Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program edukacji humanitarnej dla dzieci 6-cio letnich

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1684 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Program humanitarny stworzony przeze mnie, a ściślej mówiąc jego realizacja pomoże dzieciom zrozumieć dzisiejszy świat- nauczy dzieci umiejętności rozwiązywania jego problemów. Dzięki realizowanym treściom ułatwimy najmłodszemu pokoleniu przejść  do działań w kierunku poprawy sytuacji na świecie, w duchu przyjaźni międzyludzkiej, w duchu równości, tolerancji i pokoju. Program ten uczy przede wszystkim bezinteresownej pomocy drugiemu człowiekowi.

Program edukacji humanitarnej dla dzieci 6-cio letnich

Wstęp

     Świat, w którym żyją nie tylko dorośli, ale i dzieci jest pełen wojen, niepokoju, przemocy, biedy i dyskryminacji. To całe zło niesie za sobą ból i cierpienie. Na to wszystko patrzą dzieci, które są bystrymi obserwatorami rzeczywistości. Nierzadko zdarza się, że te niczemu niewinne istoty zostają włączone w brutalność dzisiejszego świata i przeżywają rozpacz z powodu bezmyślnego działania dorosłych.
     Zadaniem placówek oświatowych jest wykształcenie u dzieci właściwych postaw moralnych i takich umiejętności, które będą oparte na humanitarnych przesłankach. Do najefektywniejszego kształtowania się w/w postaw jest najbardziej odpowiedni wiek wczesnoszkolny i przedszkolny. Wszystko, co przyjmuje dziecko do wiadomości w tym okresie życia, przeżywane jest bardziej emocjonalnie. To z kolei pozwala na osiągnięcie lepszych efektów edukacyjnych. To właśnie ten okres najskuteczniej kształtuje osobowość dziecka i jest źródłem prawidłowych postaw moralno- humanitarnych.
     Program humanitarny stworzony przeze mnie, a ściślej mówiąc jego realizacja pomoże dzieciom zrozumieć dzisiejszy świat- nauczy dzieci umiejętności rozwiązywania jego problemów. Dzięki realizowanym treściom ułatwimy najmłodszemu pokoleniu przejść do działań w kierunku poprawy sytuacji na świecie, w duchu przyjaźni międzyludzkiej, w duchu równości, tolerancji i pokoju. Program ten uczy przede wszystkim bezinteresownej pomocy drugiemu człowiekowi.
Autor:
Justyna Potoniec

Masz prawo:
  • czuć to, co czujesz (uczucia nie są ani dobre ani złe, po prostu są, nikt ci nie może narzucić co masz czuć)
  • chcieć tego, co chcesz (nikt ci nie może narzucić tego, co ktoś chce)
  • widzieć i słyszeć to, co widzisz i słyszysz, bo to jest rzeczywistością
  • cieszyć się i bawić
  • mówić prawdę
  • popełniać błędy (na nich się uczysz)
  • doceniać uczucia (potrzeby i pragnienia innych ludzi)
  • mieć problemy i popadać w konflikty, jedne i drugie wymagają rozwiązania
Cele ogólne:
  1. przygotowanie dziecka do życia w społeczności w duchu tolerancji, przyjaźni międzyludzkiej, równości i poszanowania godności wszystkich ludzi
  2. rozbudzanie wrażliwości na potrzeby innych
Cele operacyjne:
  • kształcenie świadomości przysługujących nam praw i obowiązków
  • kształtowanie postawy empatii- dostrzeganie i nazywanie uczuć i przeżyć innych
  • kształtowanie postawy otwartości na potrzeby innych- udział dzieci w organizowanych akcjach charytatywnych
  • kształtowanie postawy miłości, życzliwości, opiekuńczości i odpowiedzialności w stosunku do drugiego człowieka
  • kształtowanie umiejętności dokonywania oceny zachowań
  • kształtowanie umiejętności wyrażania własnego zdania oraz liczenia się ze zdaniem innych
  • kształcenie umiejętności rozwiązywania konfliktów bez agresji
  • rozwijanie umiejętności współżycia i współdziałania z innymi
Rozkład tematyki do programu humanitarnego
  1. „O tym jak Jasio wyrwał Oli jej własną zabawkę”- obejrzenie scenki teatralnej, rozumienie przez dzieci pojęcia prawa do własności.
    • dziecko rozumie znaczenie słowa własność
    • zna i rozumie pojęcie prawo jak i bezprawie
    • rozumie znaczenie słów prawo do własności
    • rozumie, że nie wszystko musimy mieć
    • wie, że stosowanie przemocy jest czymś złym, unika tego typu zachowań
    • umie dochodzić do kompromisu dla osiągnięcia celu
  2. „Kto miał rację”- rozumienie przez dzieci prawa do ciszy i odpoczynku na podstawie opowiadania
    • dziecko dostrzega zachowania pozytywne i negatywne bohaterów- dokonuje oceny postępowania
    • rozumie potrzebę uznania prawa do ciszy i odpoczynku
    • rozumie pojęcie pogwałcone prawo- wie, że chłopcy pogwałcili prawo nie uznając prawa do ciszy i odpoczynku swojego kolegi
  3. „Z wizytą u lekarza”- praca z obrazkiem, dostrzeganie i rozumienie przez dzieci prawa do leczenia
    • dziecko wie, że każdy człowiek ma prawo skorzystania -w razie potrzeby- z usług lekarzy o różnej specjalności
    • rozumie potrzebę leczenia wszystkich chorób
    • rozumie potrzebę udzielania pomocy innym w razie potrzeby
    • wie, że nikt nie lubi bólu, dlatego nie wolno zadawać nikomu bólu i cierpienia
  4. „Nowy kolega”- opowiadanie nauczycielki, uświadomienie dzieciom przysługujących im praw, dostrzeganie równych praw wszystkich obywateli naszego kraju
    • dziecko respektuje prawo nowego kolegi do korzystania z biblioteki, świetlicy, teatrzyku i innych dóbr
    • zna i rozumie pojęcie równe, takie same prawo
    • zna i rozumie pojęcie prawo do nauki, kultury i sztuki
  5. „Nie czyń drugiemu co tobie nie miłe”- wykorzystanie sytuacji okolicznościowej, rozumienie potrzeby poszanowania praw drugiego człowieka
    • dziecko dostrzega w otoczeniu i wymienia sytuacje sprawiające innym ból i cierpienie
    • rozumie przysłowie „Nie czyń drugiemu co tobie nie miłe”
    • wie, że ma prawo do życia bez strachu i bólu
  6. „Co cię smuci, a co cieszy”- swobodne wypowiedzi dzieci, rozumienie przez dzieci prawa do radości
    • dziecko dostrzega, że ta sama sytuacja jednych rozśmiesza, innych nie
    • wymienia sytuacje powodujące radość i smutek
    • wie, że każdy może w indywidualny sposób postrzegać daną sytuację
    • wie, że każdy ma prawo do radości i śmiechu
    • wie, że nikt nie może narzucić nam tego, z czego mamy się śmiać lub z jakiego powodu mamy być smutni
    • wie, że doprowadzanie innych do smutku jest pogwałceniem prawa do radości
    • rozumie potrzebę obrony innych przed smutkiem
  7. „Nasze prawa i obowiązki”- burza mózgów związana ze słowami „obowiązek”, „prawo”, dostrzeganie i rozumienie przez dzieci niektórych praw i obowiązków
    • dziecko potrafi wymienić poznane prawa jak i obowiązki (prawo do korzystania z dóbr kultury, nauki (szkoła, przedszkole), prawo do lekarza, prawo do wolności od przemocy fizycznej i psychicznej, prawo do zabawy i zabawki, prawo do radości, przestrzeganie wspólnie ustalonych zasad, pomoc słabszym, potrzebującym itd.)
    • jest świadome swoich praw jak i obowiązków
    • rozumie potrzebę uznawania praw jak i obowiązków
  8. „Pokrzywdzony Piotruś”- oglądanie bajki, dostrzeganie możliwości szukania pomocy w razie łamania praw przez innych
    • dziecko dostrzega sytuacje, w której zostało złamane prawo człowieka
    • potrafi właściwie zadziałać, zareagować by znaleźć pomoc
    • wymienia osoby i numery tel. gdzie szukać pomocy (112)
    • wie, że ludzie nie tylko mają prawa, ale i obowiązki
  9. „Dlaczego Kola jest smutny?”- praca z obrazkiem, uznawanie prawa do odmienności
    • dziecko wie, co to znaczy, że ktoś jest odmienny
    • wymienia i opisuje ludzi odmiennych (inna skóra, inna religia, inny sposób ubierania się, inwalidztwo, itp.)
    • wie, że ci na pozór„inni”, tak samo jak my myślą i czują
    • zna i rozumie pojęcie dyskryminacja
    • uznaje prawa innych do tego, do czego my mamy prawo
    • zna i rozumie słowo odmienność, tolerancja
  10. „Ja się z nim nie chcę bawić”- obejrzenie scenki teatralnej, kształtowanie postaw empatii
    • dziecko dostrzega potrzebę bycia wesołym i szczęśliwym przez każdego człowieka
    • wie, że sprawianie innym przykrości jest czymś złym
    • rozumie potrzebę sprawiania innym radości
    • wymienia sposoby zadowalania innych
    • wymienia takie zachowania, które przynoszą smutek lub sprawiają przykrość (krzyk, bicie, zła mina, przezwisko, odtrącenie, nie podzielenie się czymś)
  11. „W domu Kasi, Basi i pani Ewy” - dostrzeganie różnic w obu rodzinach na podstawie obrazka, akceptowanie nietypowych, innych sytuacji
    • dziecko dostrzega, że rodzina może mieć różny skład (opisuje skład rodziny) i różny status
    • dostrzega, że są rodziny wielodzietne, i takie, w których rodzice nie mogą mieć dzieci
    • wie, że istnieją dobre bezdzietne rodziny, które adoptują dzieci z domu dziecka
    • rozumie potrzebę udzielania pomocy dzieciom z domu dziecka
    • wie, że dzieci z domu dziecka bardzo pragną mieć prawdziwy dom i rodziców
    • dostrzegają fakt, że inaczej nie znaczy gorzej
  12. „Dlaczego Asia nie chce prezentu”- akceptowanie przez dzieci ludzi o innej orientacji, wyznaniu w oparciu o opowiadanie nauczycielki
    • dziecko wie, że każdy ma prawo do szczęścia
    • dziecko wie, że każdy ma swój sposób na szczęście
    • wie, że nie należy nikogo na siłę uszczęśliwiać
    • dostrzega, że każdemu do szczęścia potrzeba jest czegoś innego i szanuje ten wybór (wegetariański sposób żywienia, wyznanie, sposób ubierania się, słuchanie danego rodzaju muzyki)
    • szanuje wybór Asi co do wyznania
  13. „Pomocna dłoń”- rozmowy z dziećmi nt. zaobserwowanych sytuacji, doświadczeń, dostrzeganie i pielęgnowanie pozytywnych zachowań
    • dostrzeganie i rozumienie potrzeb materialnych jak i psychicznych drugiego człowieka (po pożarze, powodzi, wypadku itp.)
    • kształcenie potrzeby okazywania sobie wzajemnej pomocy
    • wyrażania uczuć empatycznych w trudnych chwilach
  14. „Ja tu usiadłem pierwszy”- przezwyciężanie egoizmu, budzenie szacunku do ludzi starszych jak i niepełnosprawnych na podstawie wiersza „Jacek w tramwaju”
    • dziecko zna i wymienia zasady kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych
    • uznaje potrzebę szacunku do starszych
    • chętnie pomaga innym w potrzebie
    • ustępuje miejsca osobom niepełnosprawnym lub starszym
  15. „Nie każdy ma na lody”- opowiadanie obrazka, rozumienie trudnej sytuacji materialnej kolegów, kształcenie pozytywnej postawy względem dzieci z rodzin ubogich
    • dziecko dostrzega, że są dzieci, które mają wszystko, jak i tacy, którym brakuje nawet chleba
    • potrafi wyrazić współczucie dla tej grupy ludzi
    • rozumie potrzebę udzielania pomocy tym, którym jest gorzej
    • wymienia sposoby na udzielenie pomocy bardziej potrzebującym
    • włącza się w organizowane akcje humanitarne (góra grosza)
  16. „Co to jest Dom Dziecka?”- swobodne rozmowy z dziećmi, rozumienie problemów dzieci z Domu Dziecka
    • dziecko zna i rozumie pojęcie Dom Dziecka
    • wie, kto zamieszkuje Dom Dziecka
    • wie, że mieszkańcy Domu Dziecka potrzebują szczególnej troski
    • wczuwa się w problem mieszkańców Domu Dziecka
    • ma miły stosunek do dzieci pokrzywdzonych przez los
  17. „On nie ma racji”- obejrzenie scenki teatralnej, kształtowanie asertywności dziecka
    • dziecko wie, że każdy ma prawo do wyrażania własnych myśli, przekonań, odczuć, poglądów
    • wie, że każdy może mieć- inny- swój pogląd na ten sam temat
    • wie, że każdy ma prawo powiedzieć „nie” i że należy także znosić czyjeś „nie”
    • wie, że nikt nie może nam narzucić tego, co mamy czuć w danej sytuacji
  18. „Ale głupek”- ćwiczenie pamięci w trakcie wspominania złych zachowań niektórych kolegów, powstrzymywanie dzieci od krytyki urażającej godność drugiego człowieka
    • dziecko zna i wymienia zasłyszane obraźliwe określenia
    • wczuwa się w sytuację osób obrażanych
    • rozumie ból, jaki spotyka ludzi obrażonych
    • zna i rozumie przysłowie „ nie czyń drugiemu co tobie nie miłe”
    • unika obrażania innych, by nie naruszać godności drugiego człowieka
  19. „Kto to jest wolontariusz?”- oglądanie filmu, zachęcenie dzieci do pomagania innym
    • dziecko zna i rozumie słowo wolontariusz
    • wymienia sytuacje, które wymagają pomocy (po powodzi, po pożarze, po utracie pracy przez rodziców, przy nieuleczalnie chorej osobie- w niepełnosprawności, pomoc ludziom starszym i niedołężnym)
    • wie, że każdego z nas może dotknąć podobna sytuacja
    • podaje pomysły na sposób udzielania pomocy
    • wyraża gotowość udzielania pomocy najbardziej potrzebującym
  20. „Kłopoty rodziny misiów”- praca z obrazkiem, umiejętność udzielania pomocy innym w trudnej sytuacji materialnej
    • dziecko dostrzega problem w rodzinie misiaczków
    • dziecko wychodzi z propozycją pomocy (różne sposoby) wyjścia z kłopotów w rodzinie misiów
    • potrafi organizować się poprzez współdziałanie w zespole
    • doprowadza własne pomysły do realizacji
    • odczuwa zadowolenie z udzielania pomocy innym
  21. „Kłopoty przyjaciół misia Uszatka”- praca z obrazkiem, kształcenie poczucia potrzeby udzielania pomocy innym
    • dziecko dostrzega problem przyjaciół Uszatka
    • wychodzi z propozycją pomocy
    • wymienia różne sposoby na rozwiązanie kłopotów
    • potrafi organizować się poprzez współdziałanie w zespole
    • doprowadza własne pomysły do realizacji

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie