Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program koła matematycznego dla uczniów gimnazjum

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2173 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wstęp
Nieustanny rozwój cywilizacji, techniki i gospodarki stwarza ogromne zapotrzebowanie na dobrych ekonomistów, informatyków, a więc osoby obdarzone umiejętnością logicznego myślenia, czy też innymi zdolnościami matematycznymi potrafiących wykorzystać wiedzę zdobytą w czasie swej edukacji w praktyce. Zachodzi więc konieczność przygotowania uczniów do tej roli już od najwcześniejszych lat. Czasami wystarczy ukryte w nich zdolności odkryć, czasem pogłębić, zainteresowania matematyczne. Służyć temu mają zajęcia organizowane na kole matematycznym w oparciu o przygotowany przeze mnie program. Znalazły się w nim treści dostosowane do programu nauczania matematyki w gimnazjum, a także wykraczające poza program. Stopień trudności zadań jest sprawą subiektywną, więc każdy znajdzie odpowiednie zadania dla siebie. Zajęcia również przygotowują uczniów do egzaminu gimnazjalnego, który jest ważnym etapem edukacji.
Zatem koło matematyczne przeznaczone jest dla uczniów zdolnych, ambitnych i tych, którzy pragną poszerzyć wiadomości zdobyte na lekcjach matematyki.. Założeniami programu jest rozwijanie uzdolnień uczniów, poszerzanie wiadomości i umiejętności, motywacja do samodzielnego pogłębiania wiedzy, przygotowanie do konkursów matematycznych. Zajęcia odbywają się w klasopracowni matematycznej, raz w tygodniu 1 godzinę lekcyjną, prowadzone społecznie. Uczestnicy mogą tez przychodzić na konsultacje indywidualne.
Pomocami dydaktycznymi głównie są zbiory zadań konkursowych, książki o tematyce matematycznej, encyklopedie i słowniki matematyczne.


Cele kształcenia


1) Cele ogólne (zgodne z podstawowym programem i misją szkoły)
 - poszerzanie i pogłębianie wiedzy matematycznej uczniów zdobytej na lekcjach poprzez odpowiednio dobraną problematykę wykraczającą też poza program nauczania,
- organizowanie czasu wolnego uczniów, rozwijanie zainteresowań,
- umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy,
- motywacja do samodzielnego pogłębiania wiedzy,
- rozbudzanie ciekawości ucznia i jego zainteresowań,

2) Cele szczegółowe
- doskonalenie posługiwania się naukowym językiem w różnych jego formach (werbalnej i piśmie) z wykorzystaniem słów, symboli i elementów niewerbalnych (rysunków, schematów, tabel itp.),
- pogłębianie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi w rozwiązywaniu problemów z innych dziedzin,
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie,
 - kształcenie logicznego myślenia i umiejętności ścisłego wyrażania myśli przy użyciu pojęć i symboli matematycznych,
- poznanie historii rozwoju matematyki i jej zastosowań w tym dorobku twórców matematyki.

Treści nauczania
1) Z dziejów matematyki.
2) Twierdzenia i ich dowody.
3) Wartość bezwzględna.
4) Zbiory liczbowe, rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem działań na liczbach.
5) Wyrażenia algebraiczne. Dowodzenie.
6) Ciekawostki i łamigłówki matematyczne.
7) Funkcje (liniowe, kwadratowe, złożone).
8) Pola i objętości figur.
9) Funkcje trygonometryczne.
10) Zadania różnych typów.
11) Przygotowanie ciekawych pomocy dydaktycznych Na zajęciach koła będę: rozszerzać i pogłębiać materiał przedstawiony na lekcjach matematyki zgodny z programem nauczania. Wprowadzać wiadomości, pojęcia, własności, które są przekazywane uczniom dopiero w szkołach ponadgimnazjalnych, a także inne, które są potrzebne podczas rozwiązywania zadań konkursowych, jednak nie są przedstawiane na lekcjach matematyki.

Procedury osiągania celów

Metody pracy:
- indywidualne i w zespołach
- metody podające – głównie pogadanka wstępna jako wprowadzenie do nowego tematu i przygotowanie do niego uczniów
- metody aktywne – sprzyja samodzielnemu zdobywaniu wiedzy i motywuje do większego wysiłku Podczas zajęć rozwiązywane są zadania z różnego rodzaju książek matematycznych i zbiorów zadań.

Przewidziałam też wykonywanie pomocy dydaktycznych do klasopracowni matematycznych np. modeli brył, zbioru krzyżówek i łamigłówek matematycznych, które zostaną zamieszczone w bibliotece szkolnej oraz na mojej stronie internetowej dla użytku uczniów i nauczycieli.

 Procedury ewaluacji
W zajęciach kółka matematycznego biorą udział nie tylko uczniowie uzdolnieni, ale też uczniowie zainteresowani matematyką, pragnący poszerzyć wiadomości i umiejętności matematyczne. Dlatego formą ewaluacji będą nie tylko konkursy matematyczne tj. „Alfik matematyczny”, „Test matematyczny Plus”, „Kangur matematyczny”, przedmiotowy konkurs matematyczny oraz szkolny konkurs „Iloczyn matmy przez gegrę”, ale też prace klasowe, sprawdziany. Sukcesem realizacji działań ujętych w programie będzie też większa aktywność uczniów na lekcjach oraz wykazywanie przez nich samodzielności w zdobywaniu wiedzy. Narzędziem ewaluacji będzie też ankieta, którą uczniowie wypełnią pod koniec roku szkolnego, dotycząca zajęć, ich oceny, przydatności i atrakcyjności. Wyniki zweryfikują czy osiągnięte zostały cele jakie założyłam przy planowaniu zajęć.

opr. mgr Anna Świątkiewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie