąć ich ciekawość świata, wykształcić u nich otwartość wobec innych narodów europejskich, postawę tolerancji wobec wyglądu, obyczajów.

WSTĘP „Europa potrzebuje Polski; Polska potrzebuje Europy”

Jan Paweł II

Mottem naszego programu stały się słowa piosenki z popularnego programu telewizyjnego:

Europo witaj nam,
Z nami siądź, zdejmij płaszcz.
Europo witaj nam
I się daj lubić, daj.

    Mamy właśnie taką nadzieję, iż nasz program „Przedszkolak Europejczykiem” dostarczy dzieciom na tyle pozytywnych bodźców, że polubią i poznają wybrane kraje Europy i ich mieszkańców.

ROZDZIAŁ I

Charakterystyka programu.

     Autorski program edukacji europejskiej opracowany został przez nauczycieli z Przedszkola Miejskiego nr 26 w Jaworznie.
     Materiały zawarte w programie przeznaczone są do pracy z dziećmi pięcioletnimi oraz sześcioletnimi, związane tematycznie z historią, tradycją, obyczajami i kulturą wybranych państw wchodzących w skład Unii Europejskiej. Czas realizacji przewidujemy na okres jednego roku, po upływie pół roku poddany zostanie ewaluacji.

Program przeznaczony do realizacji:
  • w czasie dodatkowych zajęć;
  • podczas zajęć dydaktycznych;
  • w czasie imprez okolicznościowych;
  • zgodnie z inwencją nauczyciela i pomysłami dzieci.
     Program ten powstał w oparciu o pilotażowe zajęcia prowadzone w roku szkolnym 2004/2005 w grupach dzieci 5-cio i 6-cio letnich. Obejmował on: Grecję, Włochy i Wielką Brytanię. Opracowane treści zamieszczamy w aneksie (patrz aneks nr 1)
     Obserwując u dzieci zainteresowanie wiedzą o Europie i jej narodach, zdecydowałyśmy się wdrożyć program autorski dla dzieci na poziomie edukacji przedszkolnej. Wiele ciekawych pomysłów i inspiracji dostarczyło nam ukończenie kursu „Edukacja Europejska”. W obecnie realizowanym programie „ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI wieku” którego autorkami są: Ewa Bełczewska, Maryla Herde, Elżbieta Kwiatkowska, Joanna Wasilewska, Anna Łada-Grodzicka (Program zgodny z Podstawą programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. Dz. U. Nr 2/2000 – Rozporządzenie MEN z dnia 1 grudnia 1999r.) problematyka podstawowej edukacji europejskiej została ujęta w obszarze edukacji społeczno – moralnej, muzycznej, kulturowo – estetycznej.
     Program „Przedszkolak Europejczykiem” może być realizowany jako rozszerzenie treści powyższego programu, może też okazać się przydatny w prowadzeniu zajęć w ramach klubu europejskiego.
     Poprzez wychowanie patriotyczne i europejskie chcemy przygotować dzieci do bycia odpowiedzialnymi obywatelami, znającymi swój kraj i kontynent, którzy szanować będą drugiego człowieka i jego prawa oraz aktywnie włączać się w życie wspólnoty państwowej, europejskiej i ogólnoludzkiej.
Program oparto o koncepcję rdzeni treściowych gdzie wyznacznikiem rdzenia stały się bloki tematyczne:
  • Polska w Europie
  • Podróżujemy po krajach Europy
  • Obyczaje naszych sąsiadów
  • Muzyka Europy
  • Malarze Europy
  • Baśnie i bajki krajów europejskich
    Realizacja programu w praktyce będzie polegała na integracji treści z poszczególnych bloków.

CELE GŁÓWNE:
  1. Dostarczenie dzieciom możliwości doskonałej zabawy, rozwijanie zdolności i zainteresowań obyczajami, historią i tradycją innych krajów europejskich.
  2. Inspirowanie i wyzwalanie potrzeby twórczej ekspresji dzieci w wyrażaniu swoich przeżyć w odniesieniu do poznanych twórców literatury, muzyki, sztuki.
  3. Kształtowanie poznawczego i emocjonalnego stosunku dziecka do innych krajów
  4. Wzbogacanie wiadomości, słownictwa, doświadczeń w zakresie edukacji europejskiej.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
  • Wymienia ciekawostki kulinarne poszczególnych krajów
  • Wymienia najciekawsze i najbardziej znane zabytki wybranych państw
  • Bierze aktywny udział w grach i zabawach dotyczących poznawanych krajów
  • Potrafi wykonać układ taneczny dostosowany do jego możliwości, charakterystyczny dla danego kraju
  • Słucha wybranych utworów kompozytorów europejskich.
  • Chętnie podejmuje działania plastyczne związane z poznawaną literaturą, muzyką, sztuką
  • Prezentuje swoją wiedzę przed innymi
  • Rozumie potrzebę uczenia się języków obcych
  • Zna kilka zwrotów w językach obcych
  • Zna symbole Unii Europejskiej
  • Wymienia poznane państwa należące do UE
  • Wskazuje na mapie Europy poznane kraje
  • Korzysta z różnych źródeł informacji wzbogacających wiedzę o UE
  • Zna regiony Polski i ich charakterystyczne elementy np. tańce, stroje, potrawy
ROZDZIAŁ II

Treści programowe i tematyka kompleksowa

POLSKA W EUROPIE
Cele Osiągnięcia Sposoby realizacji
Poznanie legendy o powstaniu Europy
  • zna treść legendy o Zeusie
  • potrafi wyjaśnić skąd wzięła się nazwa Europa
  • wskazuje kontury Europy na mapie świata
  • ilustruje treść legendy wybraną techniką plastyczną
  • słuchanie legendy o Zeusie ilustrowanej sylwetami
  • zapoznanie dzieci z położeniem Europy na mapie świata
  • wykonanie pracy plastycznej odzwierciedlającej legendę
Zapoznanie z symbolami unijnymi
  • wymienia symbole Unii Europejskiej (hymn, flaga, waluta)
  • odczytuje nazwy wybranych państw wchodzących w skład Unii
  • prezentacja flagi Unii Europejskiej
  • słuchanie hymnu
  • wyjaśnienie pojęcia Unia Europejska jako rodzina państw
  • wypełnianie konturu flagi zgodnie z przyjętą kolorystyką
  • układanie puzzli
  • przeliczanie gwiazdek na fladze Unii, wyjaśnienie ich symboliki
  • zabawy tematyczne z użyciem „waluty” euro
  • zabawy z globusem, mapą
Budzenie przynależności narodowej
  • zna wybrane regiony Polski i ich charakterystyczne elementy np. tańce, stroje ludowe, potrawy
  • zna symbole narodowe (flaga, hymn, godło)
  • wskazuje położenie Polski w Europie
  • zna sławnych Polaków np. Kopernik, Chopin, Jan Paweł II
  • odczytuje kraje graniczące z Polską
  • praca z mapą, ilustracjami
  • nauka tańców, regionalnych przyśpiewek, gwary
  • wykonanie albumów
  • spotkanie z zespołem regionalnym
  • słuchanie legend polskich
  • organizowanie zabaw z różnych regionów Polski
  • wykonanie flagi Polski
  • wykonanie konturów mapy z plasteliny
  • prace plastyczne np. „Krajobrazy Polski”, „wycinanki ludowe”
  • założenie kącika regionalnego
  • prezentacja postaci sławnych Polaków


Podróżujemy po krajach Europy

Cele Osiągnięcia Sposoby realizacji
Poznanie symboli narodowych wybranych państw i ich położenia
  • rozpoznaje flagi wybranych państw europejskich np. Francji, Hiszpanii, Holandii, Austrii
  • potrafi odczytać nazwy państw europejskich
  • wie co oznacza słowo hymn, rozpoznaje godło
  • wie co oznacza słowo paszport i do czego upoważnia
  • potrafi kupić bilet
  • wymienia kilka środków komunikacji
  • zna zasady bezpiecznego podróżowania
  • wskazuje na mapie poznane kraje
  • wypełnianie konturów flag zgodnie z przyjętą kolorystyką lub układanie puzzli, wycinanie
  • słuchanie hymnów europejskich
  • odczytywanie nazw państw i stolic
  • prezentowanie i kolorowanie godła wybranych państw
  • opracowanie „Paszportu europejskiego”
  • zabawy tematyczne „Jesteśmy w biurze podróży”, „Wybieramy się w podróż po...”
  • ułożenie zasad bezpiecznego podróżowania
  • odszukiwanie państw na mapie, kolorowanie konturów na mapkach, układanie z puzzli, lepienie z plasteliny.
Przełamywanie barier językowych, poznawanie zwrotów w językach Unii
  • rozumie potrzebę uczenia się języków
  • zna „czarodziejskie słowa” w wybranych językach
  • używa w toku zabaw zwrotów w językach Unii
  • spotkanie z rodzicami, osobami wyjeżdżającymi za granicę
  • założenie „słownika języków Unii”
  • nauka podstawowych zwrotów w językach poznawanych krajów typu: tak, nie, proszę, dziękuję, dzień dobry, do widzenia w toku codziennych czynności, zabaw tematycznych
  • spotkanie z lektorami języków obcych
  • wykorzystanie zdobytej wiedzy w konkursie „Wieża Babel”
Poznawanie charakterystycznych zabytków i atrakcji turystycznych
  • zna niektóre zabytki państw europejskich np.: wieża Eiffla, Krzywa Wieża, Colosseum, Tower, Big-Ben
  • zna atrakcje turystyczne opracowanych państw np.: Holandia-tulipany, wiatraki; Amsterdam-Wenecja Północy
  • dostrzega charakterystyczny wygląd zabytków i ich piękno
  • prezentowanie ilustracji przedstawiających wybrane zabytki
  • wypełnianie kart pracy obrazujących wybrane zabytki Europy
  • próby odtwarzania zabytków dowolną techniką np. malowanie, lepienie, wycinanie
  • zabawy konstrukcyjne: budowanie np. Colosseum, Wieża Eiffla, zamek Tower itp.
  • Zabawy tematyczne z wykorzystaniem powstałych budowli
  • założenie i prowadzenie indywidualnych „Książeczek podróży po Europie”
  • tworzenie grupowego „Albumu zabytków i atrakcji turystycznych” poszczególnych krajów.


OBYCZAJE NASZYCH SĄSIADÓW

Cele Osiągnięcia Sposoby realizacji
Poznawanie tradycji, obyczajów i zabaw rówieśników z innych krajów europejskich
  • uczestniczy w zabawach obrazujących kulturę, obyczaje danego państwa
  • współdziała z kolegami podczas zabaw
  • szanuje odmienność, kulturową innych ludzi
  • dostrzega różnice w prezentowanych strojach narodowych
  • organizowanie zabaw inspirowanych kulturą danego państwa
  • wykonywanie ozdób choinkowych z różnych materiałów
  • dekorowanie choinki
  • zabawy orientacyjne np. „Kruki w zamku Tower”
  • prace plastyczne z wykorzystaniem koronek
  • fives o’clock
  • występy artysty ludowego, gra na kobzie
  • projektowanie stroju wg własnego pomysłu
  • konkurs międzygrupowy „Pokaz mody”
  • tworzenie kącika „Stroje narodowe”
  • organizowanie zabaw dziecięcych z danego kraju np. „Celtycki kompas”, „Nóż, płótno, kamień”, Gra w króla”, „Soka-tira”
  • wykonywanie wiatraków
  • wykonywanie tulipanów techniką origami
  • prowadzenie hodowli tulipanów
  • zapoznanie z terminem corrida (walka byków)
  • wykonywanie budowli z klocków Lego na konkurs „Legoland”
  • projektowanie parku rozrywki wybraną formą np. rysowanie, budowla z klocków, lepienie z plasteliny
  • wykonanie rysunku „Najzabawniejsze urządzenie Eurodisneylandu”
Poznawanie kuchni innych narodów
  • wykonuje charakterystyczne potrawy przedstawionego państwa
  • umie przyporządkować charakterystyczne potrawy do danego kraju
  • potrafi pracować w zespole według opracowanego przepisu
  • opracowanie przepisu wykonania potraw
  • przygotowanie potraw np. kiełbaski z grilla, pizza, spaghetti, sałatka grecka, sernik na zimno, herbatka angielska
  • zabawy tematyczne np. „W kawiarni wiedeńskiej”


MUZYKA EUROPY

Cele Osiągnięcia Sposoby realizacji
Poznawanie twórców muzyki europejskiej
  • zna nazwiska słynnych muzyków np.: Vivaldi, Bethowen, Bach, Strauss
  • wie z jakiego kraju pochodzą dani kompozytorzy
  • słucha wybranych utworów muzycznych
  • zna ciekawostki z życia kompozytorów
  • prezentacja sylwetek kompozytorów przez nauczyciela, ciekawostki z ich życia
  • udział w koncercie dzieci ze szkoły muzycznej
  • słuchanie muzyki z nagrań płytowych
Wyzwalanie potencjału twórczego, swobodnej ekspresji
  • odzwierciedla muzykę w pracy plastycznej
  • potrafi dopasować własny ruch do muzyki
  • gra na instrumentach perkusyjnych w orkiestrze dziecięcej
  • odtwarza muzykę ruchem danego kraju zgodnie z opracowanym układem
  • wyraża swoje przeżycia związane z wysłuchanym utworem, piosenką w formie słownej
  • zna podstawowe kroki do tańców związanych z określonym krajem np. Zorba, Polka, Walc
  • potrafi zaprezentować opracowany układ taneczny, piosenkę, instrumentację
  • wykonanie prac plastycznych zainspirowanych muzyką poważną wybranych krajów
  • aktywne słuchanie muzyki poprzez: swobodny taniec do muzyki, odtwarzanie muzyki gestem, ruchem, grą na instrumentach perkusyjnych z wykorzystaniem metody Batii Strauss
  • wypowiedź słowna dzieci na temat wysłuchanej muzyki
  • zabawy taneczne
  • nauka tańców wybranego kraju
  • udział w konkursach, akademiach, spotkaniach okolicznościowych.


MALARZE EUROPY

CELE OSIĄGNIĘCIA SPOSOBY REALIZACJI
Poznawanie twórców malarstwa europejskiego
  • zna nazwiska słynnych malarzy np.: Claude Monet, Pablo Picasso, Vincent van Gogh
  • potrafi dopasować obraz do jego twórcy
  • dostrzega różnice w stosowanych przez nich technikach malarskich
  • wie, z jakiego kraju pochodzą dani malarze
  • zna ciekawostki z życia danego malarza
  • prezentacja wybranych obrazów
  • zorganizowanie wystawy „Malarze Europy”
  • praca z albumami, reprodukcjami, obrazami, czasopismami o treściach artystycznych
Wyzwalanie twórczej ekspresji dzieci
  • wykonuje prace plastyczne kierując się zastosowaną w obrazie techniką
  • podejmuje działania plastyczne dla wyrażenia własnych przeżyć związanych z oglądanym obrazem
  • tworzy formy plastyczne z figur geometrycznych
  • maluje własną wizję plastyczną i opowiada o niej
  • próbuje uchwycić kolorystykę obrazu, różnicuje odcienie
  • różnicuje pojęcia portret, autoportret
  • wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami np. kropka w kropkę
  • stworzenie galerii autoportretów i portretów
  • tworzenie prac plastycznych z wykorzystaniem figur geometrycznych wg metody kreatywnego rysunku
  • zabawy związane z uchwyceniem kolorystyki obrazu, tematu, np. „Dopasuj przedmiot do obrazu”, „Przyporządkuj kolory do obrazu”
Rozwijanie poczucia estetyki
  • potrafi ułożyć kompozycję kwiatową
  • układa martwe natury
  • uczestniczy w wykonaniu dekoracji sal
  • ozdabia salę i inne pomieszczenia przedszkola swoimi wytworami
  • wystawy kompozycji kwiatowych inspirowanych obrazami malarzy
  • dekorowanie sal i pomieszczeń przedszkola pracami plastycznymi wykonanymi przez dzieci


Baśnie i bajki krajów europejskich

Cele Osiągnięcia Sposoby realizacji
Rozwijanie zainteresowań literaturą krajów europejskich
  • zna wybrane nazwiska pisarzy literatury dziecięcej jak Jakub i Wilhelm Grimm, Charl Perrault, J.H. Andersen, Tove Janson
  • potrafi opowiedzieć wybrane baśnie
  • zna postaci z poznanych baśni
  • uczestniczy w tworzeniu kącika książek danego autora
  • potrafi przeczytać tytuły baśni i bajek
  • praca z książkami
  • praca w kąciku książek
  • wycieczka do biblioteki, wypożyczanie książek
  • słuchanie baśni i bajek
  • oglądanie przeźroczy
Kształtowanie postaw twórczych wobec literatury
  • potrafi odtworzyć ruchem i mimiką wybraną postać
  • bierze udział w takich formach jak drama, inscenizacja, przedstawienie
  • wykonuje prace plastyczne różnymi technikami odzwierciedlające treść bajek, baśni
  • zajęcia dramowe
  • konkurs międzygrupowy „Najciekawsza bajka europejska”
  • wykonanie „Księgi baśni innych narodów”
  • wystawa tematyczna dotycząca wybranej baśni
  • urządzanie „Festiwalu dobranocek z różnych krajów”.


ROZDZIAŁ III

Warunki wdrażania programu.

     W celu zdobycia środków niezbędnych do realizacji programu postanowiłyśmy uaktywnić naszą współpracę z rodzicami, proponując im: aktywny udział w wykonywaniu strojów do prezentacji poszczególnych krajów, rekwizytów do zabaw dydaktycznych, tanecznych, wzbogaceniu materiałów dydaktycznych. Wskazany również będzie udział rodziców w „Spotkaniach podróżników”.

Realizacja programu – uwagi:
  • warunki do realizacji programu zapewnia w miarę możliwości i środków Dyrektor Przedszkola,
  • Dyrekcję przedszkola w działaniach organizacyjno – finansowych wspierają rodzice dzieci,
  • sale, w których będą odbywać się zajęcia są wyposażone w radio-magnetofon z odtwarzaczem płyt CD
  • przedszkole posiada telewizor, magnetowid, garderobę teatralną,
  • grupa nie powinna liczyć więcej niż 25 dzieci.
Wskazówki metodyczne:

    Zajęcia przewidziane są dla całej grupy, odbywają się cyklicznie w przedszkolu. Podczas prowadzenia zajęć zostaną wykorzystane elementy różnych, nowatorskich i tradycyjnych metod pracy wychowania przedszkolnego, między innymi:
  • Techniki Celestyna Freineta – metoda ta stwarza dzieciom możliwość ujawnienia potencjału twórczego w swobodnej ekspresji, która jest źródłem poznania dziecka. W naturalny sposób wdraża do samodoskonalenia, samokształcenia i postawy twórczej. Realizowanie działań w oparciu o wykorzystanie elementów C. Freineta pozwala na wszechstronne rozwijanie zainteresowań i twórczej ciekawości, ułatwia nawiązywanie kontaktów, radzenie sobie w trudnej sytuacji, umożliwia naturalne zdobywanie doświadczeń.
  • Drama – wykorzystanie prostych ćwiczeń dramowych, wprawek gramatycznych oraz innych form teatralnych, takich jak: układanie opowiadań, tworzenie tekstów melodii, ilustrowanie zwrotek wiersza ruchem i wytworem plastycznym, malowanie obrazów słowami.
  • Technika „burzy mózgów” – jest to popularna i najczęściej stosowana technika w celu pobudzenia do kreatywnego myślenia. Została zaprojektowana przez Osborna z myślą o tworzeniu nowych pomysłów. Posiada ona etapy odkrywania faktów i znajdowania pomysłów oraz rozwiązań.
  • Odkrywanie faktów – wymaga zdefiniowania problemu oraz przygotowania do jego rozwiązania; zdefiniowanie należy tu zrozumieć jako uchwycenie jego istoty, przygotowanie – jako zebranie i przeanalizowanie ważnych informacji
  • Znajdowanie pomysłów – polega na zaproponowaniu i rozwinięciu jakiejś idei dzięki tworzeniu maksymalnej liczby pomysłów (bez oceny).
  • Znajdowanie rozwiązań – odnosi się do oceny wstępnych rozwiązań oraz wdrożenia przyjętych do realizacji.
  • Kreatywne rysowanie – metoda ta rozwija wyobraźnię dziecka. Polega ona na przekształceniu konturowego rysunku określonego przedmiotu w coś zupełnie innego (np. krzesła w pojazd) lub podobny przedmiot, ale nie istniejący w rzeczywistości (np. kontur samochodu w pojazd z przyszłości, z kosmosu, z krainy fantazji). Dziecko przekształca rysunek, dorysowując wymyślone elementy. Stwarza to okazję do spontanicznych wypowiedzi, bogacenia słownictwa. Odmianą tej metody jest tworzenie obrazów przez dorysowanie elementów do barwnych plam, linii, figur geometrycznych itp.
  • Metoda Batii Strauss opiera się na:
    • wykorzystaniu elementów ruchu, tańca, gestów, śpiewu, gry na prostych instrumentach perkusyjnych,
    • stwarza dzieciom możliwość zabawy z muzyką przez co staje się lubiana i chętnie słuchana.
Dzieci, podczas aktywnego słuchania łatwo przyswajają muzykę, obcują z nią i czerpią z niej to co najlepsze: piękno, wrażliwość, pomysłowość, muzykalność, uruchamiają wyobraźnię oraz przełamują opory związane
z publicznymi występami. Ta metoda przybliżania dzieciom muzyki stwarza nauczycielowi możliwość dodania własnych pomysłów do istniejącego już modelu. Dla nauczycieli twórczych jest okazją do stworzenia własnego opracowania wybranego utworu lub fragmentu muzycznego.
     Podczas pracy z dziećmi wykorzystamy również tradycyjne metody i formy pracy przewidziane dla dzieci w wieku przedszkolnym (metody wg K. Kruszewskiego: pogadanka, rozmowa, obserwacje, nabywanie umiejętności praktycznych).

Formy organizacyjne

Wykorzystanie wszystkich możliwych form pracy:
  • praca indywidualna,
  • praca zespołowa,
  • praca z całą grupą
     Każda z powyższych form będzie wykorzystana systematycznie, aby dzieci mogły doświadczyć różnych sytuacji, układów interpersonalnych, by mogły w pełni rozwinąć swoją osobowość. Podstawową formą aktywności dzieci w wieku przedszkolnym jest zabawa. Zatem działalność dziecka będziemy starały się organizować tak, aby bawiąc się zdobywało wiedzę.

ROZDZIAŁ IV

Ewaluacja działań.

Teoretyczne założenia procesu ewaluacji.
     EWALUACJA – jest to proces zbierania danych oraz ich interpretacja w celu podjęcia określonej decyzji. Całość procesu procedury ewaluacyjnej podporządkowana jest określonym posunięciom praktyczno-organizacyjnym, których dotyczą podejmowane decyzje. Uzyskane dane są środkiem do realizacji celów praktycznych.
(por. H. Komorowska, 1999).

Najistotniejsze zadania ewaluacji.
Ewaluacja powinna:
  • Określić zasadność prowadzenia założeń programu.
  • Ulepszyć strukturę lub wdrożenie programu.
  • Dodać lub usunąć pewne techniki pracy.
  • Skierować program do wdrożenia w innych kontekstach.
  • Poprzeć założenia danego programu lub przeciwstawić się im.
Cele i struktura procesu ewaluacji programu.
      Do najistotniejszych celów procesu ewaluacji należy zaliczyć:
  • określenie stopnia realizacji zamierzonych celów ujętych w programie,
  • dostosowanie metod i form pracy do możliwości rozwojowych dzieci,
  • zgodność treści programowych ze szczegółowymi celami edukacyjnymi,
  • dobór odpowiedniej grupy wiekowej dzieci, które sprostają założeniom ujętym w treściach programowych,
  • stwierdzenie efektywności pracy wychowawczo- dydaktycznej, stwierdzenie czy umiejętności i zdobyta wiedza jest zgodna z oddziaływaniem danego programu.
Ewaluacja programu „Przedszkolak Europejczykiem”

Ewaluacji podlega:
  • atrakcyjność programu dla dzieci,
  • skuteczność stosowanych metod,
  • praktyczność i użyteczność zdobytych wiadomości oraz umiejętności,
Ewaluacji można dokonać poprzez:
  • obserwację dziecka uczestniczącego w zajęciach „ Przedszkolak Europejczykiem”,
  • anonimowe ankiety dla rodziców
     Ewaluacji należy dokonać dwa razy w roku na koniec pierwszego i drugiego półrocza, którą przeprowadzą nauczyciele grup pięciolatków i sześciolatków.
     Uzyskane przez nauczyciela wyniki powinny być analizowane, oceniane oraz wykorzystywane do wprowadzenia zmian w programie.Wyniki powinny zostać przedstawione:
  • dyrekcji przedszkola,
  • radzie pedagogicznej,
  • rodzicom.
Opracowały:
Mgr Barbara Kaczmarczyk
Elżbieta Smajdor
Mgr Danuta Solarz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie