Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Referat na temat: Przyczyny niepowodzeń szkolnych uczniów klas I - III

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3832 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Pedagogizacja rodziców zajmuje ważne miejsce w mojej pracy dydaktyczno - wychowawczej. Ma ona na celu przekazanie cennych informacji zainteresowanym, a co za tym idzie wspieranie działań nauczyciela. Przedstawiam referat, który może być wygłoszony podczas zebrania ogólnego z rodzicami uczniów klas pierwszych, aby już wtedy uczulić ich na problem niepowodzeń szkolnych.
Z chwilą rozpoczęcia nauki w szkole dziecko wkracza w nowy świat zadań oraz w układ stosunków społecznych odmiennych od tych, które istniały w środowisku rodzinnym. W okresie szkolnym zmienia się bowiem podstawowy rodzaj działalności dziecka, a wraz z nim podstawowy system stawianych mu wymagań. Wstępując do szkoły, dziecko częściowo oddzielone od najbliższych osób, z którymi dotąd przebywało, po raz pierwszy w swoim życiu staje wobec nowych zadań i obowiązków związanych z rolą ucznia.

     Wielu dzieciom z łatwością przychodzi osiąganie dobrych wyników w nauce. Bez większego wysiłku opanowują one stale rozszerzany materiał nauczania, otrzymują promocję z klasy do klasy, mają pozytywne oceny. Ale są też dzieci, które nie mogą sprostać niełatwym wymaganiom szkoły. Mimo starań nie potrafią one w odpowiednim czasie przyswoić sobie wiedzy i umiejętności przewidzianych w programie nauczania. W związku z tym napotykają na trudności w nauce, które stanowią przyczynę szkolnych niepowodzeń.

     Pierwszymi symptomami tych niepowodzeń są zwykle niewielkie jeszcze, ale narastające luki w wiadomościach, kłopoty w wykonywaniu zadań i zbyt mała sprawność działania. Brak sukcesów i niepowodzenia w nauce wpływają demobilizująco na dalszą naukę dziecka, mogą wywoływać frustrację i pogarszać stan zdrowia dziecka, a najczęściej prowadzą do trudności wychowawczych.

     Do przyczyn niepowodzeń szkolnych należy szereg czynników mających wpływ na przebieg i rezultat pracy szkolnej uczniów. Są to:
  1. CZYNNIKI ZEWNĘTRZNE, na które składają się warunki życia dziecka, atmosfera wychowawcza, jaką zapewniają mu dwa najważniejsze środowiska: rodzice i szkoła.
  2. CZYNNIKI WEWNĘTRZNE, związane z rozwojem fizycznym i psychicznym dziecka, z jego indywidualnymi własnościami.
     Ogromny wpływ na niepowodzenia dziecka w szkole mają braki i niedomagania środowiska wychowawczego takie jak:
  • rozbita rodzina z jej najbardziej niebezpiecznym dla dziecka zjawiskiem, jakim jest ,,złe pożycie rodziców’’
  • brak pozytywnego wpływu wychowawczego t.j. brak zainteresowania się dzieckiem i brak odpowiedniej opieki nad nim
  • negatywny wpływ wywierany przez rodzinę - awantury i alkoholizm
    Dziecko, w którego domu panuje atmosfera konfliktowa i pełna napięcia, może mieć trudności w nauce nawet wówczas, jeśli wkłada w nią wiele trudu.

    Innym źródłem niepowodzeń są trudne warunki materialne i mieszkaniowe. Są one bowiem przyczyną złego stanu zdrowia dziecka, braku obuwia i odzieży, podręczników, niedożywienia, nieodpowiednich warunków do odrabiania lekcji i dobrego wypoczynku w nocy.

    Wpływ na wyniki szkolne mają nie tylko stosunki między rodzicami i ogólny nastrój panujący w domu lecz także stosunek rodziców do dzieci. Chętniej i lepiej uczy się bowiem dziecko, które czuje się w domu potrzebne i kochane, które jest traktowane życzliwie, poważnie i konsekwentnie. Jeżeli natomiast dziecko ma poczucie, że jest zbyteczne, że rodzicom wcale na nim nie zależy, nie wykazuje zapału do nauki.

    Jeśli chodzi natomiast o czynniki wewnętrzne determinujące postępy uczniów w nauce, to szczególną rolę odgrywają: ogólny stan zdrowia, ewentualne wady fizyczne (niesprawne funkcjonowanie narządów zmysłowych np. wady słuchu lub wzroku, zaburzenia mowy, leworęczność itp.), ogólny poziom rozwoju umysłowego, ewentualne zaburzenia układu nerwowego (niestałość emocjonalna, agresywność, apatia, nerwica, brak cierpliwości i wytrzymałości w pracy itp.), ewentualne zaburzenia w funkcjonowaniu procesów poznawczych (niezdolność skupienia uwagi, brak motywów uczenia się, zbyt wolne tempo myślenia itp.) oraz cechy charakteru i temperamentu ucznia.

    Podstawowym warunkiem osiągnięcia pozytywnych wyników w nauce jest dobry stan zdrowia dziecka, który umożliwia jego regularne uczęszczanie do szkoły. Zły stan zdrowia i częste choroby ucznia odbijają się bowiem z reguły niekorzystnie na jego wydolności umysłowej, zwiększają podatność na zmęczenie, utrudniają skupienie się i długotrwały wysiłek, osłabiają układ nerwowy. Dzieci mało odporne, które z powodu częstych zachorowań opuszczają wiele dni w szkole mają zazwyczaj luki w materiale. Prowadzi to do powstania zaległości, co staje się źródłem niechęci do nauki.

     Defekty wzroku i słuchu niedostrzeżone w porę utrudniają naukę dzieciom. Nieujawniona krótkowzroczność uniemożliwia normalne korzystanie z lekcji, jest przyczyną szybkiego męczenia się i trudności skupienia uwagi. Bardzo ważną rolę odgrywają też spostrzeżenia wzrokowe. Aby nauczyć się pisać i czytać dziecko musi dokładnie spostrzegać kształty. Jeśli jest zaburzona analiza i synteza słuchowo-wzrokowa dziecko ma trudność w rozróżnianiu liter, a tym samym w opanowaniu umiejętności czytania i pisania, później często popełnia błędy ortograficzne.

     Dzieciom z opóźnionym rozwojem spostrzegania słuchowego kłopot sprawia podział wyrazu na głoski i łączenia głosek w wyraz. Wiąże się to z trudnościami w pisaniu i czytaniu, przede wszystkim w pisaniu ze słuchu. Wady wymowy i zaburzenia mowy są natomiast przyczyną trudności w opanowaniu ortografii.

     Uczniowie o obniżonej sprawności manualnej rysują i piszą brzydko i niestarannie, wolno się uczą pisać, mają trudności w łączeniu liter.

     Aby skutecznie zwalczać niepowodzenia szkolne, trzeba uprzednio zaznajomić się z wszystkimi przyczynami tego zjawiska. Możliwe wczesne rozpoznanie niepowodzenia i przyjście uczniowi z pomocą to najpewniejszy sposób zapobiegania trudnościom w nauce. Sprzyja temu uważna obserwacja tych dzieci, którym nauka zaczyna przysparzać trudności. W celu usunięcia wskazanych niedostatków niezbędne jest otoczenie dziecka właściwą opieką zarówno ze strony rodziców jak i wychowawcy, obdarzenie go zaufaniem i życzliwością, podtrzymywanie jego wiary we własne siły.

Opracowała: mgr Agnieszka Byczek

BIBLIOGRAFIA
    H. Filipczuk, Zapobiegamy trudnościom i niepowodzeniom szkolnym, Warszawa 1985
    J. Konopnicki, Powodzenia i niepowodzenia szkolne, Warszawa 1966
    S. Słyszowa, Dziecko rozpoczyna naukę Warszawa 1971

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie