Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dbam o bezpieczeństwo

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3498 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Impreza została przygotowana i zaprezentowana w związku z projektem Z Pyrkiem bezpieczniej. Apel był podsumowaniem zdobytych wiadomości o bezpieczeństwie. Przedstawia zasady, które trzeba zachowywać i skutki nieprzestrzegania przepisów.

Małgorzata  Cychnerska
SP Kotlin
Scenariusz „Dbam o bezpieczeństwo”

Uczeń I:
              Wiele znaków jest drogowych,
na nich auta, konie ,krowy,
motocykle, sarny, dzieci,
i samolot nawet leci!
Są traktory, most zwodzony
Oraz strzałki w różne strony,
Jest parowóz, tramwaj, trąbka-
Raz w kółeczkach raz w trójkątach!
Choć obrazów pełno takich,
Trzeba poznać wszystkie znaki.
                                  {Poznaj znaki –W. Ścisłowski}

Uczennica I: (uczennice podchodzą do znaków o których mówią)
 Poznam dzieci ze znakami,
lekcję pierwszą zaczynamy:
światło czerwone- auto pędzić chce,
światło żółte- czekaj jeszcze nie,
światło zielone- można śmiało jezdnią kroczyć!

Lekcja druga: to jest zebra,
Miejsce, w którym pieszy
 może przejść na drugą stronę.

 Uczennica II
               Lekcja trzecia: znaki ostrzegawcze…
były, są i będą zawsze.
Żółty trójkąt cię ostrzega
jak przyjaciel, jak kolega.

Znaki zakazu …
znaki  w kole czerwonym
Zakazują każdej strony,
 zakazują, wymagają,
by traktować je z powagą…


Uczennica III
              Znaki nakazu…
znak nakazu mówi wszystko od razu,
bo nie mamy innej drogi,
oprócz tej gdzie znaki wiodą…
Że się jedzie w prawo, w lewo
obowiązek to każdego.

Znaki informacyjne…
Znak informacyjny wiadomość niesie,
gdzie odpocząć każdy może,
kto jest wiele godzin w drodze…
 Postój, benzynowa stacja,
 To jest ważna informacja.

Uczennica IV
  Moje dzieci pamiętajcie o tym co dzień,
co już każdy wie przechodzień.
Kolorowe znaki jeśli poznać chcesz,
weź „Przepisy ruchu” i przeczytaj je.

                                        {Kolorowe znaki –M Pietrzak}

Piosenka: „Skrzyżowanie”

1.Na skrzyżowaniu ruch ogromny,
Spojrzeć na światła nie zapomnij
Czerwone, żółte i zielone.
Czy możesz przejść na drugą stronę?  } bis

2.Jeśli czerwone- musisz czekać,
to auta teraz mogą jechać
Do ciebie mówi światło zielone
Już możesz przejść na drugą stronę. } bis

3.Nim jednak ruszysz, zanim przejdziesz,
Musisz się jeszcze raz rozejrzeć.
Jezdnia jest wolna, więc z fasonem
Możesz przejść śmiało na drugą stronę, } bis




(Spaceruje przedszkolak razem z rodzicami między znakami)
Uczeń II
Idąc na spacer ze swoim tatą
Mały przedszkolak był nieswój taki,
Nie wiedział bowiem dlaczego stoją
 na wszystkich drogach te wszystkie znaki.

Na jednej nodze tak jak bociany:
Trójkąty, koła oraz kwadraty…
Każdy z nich barwnie pomalowany,
Więc postanowił spytać się taty.
 
Przedszkolak
Tatusiu, powiedz czemu na drogach
Po obu stronach są ustawione
Te dziwne znaki w różnych kolorach:
Żółte, niebieskie, białe, czerwone?

Tata
Widzisz mój synku- słyszy odpowiedź-
Znaki dla ciebie tak zagadkowe
Wszyscy kierowcy znają na pamięć
Bo są to właśnie znaki drogowe.

Ich kształt i barwa oraz rysunek
Namalowany na znaku tarczy
na wszystkich drogach całego świata
zawsze i wszędzie to samo znaczy.

Trójkąty żółte z brzegiem czerwonym
z rysunkiem czarnym jak pióra kawcze
Mówią: „Uważaj na mój rysunek”
bo są to ZNAK OSTRZEGAWCZE.

Mama
Te duże koła z brzegiem czerwonym
Które z daleka widać od razu,
„Nie wolno!”- krzyczą głosem donośnym,
Bo są to właśnie ZNAKI ZAKAZU.

Mniejsze zaś koła, niebieską twarzą
I białą strzałką jak ptasi pazur,
Mówią stanowczo: „Jedź jak ci każę!”
Dlatego są to ZNAKI NAKAZU.
Starsza siostra
A prostokąty oraz kwadraty,
Te z tłem niebieskim, stojące z gracją,
INFORMACYJNE są to ZNAKI,
Bo zawsze służą informacją.

Wiesz już dlaczego duzi i mali
Znaki drogowe widują co dzień?
Żeby bezpiecznie z dróg korzystali:
Każdy kierowca i każdy przechodzień.

                                         [Kolorowe znaki -. Kaniewski]

Uczeń III (wjeżdża na hulajnodze)
Tata piękny ma samochód,
A brat jeździ na rowerze!
Może im zazdroszczę trochę
choć mam tyle własnych ścieżek!
Samoloty czy rakiety
Poprowadzić kiedyś mogę,
Lecz na razie mam niestety
Tylko starą hulajnogę.
Hulajnoga – mój przyjaciel
Najsprawniejsza tam gdzie górka!
Czasu dzięki niej nie tracę,
Moje wszystkie są podwórka1
                      
                                     [Hulajnoga – W, Scisłowski]

Piosenka: „Jadą rowery”                [muz. T. Kierski sł. Z. Holska]
(dzieci naśladują jazdę rowerem)

1.Jadą rowery, kręcą się koła,
nad nami cicho gwiżdże wiatr.
Wielka wyprawa dzisiaj wesoła!
Jedziemy dalej, dalej w świat!

Ref. Na rowerze, na rowerze
trzeba jeździć jak należy.
Na rowerze, na rowerze
Dzeń, dzeń, dzeń, dzeń, dzeń!

2.Jadą rowery ścieżką w zieleni,
Przez łąkę, pole, w jasny dzień!
Leśny strumyczek w blasku się mieni,
A drzewa szumem wabią w cień.

Ref, Na rowerze…

Uczeń IV
(zwraca się do koleżanki na przejściu dla pieszych)

Chcesz przejść przez ulicę?
Bardzo łatwo. Uważać musisz tylko na światło.
Gdy się zapali czerwone oko – stój!
Bo z policją będziesz miał kłopot.
Przy żółtym świetle zachowaj spokój
 nie dając jeszcze na jezdnię kroku!
Sygnał zielony – znak – droga wolna
Ale pamiętaj, że to nie droga polna
Tylko ulica bardzo ruchliwa,
Gdzie o wypadek nietrudno bywa.

                                     [Uliczne sygnały – M. Grzybowska]

Inscenizacja „Paw”

Narrator:
Po chodniku szedł raz paw i tak myślał sobie:

Paw:
-jaki jestem piękny, ach, jak dostojnie chodzę!
Podziwiają mnie na pewno wszyscy dookoła,
Bo urodą nikt tu ze mną zrównać się nie zdoła.

Narrator:
Doszedł paw do skrzyżowania i choć światło miał czerwone,
on na jezdnię wejść chciał zaraz, żeby przejść na drugą stronę.
Lecz ktoś krzyknął: - stój co robisz!
Poczekaj chwileczkę, wszak przez jezdnię się przechodzi
tylko na zielonym świetle!
A paw odparł dumnym głosem:

Paw:
-mnie to nie dotyczy.
Ja na każdym świetle mogę chodzić po ulicy,
bo mam ogon taki piękny, taki kolorowy,
że aż na mój widok stają wszystkie samochody.
Zresztą zaraz sam zobaczysz-
Narrator:
-krzyknął paw na koniec i na jezdnię wszedł,
choć światło było wciąż czerwone.
Wtem usłyszał pisk hamulców
Ratunku!- zawołał, skoczył w górę,
 uszedł z życiem, lecz już bez ogona.
Długo potem opłakiwał swoje pawie pióra.
Stał przed lustrem i powtarzał:

Paw:
-wyglądam jak kura.

Narrator:
Ale już od tej pory, gdy idzie przez miasto,
To cierpliwie zawsze czeka na zielone światło.

                                  [Jak paw przez jezdnię przechodził - J. Wasilewski]


Piosenka: „Będę kierowcą”              [muz. F. Rybicki sł. Z. Holska]
(chłopcy jeżdżą kartonowymi samochodami)

1.Jedzie auto coraz prędzej,
co za pęd, co za pęd!
Żółte światło pas na jezdni,
teraz skręt, teraz skręt.
 Ref. Bardzo trudno być kierowcą,
lecz ja mówię wszystkim chłopcom,
że kierowcą, że kierowcą
muszę kiedyś być }bis
2.Szara jezdnia, na tej jezdni
aut jest sto, aut jest sto.
Zmiana świateł, tu czerwone,
a więc stop, a więc stop.
Ref. Bardzo trudno być kierowcą…
3.Różne światła, różne znaki
trzeba znać ,trzeba znać.
Muszę wiedzieć kiedy jechać,
Kiedy stać, kiedy stać
Inscenizacja „Trochę przykre widowisko pod tytułem LODOWISKO”

Janek:
Coś ty Franek? Ranny, z wojny?

Franek:
(skrzywiony z zabandażowaną głową i ręką, kuleje)
Nie ze ślizgawki zwykłej szkolnej…
To Ryś pchnął mnie z całej siły
W oczach świeczki zaświeciły
Bo wyrżnąłem głową w ławkę…
Taką mieliśmy ślizgawkę!

Janek:
A ta ręka? Guz na brodzie?
Też zdobyłeś go na drodze?

Franek:
Nie ślizgając się niechcący,
Ktoś przy schodach mnie potrącił
i upadłem na podłogę,
stłukłem wtedy brodę …nogę.

Janek:
Cóż za dziwne lodowisko!
Powiedz mi porządnie wszystko!
Bo powiadasz, że ślizgawka, a tu
szkoła, schody, ławka…

Franek:
Widzisz, bo ja zawsze wolę
ślizgać się pod dachem…w szkole…

Dzieci:
Podobna przykrość się zdarza,
gdy ślizgamy się na korytarzach!

Inscenizacja: „O ruchu drogowym dla pieszych”

Uczennica V
Słuchaj młody przyjacielu
I uważnie weź do serca
To, co teraz ci powiemy,
Kiedy zbliżysz się do przejścia.

Najpierw odwróć głowę w lewo,
By upewnić się czy można,
Potem w prawo- nic nie jedzie-
Przechodzimy lecz ostrożnie.

Uczennica VI
Gdy jest świetlne skrzyżowanie,
Na zielonym świetle przechodź,
Gdy czerwone światło widzisz,
Nigdy na jezdnię nie wchodź.

Bo kto tego nie przestrzega,
To są potem przykre skutki:
Pogotowie, gips na nodze-
Czy człek duży czy malutki.

Uczennica VII
Andrzej biegł za swoją piłką,
Nie rozglądał się wokoło
(z boku staje Andrzej z założonym bandażem)
Potłukł rękę, nogę, czoło.

Mietek, gdy kolegów zoczył,
Biegł na oślep , nie popatrzył,
Ani w prawo, ani w lewo.
Widzisz, jakie są skutki tego.

(Wchodzi Mietek z zabandażowaną głową, zostawione otwory na oczy)

Uczeń VI
Oto Mietek nasz kolega,
teraz go przedstawiać trzeba.
Któżby się domyślił tego,
że to klasowy kolega?

Kasia bardzo się spieszyła
do ogródka naprzeciwko,
lecz ulica była bliżej-
teraz Kasię boli wszystko

(Kasia wchodzi kulejąc)
Uczeń VII
Grzesio gnał na deskorolce,
wszędzie chciał podążać w pędzie,
lecz nie myślał wcale o tym,
że nieszczęście z tego będzie.
(wnoszą siedzącego na krzesełku Grzesia)

Teraz Grzesio stęka, jęczy,
Przez samochód potrącony.
Przysiągł, że będzie uważał
Przy przejściu na drugą stronę.

Uczeń VIII
Piotruś wszystko wie najlepiej,
Zawsze chwalił się tym bardzo.
Lecz niestety nie wie o tym,
Jakie jest do przejścia światło.
(Wchodzi Piotruś ze spuszczoną głową, zawstydzony)

Oto skutki są niewielkie,
Bo kierowca wykręcając
Wpadł na słup i rozbił auto,
Piotrusia omijając.

Uczeń IX
Myśl więc dobrze przyjacielu,
gdy przechodzisz przez ulicę,
samochody - nie zabawki,
tu gra toczy się o życie!

Uczennica VIII
Koleżanko! Kolego!
- do Was też prośbę mam:
Kiedy idziesz ulicą, czy to w grupie, czy sam,
przestrzegaj przepisów ,bo niestety nierzadko,
nieuwaga dzieci jest przyczyną wypadku!







Piosenka: „Ważne pytania”           [muz. K. Marzec sł. A. Grabowski]
(zwrotki śpiewane przez solistki, chłopcy odpowiadają na pytania)

Leży na jezdni, cała w białe paski,
Przechodzą po niej starsi i bobaski.
       Co to za dziwne, pasiaste zwierzę,
        Które na jezdni lubi sobie leżeć?      To zebra!!!

Jakie to światło? Kiedy się zapali,
Przechodzą jezdnię duzi oraz mali?
       Jakie to światło, wesołe światło
       To dzięki niemu możesz przejść tak łatwo?     Zielone!!!

Kiedy wędrujesz wiejskiej drogi skrajem,
Którą iść stroną jak ci się wydaje?
         Która to strona, bezpieczna strona,
          dla wszystkich pieszych zawsze przeznaczona ?     Lewa strona!!!

Jakie to światło groźnie zapalone,
Pieszym zabrania przejść na drugą stronę?
          Jakie to światło pali się właśnie,
          Wszyscy czekają, aż nareszcie zgaśnie?    Czerwone!!!

Jeśli przepisów tych się nauczyłeś-
Na szóstkę z plusem sobie zasłużyłeś.
            Zielone idziesz! Czerwone stoisz!
            Chodź lewą stroną zebry się nie boisz!      Szóstka!!!


Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie