Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zdrowy styl życia

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1902 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Duża rolę w kształtowaniu u dzieci zachowań sprzyjających zdrowiu odgrywa rodzina, środowisko przedszkolne a także lekarze specjaliści i pielęgniarki zapraszane do przedszkola. W edukacji zdrowotnej, ważne jest aby nauczyciel koncentrując się na profilaktyce prozdrowotnej, utrwalał u dzieci prawidłowe przyzwyczajenia i nawyki higieniczno-kulturalne związane z czystością oraz higieną życia codziennego. Dlatego my nauczyciele staramy się przybliżyć dzieciom te wartości poprzez zastosowanie w pracy dydaktyczno-wychowawczej ciekawych zabaw, gier ruchowych, quizów czy konkursów.

Cele:
Kształtowanie postawy prozdrowotnej;
Poznanie podstawowych zasad higieny;
Wzbogacanie wiedzy;
Rozwijanie aktywności poznawczej i twórczej poprzez stosowanie technik twórczego myślenia oraz wykorzystanie dziecięcej ekspresji;

Metody:
Metoda przekazu wiedzy;
Metoda pobudzania zachowań sprzyjających zdrowiu;
Metoda utrwalania pożądanych zachowań i przyzwyczajeń zdrowotnych;
Metody aktywizujące.

Formy aktywności dziecka:
- językowa;
- ruchowa;
- muzyczna;

Środki dydaktyczne:
5 ilustracji przedstawiających lekarzy różnych specjalności: internista, stomatolog, okulista, laryngolog, dermatolog; ilustracja przedstawiająca scenki sytuacyjne związane z chorobą dziecka, 5 tacek, leki – środki opatrunkowe, apteczka z sali i samochodowa; zabawka – miś, wanienka, gąbka, mydło; zagadki; nagrody – książeczki i dyplomy „Czyścioszka”; naklejki, malowanki; kaseta z piosenką „Szczotko, szczotko, hej szczoteczko!”.

Oczekiwane rezultaty aktywności:
Poznanie pracy lekarzy różnych specjalności;
Przyswojenie wiedzy o zdrowiu i sposobach dbania o zdrowie;
Poznanie zasad higieny;
Utrwalenie przyzwyczajeń i nawyków dbania o codzienną czystość ciała;

Sytuacja wychowawczo – dydaktyczna:
1. Powitanie piosenką
„Ci co chcą być z nami, niech usiądą między nami
i podajmy sobie ręce – Będzie nas więcej!”.
2. Zagadka – lekarz
"Leczy wszystkich i mnie też, „Leczy wszystkich ludzi,
chorym leki przepisuje. odwiedza też chore dzieci.
Słowem, także im pomaga, Chodzi w białym fartuchu
i na duchu podtrzymuje”. Kto to jest? Czy wiecie?”.

3. Nauczycielka odkrywa po kolei 5 kolorowych nakrywek pod którymi znajdują się ilustracje lekarzy: - dzieci odgadują : Co to za lekarz i czym się zajmuje? ( za poprawną odpowiedź dziecko zostaje nagrodzone naklejką „Lekarz – Numer 1”);
4. Nauczycielka odkrywa 6 nakrywkę – choroby:
(na kartce znajdują się numery od 1-9; dziecko odkrywa dowolnie wybrany numer i odpowiada - Co dolega dziecku i do którego lekarza musi się udać? np.: ból zęba – dentysta, poprawna odpowiedź – nagroda).
5. Podział środków opatrunkowych i leków– wg wskazań nauczycielki.
- środki opatrunkowe i leki porozrzucane są na stoliku.
(dzieci kolejno porządkują i układają na tackach: tabletki, bandaże, okłady – kompresy, plastry, maść)
6. Gdzie przechowujemy leki? – pokaz apteczki z sali i samochodowej.
7. Co robimy aby nie chorować?zdrowo się odżywiamy – warzywa i owoce; uprawiamy sport – dzieci ćwiczą z Bolkiem i Lolkiem; dbamy o higienę – zagadka:
-„ Mydła i wody pilnie unika,
co weźmie do rąk wszystko poplami,
A jak takiego nazwać chłopczyka? Ja wam nie powiem! Nazwijcie go sami!” - Brudas
„Kolorowe pachnące, obficie się pieni, wnet brudne rączki w czyste zamieni!”-Mydło
8. Wiersz z pokazem nauczycielki, za drugim powtórzeniem dzieci naśladują mycie własnego ciała.
„Kąpiel” – L. Wiszniewski
Wykąpiemy misia w różowej wanience,
Umyjemy buzię, umyjemy ręce
I bródkę, i nosek i uszy, i szyję -
Wszystko się umyje!
Zagląda do szyby słoneczko wesołe,
Spogląda na misia , na to ciałko gole:
Na nóżki, na rączki, na plecy na nosek.
A to ci tłuścioszek!
9. Zagadka – chusteczka
„Kiedy kaszlesz, kichasz w głos
w co należy wsadzić nos?”
10. Sprawdzanie czystości rąk i chusteczek
11. Rozdanie nagród za udział w konkursie: książeczki K. Kamińskiej „Wszystko powinno być czyste, to oczywiste!”, dyplomy Czyścioszka, malowanki, naklejki.
12. Na zakończenie dzieci śpiewają i bawią się przy piosence z magnetofonu „Szczotko, szczotko, hej szczoteczko...”.


Literatura:
1. Renate Zimmer – Sport i zabawa w przedszkolu; 1998, Oficyna Wydawnicza Marshal Polska
2. Krystyna Dutkiewicz, Krystyna Kamińska – Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”, Warszawa 2003
3. Joanna Stec – Zagadki dla najmłodszych, Kielecka Oficyna Wydawnicza, PW „MAC” S.A., Kielce 1996
4. Andrzej Liedke – Ćwicz razem z nami – klasa I ,WSiP, 1980


Opracowała Zdzisława Szczepańska
Przedszkole Samorządowe Nr 2 w Kielcach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie